בואינג
צילום: טוויטר

רשות התעופה בארה"ב מגבירה את הפיקוח על בואינג - המניה עולה ב-3%

"בואינג חייבת להתחייב לשיפורים אמיתיים ועמוקים", אמר מנהל ה-FAA מייק וויטאקר. "ביצוע שינוי יסודי ידרוש מאמץ מתמשך מההנהגה של בואינג, ואנחנו הולכים לבדוק אותם בכל שלב, עם אבני דרך וציפיות"
אדיר בן עמי |

פקידי מנהל התעופה הפדרלי של ארה"ב (FAA) נפגשו עם מנכ"ל בואינג BOEING דייב קלהון וצוות הבטיחות הבכיר שלו. ראש מנהל התעופה, מייק וויטאקר, דרש מבואינג לייצר תוכנית מקיפה לשיפור הבטיחות והאיכות במהלך 90 הימים הקרובים. נראה כי המשקיעים מתלהבים והמניה עולה ב-3%.

"בואינג חייבת להתחייב לשיפורים אמיתיים ועמוקים", אמר מנהל ה-FAA מייק וויטאקר. "ביצוע שינוי יסודי ידרוש מאמץ מתמשך מההנהגה של בואינג, ואנחנו הולכים לבדוק אותם בכל שלב, עם אבני דרך וציפיות".

ה-FAA מגביר את הפיקוח על בואינג לאחר שדלת חירום עפה ממטוס מסדרת MAX 9 737 בזמן טיסה. התקרית שהתרחשה בתחילת ינואר והותירה חור במטוס, גרמה לקרקוע זמני של כל מטוסי ה-MAX 9. המטוסים חזרו לשירות כעבור מספר שבועות לאחר שעברו בדיקות מעמיקות ובוצעו כל השינויים הנדרשים.

בנוסף לפיקוח המוגבר, רשות התעופה האמריקאית הודיעה כי לא תאשר הרחבה של ייצור ה-737 MAX עד אשר תהיה מרוצה מנהלי האיכות והבטיחות של בואינג. בואינג יכולה לייצר 38 מטוסי MAX בחודש, בעוד החברה מקווה להגיע בסופו של דבר ל-50 מטוסים בחודש. הסטנדרטים המוגברים של ה-FAA הוא אתגר נוסף איתו החברה צריכה להתמודד.

"בעקבות בעיות האיכות שלנו, ממצאי הביקורת של ה-FAA ודו"ח סקירת המומחים האחרון, יש לנו תמונה ברורה של מה נדרש לעשות", אמר קלהון. "בכל הדיונים הללו שררה שקיפות. בואינג תפתח תוכנית פעולה מקיפה עם קריטריונים מדידים המדגימים את השינוי העמוק שה-FAA דורשים".

הסיכון לדומיננטיות הגלובלית

שתי ענקיות התעופה בואינג ואיירבוס עומדות בפני סיכון חדש לדומיננטיות הגלובלית שלהן. בזמן שבואינג מתמודדת עם בעיות עם סדרת מטוסי ה-737 MAX שלה, בנוסף לכך שרוב המטוסים צרי הגוף שלה ושל איירבוס אזלו מהמלאי כנראה לשארית העשור, סין משיקה את המתחרה שלה ליצרניות המטוסים. 

המטוס מדגם C919 המיוצר על ידי תאגיד המטוסים המסחריים של סין שבבעלות המדינה, ביצע את הטיסה הראשונה שלו מחוץ לסין על מנת להופיע בתערוכה בסינגפור. בואינג לא תציג השנה את המטוסים שלה בתערוכה, בעוד איירבוס כן צפויה לעשות זאת. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בפני סין יש עוד דרך ארוכה עד שתוכל לאתגר את שתי ענקיות התעופה. רק ארבעה מטוסי C919 פועלים כעת ומוטסים על ידי צ'יינה איסטרן איירליינס. חברת התעופה הסינית מחזיקה גם ב-370 מטוסים צרי גוף של איירבוס וכ-140 מבואינג. עם זאת, קיימים סימנים ראשוניים לכך שנוכחות מטוסי ה-C919 צפויה לגדול. בחודש ספטמבר אשתקד הזמינה צ'יינה איסטרן איירליינס 100 מטוסים נוספים בשווי של כ-10 מיליארד דולר. בבייג'ינג פועלים על מנת לקבל אישורים באירופה, כאשר מנהל התעופה האזרחית של סין הודיעה כי יעבוד השנה עם האיחוד האירופי על מנת שזה יקרה. 

