התפוצצות הבועה: טיפלתי תפטר 120 עובדים, אחרי שווי של 8.3 מיליארד דולר
עוד חברה מצטרפת לרכבת החברות שנאלצות לפטר עובדים. הפעם מדובר בחברת הפינטק Tipalti (טיפלתי) שעוסקת באוטומציה של ניהול התשלומים היוצאים מחברות לספקים שאיתן הם עובדים. בשיא הבועה בהייטק לפני שנה, החברה גייסה לפני שווי של 8.3 מיליארד דולר, והזהרנו שלא סביר שהשווי של החברה קפץ תוך שנה בלבד מ-2 מיליארד, כלומר פי 4.
אבל כשהשווקים עולים ועולים והכסף מחפש לאן ללכת זה אפשרי. עכשיו, כשהבועה התפוצצה, זה קשה יותר. לחברה יש כסף, היא גייסה מהקמתה 550 מיליון דולר, כולל 270 מיליון דולר לפני שנה. אבל כעת טיפלתי רוצה להתייעל ולפטר 120 עובדים, יותר מ-10% מהעובדים של החברה שמעסיקה קרוב ל-1,100 עובדים. בישראל יפוטרו כ-40 עובדים מתוך יותר מ-400.
האם זה אומר שההתרחבות מראש הייתה מהירה מדי? שמראש גייסו יותר מדי עובדים? זה מה שקורה בדרך כלל בשלבי הבועה. והצד השני הוא פיטורים כשהבועה מתפוצצת.
החברה הוקמה ב-2010 בידי חן עמית המשמש כמנכ"ל ואורן זאב. המערכת שלה תומכת בפעולות כמו קליטת ספקים, טפסי מס, מניעת הלבנת הון, תמיכה במטבעות, תיאום בין החשבוניות למערכת הרכש, ועוד.
טיפלתי רכשה לפני שנה וחצי את אפרוב (Approve) המספקת פתרונות רכש דרך פלטפורמת ענן בכ-40 מיליון דולר.
- חברת Imagen גייסה 30 מיליון דולר לאוטומציה עבור צלמים מקצועיים
- התאוששה ממשבר הקורונה? דוקוסיין מכה את תחזיות האנליסטים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בין המשקיעים בחברה - קרן G Squared, שהשקיעה בחברות: Airbnb, 23andMe, Pinterest, Spotify, Coursera, Lyft, Instacart ועוד. Marshall Wace ו- Counterpoint Global זרוע השקעות של מורגן סטנלי. זאב ונצ'רס של אורן זאב, Durable Capital Partners, 01 Advisors.
לדברי טיפלתי, "ב-3 השנים האחרונות הגדלנו את החברה והצוות, בנינו מוצר משמעותי ואנחנו משרתים אלפי לקוחות, שבסיס הלקוחות מתרחב בהתמדה תוך הגדלה משמעותית של הכנסותינו. בשנה שחלפה חווינו ביקוש חזק לפתרונות האוטומציה הפיננסית שלנו וסיימנו את הרבעון הטוב ביותר בהחתמת לקוחות חדשים מאז הקמת החברה.
"עם זאת, עלינו להסתגל לנוף הכלכלי המשתנה ואנו מודיעים על רה-ארגון שכולל קיצוץ רוחבי של 11% מעובדי החברה, לצד קיצוצים נוספים שנעשים בהוצאות החברה. המשמעות עבור האתר בישראל היא פרידה מ-9% מהיקף העובדים המקומיים. אנחנו מודים לחברים, עמיתים וחברי צוות מוכשרים איתם עבדנו. העובדים העוזבים יקבלו חבילת עזיבה מורחבת ותמיכה מאנשי החברה שימשיכו ללוות אותם בתהליך שינוי הקריירה".
- Popai Health נחשפת עם גיוס של 11 מיליון דולר
- הרפורמה במס להייטק היא צ'ופר לקרנות הון סיכון - וממש לא להייטק עצמו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהאופציה ועד ההנפקה: ESOP מבית הפניקס ו-Slice Global משיקות...
