האם תיק ההשקעות שלכם מפוזר ולמה זאת לא השיטה להתעשר?
כולם מדגישים את פיזור תיק ההשקעות. אומרים לכם שצריך לפזר את תיק ההשקעות בין השקעות בארץ להשקעות בחו"ל, בין מניות לאגרות חוב, בין אגרות חוב צמודות למדד לאגרות חוב שקליות, בין מניות גדולות לקטנות. בלי סוף פיזור. כמה יותר מפוזר הרי ה מבורך.
זה מבורך למנהלי ההשקעות ליועצי ההשקעות בבנקים. הם פיזרו לכם את התיק, הם הקטינו את הסיכון, הם הפכו את ההשקעה שלכם לבינונית, הם מספקים לכם את הממוצע. את הבנצ'מרק. זה סוג של השקעת עדר, אבל לרוב הגדול של האנשים זה מספיק. מקבלים כמו המדד או קרוב אליו, התשואה לרוב סבירה, אבל אתם לא תתעשרו מהתשואה הזו.
פיזור - יתרונות וחסרונות
פיזור תיק ההשקעות הוא הקטנת הסיכון. ככה אין ליועץ ההשקעות בבנק ולמנהל הקרן שלכם, סיכון. לא יבואו אליו בטענות בעתיד על השקעות בעייתיות או מסוכנות. אבל, לא בטוח שזה הדבר הנכון בשבילכם.
כל האנשים שהתעשרו מהשקעות עשו זאת בזכות התמקדות. הם התמקדו במספר מניות ספציפיות שסיפקו תשואה טובה והיו הרבה יותר מהבנצ'מרק. אם הם היו מפזרים את ההשקעות שלהם לא הייתם שומעים עליהם, לא הייתם קוראים עליהם.
- אירוע נדיר: "תמכרו את המניה של וורן באפט"; ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה
- וורן באפט קונה את חטיבת הכימיקלים של אוקסידנטל ב־9.7 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השיטה של פיזור נועדה לשמור על הכסף ולהשיג תשואה סבירה, היא רחוקה מלהיות השיטה שתספק לכם תשואה מרשימה. הבעיה שרוב האנשים מפחדים לקחת סיכון. התמקדות במספר ניירות ערך, דגש על מניות, יכול לספק תשואה גבוהה, אבל מנגד זה גם מסוכן, כי מספיק שבתיק הממוקד שלכם, 2 מניות יפשלו כדי שהתשואה שלכם תהיה שלילית. לכן מיקוד לא מתאים לכך אחד.
מיקוד במניות ספציפיות - מסוכן, אבל יכול להיות מאוד רווחי
למי זה כן מתאים? לצעירים שיכולים לקחת סיכוניםף לכאלו שמדובר בסכומים שהם יכולים להפסיד אותן, ולכאלו שמבינים בשוק ההון. הבנה בשוק ההון היא הבנה בדוחות כספיים, בניתוח מצבה של החברה ולא פחות חשוב ניתוח מצבה של המניה - האם התמחור נוח, יקר וכו'?
אלו יכולים על פני זמן ובהמשך לסבלנות רבה ולמידה ממושכת שכוללת מעקב אחרי התיק והמניות הבודדות לייצר תשואה גבוהה.
יגידו לכם שזה הימור, וזה נכון חלקית, כי כשמשקיעים במספר מניות בודד, הסיכון באמת גדול. אבל אם וורן באפט הגדול מהמר בתיק שלו על אפל שמהווה מחצית מההשקעות שלו, כנראה שהדרך להתעשר היא בלקיחת הימורים, אם כי ככל שלומדים-קוראים=מנתחים את החברה ככה ההימור קטן יותר.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מיקוד בהשקעות ערך
וורן באפט וצ'ארלי מאנגר שנפטר בחודש שעבר, התמקדו בהשקעות ערך בודדות יחסית לאורך עשרות שנים רבות. בין ההשקעות היו - בנקים, קוקה קולה, חברות ביטוח, חברת רכבות ואפל. הם פשוט ניתחו, העריכו והחזיקו לאורך זמן וייצרו תשואה מאוד גבוהה בתיק ההשקעות שלהם.
המודל הזה הוא המודל של רוב קרנות ההשקעה, קרנות הגידור ושל המשקיעים הפרטיים הגדולים. הם לא מפזרים את התיק. הם לא פונים לגוף מוסדי שיפזר להם את ההשקעות כדי לייצר תשואה של 5%, במקרה הטוב 7%. הם עובדים קשה בבדיקה, סינון וניתוח כדי לייצר תשואה טובה יותר. הטובים מצליחים.
באפט, גילה את אפל מאוחר. היא כבר עלתה פי 10 בחמש השנים שלפני שרכש אותה, ובכל זאת ברקשיר התחילה לרכוש את אפל ב-2016. זו יכולת השקעה חשובה. משקיעים רבים מתקשים לקנות מניה אחרי היא עלתה בצורה חדה. הם חושבים שהם פספסו את הסיבוב. אבל האמת היא שצריך להתנתק מהעבר ולבחון את החברה בלי דעות קדומות. רק מכאן והלאה.