לפחות בהתחלה, המטוס הסיני צפוי להוות איום משמעותי על בואינג ואיירבוס בעיקר בסין. המדינה הוכיחה עצמה כמאתגרת עבור בואינג בשנים האחרונות, כאשר בחודש ינואר האחרון חברת תעופה סינית קיבלה את ה-737 MAX הראשון מאז שנת 2019. ההפסקה במסירות שערכה חמש שנים הגיעה בעקבות שתי תאונות קטלניות ב-2018 ו-2019. השוק הסיני נחשב לשוק מפתח עבור תעשיית התעופה, כאשר בבואינג צופים כי המדינה תהווה 20% ממסירות המטוסים בעולם. 

בבואינג צופים גם כי השוק הסיני יהפוך לגדול בעולם במהלך שני העשורים הקרובים, כאשר החברה צופה כי השוק המקומי בסין יניע את הביקוש ל-6,470 מטוסי סילון חד מעברים, כמו משפחת ה-737 MAX, עד שנת 2042.

 

הדוחות לרבעון הרביעי

בדוחותיה האחרונים, שלא כוללים את השפעת תקרית החור במטוס, רשמה בואינג הכנסות של 22 מיליארד דולר בעוד ההפסד למנייה הסתכם ב-47 סנט, זאת בהשוואה לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 21.1 מיליארד דולר והפסד למנייה של 76 סנט. תזרים המזומנים החופשי עמד על 3 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-2.1 מיליארד דולר. ברבעון המקביל, בואינג דיווחה על הכנסות של 20 מיליארד דולר והפסד למנייה של 1.75 דולר.

תחום המטוסים המסחריים שהניב לחברה הפסדים של מיליארדים כתוצאה ממשבר הקורונה וקרקועים נוספים שהיו בשנים 2019-2020, הניב רווח תפעולי של 41 מיליון דולר. בואינג מסרה 157 מטוסים, מתוכם 107 מטוסי MAX, לעומת 152 מטוסים ברבעון המקביל. בשנת 2023 כולה מסרה בואינג 528 מטוסים לעומת 480 מטוסים ב-2022.

בואינג לא סיפקה תחזיות לשנת 2024, אבל בוול סטריט צופים לחברה מסירות של 530 מטוסים לצד הכנסות של 89.47 מיליארד דולר ורווח למנייה של 3.68 דולר. האנליסטים צופים גם תזרים מזומנים חופשי של 5.8 מיליארד דולר, לעומת 4.4 מיליארד דולר עליהם דיווחה החברה ב-2023.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%

על רקע חששות גוברים מתמחור מופרז והתחזקות התחושה שהתיקון בשוק רק החל, המסחר בוול סטריט היה באדום במהלך רוב המסחר, אך ננעל במגמה מעורבת; אנבידיה וטסלה המשיכו לאבד גובה, ג'יי פרוג זינקה לאחר דוח טוב ואילו אקספדיה קפצה לאור גדילה חדה בהזמנות; בלוק צנחה לאחר שפספסה את תחזית הרווח; השבתת הממשל הפדראלי החלה להשפיע על הכלכלה ושני חברי פד דיברו לציבור ולמרות השקפות שונות, שניהם תמכו בהורדת ריבית בדצמבר

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

אחרי כמה ימים תנודתיים, וול סטריט בילתה עוד יום באדום, על רקע מגמת הירידות המתמשכת במניות הטכנולוגיה והבינה המלאכותית, חששות מהיחלשות בשוק העבודה, והמשך השבתת הממשל בארה״ב. לקראת הנעילה, המגמות הפכו למעורבות: הנאסד״ק ירד ב-0.2%, ה-S&P עלה 0.1% והדאו עלה ב-0.2%. בגזרת הקריפטו גם כן התהפכה המגמה, כשהביטקוין עולה בכ-1.9% בלבד, וחוצה את ה-103 אלף דולר למטבע. האיתריום עולה כ-3.9%, ומתקרב לכ-3,500 דולר.

