הבלוף האירופאי נחשף: משבר הבנקאות באיחוד צובר תאוצה
יום המסחר באירופה נסגר בירידות חדות, בניגוד מוחלט למתרחש בארה"ב. מדד הקאק הצרפתי הוביל את המגמה השלילית כאשר איבד 1.3%, הפוטסי איבד 1.1% והדאקס הגרמני איבד 1%, כאשר החוזים העתידיים ממשיכים לרדת לאחר הסגירה. המשבר בסקטור הבנקאות האירופאי ממשיך להתפתח ככל שמועד סיום תוכנית הרכישות מצד הבנק המרכזי מתקרב.
התשואות על אגרות החוב האיטלקיות ממשיכות לטפס, וסגרו את השבוע בשיא חדש. התשואה ל-10 שנים עומדת כעת על 3.25%. התשואה לתקופה של שנתיים התחילה את השבוע ברמה של 1.24% וסיימה אותו הערב קרוב לרמה של 1.5%.
בתוך כך, סוכנות הדירוג פיץ' חכתה אמש את הצפי לאגרות החוב של איטליה ל"שלילי" ממצב של "ניטרלי"
התשואות על אגרות החוב של איטליה לתקופה של 10 שנים מול קצב הזרמת הכסף מצד הבנק המרכזי. אין רוכשים לאג"ח איטליה במחירים הנוכחיים
המשך ההידרדרות של אגרות החוב האיטלקיות לוחצות את הבנקים האיטלקים (שחשופים גם למשבר בשווקים המתעוררים). מדד מניות הבנקים באיטליה איבד הערב 1.4% נוספים ומשלימה צניחה של קרוב ל-30% מהשיא שקבע בחודש מרץ האחרון.
מדד מניות הבנקים באיטליה: הלחץ מחריף
נזכיר כי ע"פ דו"ח של דויטשה בנק מוקדם יותר השנה, אחזקות הבנקים המסחריים באיטליה נאמדות בכ-381 מיליארד אירו, ולפי הבנק להסדרים בינלאומיים (BIS) אחזקה זו מהווה כ-20% מסך הנכסים של הבנקים האיטלקיים.
- לראשונה: הזהב עקף את האירו כנכס רזרבה
- לגארד קוראת לאירופה: הזמן להפוך את האירו לחלופה אמיתית לדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שני המלווים הגדולים של איטליה, Unicredit ו Intesa Sanpaolo, החוב הממשלתי האיטלקי שווה ערך ל-145% מההון רובד ראשון (Tier 1 capital). בבנק השלישי בגודלו במדינה, Banco BPM, היחס עומד על 327%, ובמונטי די פסקי די סיינה (MPS) היחס עומד 206%.
רשת הקשרים בין הבנקים באירופה גורמת כעת לכל צרה של בנק מסוים לההתפשט במהירות ליתר הבנקים. מניית דויטשה בנק מאבדת הערב 1.5% וחוזרת לרמות השפל, מניית הבנק הצרפתי BNP פריבה משלימה הערב צניחה של 27% מהשיא שקבע בינואר.
גרף BNP פריבה בחודשים האחרונים: הצרות מתפשטות גם לשאר הבנקים
ולסיכום, משבר החובות של 2011 באירופה עדיין כאן, הוא הוסווה היטב בשנתיים האחרונות עם הזרמה של מעל 2 טריליון אירו לשווקים, דבר שיצר "כלכלת זומבי". כעת, כאשר הבנק צריך להפסיק להזרים כסף – הבלוף נחשף: לא באמת התרחש שיפור כלכלי בשנים האחרונות באירופה, שום רפורמה במערכת הבנקאות לא התבצעה (הבנק המרכזי תמיד נסוג ברגע האחרון, והיום רוב הבנקים באירופה עמוסים ב"חובות בעייתיים"), והבעיות המבניות בין המדינות באירופה עדיין קיימות.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מאזן הבנק המרכזי טיפס השבוע לרמה של 41.3% מהתמ"ג של האיחוד. לשם השוואה, מאזן הפד' עומד כעת על 20.7% "בלבד" מהתמ"ג. מאזן ה-ECB בשנים האחרונות ביחס לתמ"ג.
