רשות התעופה בארה"ב מגבירה את הפיקוח על בואינג - המניה עולה ב-3%
פקידי מנהל התעופה הפדרלי של ארה"ב (FAA) נפגשו עם מנכ"ל בואינג BOEING דייב קלהון וצוות הבטיחות הבכיר שלו. ראש מנהל התעופה, מייק וויטאקר, דרש מבואינג לייצר תוכנית מקיפה לשיפור הבטיחות והאיכות במהלך 90 הימים הקרובים. נראה כי המשקיעים מתלהבים והמניה עולה ב-3%.
"בואינג חייבת להתחייב לשיפורים אמיתיים ועמוקים", אמר מנהל ה-FAA מייק וויטאקר. "ביצוע שינוי יסודי ידרוש מאמץ מתמשך מההנהגה של בואינג, ואנחנו הולכים לבדוק אותם בכל שלב, עם אבני דרך וציפיות".
ה-FAA מגביר את הפיקוח על בואינג לאחר שדלת חירום עפה ממטוס מסדרת MAX 9 737 בזמן טיסה. התקרית שהתרחשה בתחילת ינואר והותירה חור במטוס, גרמה לקרקוע זמני של כל מטוסי ה-MAX 9. המטוסים חזרו לשירות כעבור מספר שבועות לאחר שעברו בדיקות מעמיקות ובוצעו כל השינויים הנדרשים.
בנוסף לפיקוח המוגבר, רשות התעופה האמריקאית הודיעה כי לא תאשר הרחבה של ייצור ה-737 MAX עד אשר תהיה מרוצה מנהלי האיכות והבטיחות של בואינג. בואינג יכולה לייצר 38 מטוסי MAX בחודש, בעוד החברה מקווה להגיע בסופו של דבר ל-50 מטוסים בחודש. הסטנדרטים המוגברים של ה-FAA הוא אתגר נוסף איתו החברה צריכה להתמודד.
- הקנס המצחיק שהוטל על בואינג בגלל הפרות בטיחות
- מטוס יונייטד פינה 142 נוסעים במגלשות חירום באוסקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"בעקבות בעיות האיכות שלנו, ממצאי הביקורת של ה-FAA ודו"ח סקירת המומחים האחרון, יש לנו תמונה ברורה של מה נדרש לעשות", אמר קלהון. "בכל הדיונים הללו שררה שקיפות. בואינג תפתח תוכנית פעולה מקיפה עם קריטריונים מדידים המדגימים את השינוי העמוק שה-FAA דורשים".
הסיכון לדומיננטיות הגלובלית
שתי ענקיות התעופה בואינג ואיירבוס עומדות בפני סיכון חדש לדומיננטיות הגלובלית שלהן. בזמן שבואינג מתמודדת עם בעיות עם סדרת מטוסי ה-737 MAX שלה, בנוסף לכך שרוב המטוסים צרי הגוף שלה ושל איירבוס אזלו מהמלאי כנראה לשארית העשור, סין משיקה את המתחרה שלה ליצרניות המטוסים.
המטוס מדגם C919 המיוצר על ידי תאגיד המטוסים המסחריים של סין שבבעלות המדינה, ביצע את הטיסה הראשונה שלו מחוץ לסין על מנת להופיע בתערוכה בסינגפור. בואינג לא תציג השנה את המטוסים שלה בתערוכה, בעוד איירבוס כן צפויה לעשות זאת.
- הפד הוריד ריבית והשווקים מזנקים – אילו אתגרים מחכים בהמשך
- טראמפ פנה לבית המשפט העליון כדי לפטר את ליסה קוק
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
בפני סין יש עוד דרך ארוכה עד שתוכל לאתגר את שתי ענקיות התעופה. רק ארבעה מטוסי C919 פועלים כעת ומוטסים על ידי צ'יינה איסטרן איירליינס. חברת התעופה הסינית מחזיקה גם ב-370 מטוסים צרי גוף של איירבוס וכ-140 מבואינג. עם זאת, קיימים סימנים ראשוניים לכך שנוכחות מטוסי ה-C919 צפויה לגדול. בחודש ספטמבר אשתקד הזמינה צ'יינה איסטרן איירליינס 100 מטוסים נוספים בשווי של כ-10 מיליארד דולר. בבייג'ינג פועלים על מנת לקבל אישורים באירופה, כאשר מנהל התעופה האזרחית של סין הודיעה כי יעבוד השנה עם האיחוד האירופי על מנת שזה יקרה.
לפחות בהתחלה, המטוס הסיני צפוי להוות איום משמעותי על בואינג ואיירבוס בעיקר בסין. המדינה הוכיחה עצמה כמאתגרת עבור בואינג בשנים האחרונות, כאשר בחודש ינואר האחרון חברת תעופה סינית קיבלה את ה-737 MAX הראשון מאז שנת 2019. ההפסקה במסירות שערכה חמש שנים הגיעה בעקבות שתי תאונות קטלניות ב-2018 ו-2019. השוק הסיני נחשב לשוק מפתח עבור תעשיית התעופה, כאשר בבואינג צופים כי המדינה תהווה 20% ממסירות המטוסים בעולם.
