פייק ניוז ורשתות חברתיות: דו"ח האינטרנט של בזק ל-2024
החברה פרסמה היום את הדו"ח השנתי של השימושים באינטרנט, שמצביע על מגמות שונות, בין השאר של התמודדות הישראלים עם העלייה ביוקר המחיה והגברת השימוש והתלות ביישומי הבינה המלאכותית. בין השאר, 86% מהישראלים מתקשים להבחין בין מידע אמיתי לפייק ניוז, ו-73% צמצמו
את השיתוף של תמונות ברשתות החברתיות
בזק פרסמה היום את דו"ח האינטרנט השנתי שלה, המספק הצצה מקיפה להרגלי הגלישה של הישראלים. על סמך סקר שנערך בקרב 4,500 משתתפים בגילאי 13 ומעלה, הדו"ח חושף מגמות עכשוויות, שינויים בצריכה והשפעות המלחמה, יוקר המחיה והבינה המלאכותית (AI) על השגרה הדיגיטלית בישראל.
86% מהישראלים מתקשים להבחין בין מידע אמיתי לפייק ניוז ברשתות החברתיות. הנתון מדאיג במיוחד בנושא הרגיש של החטופים בעזה: 73% מבני הנוער נחשפו למידע כוזב, לצד 66% מהבוגרים שהיו נתונים גם הם לדיסאינפורמציה.
51% מהישראלים נמנעו מהזמנת חופשות בשנה האחרונה, ו-73% צמצמו את שיתוף התמונות האישיות ברשתות. בקרב בני הנוער הנתון הזה הגיע ל-52%. בנוסף, שעות הגלישה נהפכו קיצוניות: 23% האריכו את זמני השימוש במסכים לשעות הלילה המאוחרות, ו-8% החלו לצפות במסכים בשעות הבוקר המוקדמות.
- 84% מהם צמצמו רכישות אונליין אימפולסיביות.
- 74% דיווחו על קניות באתרים בינלאומיים זולים כמו עליאקספרס ושיין.
- שיעור הקונים אונליין ירד מ-87% ב-2023 ל-81% בשנת 2024.
- היום שבישר את תחילתו של עידן כלכלי שהעולם לא ידע כמוהו ומה קרה היום לפני 14 שנה
- מאות אלפי שקלים הושבו לצרכנים בעקבות תלונות, כך בדוח פניות הציבור בטלקום 2024
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, יותר ויותר ישראלים ביטלו את המנויים שלהם לשירותי תוכן פרמיום: שיעור הביטולים עבור נטפליקס ודיסני פלוס הגיע לכ-3%-4%, ואילו מספר המנויים החדשים היה נמוך בהרבה.
הבינה המלאכותית (AI) נהפכה אף היא לחלק בלתי נפרד מהחיים הדיגיטליים של הישראלים:
- 90% מכירים את המונח AI,
ו-70% משלבים אותו בשגרת יומם.
- 40% מבני הנוער ו-32% מהבוגרים מעדיפים לחפש מידע בכלי בינה מלאכותית על פני מנועי חיפוש מסורתיים.
- 57% ציינו שיכולות התרגום של כלי ה-AI הפחיתו את הצורך שלהם להשתמש באנגלית.
כלי הבינה המלאכותית הפופולריים ביותר בישראל כוללים את ChatGPT של OpenAI (83% בקרב בני נוער, 76% בקרב בוגרים) וג'מיני של גוגל (30% בקרב צעירים, 22% בקרב בוגרים).
- רד אקסס הישראלית מגייסת 17 מיליון דולר
- מאנדיי גייסה 10 מיליון דולר לבלוקס הישראלית
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- אייפון 17 - מצלמה ברמה גבוהה, טעינה משופרת; ומה המחיר
הדו"ח מצביע על ירידה משמעותית ביכולת הקשב של הישראלים:
- 85% איבדו סבלנות לקרוא טקסטים ארוכים, ומעדיפים לצרוך בעיקר סרטונים קצרים באורך של עד דקה.
- 64% מבני הנוער מעדיפים להאזין לפודקאסטים ולהודעות קוליות במהירות גבוהה - כדי לחסוך זמן.
בני הנוער הם הקבוצה הבולטת ביותר מבחינת זמן השהייה ברשתות החברתיות:
- 63% נמצאים ברשתות החברתיות לפחות שלוש שעות ביום.
