הרדיו לא מת: "כבר לא מתגודדים סביבו, אבל אנחנו מאזינים לו יותר מבעבר"
לארי רוזין, נשיא ושותף מייסד של Edison Research, ישתתף בכנס הרדיו השנתי FM+ קולטים את העתיד שיתקיים מחר (שני) בבית ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה. רוזין יציג בכנס ממצאים מסקר ייעודי שערך עבור הכנס ובשיתוף Cue AD על שוק הרדיו והאודיו.
במסגרת הכנס יוצגו מקרי מבחן ופתרונות מעשיים מהארץ ומהעולם בתחום הרדיו. במהלך הכנס יוצגו תוצאות סקרים ומחקרים חדשים, מודלים חדשים למינוף התוכן והרווח, כיוונים עדכניים בתחום השיווק ומגמות טכנולוגיות חדשות בתחום ה-FM, באינטרנט ובסלולר.
בראיון לאתר אייס, מספר רוזין על התחזקותו של הרדיו באינטרנט בארה"ב, במיוחד מאז השקת הרדיו של אייטונס, ומגלה מה הפתיע אותו ברדיו הישראלי.
"מהפרספקטיבה האמריקאית, רדיו באינטרנט משנה במהירות את סביבת האודיו", אומר רוזין. "קשה לומר בוודאות, אבל אני מעריך שמכל המאזינים לרדיו (AM ן-FM), כ-15% מאזינים לרדיו באינטרנט. באינטרנט יש יתרון לכך שהוא מותאם למאזין ולמה שהוא רוצה לשמוע. אין סיבה להאמין שרדיו באינטרנט לא ימשיך בצמיחה המהירה שלו".
-איך הרדיו באינטרנט ישנה את הרדיו שאנחנו מכירים?
בארה"ב, השינוי הגדול של שרותי רדיו באינטרנט כמו של
- "אנחנו מכינים כתבה נגד הרפורמה של יריב לוין, רוצה להשתתף?"
- נשיא אוניברסיטת רייכמן: "האינפלציה בעולם בשלב זה נמצאת בהאצה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
-יהיו בו יותר תכנים מאשר מוזיקה ברדיו באינטרנט?
כרגע כל המאמצים שנעשים בנושא הזה הם בתחומי המוזיקה, אבל תכנים אחרים יגיעו. הרדיו של אייטונס חתם על עסקת תוכן עם National Public Radio פה שיאפשר העברת חדשות עם המוזיקה שתבחר. גם חברות אחרות עובדות בכיוון.
-רדיו באינטנרט זה רווחי בכלל?
מודלים של רווח כאן נבחנים - באמצעות פרסומות או מנויים. כיום הפרסומות יותר רווחיות. הרבה חברות מנסות לגרום למשתמשים לשלם נגיד 10 דולר בחודש למבחר רחב של מוזיקה ללא פרסומות. ל'פנדורה' תהיה הכנסה של 900 מיליון דולר, הם יהיו רווחיים בקרוב. אפל יכולה להיכנס למשחק הזה בדרך שאף אחד לא יכול - אולי למעט גוגל. הם לא צריכים רווח מפרסומות, הם הרי גם מוכרים שירים להורדה, ככה שיש להם סיכוי גדול להצליח.
-מה בסקר שערכת בנושא הפתיע אותך?
האמת שאחת ההפתעות העיקריות היו עד כמה מעט התפתחות הייתה לרדיו באינטרנט בישראל. זאת ארץ שמובילה בתחום ההיי-טק, אבל הרדיו באינטרנט בישראל עוד בחיתוליו.
- מי הזיז את מדורת השבט שלי?
- שלב ב' ברפורמת השידורים: תחנות רדיו פרטיות יוכלו לשדר בפריסה ארצית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הכוכב הבא בראש הפריים טיים
למה לדעתך?
הרדיו, איך שלא תגדירי אותו - מהסוג שבו אתה חווה פסיבית מוזיקה שמישהו בחר בשבילך, הוא עדיין פופולרי בכל רחבי העולם. ברוב המקרים לאנשים לא מתחשק לערוך לעצמם פלייליסט, הם רק רוצים ללחוץ על כפתור ולקבל מוזיקה שתלווה אותם במהלך היום.
-מה לגבי האזנה במכונית? האם גם כאן צפוי שינוי בדרך ההאזנה?
כיום המכונית היא המקום היחידי שבו לרדיו באינטרנט אין עדיין השפעה, אבל גם זה משתנה. אנשים אוהבים רדיו באינטרנט גם במכונית שלהם והטכנולוגיה הולכת לשם. כרגע זה עוד מסורבל, אבל כשזה ייפתר, אני חושב שתהיה לכך השפעה דומה כמו לשינויים בהרגלי ההאזנה במשרד או בבית.
-לפני 60 שנה למכשיר הרדיו הייתה השפעה תרבותית עצומה. האם האינטרנט יהרוג את כוכב הרדיו - שוב?
לא! אודיו - בהגדרה הרחבה יותר של הרדיו - חזק היום יותר מאשר בעבר. אני יודע שזה נכון בישראל ובוודאי גם באמריקה. בכל מקום את רואה אנשים צעירים עם אזניות - הם מצפים לכך שפס קול ילווה אותם כל הזמן. אין לי באמת נתונים, אבל ללא ספק רדיו, בין אם בגלי האתר או און ליין, נצרך יותר מאשר בעבר. הטכנולוגיה נכנסת לחיינו בדרכים חדשות והיא נגישה כיום יותר מאשר בעבר תודות לסמרטפונים. אז נכון - אנחנו לא מתגודדים סביב מקלט הרדיו כמו לפני 60 שנה, אבל אנחנו מאזינים יותר ויותר מבעבר.
- 7.יוני 01/05/2014 18:45הגב לתגובה זוחשבתי שקיו אד או איך שלא קוראים להם עושים מחקרים אבל יפה הם עושים טכנולוגיה לפרסום לתחנות הרדיו.
- 6.יואב 07/04/2014 16:13הגב לתגובה זוהייתי בכנס מחקר מעניין ביותר שלארי הציג. איפה הוא ?
- 5.יויו 07/04/2014 09:27הגב לתגובה זוהאפליקציה חינמית בגוגל פליי ואיי סטור 1.FM
- 4.יואב 07/04/2014 02:43הגב לתגובה זובקרוב מאוד, כבר יהיה אינטרנט ברכב אז מה יקרה עם תחנות הרדיו ? הם יהיו על הפנים! האזנה שלהם תצנח
- 3.דודו 07/04/2014 02:37הגב לתגובה זואני מעריץ את האיש הזה ועוקב באופן סדור אחרי על המחקרים שלו
- 2.לאון 07/04/2014 00:28הגב לתגובה זונראה לי שהוא צודק הבחור הזה, המשפט האחרון כאן כאן מנצח. לא משנה מאיפה מאזינים ולמה נראה שאנחנו בסוף אוהבים להאזין למשהו
- 1.רועי 06/04/2014 17:22הגב לתגובה זוברור שהרדיו יחיה שנים אורוכת מאוד ואולי אפילו נצח, אבל לפי מה שכתוב כאן נראה שהוא משתנה עם הזמן וזה הולך להיות מעניין מאוד...
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמי הזיז את מדורת השבט שלי?
המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על 5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.
גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר.
פריים טיים
לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי
היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.
תכניות הבוקר והצהריים
מבחינת
שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת
סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.
- הפריים טיים בשליטת קשת, והפעם עם "ארץ נהדרת"
- 5 עובדות על איך מודדים את הרייטינג וכמה הוא שווה לערוצי החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה
סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמי הזיז את מדורת השבט שלי?
המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על 5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.
גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר.
פריים טיים
לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי
היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.
תכניות הבוקר והצהריים
מבחינת
שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת
סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.
- הפריים טיים בשליטת קשת, והפעם עם "ארץ נהדרת"
- 5 עובדות על איך מודדים את הרייטינג וכמה הוא שווה לערוצי החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה
סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
