רדיו לארי רוזין Edison Research
צילום: יח"צ
ראיון

הרדיו לא מת: "כבר לא מתגודדים סביבו, אבל אנחנו מאזינים לו יותר מבעבר"

פעם זה היה בסלון, היום זה בסמרטפון, ומה עם המכונית? לארי רוזין מ-Edison Research, יציג מחר בכנס הרדיו בבינתחומי נתוני סקר שערך על שוק הרדיו הישראלי, ובראיון לאייס הוא מסביר מה מפתיע אותו בשוק המקומי
נעמה תורן | (7)

לארי רוזין, נשיא ושותף מייסד של Edison Research, ישתתף בכנס הרדיו השנתי FM+ קולטים את העתיד שיתקיים מחר (שני) בבית ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה. רוזין יציג בכנס ממצאים מסקר ייעודי שערך עבור הכנס ובשיתוף Cue AD על שוק הרדיו והאודיו.

במסגרת הכנס יוצגו מקרי מבחן ופתרונות מעשיים מהארץ ומהעולם בתחום הרדיו. במהלך הכנס יוצגו תוצאות סקרים ומחקרים חדשים, מודלים חדשים למינוף התוכן והרווח, כיוונים עדכניים בתחום השיווק ומגמות טכנולוגיות חדשות בתחום ה-FM, באינטרנט ובסלולר.

בראיון לאתר אייס, מספר רוזין על התחזקותו של הרדיו באינטרנט בארה"ב, במיוחד מאז השקת הרדיו של אייטונס, ומגלה מה הפתיע אותו ברדיו הישראלי.

"מהפרספקטיבה האמריקאית, רדיו באינטרנט משנה במהירות את סביבת האודיו", אומר רוזין. "קשה לומר בוודאות, אבל אני מעריך שמכל המאזינים לרדיו (AM ן-FM), כ-15% מאזינים לרדיו באינטרנט. באינטרנט יש יתרון לכך שהוא מותאם למאזין ולמה שהוא רוצה לשמוע. אין סיבה להאמין שרדיו באינטרנט לא ימשיך בצמיחה המהירה שלו".

-איך הרדיו באינטרנט ישנה את הרדיו שאנחנו מכירים?

בארה"ב, השינוי הגדול של שרותי רדיו באינטרנט כמו של פנדורה ועכשיו רדיו אייטונס של אפל הוא בכך שבמקום להאזין לתחנות שהתכנים שלהן נערכו מראש, אתה פשוט קובע איזה זמר או להקה אתה רוצה לשמוע, ומה שתשמע זה מה שאתה אוהב. אז במקום תחנת רוק או תחנת להיטים, אתה יכול למשל להתחיל עם תחנת קייטי פרי, שם תשמע שירים שלה או של אמנים שדומים לה. אחר כך אתה יכול להמשיך ולהתאים לעצמך את התחנה: אם יש שם שיר שאתה לא אוהב, אתה קובע לא להשמיע אותו יותר. אם אתה שומע שיר שאתה ממש אוהב, אתה גם יכול לקבוע לשמוע אותו יותר וגם דומים לו. היכולת לדלג על שיר משנה את כל חוקי המשחק. זה גורם לרדיו הרגיל להיראות איטי.

-יהיו בו יותר תכנים מאשר מוזיקה ברדיו באינטרנט?

כרגע כל המאמצים שנעשים בנושא הזה הם בתחומי המוזיקה, אבל תכנים אחרים יגיעו. הרדיו של אייטונס חתם על עסקת תוכן עם National Public Radio פה שיאפשר העברת חדשות עם המוזיקה שתבחר. גם חברות אחרות עובדות בכיוון.

-רדיו באינטנרט זה רווחי בכלל?

מודלים של רווח כאן נבחנים - באמצעות פרסומות או מנויים. כיום הפרסומות יותר רווחיות. הרבה חברות מנסות לגרום למשתמשים לשלם נגיד 10 דולר בחודש למבחר רחב של מוזיקה ללא פרסומות. ל'פנדורה' תהיה הכנסה של 900 מיליון דולר, הם יהיו רווחיים בקרוב. אפל יכולה להיכנס למשחק הזה בדרך שאף אחד לא יכול - אולי למעט גוגל. הם לא צריכים רווח מפרסומות, הם הרי גם מוכרים שירים להורדה, ככה שיש להם סיכוי גדול להצליח.

