נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.

גם הזירה הפוליטית לא נותרה אדישה, היות וממשל טראמפ נאלץ להסיר את חופי האוקיינוס האטלנטי מתוכנית החכירה לאחר לחץ פוליטי עז ממדינות החוף המזרחי, אך מפרץ מקסיקו ואלסקה נותרו בעדיפות גבוהה בשל התנגדות ציבורית מתונה יותר. המהלך צפוי להיתקל באתגרים משפטיים מצד מדינות החוף וארגוני סביבה, אך בבית הלבן משדרים ביטחון כי "הקונגרס העניק מנדט ברור לקדם את תעשיית האנרגיה האמריקאית".

פי הערכות גורמים בתעשייה, מכרז זה עשוי להפוך לאחד המכרזים הגדולים בהיסטוריה האנרגטית של ארה״ב. המפרץ מהווה כיום מקור לכ-15% מתפוקת הנפט הלאומית ולכ-5% מתפוקת הגז הטבעי, כאשר מרבית ההפקה מתבצעת במים בעומק של למעלה מ-1,000 מטרים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אם המכרז יתקיים כמתוכנן בדצמבר, הוא עשוי לסמן את פתיחתו של עידן חדש בתעשיית הנפט האמריקאית, כזה שמחזיר את מוקד ההשקעות מהאנרגיה הירוקה חזרה למקורות המסורתיים, ומציב את ארצות הברית על מסלול מואץ של התרחבות קידוחים ימיים בקנה מידה חסר תקדים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

אמזון בזאר. קרדיט: רשתות חברתיותאמזון בזאר. קרדיט: רשתות חברתיות

אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים

ענקית המסחר האלקטרוני אמזון משיקה פלטפורמה חדשה בשם Amazon Bazaar, המיועדת לשווקים מתפתחים ותציע מוצרים במחירים נמוכים במיוחד, חלקם החל מ-2 דולר בלבד; המהלך נועד להתמודד ישירות עם הצלחתן של אפליקציות הקניות הסיניות הזולות כמו שיין, טמו והחנות של טיקטוק .

רן קידר |
נושאים בכתבה אמזון

אמזון הכריזה ביום שישי על השקת Amazon Bazaar, אפליקציית קניות חדשה ונפרדת מהאפליקציה הראשית, שתציע מגוון רחב של מוצרים מוזלים ותתמקד בשווקים מתפתחים באסיה, אפריקה ודרום אמריקה. לפי החברה, רוב המוצרים באפליקציה יימכרו במחירים של עד 10 דולר, וחלקם אף ב-2 דולר בלבד. האפליקציה זמינה כבר כעת להורדה במכשירי אנדרואיד וב-iOS, ומופעלת ב-14 מדינות בהן הונג קונג, הפיליפינים, טייוואן, קווית, קטאר, בחריין, עומאן, פרו, אקוודור, ארגנטינה, קוסטה ריקה, הרפובליקה הדומיניקנית, ג׳מייקה וניגריה. 

אמזון ציינה כי בחודשים הקרובים היא מתכננת להרחיב את השירות לשווקים נוספים. המהלך נועד להרחיב את נוכחותה של אמזון בשוק הקמעונאות הזולה ולחזק את התחרות מול אפליקציות הסחר הסיניות טמו ושיין, שכבשו את המשתמשים הצעירים ברחבי העולם. האפליקציה החדשה מציעה “מאות אלפי מוצרים במחירים נגישים”, בקטגוריות כמו אופנה, מוצרים לבית, עיצוב ולייף סטייל,  תוך שימוש בממשק מוכר של אמזון, הכולל דירוגים, ביקורות גולשים וכוכבים. 

הלקוחות יכולים להשתמש בחשבון אמזון הרגיל שלהם כדי לבצע רכישות. המשלוחים צפויים להגיע תוך כשבועיים לכל היותר, עם משלוח חינם מעל סכום מינימום משתנה לפי מדינה והחזרות חינם תוך 15 יום. היישום החדש תומך בשש שפות,  אנגלית, ספרדית, צרפתית, פורטוגזית, גרמנית וסינית מסורתית, וכולל מוקד שירות לקוחות רב־לשוני. 

בדומה לטמו ושיין, גם Amazon Bazaar תשלב מאפיינים אינטראקטיביים, כמו הגרלות, קמפיינים שיתופיים והנחות למשתמשים חדשים, כאשר לקוחות שירכשו בפעם הראשונה יקבלו 50% הנחה על המשלוח הראשון. למרות שקיימת חפיפה בין Bazaar לבין Amazon Haul, פלטפורמת הקניות הזולה שהושקה לפני כשנה בשווקים המערביים (ארה״ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד, יפן ואוסטרליה), אמזון בחרה להשיק את Bazaar כאפליקציה נפרדת, “כדי להתאים את החוויה התרבותית והשפתית לשווקים המקומיים”. 

לדברי גורמים בחברה, השקת Bazaar היא חלק מאסטרטגיה רחבה יותר להגדיל את נתח השוק של אמזון בקרב צרכנים עם הכנסה פנויה נמוכה יותר, פלח שוק שבו האפליקציות הסיניות צוברות הצלחה מסחררת. בכך, אמזון מאותתת שהיא לא מתכוונת לוותר על מאבק השליטה בשוק המסחר המקוון העולמי, גם אם זה אומר להתחרות על כל דולר בודד.