ניתוח קמפיין

זה רק נראה יקר: קמפיין ההשקה של UP הוא אסתטי ונעים אבל דידקטי ומיושן

הבחירה במותג לועזי חכמה, אך "באיקאה של התעופה אין הקרבה אמיתית מצד אל על". אסטרטגית המיתוג עטרה בילר על מותג ה-Low cost החדש
עטרה בילר | (8)
נושאים בכתבה C אל על

בשורה התחתונה:כדי להשיק מותג תעופה שמציע תנאים נמוכים יותר תמורת מחיר נמוך יותר, הסתכלה אל על Up (או כשמה: אל-על) והלכה לקצה הגבוה של התקשורת השיווקית בכל מה שקשור בו.

מרענן ונעים לדעת שיש מותג חדש בנוף התעופה המאד סטטי בישראל, אבל עוד לא ברור מה יוליד יום ורב הנסתר על גלוי. בינתיים, די ברור שמדובר בהשקה דרמטית ולא בהשקה רכה, הססנית, של מותג תעופה low cost חדש מבית אל על.

עוד לא התנסינו בו שזה בעיקר אומר שעוד לא חווינו את החוויה של "דרך חדשה לטוס". אבל ההבטחה בשמים למרות שהמחירים ברצפה. המחיר הנמוך (69$ מחיר ראשוני) מורכב מפירוק 'מוצר' הטיסה לאלמנטים אותם ניתן לבחור אחד אחד. כלומר - עולה פחות כי מקבלים פחות. במקום לקבל הכל 'מוכן', מוותרים על חלק או כל הרכיבים.

מעתה אפשר לבחור לוותר על נוחות שעד כה נלקחה כמובנת מאליה. ולשלם פחות כמובן. אה, כן, ולקבל את ה'עיקר': בסופו של דבר תגיע לנקודת היעד. כך או אחרת.

הגורמים שניתן לוותר עליהם הם, למשל, הארוחה, מקום ישיבה ידוע מראש, מזוודה גדולה ששוקלת עד 23 ק"ג. ועוד. למעשה, כל מה שעד כה היכרנו כבסיסי ואלמנטארי הופך למודולארי. מה גם שמדובר בכ-5 יעדים שחלקם, מלבד אולי ברלין, ואולי פראג, פחות מייצגים, אפילו עבור הישראלי הנידח, את 'העולם הגדול'...קרי לרנקה או קייב.

למעשה, Up הוא האיקאה של התעופה. גם באיקאה אתה משלם פחות כי אתה מוותר על ההרכבה והשינוע, אלא אם כן אתה רוצה לשלם יותר ולוותר על הוויתור. כלומר - לשלם על הרכבה והובלה. השקפת העולם אומרת: שלם על העיקר, לא על הטפל.

"הדרך החדשה לטוס" היא עוד דרך להבין שכל מה שהיה כלול עד כה יכול להיות מוחסר מהדיל, ושתמו ימי סיר הבשר, אם כי עדיין אפשר לעבור מנקודה לנקודה על פני הגלובוס, בפחות כסף ופחות כיף.

כדי לייצר אשליה של בחירה ושפע, ולא של החסרה ובסיסיות, שהרי בכך מדובר כאשר עוסקים במותג low cost תעופתי, נולד מותג שנראה 'יותר' ולא 'פחות'. 'למעלה' ולא 'למטה'. פוקוס על כיוון המראתו של מטוס ולא על כיוון ירידת המחירים והתנאים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מהבחינה הזו נעשתה פה עבודה מעניינת וחכמה. קודם כל הבחירה במותג לועזי היא בחירה חכמה כי מילה לועזית מעניקה לכל מותג נופך בינלאומי ובכך היא מפצה, פסיכולוגית, על העובדה שהוא לוקח מאיתנו פחות אבל הוא גם נותן לנו פחות.

מותג בינלאומי בתעופה, עבור הישראלי, מקפל בתוכו מרחקים והזדמנויות, מה לעשות, כאלה אנחנו. ובעיר הוא משדר "תרבות קוסמופוליטית". 'ככה טסים בעולם'.

אז השם לועזי והמיתוג - אלגנטי ויוקרתי. עננים לבנים על רקע כחול שמים הוא מצד אחד קונקרטיזציה הכי פשוטה של טיסה, אבל במושגים קצת יותר פילוסופיים - מסמל שאיפות, חלומות, פנטזיות - מושגים שמתקשרים אצל הישראלי לטיסה לחו"ל.

מעבר לכך, גם קמפיין הפרינט בחוצות, גם התקשורת באתר האינטרנט וגם הקליפ - מדברים איתנו במשפטים אנגליים קצרים: kiss and make UP, grow UP, wake UP, hurry UP ועוד. חלקם קשורים לעולם התעופה - התיזמון, המהירות, האריזה, וחלקם קשורים למצבנו המנטאלי סביב נסיעה וסביב דרך - ההתרגשות, הרומנטיקה.

באופן מאד אישי אני לא אוהבת את הקמפיין כי הוא מרגיש לי דידקטי ומיושן בבחירה שלו להעביר את המסר במקבץ משפטי "mood". אישית אני רואה הרבה פוטנציאל בהסתפקות בנרטיב אחד קולע שמתקשר למושג ה-UP. אבל אי אפשר לומר שהקמפיין אינו פדנטי, נקי ואסתטי, נעים לצפיה ובעיקר - אוניברסאלי.