השאלה הגדולה כעת היא: כמה מהר הבנק המרכזי יחזור להדפיס כסף? השוק האירופאי לא יכול ללא הכסף "חינם" מצד הבנק. הבועה הגדולה בהיסטוריה בדרך להיחשף בהמשך השנה.
- 20.rashrash 03/09/2018 20:09הגב לתגובה זואין כזה דבר שאירופה אסיה ואמריקה יפגעו וישראל תישאר אי של יציבות .אין אגדה כזאת לכן ביום הדין זה יגיע וההוריקן יכה בעוצמה
- א-ב 04/09/2018 18:26הגב לתגובה זואלא שארה"ב שונה מיתר העולם. רק סין דומה לה במקצת. בהחלט ישראל תחטוף אחרי 40% מהיצוא שלנו הוא לאירופה ובכלל זה הרבה חקלאות שאם לא יהיה להם כסף לרכוש הכל ילך לפח או מזון לבהמות. על הטכנולוגיה לא ניתן יהיה לוותר על מוצרי תעשייה בסיסיים בהחלט יקוצצו. ישראל תחווה פגיעה לא במידה של אירופה אבל מרפק רציני בהחלט נקבל.
- 19.מג'יק בלון 02/09/2018 19:19הגב לתגובה זוטראמפ וארה"ב איתנו והמצב משתפר שם פלאים. אירופה נגדנו והמצב שם יורד פלאים. מגלגלים זכות ע"י זכאי וחובה ע"י חייב!
- 18.אסף 02/09/2018 15:04הגב לתגובה זומה הוא ניסה בעצם לעשות לנפח שווקים למה הרי ארהב עשו לו את העבודה ניפחו את השווקים בעבורו למה הוא צריך להתחיל בתוכנית המצחיקה הזאת שנקראת הרחבה כמותית הרי כל התוכניות הכמותיות האלה נועדו לקרוס בסופן אין כזה דבר בכלכלה הרחבה כמותית יש אולי התערבות לדחות את סוף המר אבל שום תוכנית כמותית ושום בטיח
- 17.השפוי 02/09/2018 13:41הגב לתגובה זואם להדפיס כסף זה אומר שלוחצים על כפתור במחשב ומזרימים את הכסף כדי למנוע קריסה , והזרמת הכסף לא יוצרת אינפלציה משמעותית אז אולי אין אם זה שום בעיה ? ? ? אם יש בעיה מה היא ?
- תשובה 05/09/2018 09:08הגב לתגובה זואבל לוקח זמן עד שהיא מתפרצת זה לא ברגע אחד, זה תהליך של כמה שנים
- קורא 3 02/09/2018 19:55הגב לתגובה זומחירי הנדלן, המניות עולים כך שלא רק שהם בועה אלא רוב העם מחוץ למשחק עד למרד או דיקטטורה שתביא מרד. אחרי לואי ה - 14 היה לואי ה - 16 שהשאיר את הראש בגיליוטינה
- לילי 02/09/2018 15:11הגב לתגובה זוהבנק המרכזי קונה נכסים כגון אג"ח . אג"ח החברות גם שימש כאמצעי תשלום . בעיקרון ההזרמה היינה אמצעי להפחתת הריבית במשק לאחר שהבנק המרכזי הוריד את הריבית ל 0
- 16.יצחק 02/09/2018 10:49הגב לתגובה זוועל הכלכלה הטורכית הצונחת יחד עם טריליוני אירו חובות לבנקים האירופאים מבלי יכולת לפרוע עדיין לא דברנו?!
