XPENG
צילום: אתר החברה

זו ענקית הרכב החשמלי הסיני שתיכנס לישראל - מי ייבא אותה?

דור עצמון | (12)

שוק הרכב החשמלי בישראל רותח והתחרות רק גוברת. למרות תקלות ושיבושים קשים בשרשראות האספקה לאור מגפת הקורונה, מלחמת רוסיה-אוקראינה והמחסור בשבבים, השוק מתעורר מחדש והביקוש מתעצם.

בשוק הישראלי ניתן למצוא כיום מגוון של רכבים חשמליים בין היתר טסלה, BYD, ג'ילי, AIWAYS, ועוד לצד חברות מסורתיות יותר כמו פיאט, רנו, פיאג'ו ומרצדס שהשיקו דגמים חשמליים. לכל אלו תצטרף בקרוב ענקית הרכב הסינית אקספנג (XPENG) XPENG הידועה לעתים בשם "שיאופנג". למרות השוק הישראלי הקטן בהשוואה לעולם, היצרנית הסינית כבר ניסתה בעבר להיכנס לארץ, אך השהתה זאת לאור קשיים רבים שספגה התעשייה בכל העולם.

את רכבי החברה צפויה לייבא לארץ חברת קרסו מוטורס קרסו מוטורס -1.21% שמתמחה בתחום ומייבאת בין היתר את רכבי רנו, ניסאן, דאצ׳יה, צ׳רי ואינפיניטי. עם זאת, העסקה לזיכיונה של קרסו מוטורס טרם הבשילה ויבואנים נוספים לא הרימו ידיים בניסיון לזכות בו ובהם קבוצת בליליוס, קבוצת לובינסקי ועוד.

אקספנג מסרה 18,230 רכבים ברבעון הראשון השנה, נתון שנמצא בטווח שנתנה למסירות של בין 18,000 ל-19,000 רכבים ברבעון. בחודש מרץ לבדו החברה מסרה 7,002 מכוניות - עלייה של 17% לעומת החודש הקודם שעמד על מסירות של 6,010 מכוניות. במקביל, החברה הציגה רכב חדש מסוג סדאן בשם P7i, שקיבל ביקורות חיוביות וצובר הזמנות.

ההכנסות של אקספנג ברבעון האחרון של 2022 עמדו על 745 מיליון דולר בעוד צפי האנליסטים עמד על 834 מיליון דולר. בשורה התחתונה החברה רשמה הפסד (Non GAAP) של 0.2 דולר למניה. המסירות ברבעון האחרון של 2022 הסתכמו ב-22.2 אלף רכבים, ירידה של 47% לעומת הרבעון המקביל. מנכ"ל החברה, הי שיאופנג, אמר עם שחרור הדוחות - "בחנו ביסודיות את האסטרטגיה שלנו וקיבלנו החלטה לבצע תהליך של ארגון מחדש בחברה. מ-2023 ועד 2027 התעשיה תעבור משלב של חדירה משמעותית של רכבים חשמליים לעידן של האצה טכנולוגית ואנחנו בטוחים שאנו נמשיך לחזק את ההנהגה שלנו בטכנולוגיות לרכבי חשמליים חכמים".

מניית החברה נותרה יציבה מתחילת השנה ונסחרת תמורת 10.3 דולר המבטא שווי שוק של 8.86 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    לרון 30/06/2023 09:39
    הגב לתגובה זו
    למי שאוהב סיכון מתממש,כמו גם רוסיה ,תורכיה,ארגנטינה,ולא נשכח אותנו ישראל הקטנה והמתאבדת
  • 9.
    אחד העם 06/06/2023 18:31
    הגב לתגובה זו
    אני עוקב אחריה כבר יותר משנה, הפסדתי מהמניה ואני לא מאמין שתצליח להחזיק מעמד עוד הרבה זמן. הבטחה ענקית, אך פיספוס בפוקוס (התחילו פרימיום ולא ייצרו ערך מוסף, התחילו עם הבטחה אוטונומי וליידאר ולא ימשיכו כי יקר) עומס דגמים ושטיקים של מושבים רוקדים עם הבאס. ואי הבנה של המיקום שלהם במגרש הגלובלי - הביאו לירידה במכירות וסיכון אמיתי לגמירת המזומנים לפני מעבר לרווחיות. לדעתי הם יירכשו ע"י המתחרים, והמנכל שלהם כבר רמז שלא כל החברות בתחום תשרודנה. ראו הוזהרתם
  • 8.
    איציק 11/04/2023 00:14
    הגב לתגובה זו
    המינימום הנדרש מכתב. הגהה על הכתוב.
  • שולפי 12/04/2023 19:09
    הגב לתגובה זו
    אולי לזה התכוונו.... חחחח
  • 7.
    זליג 10/04/2023 21:32
    הגב לתגובה זו
    For me the best and forget the Rest מדוע לקנות רכב חשמלי? פעם אחת תתקעו עם סוללה ריקה ותחזרו בריצה לרכב קונבנציונלי.
  • 6.
    קרסו לא מייבאת את bmw (ל"ת)
    טעות 10/04/2023 21:02
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בעל רכב חשמלי 10/04/2023 19:06
    הגב לתגובה זו
    בסין יש חברת רעב אחת ענקית byd וכל השאר בינוניות או קטנות
  • 4.
    אחד העם 10/04/2023 18:28
    הגב לתגובה זו
    זבל סיני נוחת כאן וכל הנהגים בציון החכמולוגים קונים בלי הכרה
  • 3.
    MEIR 10/04/2023 17:47
    הגב לתגובה זו
    אוי לנו אם נקבל את השירות והמחירים של חברת קרסו מוטורס חברה שלא יודעת לתת שירות והמחירים נושקים לשמיים על מיכל פלסטיק של אוריה ביקשו ממני תשע וחצי אלף שקל לפני מעמ עוד הפעם אני חוזר ואומר מיכל מפלסטיק אז למה כבר יש לצפות חברה שלא יודעת שובע
  • 2.
    יש לי Byd הזהרו מהמזגן (ל"ת)
    משה 10/04/2023 17:47
    הגב לתגובה זו
  • מה הבעיה עם המזגן? (ל"ת)
    טל 12/04/2023 12:26
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    במונחים של סין חברה צעצוע לא ענקית (ל"ת)
    לילי 10/04/2023 15:29
    הגב לתגובה זו
טסלה
צילום: אתר החברה