"העסק שלנו בריא, ממומן היטב והצמיחה חזקה, הפתרון שפיתחנו קריטי ללקוחותינו בדיוק בזמנים אלו ורואים זאת בביקוש רב למוצר והמשך השימוש בו אצל לקוחות קיימים. אנו נוקטים בצעדים אלה כדי להיות במצב טוב לעתיד, ולהתאים את עלות התפעול שלנו. העולם השתנה ואנחנו צריכים לעשות את הצעד הקשה כדי להסתגל לזמנים אלו.
"אנו נכנסים לשנת 2023 עם סימנים לכך שאנו לקראת שנה קשה יותר, התחזית שהשנה השוק יהיה הרבה יותר גרוע משנת 2022. יש חשש שהמיתון יימשך ויעמיק, הריביות יעלו ועשויות להוביל את שוק המניות מטה, הפד מתכנן יציאה ממושכת מהמיתון ותהיה רמה מוגברת של אי ודאות. הציפיות מחברות בתקופה זו היא להראות שיפורים משמעותיים בשורה התחתונה ובטווח הקצר. בהתחשב בכך, תוך כדי הערכת התוכניות שלנו לשנת 2023, החלטנו שעלינו לעשות בחירות קשות כעת כדי להתאים את עצמנו לציפיות וכדי לצאת מהסערה הכלכלית חזקים וגמישים יותר לצמיחה עתידית."
- 2.היא רווחית או לא? (ל"ת)נגה 12/01/2023 07:30הגב לתגובה זו
- מה? 12/01/2023 19:54הגב לתגובה זופחות רווחית לאנשים המסכנים, שהפנסיות שלהם והחסכונות הושקעו ללא ידיעתם, הבנתם או הסכמתם בגמירות דעת על ידי אותם "משקיעים" מהכותרת הם רק ריפדו את הכיסים שלהם יותר ויותר
- 1.למרות שאולי המוצר טוב. ייקח להם עשור לחזור לשווי ש 11/01/2023 19:17הגב לתגובה זולמרות שאולי המוצר טוב. ייקח להם עשור לחזור לשווי שלהם
- בטח לא נתקלת בפאגאיה או בראפיד.... (ל"ת)מדרג הבועיות 16/01/2023 21:07הגב לתגובה זו
מוסטפה סולימאן מיקרוסופטראש הבינה המלאכותית במיקרוסופט: "תפסיקו לחפש מודעות ברובוטים"
מוסטפא סולימן, ראש חטיבת הבינה המלאכותית של מיקרוסופט, טוען שרק יצורים ביולוגיים מסוגלים לתודעה אמיתית וכל ניסיון לחקות אותה הוא טעות. לדבריו, מטרת הבינה המלאכותית היא לסייע לבני אדם, לא להחליף אותם. החברה מאמצת קו זהיר ומתרחקת מהמרוץ ליצירת מערכות
"חושבות" שמובילות חברות כמו מטא ו־OpenAI
מוסטפא סולימן, ראש חטיבת הבינה המלאכותית במיקרוסופט, ביקר השבוע את מה שהוא רואה כמגמה בעייתית בתעשייה. לדבריו, מפתחים וחוקרים צריכים להפסיק לנסות לבנות מערכות שנראות כבעלות מודעות. סולימן טוען שרק יצורים ביולוגיים מסוגלים למודעות אמיתית, וכל ניסיון ליצור "מודעות מלאכותית" הוא בזבוז של זמן ומשאבים.
סולימן, שהצטרף למיקרוסופט השנה לאחר שהחברה רכשה את הסטארטאפ שהקים תמורת 650 מיליון דולר, אמר בראיון ל־CNBC במהלך כנס AfroTech ביוסטון כי העולם שואל את השאלה הלא נכונה. "כשאתה שואל שאלה לא נכונה, אתה מקבל תשובה לא נכונה", הסביר. מבחינתו, הדיון הזה אינו רק פילוסופי, הוא נוגע ישירות לאופן שבו מושקעים מיליארדים בפיתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית.