מה שחשוב לומר, מההיבט האסטרטגי, זה שריבוי המשפטים הקוסמופוליטיים יעשה כנראה את העבודה לשמה הוא נקרא - וזה לייצר קונספציה בינלאומית שאומרת לנו: "אמנם הושיבו אותך בין שני אנשים זרים, כבדים ומזיעים, ואמנם תגלה שאתה יותר רעב ממה שחשבת באמצע טיסה שהמראתה התעכבה, ואמנם וויתרת על המעיל כדי להסתפק בטרולי ועכשיו אתה קופא מקור, ואין את הכירבולית והכרית, ולא, אין בוטנים ובירה על חשבון הבית [שהוא הכי בבית בעולם], ואין סרטים ב VOD, אבל היי! אתה טס כמו בטיסות פנים באמריקה! והיי! ככה טסים כיום בכל העולם!". אתה לא טס "צ'ארטר". אתה טס UP!

לסיכום: למרות סרט ה-mood boards שמפלרטט בעגה קצת מתנשאת עם שם המותג ולא מתחייב בבירור לגבי פירוש 'הדרך החדשה לטוס', אני חושבת שהעיקר מוצלח, והעיקר הוא בניית סוס טרויאני יפה ונחשק למוצר נחות בהגדרתו, במטרה לכבוש את טרויה או במקרה שלנו - את הצרכן הישראלי.

וכן, זהו אותו צרכן שתמיד יקרע בין הרצון לדפוק את המערכת ולשלם מינימום, לבין הרצון לקבל הכל ויותר - שירות ופינוק שיפצו אותו על חסכים הסטוריים.

אז עכשיו הוא יוכל לבחור בין אל על לבין Up אבל בשום מקום לא באמת יאכל עוגה שתישאר שלמה.

מה שבטוח, אין פה שום הקרבה אמיתית מצד אל על. זה לא משהו שעולה להם יותר. זה רק נראה יקר.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מנחם 23/12/2013 12:42
    הגב לתגובה זו
    לרכב על ביטויי up למינהם הביא את הקמפיין למסר חלול שמסתכם בשורה שלא הולמת את הפרסומות. דברו על האלטרנטיבה של עולם התעופה הצרכני - של האופציה לקחת דברים בקלות ולהנות ממה שחשוב באמת, החופשה ולא הדרך אליה. גם אם ניסו לעשות את זה הרי שזה נבלע בבליל משפטים סתומים.
  • 7.
    קונספט בסיסי אבל עושה את העבודה (ל"ת)
    טל ליאור 19/12/2013 09:58
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אלי 2 17/12/2013 23:20
    הגב לתגובה זו
    לפי התיאור שלך אפשר לחשוב שמה שאיקאה עושים לא עובד...
  • 5.
    אלי 17/12/2013 23:17
    הגב לתגובה זו
    בתור קמפיין חדירה הקמפיין מדליק, קליפי, זכיר, מעביר יפה את העניין - עכשיו צריך להתחיל להוכיח שיש גם אמת מאחורי ההבטחה
  • 4.
    אסף 17/12/2013 15:09
    הגב לתגובה זו
    שמחדיר את המותג הזה חזק בצורה שאופיינית למותגי לואו קוסט בעולם. בעיני - ברכה אמיתית של אל על להקים חברת בת שכזו ומראה על כך שאל על קוראת את השוק, את הצרכנים ואת מה שהם רוצים ומעניקה להם זאת. מותג "זול" שהושק בצורה מרהיבה! שאפו
  • 3.
    שי 17/12/2013 12:58
    הגב לתגובה זו
    עטרה, פספסת את הנקודה החשובה ביותר וזה הבחירה באמצעי המדיה הקונבנציונאליים כדי לפרסם מותג Low cost. אם הם היו רואים מה עשו מותגים דומים בעולם ולא מקשיבים (כנראה) למשרד הפרסום שלהם שרוצה לגזור עמלה מהמדיה הם כנראה היו מבינים שבשביל להשיק מותג Low cost אמיתי שיישדר אותנטיות ואידיאולוגיה הם היו צריכים לעבוד מלמטה באמצעים שונים לחלוטין - מינימום שימוש במדיה המונית והמון שימוש ביח"צ, עבודה מתחת לקו, מהלכים של פה לאוזן, דיגיטל ממוקד ועוד. הקמפיין הזה נראה כמו קמפיין של חברה שניסתה לרכב על הגל ולא כמו קמפיין של מותג עם אידיאולוגיה אמיתית. ולכן הוא לא יצליח. היום זה נראה יפה וחדש אבל זה כל כך לא אמיתי שאין לזה סיכוי להצליח. השפה המיתוגים אגב, נהדרת! משרד הפרסום ירוויח כמובן את הכסף שלו.
  • 2.
    פיקסו 17/12/2013 12:50
    הגב לתגובה זו
    בלוגו, ברקע ,בשילוט ,במודעות
  • 1.
    חיים 17/12/2013 11:42
    הגב לתגובה זו
    חברת תעופה צריכה לפרסם יעד ומחיר כמן UP TO BERLIN ב 69דולר או את המוצר עצמו הקמפיין של UP לא פוגע
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.