המלכוד של הבנקים המרכזיים שעשוי לסכם את הניסוי הגדול בהיסטוריה

לאחר 9 שנים נמצאים הבנקים המרכזיים במלכוד שיחייב אותם לבחור בין 2 אופציות רעות
עמית טל | (10)
ב-9 השנים האחרונות, הבנקים המרכזיים השתמשו בנתוני האינפלציה החלשים להצדיק את המשך המדיניות המוניטארית האולטרה מרחיבה- ריביות אפסיות, והזרמות כספים אדירות לשווקים. לשם המחשה מתחילת 2017 יותר מ-2 טריליון דולר זרמו לשווקים, יותר משיא המשבר ב-2009-2008. אבל מה קורה אם הבנקים המרכזיים מצליחים לבסוף לגרום לאינפלציה? הכל נופל כמו מגדל קלפים. שימו לב בתקופה הקרובה לבריטניה- הניסוי הכלכלי שביצע הבנק בעשור האחרון עשוי לעורר עתה את משבר האשראי הגדול מאז הסאב-פריים. בדומה לרוב הבנקים המרכזיים בעולם המערבי, יעד האינפלציה של הבנק המרכזי בבריטניה הוא 2%, בדומה לשאר הבנקים המרכזיים הבנק דאג להוריד בשנים האחרונות את הריביות לרמה אפסית. אך בניגוד לשאר המדינות בעולם, נראה כי האינפלציה  בממלכה מתפרצת הרבה יותר מהר. לאחר שקצב עליית המחירים במדינה עקף את רמת 2% בתחילת השנה טענו בבנק המרכזי כי המצב זמני. נתוני האינפלציה בספטמבר שהצביעו על קצב עלייה מחירים של 3% ונתוני התמ"ג היום שהיו גבוהים מהצפי, לא מאפשרים לבנק המרכזי להסתתר בטענה שהנתונים זמניים. קצב האינפלציה בממלכה: התפרצות אינפלציונית בשנה האחרונה השכר הריאלי של האזרחים נשחק מהר ואז הכל מסתבך מסתבר שקל הרבה יותר להרחיב מאשר לצמצם מדיניות מוניטרית. הציבור באנגליה מינף את עצמו בצורה קיצונית בשנים האחרונות. עם קצב עלייה של 10% ברמות החוב בשנים האחרונות, ועלייה בשכר שמסתכמת ב-1.5%, נשאלת השאלה כיצד הציבור יצליח לעמוד תשלומי ריבית גבוהים יותר.. חברת הדירוג סטנדרד אנד פורס מזהירה הערב כי סיכוני האשראי בבריטניה מתחילים להוות בעיה גדולה. ע"פ הדו"ח שפרסמה החברה האשראי הצרכני מכרטיסי אשראי ומימון קניית מכוניות טיפס לרמת שיא של 200 מיליארד לי"שט. לטענת סטנדרט אנד פורס, "קצב הגידול השנתי של לקיחת האשראי בממלכה לא יכול להימשך לאורך זמן". נציין כי הבנק המרכזי במדינה מבין את הסכנה והורה לאחרונה לבנקים המסחריים במדינה להגדיל את ההון בכ-11 מיליארד לי"שט ככרית בטחון נגד הפסדי אשראי עתידיים, אך לכולם ברור שהבנקים לא יוכלו לעמוד בהפסדי אשראי גדולים מידי. כך שהבנק המרכזי נמצא במלכוד: אם לא יעלה את הריבית האינפלציה תמשיך ואולי אף תגבר, אם יעלה את הריבית הוא ממיט אסון על הציבור הבריטי שמינף את עצמו לדעת בשנים האחרונות. המצב בבריטניה הוא אולי הקיצוני ביותר מבחינה אינפלציונית, אך גם בשאר המדינות בעולם יש התעוררות אינפלציונית בשנה האחרונה (למעט אולי בישראל), כך שנותר רק להמתין ולראות האם הניסוי הגדול בהיסטוריה שמבצעים הבנקים המרכזיים בשנים האחרונות יקרוס לתוך עצמו.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    עמוס 26/10/2017 09:02
    הגב לתגובה זו
    ההיפר אינפלציה עומדת לפגוע בעולם באופן גלובלי.
  • 7.
    אווה 25/10/2017 23:46
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה היא תוצאה של הסטרלינג הנמוך
  • 6.
    כתבה מעולה! (ל"ת)
    המתחזה 25/10/2017 23:36
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כמה קול שבועי 50 של שבוע הבא ישלם ? לא של הפקיעה מחר (ל"ת)
    המתחזה 25/10/2017 23:36
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מישהו 25/10/2017 23:26
    הגב לתגובה זו
    מהמשבר הבא צריך להיות בשורט על הבנקים? מי שמאמין שהתרחיש בכתבה יתקיים, במה הוא צריך להשקיע? לא שאני אעשה את זה, אבל זה מעניין לראות אם זה יקרה.
  • 3.
    רגע אחד 25/10/2017 23:07
    הגב לתגובה זו
    הרחבה כמותית שהבנקים ביצעו היתה קניית ניירות ערך מכסף שהם יצרו. עכשיו, יש להם מלא ניירות ערך כאלו, ואם תתחיל אינפלציה הם יכולים פשוט להתחיל למכור אותם ואת הכסף שהם מקבלים לספוג אצלם (ולחסל אותו ממש כמו שיצרו אות) ובכך למנוע אינפלציה ללא העלאת ריבית. מה פספסתי?
  • שי 26/10/2017 09:31
    הגב לתגובה זו
    שמכירת ניירות הערך, ברובם אג"ח מדינה, תגרום לירידת ערכם ולעליית תשואות, מה שאומר עליית ריבית בפועל. הרי ההרחבה הכמותית גרמה לירידת ריביות של אגחים אז למה שצמצום לא יוביל לתוצאה הפוכה?
  • אם היא תמכור את האג"ח הריבית תקפוץ (ל"ת)
    משקיע 26/10/2017 09:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רק להחליף בכתבה את המילה אנגליה בישראל (ל"ת)
    חיים 25/10/2017 22:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עמי 25/10/2017 22:24
    הגב לתגובה זו
    אינפורמטיבי ומעניין. העולם כולו "ממונפים לדעת" וישראל לא שונה. העולם הולך בדרך של דיפלציה עולמית, וכאשר הבנקים המרכזיים שולטים בכמות הכסף, מעניין לראות כיצד הם יפעלו. הם טוענים שהם הולכים לצמצם את המאזן, אבל כל הכיוונים מצביעים על הרחבה כמותית נוספת, המשבר הבא.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: