הנאסד"ק עלה ב-0.6%; אלוט עלתה ב-7%, סולאראדג' ירדה ב-4%
החלטת הריבית שהייתה בשבוע שעבר, בה הפד השאיר את הריבית על כנה, הביאה לגל של אופטימיות בשווקים. הפד ציין כי הוא צופה 3 הורדות ריבית במהלך 2024, זאת למרות ההערכות בשווקים שמדברות על 4 הורדות לפחות, כאשר הראשונה עשויה להיות כבר במרץ.
המדדים נסחרים מאז במגמה חיובית כאשר גם היום שלושת המדדים הגדולים סיימו בעליות של עד 0.6%. עם זאת, יש כלכלנים שחושבים שכדאי לצנן את ההתלהבות: "תגובת השווקים להחלטת הפד, במיוחד של שוק האג"ח, הייתה קיצונית מדי", כתב אלכס ז'בזינסקי ממיטב דש.
הדוחות הצפויים השבוע:
יום שלישי:
אחרי המסחר: פדקס FEDEX
יום רביעי:
אחרי המסחר: מיקרון MICRON TECHNOLOGY , בלאקברי BLACKBERRY LIMITED
יום חמישי:
לפני המסחר: קרניבל קרוז CARNIVAL CORP , קארמקס CARMAX INC
אחרי המסחר: נייקי NIKE
S&P 500 0.13%
נאסד"ק -0.21%
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- הנאסדק עלה 0.4% וסגר בשיא חדש; טסלה עלתה 7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דאו ג'ונס 0.16%
BITCOIN 2%
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מאקרומתקרבים לשנת בחירות בארה"ב - האם זה טוב לוול סטריט? מחקרים מראים גם ששנת בחירות בארצות הברית טובה לשוק המניות והעובדות מראות שבינתיים הכלכלה האמריקאית מחזיקה מעמד, כך שבתוספת ההקלה המוניטרית היא יכולה לשמור על עצמה. בסופו של דבר, 2023 הוכיחה את הסטטיסטיקה של שנת טרום בחירות חיובית. למה שלא נסמוך על הסטטיסטיקה של שנת בחירות חיובית?
BP לא תשוט בים האדום - הנפט עולה ב-2.5% ענקית הנפט הודיעה שלא תפעיל ספינות מובילות נפט בים האדום בעקבות האיום החות'י עד להודעה חדשה, ומחיר הנפט עולה ב-2.5%; BP מצטרפת לחברות אחרות שאמרו שלא יכנסו לים האדום כמו מארסק והאפג לויד
לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים החלטת הריבית של הפד ביום רביעי האחרון הציתה גל של אופטימיות בשווקים, כאשר הבנק המרכזי הצהיר שהוא צופה 3 הורדות ריבית במהלך שנת 2024, אם כי הכלכלנים מצפים ל-4 לפחות, ועוד הם צופים שנתחיל לראות הורדות ריבית כבר ממרץ - מה צפוי השבוע בוול סטריט?
לומברד אודייר : "מעדיפים את השוק האמריקאי בתכנון תיקי ההשקעות ל-2024" בכירי הבנק המתמחה בבנקאות פרטית סבורים שהריבית הנומינלית בארה"ב תגיע ל-3.5%: "השקעות במוצרי אג"ח צפויות להניב תשואה עודפת בשנים הבאות"
האם תיק ההשקעות שלכם מפוזר ולמה זאת לא השיטה להתעשר? היתרונות וגם החסרונות שבפיזור השקעות ולמה וורן באפט רכש מניה אחרי שזינקה פי 10?
