הרדיו לא מת: "כבר לא מתגודדים סביבו, אבל אנחנו מאזינים לו יותר מבעבר"
לארי רוזין, נשיא ושותף מייסד של Edison Research, ישתתף בכנס הרדיו השנתי FM+ קולטים את העתיד שיתקיים מחר (שני) בבית ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה. רוזין יציג בכנס ממצאים מסקר ייעודי שערך עבור הכנס ובשיתוף Cue AD על שוק הרדיו והאודיו.
במסגרת הכנס יוצגו מקרי מבחן ופתרונות מעשיים מהארץ ומהעולם בתחום הרדיו. במהלך הכנס יוצגו תוצאות סקרים ומחקרים חדשים, מודלים חדשים למינוף התוכן והרווח, כיוונים עדכניים בתחום השיווק ומגמות טכנולוגיות חדשות בתחום ה-FM, באינטרנט ובסלולר.
בראיון לאתר אייס, מספר רוזין על התחזקותו של הרדיו באינטרנט בארה"ב, במיוחד מאז השקת הרדיו של אייטונס, ומגלה מה הפתיע אותו ברדיו הישראלי.
"מהפרספקטיבה האמריקאית, רדיו באינטרנט משנה במהירות את סביבת האודיו", אומר רוזין. "קשה לומר בוודאות, אבל אני מעריך שמכל המאזינים לרדיו (AM ן-FM), כ-15% מאזינים לרדיו באינטרנט. באינטרנט יש יתרון לכך שהוא מותאם למאזין ולמה שהוא רוצה לשמוע. אין סיבה להאמין שרדיו באינטרנט לא ימשיך בצמיחה המהירה שלו".
-איך הרדיו באינטרנט ישנה את הרדיו שאנחנו מכירים?
בארה"ב, השינוי הגדול של שרותי רדיו באינטרנט כמו של
- "אנחנו מכינים כתבה נגד הרפורמה של יריב לוין, רוצה להשתתף?"
- נשיא אוניברסיטת רייכמן: "האינפלציה בעולם בשלב זה נמצאת בהאצה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
-יהיו בו יותר תכנים מאשר מוזיקה ברדיו באינטרנט?
כרגע כל המאמצים שנעשים בנושא הזה הם בתחומי המוזיקה, אבל תכנים אחרים יגיעו. הרדיו של אייטונס חתם על עסקת תוכן עם National Public Radio פה שיאפשר העברת חדשות עם המוזיקה שתבחר. גם חברות אחרות עובדות בכיוון.
-רדיו באינטנרט זה רווחי בכלל?
מודלים של רווח כאן נבחנים - באמצעות פרסומות או מנויים. כיום הפרסומות יותר רווחיות. הרבה חברות מנסות לגרום למשתמשים לשלם נגיד 10 דולר בחודש למבחר רחב של מוזיקה ללא פרסומות. ל'פנדורה' תהיה הכנסה של 900 מיליון דולר, הם יהיו רווחיים בקרוב. אפל יכולה להיכנס למשחק הזה בדרך שאף אחד לא יכול - אולי למעט גוגל. הם לא צריכים רווח מפרסומות, הם הרי גם מוכרים שירים להורדה, ככה שיש להם סיכוי גדול להצליח.
-מה בסקר שערכת בנושא הפתיע אותך?
האמת שאחת ההפתעות העיקריות היו עד כמה מעט התפתחות הייתה לרדיו באינטרנט בישראל. זאת ארץ שמובילה בתחום ההיי-טק, אבל הרדיו באינטרנט בישראל עוד בחיתוליו.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
למה לדעתך?
הרדיו, איך שלא תגדירי אותו - מהסוג שבו אתה חווה פסיבית מוזיקה שמישהו בחר בשבילך, הוא עדיין פופולרי בכל רחבי העולם. ברוב המקרים לאנשים לא מתחשק לערוך לעצמם פלייליסט, הם רק רוצים ללחוץ על כפתור ולקבל מוזיקה שתלווה אותם במהלך היום.
-מה לגבי האזנה במכונית? האם גם כאן צפוי שינוי בדרך ההאזנה?
כיום המכונית היא המקום היחידי שבו לרדיו באינטרנט אין עדיין השפעה, אבל גם זה משתנה. אנשים אוהבים רדיו באינטרנט גם במכונית שלהם והטכנולוגיה הולכת לשם. כרגע זה עוד מסורבל, אבל כשזה ייפתר, אני חושב שתהיה לכך השפעה דומה כמו לשינויים בהרגלי ההאזנה במשרד או בבית.
-לפני 60 שנה למכשיר הרדיו הייתה השפעה תרבותית עצומה. האם האינטרנט יהרוג את כוכב הרדיו - שוב?
לא! אודיו - בהגדרה הרחבה יותר של הרדיו - חזק היום יותר מאשר בעבר. אני יודע שזה נכון בישראל ובוודאי גם באמריקה. בכל מקום את רואה אנשים צעירים עם אזניות - הם מצפים לכך שפס קול ילווה אותם כל הזמן. אין לי באמת נתונים, אבל ללא ספק רדיו, בין אם בגלי האתר או און ליין, נצרך יותר מאשר בעבר. הטכנולוגיה נכנסת לחיינו בדרכים חדשות והיא נגישה כיום יותר מאשר בעבר תודות לסמרטפונים. אז נכון - אנחנו לא מתגודדים סביב מקלט הרדיו כמו לפני 60 שנה, אבל אנחנו מאזינים יותר ויותר מבעבר.
- 7.יוני 01/05/2014 18:45הגב לתגובה זוחשבתי שקיו אד או איך שלא קוראים להם עושים מחקרים אבל יפה הם עושים טכנולוגיה לפרסום לתחנות הרדיו.
- 6.יואב 07/04/2014 16:13הגב לתגובה זוהייתי בכנס מחקר מעניין ביותר שלארי הציג. איפה הוא ?
- 5.יויו 07/04/2014 09:27הגב לתגובה זוהאפליקציה חינמית בגוגל פליי ואיי סטור 1.FM
- 4.יואב 07/04/2014 02:43הגב לתגובה זובקרוב מאוד, כבר יהיה אינטרנט ברכב אז מה יקרה עם תחנות הרדיו ? הם יהיו על הפנים! האזנה שלהם תצנח
- 3.דודו 07/04/2014 02:37הגב לתגובה זואני מעריץ את האיש הזה ועוקב באופן סדור אחרי על המחקרים שלו
- 2.לאון 07/04/2014 00:28הגב לתגובה זונראה לי שהוא צודק הבחור הזה, המשפט האחרון כאן כאן מנצח. לא משנה מאיפה מאזינים ולמה נראה שאנחנו בסוף אוהבים להאזין למשהו
- 1.רועי 06/04/2014 17:22הגב לתגובה זוברור שהרדיו יחיה שנים אורוכת מאוד ואולי אפילו נצח, אבל לפי מה שכתוב כאן נראה שהוא משתנה עם הזמן וזה הולך להיות מעניין מאוד...

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.