אפל
צילום: טוויטר

אפל משהה את מכירות האפל ווטצ' עקב מחלוקות על פטנט

ענקית הטכנולוגיה מחזיקה כיום ברבע משוק השעונים החכמים העולמי, נתח שנוטה לעלות ליותר משליש ברבעון הרביעי במהלך עונת החגים בארה"ב ובאירופה. גם סדרה 9 ודגם ה-Ultra 2 ישארו זמינות לרכישה מחוץ לארה"ב
אדיר בן עמי |

ענקית הטכנולוגיה אפל APPLE , הודיעה היום (שני) כי תשהה את מכירות השעונים החכמים מסדרות 9 ו-Ultra 2 בארה"ב, בעקבות מחלוקות בנוגע לפטנט על הטכנולוגיה המאפשרת את מדידת החמצן בדם. 

המהלך מגיע לאחר צו שנשלח באוקטובר מנציבות הסחר הבינלאומי של ארה"ב (ITC) שעלולה למנוע מאפל לייבא את השעונים שלה לאחר שהנציבות מצאה כי המכשירים מפרים את זכויות הפטנט של חברת הטכנולוגיה הרפואית Masimo. ההחלטה נמצאת כרגע תחת בדיקה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עד ה-25 בדצמבר. אפל מצידה אמרה כי היא כבר נוקטת צעדים מונעים שיאפשרו לה לציית לגזר הדין. 

ריאן רית', סגן נשיא בחברת המחקר IDC, אמר כי מכירות השעונים החכמים של אפל בתקופת החכמים לא צפויות להיפגע וכי ההשפעה המלאה של פסק הדין, אם יעמוד על כנו, תגיע בינואר ובפברואר, שנחשבים בדרך כלל כחודשים עם המכירות הנמוכות ביותר של אפל בארה"ב. "לאפל יש מלאי עצום של סדרות 8 ו-SE כך שימשיכו להיות לה מוצרים זמינים במהלך התקופה הזו", אמר רייט. "המשמעות הגדולה ביותר היא האם אפל יכולה להשתמש בטכנולוגיה של מדידת החמצן בדם המדוברת במכשיריה העתידיים או שלא, או אם החברה תצטרך להגיע להסדר או למצוא פתרון חדש". 

ענקית הטכנולוגיה מחזיקה כיום ברבע משוק השעונים החכמים העולמי, נתח שנוטה לעלות ליותר משליש ברבעון הרביעי במהלך עונת החגים בארה"ב ובאירופה. גם סדרה 9 ודגם ה-Ultra 2 ישארו זמינות לרכישה מחוץ לארה"ב. 

בחברת Masimo האשימו כבר בעבר את אפל בגניבת עובדים ובגניבת טכנולוגיית מדידת הדופק של החברה, האשמות שהסתיימו בניצחון של אפל בבית המשפט. אפל מצידה תבעה את Masimo על הפרת פטנט בבית המשפט הפדרלי בדלאוור וטענה כי Masimo מבצעת פעולות ל"פינוי הדרך" עבור השעון החכם המתחרה שלה. 

שום ממשל נשיאותי עדיין לא הטיל וטו על פסיקת ITC מאז 2013, כאשר ממשלו של אובמה ביטל את האיסור ליבוא מכשירי האייפון והאייפד של אפל בגלל סכסוך פטנטים עם סמסונג. ממשלו של ביידן בחר בפברואר שלא להטיל וטו על איסור יבוא של שעוני אפל בהתבסס על תלונה על הפרת פטנט מחברת הטכנולוגיה הרפואית AliveCor. עם זאת, ב-ITC השהו את האיסור מסיבות אחרות. 

בדוחותיה האחרונים לרבעון השלישי, אפל דיווחה כי עסקי הציוד הלביש, הביתי ושאר האביזרים של החברה, הכוללים גם את האפל ווטצ', אוזניות ה-AirPods ומוצרים אחרים, הכניסו לאפל כ-8.28 מיליארד דולר .

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.