עתיד המוזיקה או שיווק להמונים? פרויקט חדש של Avicii מספק חומר למחשבה
האבולוציה של עולם השיווק והפרסום, על שלל התיאוריות שמשתנות בו ללא הרף, שולחת את זרועותיה לתחומים רבים. אחד מהם הוא עולם המוזיקה, שמיישם בדרכים יצירתיות את תורת האיינגייג'מנט לפיה פועלות סוכנויות הפרסום בשירות המפרסמים.
רק בחודשים האחרונים למשל, יכולנו לראות את 'בק' - מהיוצרים המעניינים של דורנו, עם הברקה שיווקית פורצת דרך, שלוקחת למקום חדש ומעניין את הקשר בין יצירה של אומן לקהל. בק שחרר אלבום חדש שהופץ כספר תווים וחייב את המאזינים לנגן אותו בעצמם כדי להיחשף לשירים, ולמעשה לצרוך את היצירה של בק, תוך כדי ביצועה.
לא צריך לחפש הרבה כדי לאתר בישראל דוגמאות מקומיות - לא רעות בכלל. הבולטת ביותר היתה ב-2009 - אז היה זה היוצר והמפיק 'קותימן' (אופיר קותיאל) בפרויקט שנקרא "ThruYOU", במסגרתו הוא דגם קטעי מוסיקה שהועלו ליוטיוב על ידי משתמשים פרטיים מסביב לעולם, ויצר מהם 7 רצועות חדשות - מגובשות ומאורגנות, עם חיים משלהם. הפרויקט הפך לדבר החם של אותה התקופה. הוא זכה למיליוני צפיות ואף נבחר על ידי מגזין TIME לאחת -50 ההמצאות הטובות של השנה.
I'm New - מתוך הפרויקט של קותימן
דוגמא נוספת שניתן לציין היא מהשנה החולפת, ומגיעה מכיוונו של יוני ליבנה, המוזיקאי ומבקר הספרות של ידיעות אחרונות, ונוגעת פחות למעורבות בתהליך המוזיקלי ויותר לקליפ. ליבנה הקליט את השיר אלנבי 40, למילותיה של המשוררת לורן מילק (נכתב בימי המחאה החברתית) ולצורך הפקת הוידאו קליפ גייס רקדנים שאליהם נחשף דרך היוטיוב. ליבנה פנה אליהם, חלקם חובבנים ואחרים שזהו עיסוקם המרכזי, שלח אליהם את השיר מתורגם, וביקש מהם לחבר כוריאוגרפיה מקורית לצליליו. ההיענות הייתה גבוהה והקליפ החביב בעריכת ג'סיקה קלברמן יצא לדרכו.
אלנבי 40 - יוני ליבנה
הפרויקט החדש של ה-DJ והמפיק השבדי Avicii (מוכר בישראל בעיקר בזכות
סרטון פרומו ל-Avicii
לא הכל תמים, רחוק מזה. הטרוניה הידועה כנגד מהלכי פרסום לחברות מסחריות, יצירתיים ככל שיהיו, גורסת שבסופו של יום מישהו מנסה למכור לנו משהו שאנחנו לא באמת צריכים. בעוד שקותימן וליבנה לא חשודים בכך (למרות שהשיר של ליבנה מקודם בשיתוף וויסקי בלנטיינ'ס) - מהפרויקט של Avicii עולה ניחוח חריף של מהלך שיווקי שהמוסיקה משחקת בו תפקיד שולי.
Avicii לא לבד במערכה - מאחורי המפיק השבדי עומדת חברת התקליטים יוניברסל וסוכנות הקריאייטיב השבדית
ההתפתחות הטכנולוגית המואצת טרפה את הקלפים ושברה את כל המודלים העסקיים של חברות התקליטים - אי אפשר לבנות עוד על הכנסה ממכירת אלבומים, גדול ככל שהאומן יהיה, הצרכנים כבר לא מתקרבים לחנויות התקליטים שנסגרות ונעלמות. כל מה שנשאר הוא לייצר חיבור חזק ככל האפשר בין האומן לקהל היעד, כדי למלא אולמות מסביב לעולם, וכל האמצעים כשרים.
הקרקע שנשמטה מתחת לרגלי חברות התקליטים מזכירה מאוד את משבר האמון שנוצר בין החברות המסחריות והצרכנים בעידן של שקיפות פייסבוקית שהעבירה את הכח לידיהם. באופן הזה, עולם המוזיקה שהחרב כבר פעלה את פעולתה על צווארו, מציע לא מעט דוגמאות שמנהלי שיווק בחברות מסחריות יוכלו לאמץ כדי לייצר מעורבות בקרב הקהל, וכך לייצר יתרון יחסי על המתחרים.
סוכנות הקריאייטיב השבדית שליוותה את הפרויקט של Avicii סיכמה את זה במילותיה: "הרעיון מבוסס על העובדה שתעשיית המוסיקה עברה מדיסקים לזירת הדיגיטל, וכן על העובדה שתפקידן של חברות התקליטים הוא כבר לא להדפיס אלבומים, אלא לבנות מערכת יחסים בין האומנים שלהם לקהל".
- 2.Oded 07/03/2013 16:52הגב לתגובה זוהשערה ריקה מתוכן ועניין
- 1.גיל 07/03/2013 16:09הגב לתגובה זולא מבין דבר וחצי דבר בעולם המוסיקה

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם
עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים
שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה
לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה
בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?
אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים
אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.
כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל.
השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.
ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף
ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים.
"I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.
- ביורק תחלק מטבע חדש לרוכשים של אלבומה החדש
- אמנים במוזיקה כבולים לחוזים דרקוניים, חד צדדים וארוכים בצורה בלתי סבירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי
העולם.