באפט ומאנגר עשו זאת ורכשו באדיקות החל מ-2016 נתחים באפל. המבחן שלהם היה הדוחות הכספיים, וההבנה שהמוצר של אפל הוא מוצר מנצח. באפט אמר מספר פעמים כי "אפל נמצאת בפוזיציה בה הצרכנים משלמים בערך 1,500 דולר על הסמארטפון. אותם צרכנים משלמים 35,000 דולר בשביל רכב שני. אם תכריחו את האנשים הללו לוותר על הרכב או על האייפון שלהם, הם יוותרו על האייפון. זה יוצא דופן".
הטיעון הפשוט הזה עומד בבסיס ההשקעה ומבטא את החשיבות של הבנת העסק, הבנת המוצר, הבנת הלקוחות בניתוח של חברה.
- 15.גבי 19/12/2023 10:36הגב לתגובה זומוותרים על הרכב הוא התכוון
- 14.יובי 19/12/2023 09:45הגב לתגובה זויש כמה הונאות ברורות
- 13.[email protected] 18/12/2023 12:51הגב לתגובה זו"אפל נמצאת בפוזיציה בה הצרכנים משלמים בערך 1,500 דולר על הסמארטפון. אותם צרכנים משלמים 35,000 דולר בשביל רכב שני. אם תכריחו את האנשים הללו לוותר על הרכב או על האייפון שלהם, הם יוותרו על האייפון. זה יוצא דופן". האם יש טעות פה ? התכוון הכותב שהם היו מוותרים על הרכב השני?
- 12.אמנון 18/12/2023 10:30הגב לתגובה זואם יש לך מנייה והיא מאבדת 25 אחוז ויש לך עוד 4 מניות שעשו 10 אחוז המצב שלך יותר טוב מאשר אם היית נופל במנייה אחת.כמובן שצריך לדעת לבחור אבל תמיד יכולות להיות הפתעות.המחוקק אסר למכור סיגריות או מס על מסחר באינטרנט, התגחתה תקלה במוצר, בעיות בשרשרת ההספקה, או שביתה במפעלים.תמיד יכל להיות חוסר מזל גם לבאפט.
- 11.חחח, כל פעם ממציאים פטנט חדש (ל"ת)אילן אר 18/12/2023 09:35הגב לתגובה זו
- 10.בזן (ל"ת)אנונימי 18/12/2023 09:34הגב לתגובה זו
- 9.לרון 18/12/2023 08:38הגב לתגובה זוהמצליחה ועוד איך מפוזרת בקרנותיה,ולהשקעותיה העצמיות מוסיפה חדשות לבקרים ומפזרת גם שם
- 8.לרון 18/12/2023 08:37הגב לתגובה זואינה מפוזרת? באמת,ילין אינו מתפזר וכך מגמד את כולם?!!
- 7.לרון,גם טבע 18/12/2023 08:36הגב לתגובה זואתם מנתחים את אפל בהתאם לטרנד ומוקדם מידי,מסתבר שהשער של אפל יציב,זו כבר לא מנית צמיחה
- 6.ניב 18/12/2023 08:30הגב לתגובה זויד המקרה או מזל בשילוב ידע מאפשרת התעשרות למספר קטן
- לרון 18/12/2023 10:02הגב לתגובה זולהסתמך על אנליסטים,אנליסט מצליח אך ורק שיש לו מידע פנים,לכן יש אנליסטים "של קניה"
- 5.אנונימי 18/12/2023 08:22הגב לתגובה זולא הצגת גרף השוואתי בין ברקשיר לבין מדד ה S
- 4.משקיע 18/12/2023 08:20הגב לתגובה זובכתבה זה נחמד ואפשר לרשום הכל בפועל כאשר משקיעים במשקל גדול בנייר ערך אחד וההשקעה כושלת או גרוע מכך נמחקת התשואה של אותו משקיע אבדה לעיתים לשנתיים או אף לשלוש שנים הבאות.. אף מנהל ההשקות מקצועי לא עובד כך ובצדק לא יישארו לו לקוחות, רוב הלקוחות לא מחפשים "להתעשר" למרות שהיו שמחים לכך, הם מחפשים מנהל השקעות שידאג לתיק ההשקעות שלהם שיניב תשואה טובה לאורך שנים בתנודתיות נמוכה יחסית שמתאימה לאותו לקוח
- 3.הימור ותו לא (ל"ת)99 18/12/2023 08:03הגב לתגובה זו
- 2.הכותב שכח 18/12/2023 07:38הגב לתגובה זושבאפט כמעט מחק את כל ההשקעות שלו ב 2008. הכותב מהמר. נקודה. צל"ש טר"ש.
- 1.ולא על האייפון 18/12/2023 06:32הגב לתגובה זוולא על האייפון
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
