דוד פתאל
צילום: יחסי ציבור

פתאל: ההפסד העמיק; צפויה פגיעה ברבעון השני והשלישי

הכנסות הרשת שסגרה את מרבית מלונותיה בעקבות הקורונה ירדו ב-18% ברבעון הראשון; בעקבות הסגירה החברה צופה כי ההכנסות וה-EBITDA יירדו באופן מהותי ברבעון השני והשלישי. עם זאת, צבר ההזמנות בישראל בחודשי הקיץ (יוני-אוגוסט) הגיע ל-50% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד
איתן גרסטנפלד |

רשת המלונות פתאל החזקות 0.7%  מדווחת על ירידה של 18% בהכנסות לצד הפסד של 207 מיליון שקל, ברבעון המקביל אשתקד. בעקבות סגירתם של מרבית מלונות הקבוצה בשל התפשטות הקורונה, הכנסות החברה וה-EBITDA צפויים לרדת באופן מהותי ברבעון השני והשלישי. בתוך כך, ובהתאם להסכמות עם בעלי האג"ח, הודיעה החברה על הנפקת זכויות בהיקף של כ-100 מיליון שקל, במסגרתה ישקיע בעל השליטה, דוד פתאל 57 מיליון שקל.

הכנסות החברה ברבעון הראשון של השנה הסתכמו בכ-839.3 מיליון שקל, ירידה של כ-17.7% בהשוואה לכ-1.02 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה מיוחסת להשפעות התפשטות נגיף הקורונה.

בשורה התחתונה, מדווחת החברה על הפסד נקי של של כ-307 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של כ-88 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019.

ה-EBITDA של החברה ברבעון הראשון של 2020 היה שלילי והסתכם בכ-35 מיליון שקל לעומת EBITDA חיובי של כ-57 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

שחר עקה, דירקטור וסמנכ"ל הכספים בחברה: "התפשטות נגיף הקורונה בעולם השפיע מהותית על דוחות הרבעון הראשון של החברה שגם כך נחשב לרבעון חלש בתחום התיירות. היות ולהערכת החברה צפויה ירידה גם ברבעונים השני והשלישי כתוצאה ישירה של נגיף הקורונה, פעלנו ואנו פועלים רבות על מנת לצמצם את ההוצאות ולהגדיל את נזילות החברה לרבות, משא ומתן למכירת 3 בתי מלון באירופה במתווה של מכירה והשכרה (sale and lease back) הפחתה של כ-45 מיליון שקל בדמי השכירות ודחיית תשלומים של כ-33 מיליון שקל, הלוואות בערבות מדינה בספרד, הולנד, גרמניה, אנגליה וישראל בהיקף של מעל 400 מיליון שקל, מימון מחדש לנכסי החברה הבלתי משועבדים או נכסים עם TLV נמוך יחסית ודחיית תשלומים לבנקים בהיקף של כ-120 מיליון שקל".

"להערכת החברה, קופת המזומנים בהיקף של כ-1.045 מיליארד שקל והפעולות הנוספות שננקטו לצמצום ההוצאות, יאפשרו לה לעמוד בכל מחויבויותיה בשנה הקרובה. הרשת ערה להתאוששות התפשטות הנגיף במדינות בהן היא פועלת ועל פי פאנל המומחים של ארגון התיירות העולמי של האו"ם UNWTO, הביקוש המקומי לתיירות צפוי להתאושש מהר יותר מהביקוש הבינלאומי וכבר ברבעון האחרון של 2020 יופיעו סימנים של התאוששות שימשיכו בעיקר בשנת 2021.

"במקביל ועל סמך צבר הכנסות החברה מסתמנת התאוששות בעיקר בישראל ובחודש יוני –אוגוסט 2020 צבר ההזמנות בישראל הגיע לכ-50% מסך ההזמנות בתקופה המקבילה אשתקד, 22% מסך ההזמנות באירופה וכ-20% בבריטניה. יצויין, כי אנו רואים בימים אלה התעוררות נוספת בהזמנות ברחבי אירופה , אך אנו נזהרים בעת הזו מהנחות אופטימיות. חשוב להזכיר שטרום התפרצות משבר הקורונה החברה הציגה תוצאות תפעוליות מצוינות וצמיחה משמעותית בפעילותה ואני סמוך ובטוח שלאחר המשבר החברה תדע לנצל את כל ההזדמנויות שתהיינה בתחום פעילותה ותחזור לרווחיות גבוהה", סיכם עקה.

ירידה ברווח הגולמי ומעבר להפסד תפעולי

הרווח הגולמי של החברה ירד בכ-38% והסתכם בכ-289.3 מיליון שקל, בהשוואה לכ-400.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח התפעולי לפני שכירות, פחת והוצאות אחרות (EBITDAR) ברבעון הראשון הסתכם בכ-163 מיליון שקל, קיטון של כ-38% בהשוואה לכ-243 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

ההפסד התפעולי של החברה עמד על כ-161.5 מיליון שקל, בהשוואה לרווח תפעולי של כ-37.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

השפעות התפשטות נגיף הקורונה

בעקבות התפשטות נגיף הקורנה נאלצה החברה לסגור את מרבית המלונות המתופעלים על ידה, הן בישראל והן באירופה. כשלדבריהם, המגבלות הביאו לפגיעה מהותית מאוד בפעילות השוטפת של החברה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

להערכתם, הכנסות החברה וה-EBITDA צפויים לרדת באופן מהותי ברבעון השני והשלישי של השנה כתוצאה ישירה מסגירת מרבית מלונות הקבוצה ברבעון השני ועצירת פעילותה העסקית.

הנפקת זכויות בהיקף של 100 מיליון שקל 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.