מבחן בטיחות: קיה ריו החדשה מאכזבת
שוקלים לרכוש קיה ריו חדשה? ב-Euro NCAP ביצעו מבחן בטיחות מקיף לסופרמיני הקוריאנית, והמפרט איתו היא משווקת בישראל כשל עם ציון שלושה כוכבים בלבד. גם קיה פיקנטו זכתה לציון שלושה כוכבים בגרסת הבסיס שלא מוצעת בישראל, ועם מפרט הבטיחות המשודרג שנמכר אצלנו וכולל בלימת חירום אוטונומית, זכתה לציון של ארבעה כוכבים, עם ניקוד נמוך בסעיף ההגנה על ילדים. אולם יש לציין כי אין מכונית מיני שמשווקת בארץ שזכתה לציון חמישה כוכבים במבחן המעודכן.
במבחן שפורסם אתמול (ד') השתתפו תשע מכוניות, מהן שתיים (הריו והפיקנטו) נבחנו פעמיים - בגרסת הבסיס ובגרסה הכוללת מערכות בטיחות מתקדמות. הפערים ברורים: פיקנטו כפי שנמכרת בישראל זכאית לארבעה כוכבי בטיחות מתוך חמישה (שלושה בלי האבזור), ובריו הפער אף משמעותי יותר - חמישה מול שלושה כוכבים. ב-Euro NCAP משקללים לציון את התועלת המוכחת של מערכות בטיחות חכמות, הן במניעת תאונה והן בהפחתת נזקיה.
וכך הציונים מושפעים לא רק בסעיף מערכות הבטיחות, אלא גם בסעיפי הבטיחות הפאסיבית. לדוגמה פיקנטו עם מערכות הבטיחות זכתה לדירוג של 87% בהגנה על מבוגרים, בעוד שבלעדיהן היא מסתפקת ב-79% בלבד (לציון חמישה כוכבים נדרשים 80% בסעיף זה). הריו יורדת מ-93% ל-85% בהגנה על מבוגרים כאשר מוותרים על מערכות בטיחות מקוריות. בישראל היא משווקת עם מערכת הבטיחות של מובילאיי, שמתריעה בלבד אך לא מסייעת באופן אקטיבי למניעת תאונה.
גם המכונית החשמלית של אופל, האמפרה-אי (Ampera-e, אחות תאומה של שברולט בולט EV), זכתה לציון בינוני של ארבעה כוכבים. כאן האשמה נעוצה דווקא בציון נמוך יחסית בהגנה על ילדים - 73%. לצורך הכוכב החמישי הרכב צריך לעבור רף הגנה של 75%. ביתר המדדים האמפרה-אי זכאית לכוכב החמישי.
- רשות התעופה בארה"ב מגבירה את הפיקוח על בואינג - המניה עולה ב-3%
- המבנה של סייברטראק גורם לחששות בטיחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
נתוני הרישומים או המסירות בשוק הרכב מציגים תמונה מעוותת של המציאות עם גיולים משמעותיים של כלי רכב חשמליים.
לעומתם רכבי הפלאג אין הייבריד כמעט ולא מציגים גיולים, נתון שיכול להעיד על העדפות הציבור, רכישות זהירות יותר של יבואנים ומלאים קטנים יחסית.
אנחנו ממשיכים עם ניתוח נתוני מסירת כלי הרכב מתחילת השנה בשוק המקומי, והפעם נצלול לעולם החשמלי.
כלי רכב חשמליים
הנתונים הגולמיים של משרד הרישוי מראים רישומי כלי רכב, כאשר אנחנו יודעים בוודאות שלא כולם נמכרו ללקוחות קצה, וחלקם עבר גיול. התמונה מורכבת מאוד, כך שמתוך 14 הדגמים המובילים ברישומים, רק בארבעה מהם אין לנו מידע מובהק לגיולים, כלומר מתוך ה 14 המובילים, עשרה מהם עברו גיולים משמעותיים יותר או פחות.
כשראינו את הנתון המדהים הזה, אנחנו תוהים בקול מה לא עובד? האם היצרנים דחפו / אילצו את היבואנים לרכוש מלאים של כלי רכב לא נחוצים? האם היבואנים שגו בתמחור באופן כל-כך משמעותי? האם היבואנים כשלו בשיווק הדגמים בשוק, הן לשוק הפרטי והן מול ציי רכב?
מאידך, יבואני הרכב מביאים כלי רכב תוך מיקסום ההנחה מול היצרנים, וניצול מיטבי של שערי מטבע נוחים, מתמחרים את הרכב כך שהרווחיות מהמכוניות שיימכרו תהיה מספיק גבוהה על מנת לחפות על הרווחיות הנמוכה שתיגזר מהמלאי שלא נמכר.