בבואינג צופים גם כי השוק הסיני יהפוך לגדול בעולם במהלך שני העשורים הקרובים, כאשר החברה צופה כי השוק המקומי בסין יניע את הביקוש ל-6,470 מטוסי סילון חד מעברים, כמו משפחת ה-737 MAX, עד שנת 2042.
הדוחות לרבעון הרביעי
בדוחותיה האחרונים, שלא כוללים את השפעת תקרית החור במטוס, רשמה בואינג הכנסות של 22 מיליארד דולר בעוד ההפסד למנייה הסתכם ב-47 סנט, זאת בהשוואה לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 21.1 מיליארד דולר והפסד למנייה של 76 סנט. תזרים המזומנים החופשי עמד על 3 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-2.1 מיליארד דולר. ברבעון המקביל, בואינג דיווחה על הכנסות של 20 מיליארד דולר והפסד למנייה של 1.75 דולר.
תחום המטוסים המסחריים שהניב לחברה הפסדים של מיליארדים כתוצאה ממשבר הקורונה וקרקועים נוספים שהיו בשנים 2019-2020, הניב רווח תפעולי של 41 מיליון דולר. בואינג מסרה 157 מטוסים, מתוכם 107 מטוסי MAX, לעומת 152 מטוסים ברבעון המקביל. בשנת 2023 כולה מסרה בואינג 528 מטוסים לעומת 480 מטוסים ב-2022.
בואינג לא סיפקה תחזיות לשנת 2024, אבל בוול סטריט צופים לחברה מסירות של 530 מטוסים לצד הכנסות של 89.47 מיליארד דולר ורווח למנייה של 3.68 דולר. האנליסטים צופים גם תזרים מזומנים חופשי של 5.8 מיליארד דולר, לעומת 4.4 מיליארד דולר עליהם דיווחה החברה ב-2023.

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.
אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים
מניית אינטל מזנקת 33% לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.
מהות העסקה
אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.
- מנכ"ל קוואלקום: ״אינטל לא אופציה עבורנו כרגע״
- היום שבו הוקמה ענקית מוצרי הצריכה הבינל' ומה קרה היום לפני 89 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

אינטל זינקה ב-23%, אנבידיה קפצה ב-3.5%; הנאסד״ק עלה ב-0.9%
הבורסות בארצות הברית רשמו עליות חדות לאחר שהפדרל ריזרב הוריד את הריבית בפעם הראשונה השנה ורמז כי הפחתות נוספות עשויות להגיע. מדדי S&P 500, נאסד״ק 100, דאו ג׳ונס וראסל 2000 כולם הגיעו לשיאים חדשים – אירוע שהתרחש רק ב־25 מקרים נוספים מאז תחילת המאה. הורדת הריבית נתפסת כתמריץ משמעותי לחברות הציבוריות ומעודדת את הסוחרים להגדיל חשיפה לנכסים מסוכנים יותר.
במהלך יום המסחר עלו יותר מ־300 מניות מתוך מדד S&P 500, כשמניות הטכנולוגיה הובילו את המגמה. מדד נאסד״ק 100 טיפס ב־0.9%, בעוד מדד ראסל 2000, המייצג חברות קטנות יותר, קפץ ב־2.4%. אינטל בלטה במיוחד לאחר שאנבידיה הודיעה על השקעה של 5 מיליארד דולר בחברה, מה שהקפיץ את מנייתה ב־23%.
הורדת הריבית מגיעה בעיתוי מעניין: מניות נמצאות כבר ברמות שיא והכלכלה האמריקנית ממשיכה להתרחב. לפי האנליסטים, הורדות ריבית בתקופה של צמיחה כלכלית מהוות גורם תומך לשוק המניות. גם הנתונים המאקרו־כלכליים חיזקו את האופטימיות, כאשר דו״ח תעסוקה עדכני הראה ירידה חדה במספר דורשי העבודה – הירידה הגדולה ביותר כמעט בארבע השנים האחרונות – מה שמעיד על שוק עבודה יציב.
עם זאת, האנליסטים ממשיכים להזכיר כי רמות תמחור גבוהות יוצרות קרקע לתנודתיות. על אף שמדד S&P 500 נוטה בממוצע לרדת בחודש ספטמבר, הוא כבר עלה ביותר מ־2.5% מתחילת החודש. שילוב של מדיניות מוניטרית מרחיבה, תיאבון לסיכון והמשך נתוני צמיחה חיוביים מייצר כרגע רוח גבית לשוק, אך גם מחייב משקיעים לעקוב מקרוב אחר נתוני המאקרו הבאים שיכריעו אם המגמה תימשך.
- הנאסד״ק ירד ב-0.3%; אנבידיה איבדה 3%, אלביט נפלה ב-6%
- אנבידיה יורדת ורקדיי מזנקת - על המניות הבולטות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7