כמה עולה טסלה משומשת והאם המחיר ימשיך לרדת?

מחירון לוי יצחק וכן הצעות ביד2 חושפים ירידה של עד 10% במחירי טסלה המשומשות כתוצאה משרשרת הורדת המחירים של ענקית הרכב החשמלי; למה הירידות צפויות להימשך ומה יותר כלכלי - רכב חשמלי או רכב על בנזין?
דור עצמון |

רוצים לקנות טסלה? מתלבטים אם רכב חדש או יד-שנייה? יהיו כאלה שהנתונים של מחירון לוי יצחק וההצעות שמופיעות בלוחות השונים, לרבות ביד2, יגרמו להם להפסיק להתלבט ויביא אתכם היישר לשולחן המחשב להזמין רכב מהאתר. מחירי הרכבים המשומשים יורדים, הם יורדים בגלל הרכבים החדשים שמחירם יורד. הרכב החדש נעשה יותר נוח לרכישה, אבל אף אחד לא מבטיח שהירידה לא תימשך.  טסלה, קרדיט: יצרן ענקית המכוניות החשמליות הודיעה פעם אחר פעם על הורדות מחירים כאשר בפעם האחרונה היא הורידה את המחירים של רכבי דגם Y מגרסת "long range" ו"performance" ב-3,000 דולר כל אחד ואת דגם 3 מגרסת "rear-wheel drive" ב-2,000 דולר ל-39,990 דולר. החברה בראשות אילון מאסק הורידה את המחירים בארה"ב של דגם הבסיס שלה ב-11% עד כה השנה ושל דגם Y שלה ב-20% - מהלכים שמגיעים בזמן שארה"ב, השוק הגדול ביותר שלה, מתכוננת להציג סטנדרטים מחמירים יותר שיגבילו זיכוי מס על רכבים חשמליים. הורדת המחירים בעולם הגיעה כמובן גם למחירים בארץ. אתם יכולים לקנות טסלה 3 חדשה  במחיר של קצת מעל 190 אלף שקל.  כשלוקחים בחשבון את העלויות השוטפות של רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין, מבינים שהפער בעת הרכישה בין טסלה לרכב על בנזין שמגיע ל-50 אלף שקל בממוצע, מוחזר תוך כמה שנים של שימוש ברכב החשמלי. יש סיכונים כלכליים - הסוללה הולכת ומשתפרת ובעוד כמה שנים, הסוללות הקיימות יהיו כמעט לא רלבנטיות. מעבר לכך, השחיקה וירידת המחירים בחשמליות צפויה להיות משמעותית יותר, גם כי בסוף הדרך וזה לא רחוק - מחירי הרכבים החשמליים יתקרבו למחירי הרכבים על בנזין.  ועדיין רכב חשמלי מספק כדאיות כלכלית לארוך זמן. הכדאיות הזו רק תלך ותגבר במקביל לירידת מחירי הרכבים האלו. למי שמעוניין להתעמק בעניין - הנה מדריך: איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית?

כמה עולה טסלה משומשת?

הורדת המחירים הביאה כמובן לירידת הערך עוד יותר של הרכבים המשומשים/יד-שנייה, ולמרות שטסלה מודל Y כמעט ולא ספגה פגיעת ערך, גרסת הבסיס של טסלה 3 משומשת מודל 2023 ירדה למחיר של 175-178 אלף שקל. מודל 2022 ירד ל-165-170 אלף שקל ואילו מודל 2021 נמכר ב-160-165 אלף שקל. המחירים האלו לא מבטאים את מלוא התגלגלות ירידת המחירים, והם צפויים להמשיך לרדת. לא הגיוני לרכוש טסלה שנתיים על הכביש רק ב-20% מתחת לטסלה חדשה. ברכבי בנזין זה 20%-30% מתחת למחיר רכב חדש, ברכבים חשמליים זה אמור להיות משמעותי יותר.  כך נוצר מצב שאלו המחפשים לרכוש מכונית טסלה חדשה מרוויחים מהורדת המחירים גם של החברה גם בשוק היד-שנייה, ואילו המוכרים מנגד מצאו עצמם עם ירידת ערך משמעותית של המכוניות אותה הם מעוניינים למכור. לכך יש להוסיף את העובדה שהירידה במחיר בין היד הראשונה לשנייה היא חדה יותר - בכל סוג של רכב - מאשר הירידה במחיר מהיד השנייה והלאה. הירידה בשווי בין רכב בשנתו הראשונה לרכב בשנים הבאות היא גם חדה יותר. כלומר, ברגע שרכשתם רכב חדש, הפסדתם במידי עשרות אלפי שקלים. אם רכב חדש בממוצע עולה 130 אלף שקל, אזי יש ירידת ערך מקובלת של 15% תוך שנה - כ-20 אלף שקל. בהמשך זה הולך ופוחת.