רכב חשמלי
צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

הלמ"ס: כלי רכב חשמליים נוסעים בממוצע כ-42% יותר מכלי רכב אחרים

עוד עולה כי כ-88.2% מבעלי כלי רכב פרטיים חשמליים טוענים אותם בעמדה ביתית בתדירות גבוהה; כ-30.2% טוענים בעמדה ציבורית מהירה וכ-13.5% טוענים בעמדה ציבורית איטית
דור עצמון | (2)

מספר כלי הרכב החשמליים בישראל עלה באופן ניכר בשנתיים האחרונות והגיע לכ-95,800 כלי רכב בסוף שנת 2023, מתוכם כ-90,300 כלי רכב פרטיים. מתוך סך כלי הרכב הפרטיים החדשים שעלו לכביש בשנת 2023, 18.6% היו כלי רכב חשמליים, כך עולה מנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).

מהממצאים עולה כי כלי רכב פרטיים חשמליים נסעו בממוצע 57 ק"מ ביום (20,850 ק"מ לשנה), ואילו כלי רכב פרטיים מסוגי הנעה אחרים (בנזין, סולר, היברידי וגז) שגילם עד 3 שנים, נסעו כ-40 ק"מ בממוצע ביום (14,600 ק"מ לשנה). כלומר, כלי רכב פרטיים חשמליים נסעו בממוצע כ-42% יותר מכלי רכב פרטיים אחרים מאותה קבוצת גיל. ניתן להסביר את התופעה בכך שרכישת רכב חשמלי כדאית יותר לאנשים שנוסעים יותר.

שימוש בעמדות טעינה לפי סוג

88.2% מבעלי הרכב החשמליים מדווחים שהם טוענים את רכבם בעמדת הטעינה הביתית שלהם לעיתים קרובות או מדי פעם. כ-2.8% דיווחו שהם טוענים בעמדה הביתית לעיתים רחוקות. 9% ענו אף פעם לא/ לא רלוונטי. כלומר, לכ-9% מבעלי הרכב החשמליים, ככל הנראה אין עמדת טעינה ביתית.

30.2% דיווחו שהם טוענים בעמדות טעינה ציבוריות מהירות לעיתים קרובות או מדי פעם. כלומר, העובדה שלרוב בעלי רכב חשמליים יש עמדה ביתית, לא מייתרת את הצורך בטעינה בעמדות ציבוריות מהירות. 13.5% משתמשים בעמדות טעינה ציבוריות איטיות לעיתים קרובות או מדי פעם. 13.9% טוענים במקום העבודה לעיתים קרובות או מדי פעם. כ-8.8% טוענים בעמדה ביתית אחרת (משפחה/ שכן/ מכר) לעיתים קרובות או מדי פעם.

הזמינות והתקינות של עמדות טעינה ציבוריות

43.4% מהמשתמשים בעמדות טעינה ציבוריות איטיות מדווחים שכאשר הם מגיעים לעמדת היא בדרך כלל תקינה ופנויה. 39.8% אומרים שהעמדה בדרך כלל תקינה אך תפוסה, ו-16.8% אומרים שהיא לא פעילה/תקולה.

39.4% מהמשתמשים בעמדות טעינה ציבוריות מהירות, מדווחים שכאשר הם מגיעים לעמדה היא בדרך כלל תקינה ופנויה, 51.0% אומרים שהיא תקינה אך תפוסה וכ-9.6% אומרים שהעמדה לא פעילה/תקולה. כלומר מי שמחפש עמדה מהירה, רוב הזמן נתקל בעמדה תפוסה, ועליו לחכות עד שהיא תתפנה.

מחסור בעמדות טעינה ציבוריות

64.5% מהמשתמשים בעמדות טעינה ציבוריות חושבים שקיים מחסור בעמדות טעינה ציבוריות מהירות, 28.4% חושבים שקיים מחסור בשני סוגי העמדות הציבוריות ו-4.2% חושבים שקיים מחסור בעמדות טעינה ציבוריות איטיות. רק 2.9% חושבים שאין מחסור בעמדות טעינה ציבוריות.

מקום המגורים של בעל הרכב

ניתוח נתוני הסקר לפי מקום המגורים של בעל הרכב החשמלי, מצביע על שונות בהרגלי טעינה ותפיסות בחלק מהמדדים.

ביישובים שבהם עד 20,000 תושבים, רק ל-2.9% מבעלי רכב חשמלי אין עמדת טעינה ביתית. לעומת זאת, ביישובים שבהם 50,000-20,000 תושבים ל-10% אין עמדה ביתית, וביישובים שבהם יותר מ-200,000 תושבים ל-14.4% אין עמדה טעינה ביתית. כלומר, ככל שהיישוב גדול יותר, שיעור בעלי הרכב החשמלי עם עמדת טעינה ביתית נמוך יותר.