- 34% מבלים ברשתות החברתיות חמש שעות ביום ויותר.
- 60% מבני הנוער מודים שהם מכורים
לשימוש ברשתות החברתיות.
בזק הציגה גם כלי חדש בשם "מד האינטרנט", המספק תמונת מצב עדכנית על הרגלי הגלישה בישראל:
מד מיקום - מנטר שימוש אינטרנטי לפי אזורים, כולל תהליכי ההתאוששות
בצפון ובדרום בעקבות המלחמה.
מד הרייטינג - בודק את העדפות הצפייה בזמן אמת, מעבר לטלוויזיה המסורתית.
מד ה-WiFi - עוקב אחר דפוסי שימוש בבית המחובר.
מד הסייבר - מגלה מה הם המכשירים הביתיים החשופים ביותר לפריצות.
מצלמות האבטחה הביתיות הן המכשירים הנפרצים ביותר, עם חשיפה של פי 100 יותר ממכשירים אחרים. התקפות סייבר על בתים מחוברים כללו,
בין השאר חסימה של 2.4 מיליארד ניסיונות פישינג, וחסימה של 82 מיליון תקיפות מסוג DDoS.
האירועים המרכזיים שהשפיעו על צריכת האינטרנט היו, בין היתר, קרב האגרוף בין מייק טייסון וג'ייק פול בנטפליקס, שהוביל לעלייה של פי עשרה בתעבורת הרשת; השקת
גרסה חדשה של המשחק פורטנייט, שיצרה זינוק של 60% בתעבורת הרשת; וחזרת החטופות מעזה, שהובילה לעלייה של 40% בתעבורה בשעת השיא.

אייפון 17 - מצלמה ברמה גבוהה, טעינה משופרת; ומה המחיר
לקראת ההשקה מחר של אייפון 17 - איך אמור להיראות המכשיר ועל השקות נוספות שיהיו מחר
ערב ההשקה הרשמית, דליפות ממקורות מהימנים מציגות כיצד תיראה סדרת iPhone 17. השינוי הבולט: אפל מפסיקה להבדיל בין דגמים בסיסיים לדגמי Pro בכל הקשור לתצוגות. כל הסדרה, כולל הדגם הבסיסי, תגיע עם מסכי OLED בקצב רענון של 120Hz – טכנולוגיית ProMotion שהייתה עד כה מוגבלת לדגמי הפרימיום.
הדגמים הזולים לא יקבלו את טכנולוגיית LTPO המאפשרת שינוי דינמי של קצב הרענון מ־1Hz עד 120Hz לחיסכון בסוללה – יתרון שיישאר לדגמי Pro. עם זאת, המעבר מ־60Hz ל־120Hz קבועים צפוי לשפר את חוויית השימוש היומיומית.
גדלי המסכים משתנים: 6.1 אינץ' בבסיסי, 6.3 אינץ' ב־Pro (במקום 6.1), 6.6–6.7 אינץ' ב־Air החדש, ו־6.9 אינץ' ב־Pro Max. בנוסף, אפל מציגה ציפוי אנטי־רפלקטיבי שמיועד לשפר את הראות בשמש ישירה ולהפחית טביעות אצבעות, לצד עמידות מוגברת לשריטות. בנוסף, הסדרה תושק במבחר צבעים: סגול כהה, ירוק יער, כחול מטאלי כהה, וכן ורוד, תכלת וצהוב בהיר. הצבעים פותחו בטכנולוגיה שמיועדת לצמצם דהייה בחשיפה לאור השמש.
המהלך מגיע לאחר ירידה במכירות הדגמים הבסיסיים. לפי IDC, בזמן שהשוק צמח ב־6%, מכירות האייפונים הזולים ירדו. סמסונג וגוגל כבר מציעות קצבי רענון גבוהים במכשיריהן, ואפל מתאימה את עצמה לשוק.
iPhone 17 Air – במקום Plus
בעקבות חוסר הצלחה של דגמי Plus (פחות מ־5% מהמכירות), אפל מחליפה את הקו ומציגה את iPhone 17 Air – מכשיר דק במיוחד בעובי של 5.5–6 מ"מ ובמשקל 145 גרם. לשם השוואה, iPhone 14 Pro Max שוקל 240 גרם. מדובר במהלך המזכיר את ה־MacBook Air, כאשר ההעדפה היא לניידות על פני תכונות נוספות.