מודעות יכולה להתקיים רק במוח ביולוגי
בזמן שמטא ואילון מאסק מפתחים בוטים שמדמים קשרים אישיים, ו־OpenAI של סם אלטמן שואפת לפתח בינה כללית הדומה ליכולות אנושיות, סולימן משרטט גבול. מיקרוסופט לא תיכנס לשוק הבוטים הרגשיים, ולא תנסה ליצור מערכות שמדמות תודעה אנושית. הטיעון שלו נשען על תיאוריה פילוסופית המכונה "נטורליזם ביולוגי", שגיבש הפילוסוף ג'ון סירל. לפי התיאוריה, מודעות יכולה להתקיים רק במוח ביולוגי. סולימן מסביר שהסיבה שאנו מעניקים זכויות לבני אדם היא היכולת שלהם לחוות כאב ולהימנע ממנו. לדבריו, למודלים של בינה מלאכותית אין תודעה, רגשות או חוויה סובייקטיבית, הם רק מדמים תגובה.
ההבחנה הזו, לדבריו, קריטית לעתיד התחום. כשמערכת בינה מלאכותית "חווה" כאב, אין כאן רגש אמיתי או סבל. מדובר בסימולציה שמדמה חוויה, אך לא בחוויה עצמה. סולימן מדגיש שהמטרה של הטכנולוגיה היא לסייע לבני אדם, לא להחליף אותם. לדבריו, זה אולי נשמע עקרוני בלבד, אך יש לכך השלכות אתיות ועסקיות משמעותיות. הגישה הזו באה לידי ביטוי במוצרים החדשים של מיקרוסופט. החברה הכריזה השבוע על יכולות חדשות לשירות Copilot, בהן בוט לשיחות קבוצתיות ודמות אינטראקטיבית בשם מיקו. כל הפיצ'רים מתוכננים כך שידגישו את זהותם כיישומי בינה מלאכותית, לא כיישויות עצמאיות. המיקוד הוא ביצירת כלים שעובדים עבור המשתמש, לא במקומו.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- אמזון מוכיחה: ההימור על הבינה המלאכותית משתלם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אם אתה לא מפחד ממנה, אתה כנראה לא מבין אותה״
סולימן הציג גם תכונה חדשה בשם "Real Talk" - מצב שיחה שבו הקופיילוט מאתגר את המשתמש במקום להסכים איתו. הוא סיפר שבמהלך הניסויים הכלי "תקף" אותו בבדיחות כשכינה אותו "אוסף של סתירות", על כך שהוא מזהיר מפני הסכנות של בינה מלאכותית בזמן שהוא עצמו מוביל את הפיתוח שלה. לדבריו, זהו לב הסתירה של התחום כולו - טכנולוגיה שמרתקת ומאיימת בעת ובעונה אחת. "אם אתה לא מפחד ממנה, אתה כנראה לא מבין אותה", אמר. "הפחד הוא בריא. הוא מחייב אותנו להיזהר". סולימן סבור שהגישה של מיקרוסופט צריכה להיות מדודה וזהירה, בניגוד לאופטימיות האגרסיבית של חלק מהמתחרות.
מוסטפה סולימאן מיקרוסופטראש הבינה המלאכותית במיקרוסופט: "תפסיקו לחפש מודעות ברובוטים"
מוסטפא סולימן, ראש חטיבת הבינה המלאכותית של מיקרוסופט, טוען שרק יצורים ביולוגיים מסוגלים לתודעה אמיתית וכל ניסיון לחקות אותה הוא טעות. לדבריו, מטרת הבינה המלאכותית היא לסייע לבני אדם, לא להחליף אותם. החברה מאמצת קו זהיר ומתרחקת מהמרוץ ליצירת מערכות
"חושבות" שמובילות חברות כמו מטא ו־OpenAI
מוסטפא סולימן, ראש חטיבת הבינה המלאכותית במיקרוסופט, ביקר השבוע את מה שהוא רואה כמגמה בעייתית בתעשייה. לדבריו, מפתחים וחוקרים צריכים להפסיק לנסות לבנות מערכות שנראות כבעלות מודעות. סולימן טוען שרק יצורים ביולוגיים מסוגלים למודעות אמיתית, וכל ניסיון ליצור "מודעות מלאכותית" הוא בזבוז של זמן ומשאבים.