השבתת הממשל בארה״ב נמשכת, וכעת נכנסה ליום ה-38 שלה.  מנהיג הרוב בסנאט, ג׳ון ת’ון, הציע לקיים היום הצבעה בסנאט על החלטה זמנית שתפתח מחדש את הממשל עד ינואר. במצב שבו לארה״ב היה ממשל מתפקד, היינו מקבלים היום נתוני תעסוקה. 

דוח שפורסם ביום חמישי הראה כי באוקטובר דווחו על כ-153 אלף פיטורי עובדים בארה״ב, עלייה של 183% לעומת ספטמבר ושל 175% לעומת אוקטובר 2024, הרמה הגבוהה ביותר לחודש אוקטובר מזה 22 שנה, והקצב הגרוע ביותר של פיטורים מאז 2009.

חבר מועצת הנגידים של הפדרל ריזרב, סטיבן מירן, אמר כי הוא מצפה שהבנק המרכזי של ארה״ב יוריד את הריבית כבר בדצמבר, אף על פי שחלק מהמדיניות שאינם בעלי זכות הצבעה עשויים להתנגד למהלך. “אני מצפה שנוריד את הריבית בדצמבר, אלא אם תתרחש איזושהי הפתעה,” אמר מירן. "כשמסתכלים על פיזור הקולות סביב השולחן, הוא שונה מפיזור הדעות, ולכן, בהתבסס על הנתונים הנוכחיים, אני מעריך שנבצע את ההפחתה בדצמבר, אף שאין שום דבר מובטח בסופו של דבר". מירן, שמונה על ידי הנשיא דונלד טראמפ למועצת הנגידים של הפד, מצטרף לשורת גורמים בבנק המרכזי הרומזים לאחרונה על שינוי מדיניות הדרגתי, מהתמקדות במאבק באינפלציה לעבר תמיכה בצמיחה כלכלית מתונה יותר לקראת 2026.

לעומתו, חבר מועצת הנגידים של הבנק הפדרלי, פיליפ ג׳פרסון, קרא לפעול באיטיות ובהדרגה בכל הנוגע לשינויי ריבית, נוכח הפסקת פרסום הנתונים הכלכליים הרשמיים עקב השבתת הממשל. לדבריו, הנתונים הזמינים ממקורות פרטיים מצביעים על כך שהכלכלה האמריקאית “צומחת בקצב מתון” ושוק העבודה “ממשיך להתקרר בהדרגה”. ג׳פרסון הביע תמיכה בהחלטת הפד מהשבוע שעבר להפחית את הריבית ב־0.25%, והסביר כי הסיכון לעלייה באבטלה גובר. הוא ציין כי מדיניות הריבית עדיין “מצמצמת במידה מסוימת”, אך קרובה יותר לרמה הנייטרלית שאינה מעודדת ואינה בולמת את הצמיחה: “בהתחשב בכך, הגיוני להתקדם באיטיות ככל שאנו מתקרבים לרמת הריבית הנייטרלית". בנאומו התייחס גם להשפעת הבינה המלאכותית על הכלכלה, וציין כי מדובר בתהליך מוקדם מכדי להעריך את השפעתו הכוללת. לדבריו, הטכנולוגיה עשויה להגביר את הפריון, להאיץ את הצמיחה ולהפחית את האינפלציה בחצי, אך גם לשנות את מבנה התעסוקה במשק.

האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עולה בנקודת בסיס אחת, ואילו הזהב עולה 0.6% וחוצה שוב את רף ה-4,000 דולר.