עתיד המוזיקה או שיווק להמונים? פרויקט חדש של Avicii מספק חומר למחשבה

הסינגל החדש של המפיק השבדי Avicii הוא תוצאה של שת"פ בינו לבין 4199 אמנים שתרמו לו לא פחות מ- 12,909 צלילים במהלך 6 שבועות של עבודה. נחמד עד שנזכרים שמאחוריו עומדת חברת התקליטים הבינלאומית יוניברסל
משה בנימין | (2)

האבולוציה של עולם השיווק והפרסום, על שלל התיאוריות שמשתנות בו ללא הרף, שולחת את זרועותיה לתחומים רבים. אחד מהם הוא עולם המוזיקה, שמיישם בדרכים יצירתיות את תורת האיינגייג'מנט לפיה פועלות סוכנויות הפרסום בשירות המפרסמים.

רק בחודשים האחרונים למשל, יכולנו לראות את 'בק' - מהיוצרים המעניינים של דורנו, עם הברקה שיווקית פורצת דרך, שלוקחת למקום חדש ומעניין את הקשר בין יצירה של אומן לקהל. בק שחרר אלבום חדש שהופץ כספר תווים וחייב את המאזינים לנגן אותו בעצמם כדי להיחשף לשירים, ולמעשה לצרוך את היצירה של בק, תוך כדי ביצועה.

לא צריך לחפש הרבה כדי לאתר בישראל דוגמאות מקומיות - לא רעות בכלל. הבולטת ביותר היתה ב-2009 - אז היה זה היוצר והמפיק 'קותימן' (אופיר קותיאל) בפרויקט שנקרא "ThruYOU", במסגרתו הוא דגם קטעי מוסיקה שהועלו ליוטיוב על ידי משתמשים פרטיים מסביב לעולם, ויצר מהם 7 רצועות חדשות - מגובשות ומאורגנות, עם חיים משלהם. הפרויקט הפך לדבר החם של אותה התקופה. הוא זכה למיליוני צפיות ואף נבחר על ידי מגזין TIME לאחת -50 ההמצאות הטובות של השנה.

I'm New - מתוך הפרויקט של קותימן

דוגמא נוספת שניתן לציין היא מהשנה החולפת, ומגיעה מכיוונו של יוני ליבנה, המוזיקאי ומבקר הספרות של ידיעות אחרונות, ונוגעת פחות למעורבות בתהליך המוזיקלי ויותר לקליפ. ליבנה הקליט את השיר אלנבי 40, למילותיה של המשוררת לורן מילק (נכתב בימי המחאה החברתית) ולצורך הפקת הוידאו קליפ גייס רקדנים שאליהם נחשף דרך היוטיוב. ליבנה פנה אליהם, חלקם חובבנים ואחרים שזהו עיסוקם המרכזי, שלח אליהם את השיר מתורגם, וביקש מהם לחבר כוריאוגרפיה מקורית לצליליו. ההיענות הייתה גבוהה והקליפ החביב בעריכת ג'סיקה קלברמן יצא לדרכו.

אלנבי 40 - יוני ליבנה

הפרויקט החדש של ה-DJ והמפיק השבדי Avicii (מוכר בישראל בעיקר בזכות זה) הוא שיעור נוסף של עולם המוזיקה על הקשר בין יוצר לקהל. הסינגל החדש שלו הוא תוצאה של שיתוף פעולה בינו לבין 4199 אמנים שתרמו לו לא פחות מ- 12,909 צלילים במהלך 6 שבועות של עבודה. Avicii יצא בקול קורא לקהילת היוצרים הבינלאומית והזמין אותם להציע לו אפקטים, בייס-ליין, ביט וקצב עבור מה שבסופו של יום יהפוך לרצועה מוסיקלית חדשה.

סרטון פרומו ל-Avicii

לא הכל תמים, רחוק מזה. הטרוניה הידועה כנגד מהלכי פרסום לחברות מסחריות, יצירתיים ככל שיהיו, גורסת שבסופו של יום מישהו מנסה למכור לנו משהו שאנחנו לא באמת צריכים. בעוד שקותימן וליבנה לא חשודים בכך (למרות שהשיר של ליבנה מקודם בשיתוף וויסקי בלנטיינ'ס) - מהפרויקט של Avicii עולה ניחוח חריף של מהלך שיווקי שהמוסיקה משחקת בו תפקיד שולי.

Avicii לא לבד במערכה - מאחורי המפיק השבדי עומדת חברת התקליטים יוניברסל וסוכנות הקריאייטיב השבדית Radon. ההשקעה, התכנון והניהול המוקפד מגלים שוב שעולם המוסיקה הממוסד הוא מזמן כבר לא המקום הנכון למצוא בו נשמה יתרה בלבה של היצירה. במקרים רבים, המוזיקה שמיוצרת בעולם המערבי היא לא יותר מתוצאה של אסטרטגיה עסקית וחשיבה שיווקית קרה.

ההתפתחות הטכנולוגית המואצת טרפה את הקלפים ושברה את כל המודלים העסקיים של חברות התקליטים - אי אפשר לבנות עוד על הכנסה ממכירת אלבומים, גדול ככל שהאומן יהיה, הצרכנים כבר לא מתקרבים לחנויות התקליטים שנסגרות ונעלמות. כל מה שנשאר הוא לייצר חיבור חזק ככל האפשר בין האומן לקהל היעד, כדי למלא אולמות מסביב לעולם, וכל האמצעים כשרים.

הקרקע שנשמטה מתחת לרגלי חברות התקליטים מזכירה מאוד את משבר האמון שנוצר בין החברות המסחריות והצרכנים בעידן של שקיפות פייסבוקית שהעבירה את הכח לידיהם. באופן הזה, עולם המוזיקה שהחרב כבר פעלה את פעולתה על צווארו, מציע לא מעט דוגמאות שמנהלי שיווק בחברות מסחריות יוכלו לאמץ כדי לייצר מעורבות בקרב הקהל, וכך לייצר יתרון יחסי על המתחרים.

סוכנות הקריאייטיב השבדית שליוותה את הפרויקט של Avicii סיכמה את זה במילותיה: "הרעיון מבוסס על העובדה שתעשיית המוסיקה עברה מדיסקים לזירת הדיגיטל, וכן על העובדה שתפקידן של חברות התקליטים הוא כבר לא להדפיס אלבומים, אלא לבנות מערכת יחסים בין האומנים שלהם לקהל".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    Oded 07/03/2013 16:52
    הגב לתגובה זו
    השערה ריקה מתוכן ועניין
  • 1.
    גיל 07/03/2013 16:09
    הגב לתגובה זו
    לא מבין דבר וחצי דבר בעולם המוסיקה
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.