סולימן, שהצטרף למיקרוסופט השנה לאחר שהחברה רכשה את הסטארטאפ שהקים תמורת 650 מיליון דולר, אמר בראיון ל־CNBC במהלך כנס AfroTech ביוסטון כי העולם שואל את השאלה הלא נכונה. "כשאתה שואל שאלה לא נכונה, אתה מקבל תשובה לא נכונה", הסביר. מבחינתו, הדיון הזה אינו רק פילוסופי, הוא נוגע ישירות לאופן שבו מושקעים מיליארדים בפיתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית.
מודעות יכולה להתקיים רק במוח ביולוגי
בזמן שמטא ואילון מאסק מפתחים בוטים שמדמים קשרים אישיים, ו־OpenAI של סם אלטמן שואפת לפתח בינה כללית הדומה ליכולות אנושיות, סולימן משרטט גבול. מיקרוסופט לא תיכנס לשוק הבוטים הרגשיים, ולא תנסה ליצור מערכות שמדמות תודעה אנושית. הטיעון שלו נשען על תיאוריה פילוסופית המכונה "נטורליזם ביולוגי", שגיבש הפילוסוף ג'ון סירל. לפי התיאוריה, מודעות יכולה להתקיים רק במוח ביולוגי. סולימן מסביר שהסיבה שאנו מעניקים זכויות לבני אדם היא היכולת שלהם לחוות כאב ולהימנע ממנו. לדבריו, למודלים של בינה מלאכותית אין תודעה, רגשות או חוויה סובייקטיבית, הם רק מדמים תגובה.
ההבחנה הזו, לדבריו, קריטית לעתיד התחום. כשמערכת בינה מלאכותית "חווה" כאב, אין כאן רגש אמיתי או סבל. מדובר בסימולציה שמדמה חוויה, אך לא בחוויה עצמה. סולימן מדגיש שהמטרה של הטכנולוגיה היא לסייע לבני אדם, לא להחליף אותם. לדבריו, זה אולי נשמע עקרוני בלבד, אך יש לכך השלכות אתיות ועסקיות משמעותיות. הגישה הזו באה לידי ביטוי במוצרים החדשים של מיקרוסופט. החברה הכריזה השבוע על יכולות חדשות לשירות Copilot, בהן בוט לשיחות קבוצתיות ודמות אינטראקטיבית בשם מיקו. כל הפיצ'רים מתוכננים כך שידגישו את זהותם כיישומי בינה מלאכותית, לא כיישויות עצמאיות. המיקוד הוא ביצירת כלים שעובדים עבור המשתמש, לא במקומו.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- אמזון מוכיחה: ההימור על הבינה המלאכותית משתלם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אם אתה לא מפחד ממנה, אתה כנראה לא מבין אותה״
סולימן הציג גם תכונה חדשה בשם "Real Talk" - מצב שיחה שבו הקופיילוט מאתגר את המשתמש במקום להסכים איתו. הוא סיפר שבמהלך הניסויים הכלי "תקף" אותו בבדיחות כשכינה אותו "אוסף של סתירות", על כך שהוא מזהיר מפני הסכנות של בינה מלאכותית בזמן שהוא עצמו מוביל את הפיתוח שלה. לדבריו, זהו לב הסתירה של התחום כולו - טכנולוגיה שמרתקת ומאיימת בעת ובעונה אחת. "אם אתה לא מפחד ממנה, אתה כנראה לא מבין אותה", אמר. "הפחד הוא בריא. הוא מחייב אותנו להיזהר". סולימן סבור שהגישה של מיקרוסופט צריכה להיות מדודה וזהירה, בניגוד לאופטימיות האגרסיבית של חלק מהמתחרות.