-מה בסקר שערכת בנושא הפתיע אותך?

האמת שאחת ההפתעות העיקריות היו עד כמה מעט התפתחות הייתה לרדיו באינטרנט בישראל. זאת ארץ שמובילה בתחום ההיי-טק, אבל הרדיו באינטרנט בישראל עוד בחיתוליו.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

למה לדעתך?

הרדיו, איך שלא תגדירי אותו - מהסוג שבו אתה חווה פסיבית מוזיקה שמישהו בחר בשבילך, הוא עדיין פופולרי בכל רחבי העולם. ברוב המקרים לאנשים לא מתחשק לערוך לעצמם פלייליסט, הם רק רוצים ללחוץ על כפתור ולקבל מוזיקה שתלווה אותם במהלך היום.

-מה לגבי האזנה במכונית? האם גם כאן צפוי שינוי בדרך ההאזנה?

כיום המכונית היא המקום היחידי שבו לרדיו באינטרנט אין עדיין השפעה, אבל גם זה משתנה. אנשים אוהבים רדיו באינטרנט גם במכונית שלהם והטכנולוגיה הולכת לשם. כרגע זה עוד מסורבל, אבל כשזה ייפתר, אני חושב שתהיה לכך השפעה דומה כמו לשינויים בהרגלי ההאזנה במשרד או בבית.

-לפני 60 שנה למכשיר הרדיו הייתה השפעה תרבותית עצומה. האם האינטרנט יהרוג את כוכב הרדיו - שוב?

לא! אודיו - בהגדרה הרחבה יותר של הרדיו - חזק היום יותר מאשר בעבר. אני יודע שזה נכון בישראל ובוודאי גם באמריקה. בכל מקום את רואה אנשים צעירים עם אזניות - הם מצפים לכך שפס קול ילווה אותם כל הזמן. אין לי באמת נתונים, אבל ללא ספק רדיו, בין אם בגלי האתר או און ליין, נצרך יותר מאשר בעבר. הטכנולוגיה נכנסת לחיינו בדרכים חדשות והיא נגישה כיום יותר מאשר בעבר תודות לסמרטפונים. אז נכון - אנחנו לא מתגודדים סביב מקלט הרדיו כמו לפני 60 שנה, אבל אנחנו מאזינים יותר ויותר מבעבר.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יוני 01/05/2014 18:45
    הגב לתגובה זו
    חשבתי שקיו אד או איך שלא קוראים להם עושים מחקרים אבל יפה הם עושים טכנולוגיה לפרסום לתחנות הרדיו.
  • 6.
    יואב 07/04/2014 16:13
    הגב לתגובה זו
    הייתי בכנס מחקר מעניין ביותר שלארי הציג. איפה הוא ?
  • 5.
    יויו 07/04/2014 09:27
    הגב לתגובה זו
    האפליקציה חינמית בגוגל פליי ואיי סטור 1.FM
  • 4.
    יואב 07/04/2014 02:43
    הגב לתגובה זו
    בקרוב מאוד, כבר יהיה אינטרנט ברכב אז מה יקרה עם תחנות הרדיו ? הם יהיו על הפנים! האזנה שלהם תצנח
  • 3.
    דודו 07/04/2014 02:37
    הגב לתגובה זו
    אני מעריץ את האיש הזה ועוקב באופן סדור אחרי על המחקרים שלו
  • 2.
    לאון 07/04/2014 00:28
    הגב לתגובה זו
    נראה לי שהוא צודק הבחור הזה, המשפט האחרון כאן כאן מנצח. לא משנה מאיפה מאזינים ולמה נראה שאנחנו בסוף אוהבים להאזין למשהו
  • 1.
    רועי 06/04/2014 17:22
    הגב לתגובה זו
    ברור שהרדיו יחיה שנים אורוכת מאוד ואולי אפילו נצח, אבל לפי מה שכתוב כאן נראה שהוא משתנה עם הזמן וזה הולך להיות מעניין מאוד...
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.