אדובי מבטלת את רכישת Figma - לאחר קשיים רגולטוריים
חברת התוכנה אדובי ADOBE INC , המפתחת של תוכנות עיצוב כדוגמת פוטושופ ואילוסטרייטור, מודיעה היום (שני) כי היא מבטלת את הסכם הרכישה של יצרנית כלי העיצוב Figma. לפי הדיווח, ביטול המיזוג בסך 20 מיליארד דולר שהוכרז בספטמבר 2022 הגיע לאחר הסכמה הדדית בין החברות כי אין דרך לקבל את האישורים הרגולטוריים הנדרשים.
"אדובי ו-Figma לא מסכימות כלל עם הממצאים הרגולטוריים האחרונים, אבל אנחנו מאמינים שזה לטובת כל אחד מהחברה להתקדם באופן עצמאי", אמר מנכ"ל אדובי, שנטנו נראיין. לפי רשות התחרות הבריטית, רכישת Figma על ידי אדובי "ככל הנראה תפגע בחדשנות בתחום התוכנה" ותבטל תחרות בין שני מתחרים מובילים. בנוסף, גם משרד המשפטים הבריטי תיכנן להגיש תביעה המבקשת לחסום את הרכישה.
"המעבר של תהליך הרכישה עם שנטנו, דיוויד (נשיא המדיה הדיגיטלית של אדובי) וצוות אדובי רק חיזק את האמונה שלי ביתרונות של העסקה הזו, אבל במהלך החודשים האחרונים התברר יותר ויותר שהרגולטורים לא רואים דברים באותו אופן", אמר מנכ"ל Figma, דילן פילד.
העסקה בין החברות נתפסה כהימור על "עתיד העבודה", אך חששות המשקיעים מתג המחיר הגדול והשחיקה הפוטנציאלית בשולי הרווח של אדובי, גרמו לחברה לאבד יותר מ-30 מיליארד דולר משווי השוק שלה. "סיום עסקת Figma ככל הנראה יגרום ליותר תחרות במרחב היצירתי לאורך זמן, אנו ממשיכים לבנות על זיכיון הקריאייטיב של אדובי ומאמינים שזה יהיה עסק צמיחה דו ספרתי עמיד לשנים הקרובות בהינתן האפשרויות של אדובי עם AI ג'נרטיבי", אמר אנליסט וויליאם בלייר, ג'ייק רוברג'.
- אדובי עקפה את התחזיות, אז למה המניה מדשדשת?
- אורקל, אנבידיה, המדד, החוזים - מה יהיה היום בוול סטריט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוחות והתחזית המאכזבת
בדוחותיה האחרונים, סיפקה אדובי תחזית הכנסות מאכזבת לרבעון פברואר ולשנת 2024. בעוד החברה אמרה כי היא רואה אימוץ מוקדם חזק עבור חבילת הכלים שלה ליצירת תוכן מבוסס בינה מלאכותית, בוול-סטריט ציפו כנראה לחיזוק גדול יותר להכנסות בטווח הקרוב. בשיחת המשקיעים אדובי אמרה כי "הציפיות הנוכחיות הן בהתאם לסביבה המאקרו כלכלית ולמטבע החוץ".
סמנכ"ל הכספים של אדובי, דן דורן, אמר כי לחברה יש "כמות מדהימה של מומנטום לאחר שנה פנומנלית", והצביע על כך שהיא רואה עוד שנה של צמיחה דו ספרתית בהכנסות. בוול-סטריט התמקדו בשיחת המשקיעים בעיקר בתחזית וניסו לברר אם היו בעיות תפעוליות, אך הסיבות לתחזית החלשה לא היו ברורות לחלוטין, מלבד השפעת התזמון והשינוי האחרון במחירים.
לרבעון הרביעי החברה רשמה הכנסות של 5.05 מיליארד דולר, עלייה של 12% לעומת השנה שעברה, לפי הצפי של החברה של בין 4.975 מיליארד ל-5.025 מיליארד דולר ובהתאם לקונצנזוס בוול-סטריט של 5 מיליארד. אדובי ציינה כי זה היה הרבעון הראשון עם הכנסות של מעל 5 מיליארד דולר. על בסיס מתואם, החברה הרוויחה 4.27 דולר למניה ברבעון, יותר מתחזית החברה של 4.10-4.15 דולר למניה ויותר מהקונצנזוס של 4.13 דולר למניה.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ברבעון רשמה אדובי הכנסות ממגזר הליבה של המדיה הדיגיטלית שלה בגובה 3.72 מיליארד דולר, עלייה של 13%, וקצת מעל לטווח ההנחיות שלה של בין 3.67 ל-3.7 מיליארד דולר. הכנסות מגזר החוויה הדיגיטלית היו 1.27 מיליארד דולר, עלייה של 10%, בקצה הגבוה של טווח ההנחיות של החברה של 1.25-1.27 מיליארד דולר. אבל כאן הדברים קצת משתבשים: לרבעון פברואר, אדובי צופה הכנסות של בין 5.1 מיליארד דולר ל-5.15 מיליארד דולר, ממש מתחת לקונצנזוס הקודם של וול סטריט של 5.16 מיליארד דולר. החברה צופה לאותו הרבעון רווח למניה של 4.35-4.4 דולר למניה, מעל הקונצנזוס של $4.2 דולר למניה.
- 1.ולאמשל אדובי. 18/12/2023 21:21הגב לתגובה זוולאמשל אדובי.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
