הרדיו לא מת: "כבר לא מתגודדים סביבו, אבל אנחנו מאזינים לו יותר מבעבר"
לארי רוזין, נשיא ושותף מייסד של Edison Research, ישתתף בכנס הרדיו השנתי FM+ קולטים את העתיד שיתקיים מחר (שני) בבית ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה. רוזין יציג בכנס ממצאים מסקר ייעודי שערך עבור הכנס ובשיתוף Cue AD על שוק הרדיו והאודיו.
במסגרת הכנס יוצגו מקרי מבחן ופתרונות מעשיים מהארץ ומהעולם בתחום הרדיו. במהלך הכנס יוצגו תוצאות סקרים ומחקרים חדשים, מודלים חדשים למינוף התוכן והרווח, כיוונים עדכניים בתחום השיווק ומגמות טכנולוגיות חדשות בתחום ה-FM, באינטרנט ובסלולר.
בראיון לאתר אייס, מספר רוזין על התחזקותו של הרדיו באינטרנט בארה"ב, במיוחד מאז השקת הרדיו של אייטונס, ומגלה מה הפתיע אותו ברדיו הישראלי.
"מהפרספקטיבה האמריקאית, רדיו באינטרנט משנה במהירות את סביבת האודיו", אומר רוזין. "קשה לומר בוודאות, אבל אני מעריך שמכל המאזינים לרדיו (AM ן-FM), כ-15% מאזינים לרדיו באינטרנט. באינטרנט יש יתרון לכך שהוא מותאם למאזין ולמה שהוא רוצה לשמוע. אין סיבה להאמין שרדיו באינטרנט לא ימשיך בצמיחה המהירה שלו".
-איך הרדיו באינטרנט ישנה את הרדיו שאנחנו מכירים?
בארה"ב, השינוי הגדול של שרותי רדיו באינטרנט כמו של
- "אנחנו מכינים כתבה נגד הרפורמה של יריב לוין, רוצה להשתתף?"
- נשיא אוניברסיטת רייכמן: "האינפלציה בעולם בשלב זה נמצאת בהאצה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
-יהיו בו יותר תכנים מאשר מוזיקה ברדיו באינטרנט?
כרגע כל המאמצים שנעשים בנושא הזה הם בתחומי המוזיקה, אבל תכנים אחרים יגיעו. הרדיו של אייטונס חתם על עסקת תוכן עם National Public Radio פה שיאפשר העברת חדשות עם המוזיקה שתבחר. גם חברות אחרות עובדות בכיוון.
-רדיו באינטנרט זה רווחי בכלל?
מודלים של רווח כאן נבחנים - באמצעות פרסומות או מנויים. כיום הפרסומות יותר רווחיות. הרבה חברות מנסות לגרום למשתמשים לשלם נגיד 10 דולר בחודש למבחר רחב של מוזיקה ללא פרסומות. ל'פנדורה' תהיה הכנסה של 900 מיליון דולר, הם יהיו רווחיים בקרוב. אפל יכולה להיכנס למשחק הזה בדרך שאף אחד לא יכול - אולי למעט גוגל. הם לא צריכים רווח מפרסומות, הם הרי גם מוכרים שירים להורדה, ככה שיש להם סיכוי גדול להצליח.
-מה בסקר שערכת בנושא הפתיע אותך?
האמת שאחת ההפתעות העיקריות היו עד כמה מעט התפתחות הייתה לרדיו באינטרנט בישראל. זאת ארץ שמובילה בתחום ההיי-טק, אבל הרדיו באינטרנט בישראל עוד בחיתוליו.
- שובו של הפריים טיים
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
למה לדעתך?
הרדיו, איך שלא תגדירי אותו - מהסוג שבו אתה חווה פסיבית מוזיקה שמישהו בחר בשבילך, הוא עדיין פופולרי בכל רחבי העולם. ברוב המקרים לאנשים לא מתחשק לערוך לעצמם פלייליסט, הם רק רוצים ללחוץ על כפתור ולקבל מוזיקה שתלווה אותם במהלך היום.
-מה לגבי האזנה במכונית? האם גם כאן צפוי שינוי בדרך ההאזנה?
כיום המכונית היא המקום היחידי שבו לרדיו באינטרנט אין עדיין השפעה, אבל גם זה משתנה. אנשים אוהבים רדיו באינטרנט גם במכונית שלהם והטכנולוגיה הולכת לשם. כרגע זה עוד מסורבל, אבל כשזה ייפתר, אני חושב שתהיה לכך השפעה דומה כמו לשינויים בהרגלי ההאזנה במשרד או בבית.
-לפני 60 שנה למכשיר הרדיו הייתה השפעה תרבותית עצומה. האם האינטרנט יהרוג את כוכב הרדיו - שוב?
לא! אודיו - בהגדרה הרחבה יותר של הרדיו - חזק היום יותר מאשר בעבר. אני יודע שזה נכון בישראל ובוודאי גם באמריקה. בכל מקום את רואה אנשים צעירים עם אזניות - הם מצפים לכך שפס קול ילווה אותם כל הזמן. אין לי באמת נתונים, אבל ללא ספק רדיו, בין אם בגלי האתר או און ליין, נצרך יותר מאשר בעבר. הטכנולוגיה נכנסת לחיינו בדרכים חדשות והיא נגישה כיום יותר מאשר בעבר תודות לסמרטפונים. אז נכון - אנחנו לא מתגודדים סביב מקלט הרדיו כמו לפני 60 שנה, אבל אנחנו מאזינים יותר ויותר מבעבר.
- 7.יוני 01/05/2014 18:45הגב לתגובה זוחשבתי שקיו אד או איך שלא קוראים להם עושים מחקרים אבל יפה הם עושים טכנולוגיה לפרסום לתחנות הרדיו.
- 6.יואב 07/04/2014 16:13הגב לתגובה זוהייתי בכנס מחקר מעניין ביותר שלארי הציג. איפה הוא ?
- 5.יויו 07/04/2014 09:27הגב לתגובה זוהאפליקציה חינמית בגוגל פליי ואיי סטור 1.FM
- 4.יואב 07/04/2014 02:43הגב לתגובה זובקרוב מאוד, כבר יהיה אינטרנט ברכב אז מה יקרה עם תחנות הרדיו ? הם יהיו על הפנים! האזנה שלהם תצנח
- 3.דודו 07/04/2014 02:37הגב לתגובה זואני מעריץ את האיש הזה ועוקב באופן סדור אחרי על המחקרים שלו
- 2.לאון 07/04/2014 00:28הגב לתגובה זונראה לי שהוא צודק הבחור הזה, המשפט האחרון כאן כאן מנצח. לא משנה מאיפה מאזינים ולמה נראה שאנחנו בסוף אוהבים להאזין למשהו
- 1.רועי 06/04/2014 17:22הגב לתגובה זוברור שהרדיו יחיה שנים אורוכת מאוד ואולי אפילו נצח, אבל לפי מה שכתוב כאן נראה שהוא משתנה עם הזמן וזה הולך להיות מעניין מאוד...

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות, כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים.
חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.
פריים טיים ושאר מהדורות החדשות
בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד.
גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה.
ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.

שובו של הפריים טיים
אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר
אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד.
שובו של הפריים טיים
אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים.
מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.