מבין המשתמשים בעמדות טעינה ציבוריות, אחוז הסוברים שאין מחסור בעמדות טעינה ציבוריות נע בין 1.7% (באזור יהודה והשומרון) ל-3.3% (מחוזות ירושלים ותל אביב). כ-61.8% מהמתגוררים במחוז חיפה חושבים שיש מחסור בעמדות ציבוריות מהירות, באזור יהודה ושומרון 70.2% ובמחוז ירושלים 68.0%.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אבי 19/05/2024 10:34
    הגב לתגובה זו
    https://katzr.net/640c99
  • 1.
    רק 39.4% מהמשתמשים בעמדות ציבוריות - מצליחים להטעין (ל"ת)
    הזוי לגמרי 19/05/2024 00:22
    הגב לתגובה זו
טסלה
צילום: אתר החברה

כמה עולה טסלה משומשת והאם המחיר ימשיך לרדת?

מחירון לוי יצחק וכן הצעות ביד2 חושפים ירידה של עד 10% במחירי טסלה המשומשות כתוצאה משרשרת הורדת המחירים של ענקית הרכב החשמלי; למה הירידות צפויות להימשך ומה יותר כלכלי - רכב חשמלי או רכב על בנזין?
דור עצמון |
רוצים לקנות טסלה? מתלבטים אם רכב חדש או יד-שנייה? יהיו כאלה שהנתונים של מחירון לוי יצחק וההצעות שמופיעות בלוחות השונים, לרבות ביד2, יגרמו להם להפסיק להתלבט ויביא אתכם היישר לשולחן המחשב להזמין רכב מהאתר. מחירי הרכבים המשומשים יורדים, הם יורדים בגלל הרכבים החדשים שמחירם יורד. הרכב החדש נעשה יותר נוח לרכישה, אבל אף אחד לא מבטיח שהירידה לא תימשך.  טסלה, קרדיט: יצרן ענקית המכוניות החשמליות הודיעה פעם אחר פעם על הורדות מחירים כאשר בפעם האחרונה היא הורידה את המחירים של רכבי דגם Y מגרסת "long range" ו"performance" ב-3,000 דולר כל אחד ואת דגם 3 מגרסת "rear-wheel drive" ב-2,000 דולר ל-39,990 דולר. החברה בראשות אילון מאסק הורידה את המחירים בארה"ב של דגם הבסיס שלה ב-11% עד כה השנה ושל דגם Y שלה ב-20% - מהלכים שמגיעים בזמן שארה"ב, השוק הגדול ביותר שלה, מתכוננת להציג סטנדרטים מחמירים יותר שיגבילו זיכוי מס על רכבים חשמליים. הורדת המחירים בעולם הגיעה כמובן גם למחירים בארץ. אתם יכולים לקנות טסלה 3 חדשה  במחיר של קצת מעל 190 אלף שקל.  כשלוקחים בחשבון את העלויות השוטפות של רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין, מבינים שהפער בעת הרכישה בין טסלה לרכב על בנזין שמגיע ל-50 אלף שקל בממוצע, מוחזר תוך כמה שנים של שימוש ברכב החשמלי. יש סיכונים כלכליים - הסוללה הולכת ומשתפרת ובעוד כמה שנים, הסוללות הקיימות יהיו כמעט לא רלבנטיות. מעבר לכך, השחיקה וירידת המחירים בחשמליות צפויה להיות משמעותית יותר, גם כי בסוף הדרך וזה לא רחוק - מחירי הרכבים החשמליים יתקרבו למחירי הרכבים על בנזין.  ועדיין רכב חשמלי מספק כדאיות כלכלית לארוך זמן. הכדאיות הזו רק תלך ותגבר במקביל לירידת מחירי הרכבים האלו. למי שמעוניין להתעמק בעניין - הנה מדריך: איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית?

כמה עולה טסלה משומשת?

הורדת המחירים הביאה כמובן לירידת הערך עוד יותר של הרכבים המשומשים/יד-שנייה, ולמרות שטסלה מודל Y כמעט ולא ספגה פגיעת ערך, גרסת הבסיס של טסלה 3 משומשת מודל 2023 ירדה למחיר של 175-178 אלף שקל. מודל 2022 ירד ל-165-170 אלף שקל ואילו מודל 2021 נמכר ב-160-165 אלף שקל. המחירים האלו לא מבטאים את מלוא התגלגלות ירידת המחירים, והם צפויים להמשיך לרדת. לא הגיוני לרכוש טסלה שנתיים על הכביש רק ב-20% מתחת לטסלה חדשה. ברכבי בנזין זה 20%-30% מתחת למחיר רכב חדש, ברכבים חשמליים זה אמור להיות משמעותי יותר.  כך נוצר מצב שאלו המחפשים לרכוש מכונית טסלה חדשה מרוויחים מהורדת המחירים גם של החברה גם בשוק היד-שנייה, ואילו המוכרים מנגד מצאו עצמם עם ירידת ערך משמעותית של המכוניות אותה הם מעוניינים למכור. לכך יש להוסיף את העובדה שהירידה במחיר בין היד הראשונה לשנייה היא חדה יותר - בכל סוג של רכב - מאשר הירידה במחיר מהיד השנייה והלאה. הירידה בשווי בין רכב בשנתו הראשונה לרכב בשנים הבאות היא גם חדה יותר. כלומר, ברגע שרכשתם רכב חדש, הפסדתם במידי עשרות אלפי שקלים. אם רכב חדש בממוצע עולה 130 אלף שקל, אזי יש ירידת ערך מקובלת של 15% תוך שנה - כ-20 אלף שקל. בהמשך זה הולך ופוחת.