- 15.לילי 02/09/2018 10:21הגב לתגובה זוהדומינו החל בוונצואלה ממשיך לארגנטינה ברזיל.. בעבר משברים בדרום אמריקה נבלמו ע"י ארה"ב כדי שלא ישפיעו על אמריקה כולה .טרמפ לא יכל לעזור הפעם מסיבה פשוטה ארה"ב מסתגרת . סיוע יהיה מנוגד למחשבה של ארה"ב תחילה . ולכן ארה"ב והעולם כולו יגררו למשבר .
- 14.לילי 02/09/2018 09:21הגב לתגובה זואם האינפלציה תרים ראש מעל ל 4 אחוז לשנה ההזרמה תיצור סכנה להתפתחות משוב חיובי ע"י הזרמת הבנק המרכזי .
- 13.הנבואה ניתנה... 02/09/2018 07:49הגב לתגובה זוומה בפועל? גם שעון מקולקל צודק בפעמיים ביום
- 12.רוני 02/09/2018 07:09הגב לתגובה זובקרוב אצלנו...
- 11.רוני 01/09/2018 23:04הגב לתגובה זוכל הכבוד לכתב "הכלכלי" הזה. לא מתעייף לנבא נפילות טראומטיות בבורסות בעולם. יום אחד זה יקרה, ואז יקפוץ ויאמר: אמרתי לכם. אלא שבינתיים, עד למפולת, המניות עשויות לעלות בעוד עשרות אחוזים. זה דווקא טוב למניות כרגע. שלא תיווצר אופוריה, שהיא מסוכנת בפני עצמה. אז באמת כל הכבוד לך, מר טל , על ההתמדה הראויה לציון. דרך אגב, האם בכל הבורסות צריכות להיות מפולות, כולל ישראל?
- 10.הבלוף האירופאי 01/09/2018 20:16הגב לתגובה זוכאשר אסיה שועטת קדימה גם ארהב אירופה שוקעת בבעיות כלכליות בעיות חברתיות פליטים שועטים לאירופה ההתאסלמות האבטלה תגבר המהומות בדרך ראה שוודיה צרפת
- 9.רק בישראל הבלוף ימשיך וכשיתפוצץ הבלון לא ישאר כלום!!! (ל"ת)זיו 01/09/2018 17:53הגב לתגובה זו
- 8.רק בישראל הבלוף ימשיך וכשיתפוצץ הבלון לא ישאר כלום!!! (ל"ת)זיו 01/09/2018 17:52הגב לתגובה זו
- 7.שבוע הבא 01/09/2018 15:38הגב לתגובה זובתוך כך, סוכנות הדירוג פיץ' חכתה אמש את הצפי לאגרות החוב של איטליה ל"שלילי" ממצב של "ניטרלי" לאחר הסגירה. Investors watch for Italy credit-rating downgrade, amid fears of forced selloff
- 6.יוסי 01/09/2018 12:33הגב לתגובה זוהדאקס לא מגיב לעליות בארצות הברית... או בקושי מגיב לעליות... אבל לירידות הוא מגיב במהירות...
- 5.מזכיר לי את תחילת המפולת. (ל"ת)2008 01/09/2018 12:29הגב לתגובה זו
- 4.אודי 01/09/2018 00:15הגב לתגובה זולהמשיך לעשות שורט כי הפד מצמצם את הרכישות..? כמה שאתה גרוע
- 3.א 31/08/2018 22:32הגב לתגובה זואירופה על שלל הארצות והמצב הקצת שונה מאחת לשניה..עומדת לחדול מלהתקיים בצורתה הנוכחית.
- 2.ROSEN 31/08/2018 22:30הגב לתגובה זודראגי שהוא איטלקי ידאג היטב לאיטליה . כשם שהוא קנה את כל האג"ח של איטליה שאף אחד לא רצה לקנות אותו , כך הוא ישיק תכנית חדשה בשם אחר שמטרתה להמשיך לקנות את האג"ח של איטליה .
- 1.פאם 31/08/2018 22:11הגב לתגובה זושכידוע, אינה חלק מהגוש. תודה מראש.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