ואפשרות נוספת היא שאנחנו ואתם הם היחידים שמתרגשים מתופעת הגיול, ויבואני הרכב לוקחים אותה בחשבון כערוץ הפצה נוסף, פחות רווחי, אבל עוד ערוץ שמאפשר לשחרר מכוניות לכביש, ואותן מכוניות בהמשך גם יצרכו חלפים, מימון, ביטוח ועוד.

פרק חדש בפרארי: נחשפה השלדה של החשמלית הראשונה
הלב הטכנולוגי של הרכב החשמלי הראשון של מותצג הרכב האיטלקי היוקרתי, ה-Elettrica, נחשף היום. אבל פרארי עצמה הודיעה כי דלק ומערכות היברידיות יישארו בשורה הראשונה של הייצור שלה עד 2030. במקביל, היא שינתה את התוכניות שלה לשנים הקרובות, והיא ולא צפויה להשיק דגם חשמלי נוסף עד 2028, אך תוסיף דגש על מרכזי חוויות ללקוחות ברחבי העולם
פרארי RACE עוררה סקרנות רבה כשחשפה באירוע במרכז הייצור במארנלו שבאיטליה היום את השלדה המוגמרת של אלטריקה (Elettrica), מה שהיא מגדירה כרכב החשמל הראשון שלה - לפחות מבחינת המנוע, הסוללה והמערכות הפנימיות. עדיין אין לה גלגלים או בית חיצוני גמור, אך המהלך מסמל את הצעד המעשי הראשון של מותג הספורט האיטלקי אל עידן החשמל. מנגד, נראה שהמשמקיעים לא התרשמו כלל, ובמהלך יום המסחר כעת יוראדת מניית החברה ביותר מ-13%.
למרות ההתרגשות, פרארי הבהירה כי המעבר לחשמל לא ייעשה בבת אחת ולא יכתיב את סיום השימוש במכוניות מבוססות דלק בקרוב. החברה שינתה את יעדיה ל-2030: במקום לכוון ל־40% כלי רכב חשמליים, כעת היעד הוא 20% חשמליים, 40% היברידיים ו-40% דגמים עם מנוע דלק מסורתי. המדיניות החדשה באה לאחר שבראשית הדרך כבר לחצה למטרה גבוהה יותר – אך שוק רכבי היוקרה החשמליים נותר מאתגר מבחינת ביקוש.
מה שמעניין במיוחד באלטריקה הוא הגישה שבה פרארי בחרה לטיפול בצליל הרכב. במקום לחקות רעש מנוע קונבנציונלי או לייצר קול מלאכותי, המערכת תשתמש ברעידות אמיתיות של יחידת ההנעה ותחזק אותן באמצעות חיישן מאיץ (accelerometer). כך, ברגעים הדינמיים הקול יתמקם כ”גיטרה חשמלית” - אותנטי ולא פשוט מנגון דיגיטלי. לדברי מהנדסי הקול של פרארי, הצליל אינו “צפוי מראש” אלא נגזר מהפעולה האמיתית של המערכת, והמעבר במהירות נמוכה ילווה בשקט יחסי.
פרארי גם השקיעה במיזם תשתית בת־קיימא במיוחד לשם ייצור כלי רכב חשמליים והיברידיים: מבנה חדש בשם e-building במארנלו, שבו מיוצרים מנועים חשמליים, יחידות הנעה, אלקטרוניקה וסוללות. המבנה מתוכנן להפעלה באמצעות אנרגיות מתחדשות, ניהול מים חכם ועיקרון של כמעט אנרגיה, כלומר בניין כמעט ללא שימוש בדלקים מאובנים. הכלים החשמליים יהיו משולבים בטכנולוגיה הייחודית של פרארי, והיא מתכוונת לשלוט בייצור שלהם במלואו, מתוך רצון לשמור על איכות, ביצועים ובקרת איכות בצדה.
- השביתה המקומית שהובילה לשינוי בכל כלכלת פולין ומה קרה היום לפני 37 שנה
- פרארי לומדת משיאומי. רכשה SU7 Ultra לצרכי לימוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהיבט השיווקי, פרארי מתכננת להשיק בממוצע ארבע דגמים חדשים מדי שנה בין 2026 ל-2030, כדי להמשיך לקיימת את החדשנות והעניין בקרב הלקוחות העשירים. מ-2022, קהל הלקוחות הפעיל של היצרנית גדל בכ-20% והגיע לכ-90 אלף איש. בנוסף, פרארי מתכננת לפתוח מרכזי Tailor Made בטוקיו ולוס אנג’לס ב־2027, וכן חנויות דגל בלונדון וניו יורק ב-2026, כדי להעמיק את הקשר עם בעלי כלי רכב שלה וחובבי המותג.