"השוק מפריז בהערכות על הורדת הריבית ב-2024" אנליסט המחקר של Global X, דיוויד בינימינוב: "השוק מתמחר כעת הפחתת ריבית של רבע אחוז בכל אחת מישיבות הפד בחודשים מרץ עד ספטמבר, אם יקדים את המאוחר נהיה בסכנה של ליבוי מחדש של האינפלציה"
מניות במרכז
קארל אייקן ממשיך בתוכניות לאילומינה ILLUMINA - מתכנן להדיח דירקטורים - המטרה השלישית שלנו היא להסיר את הדירקטורים המתוסבכים של החברה", כתב אייקן. שתי המטרות הראשונות שלו היו לדחוק הצידה את המנכ"ל לשעבר פרנסיס דה-סוזה, שהתפטר ביוני ולגרום לאילומינה למכור את Grail (לכתבה המלאה)
אדובי ADOBE INC מבטלת את רכישת Figma - לאחר קשיים רגולטוריים - בוול-סטריט צופים כי ביטול העסקה יגרום לתחרות רבה יותר במרחב היצירתי; לרבעון פברואר, אדובי צופה הכנסות של בין 5.1 מיליארד דולר ל-5.15 מיליארד דולר, מתחת לקונצנזוס הקודם של וול סטריט של 5.16 מיליארד דולר (לכתבה המלאה)
אפל APPLE משהה את מכירות האפל ווטצ' עקב מחלוקות על פטנט - ענקית הטכנולוגיה מחזיקה כיום ברבע משוק השעונים החכמים העולמי, נתח שנוטה לעלות ליותר משליש ברבעון הרביעי במהלך עונת החגים בארה"ב ובאירופה. גם סדרה 9 ודגם ה-Ultra 2 ישארו זמינות לרכישה מחוץ לארה"ב (לכתבה המלאה)
מניית תאגיד הפלדה של ארה"ב UNITED STATES STEEL CORP קפצה ב-27% - הסכים להצעת הרכש - עסקת Nippon, אם תעבור את האישורים הרגולטוריים, צפויה להיסגר ברבעון השני או השלישי של שנה הבאה; הצעת הרכישה הנוכחית גבוהה ב-50% מהצעת המזומנים והמניות של Cleveland-Cliffs מאמצע אוגוסט (לכתבה המלאה)
IBM INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES רוכשת שתי חטיבות מידע ב-2.3 מיליארד דולר; מתחזקת בתחום ה-AI ענקית המחשוב עושה צעד בתחום ה-AI - תרכוש שתי חטיבות מידע מחברה גרמנית בסכום כולל של 2.33 מיליארד דולר; החברה תקווה שהמהלך ימשוך יותר משתמשים לבוט ה-AI שלה - WatsonX
האם דוקוסיין DOCUSIGN INC בדרך למכירה ומה הקשר למיקרוסופט MICROSOFT ? רכישה ממונפת עם פרמיה צנועה צפויה להיות עסקת הרכישה הגדולה ביותר מזה חודשים רבים.
ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS תפטר 1,300 עובדים בשני מפעלים החברה לא התייחסה לשביתת איגוד עובדי תעשיית הרכב שעדיין נמשכת וטענה שהפיטורים, שנעשים בפסי הייצור של דגמים חשמליים, נעשה בעקבות סיום פסי ההרכבה הנוכחיים.
סטארבאקס STARBUCKS סגרה 23 סניפים במטרה למנוע התאגדויות מחאת עובדי תעשיית הרכב ומחאת הכותבים בהוליווד - סטארבאקס לא הייתה מוכנה לתת לעובדיה להצטרף לאיגודים ולהשבית אותה בצורה דומה, אז היא סגרה סניפים שעובדיהם התכוונו להתאגד - כך לפחות לפי החשד של משרד העבודה האמריקני
הישראליות בוול סטריט
צים עלתה ב-2% - חברת הספנות זינקה כבר 50% מהשפל - צים מרוויחה מהמצור הימי של החות'ים בכל שהיא נשארת פחות או יותר השחקנית היחידה של ישראל בזירת הסחר הימי. החות'ים הצהירו שלא יאפשרו לאף ספינה לשוט בים האדום, גם אם היא לא ישראלית. חברות רבות השטות לישראל נאלצות לעשות עיקוף סביב אפריקה בשביל להיכנס לים התיכון דרך מיצרי טיראן, מה שגורם לעיכובים ומכך גם לעלייה במחירים. כמובן שהמצור החות'י לא אומר שישראל נמצאת במצור ימי מוחלט, אבל קיים סיכוי שחברות זרות יעדיפו להפסיק לשוט לישראל בכדי לא להיות תחת איום בטחוני או אפילו תדמיתי, וזאת כנראה הסיבה שצים עולה במסחר בימים האלה - המקרה כאן מאוד דומה למקרה של אל על אל על 0.73% , שתי החברות נחשבות ל"חברות הלאומיות" בתחומים שלהן (למרות ששתיהן לא בבעלות ממשלתית), וזה מתבטא הלכה למעשה בזמני משבר כמו זה שאנו נמצאים בו עכשיו, בו הן נשארות פחות או יותר השחקן היחיד בענף שלהן שמספק שירות לישראל.
קמטק קמטק (US) : הזמנה ל-25 מערכות מ-OSAT מובילה חברה דיווחה על קבלת הזמנה ל-25 מערכות בדיקה ומדידה ליישומי מארזים מתקדמים מ-OSAT מוביל; לפי מחיר המערכת הממוצע של קמטק כפי שהציג לנו סמנכ"ל הכספים משה איזנברג, שווי העסקה הוא בין 22.5-25 מיליון דולר
- 1.ירון 18/12/2023 21:20הגב לתגובה זובאמת אף אחד לא רואה שמישהו ממש נלחם להחזיק את השוק בארץ? ארביטראז שלילי מדי יום, כל פעם שפותחים בעליות, בצהריים הן נמחקות. אז כן, פה ושם זורקים פירורים אבל בגדול, מישהו מנסה לטרפד עליות בשוק.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק
בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.
למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.
משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה
מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.
אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024.
- קימברלי-קלארק רוכשת את יצרנית טיילנול ב-48.7 מיליארד דולר
- קימברלי-קלארק עולה בכ-4% בעקבות צמיחה אורגנית חדה ברבעון השני ותחזית מעודכנת כלפי מעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.
