יצרנית המדפסות שפותחת פער על המתחרות - אל תישארו בחוץ

השוק המסחרי מדפיס 95%-97% מכלל הכמות המודפסת בשיטות אנלוגיות, והשוק הדיגיטלי צומח בקצב לא רע. בהתאמה, מניית קסאר מסתמנת כהשקעת חובה // דעה
 |  (5)
בזמן האחרון אני רואה פרצופים של פוליטיקאים בכל מקום, על אוטובוסים, מרפסות, גדרות ועוד. ידעתי שמישהו חייב להרוויח מהשלטים האלה אז הלכתי לדבר איתם, האנשים שמייצרים את השלטים.
מסתבר שמדפיסים את השלטים עם מדפסות פורמט רחב שמגיעות מחברות כמו Mimaki, HP, Canon, Hantop ו-Gongzheng. החברות האלה מעניינות, אבל לא זולות במיוחד אז המשכתי לספקים של יצרניות המדפסות. ישנה חברה אחת, מרתקת, שעליה נדבר היום. אבל קודם, סוגי הדפוס.
סוגי הדפוס
בגדול ישנן שתי טכניקות הדפסה, דיגיטלית ואנלוגית. השיטה הדיגיטלית משתמשת בראש הדפסה בשביל להעביר תמונה דיגיטלית (תמונה כולל גם מסמכים) למדיום מסוים, בדרך כלל נייר במסגרת ביתית. תלוי בטכנולוגיה הספציפית, מדפסת זה בסך הכל מנוע שמזיז את ראש הדיו מעל לדף, הראש יורה את הדיו על הדף והדיו עובר ייבוש מסוים.
הטכניקה השנייה היא אנלוגית. בטכנולוגיה הזו חורטים את התמונה על גבי לוח, בדרך כלל אלומיניום, טובלים את הלוח בדיו ומטביעים על המדיום.
המאפיינים של השיטה האנלוגית הם עלות הקמה גבוהה וחוסר גמישות משום שצריך ליצור חריטה על לוח מיוחד לכל דף, ומאידך העלות והזמן לעותקים נוספים נמוכה יחסית והאיכות מצוינת. המאפיינים של השיטה הדיגיטלית הם גמישות - כל עותק יכול להיות שונה, עלויות הקמה זולות ומאידך התהליך יקר ואיטי יותר משיטות אנלוגיות, בעוד שהאיכות עלתה מאוד בשנים האחרונות.
אתם בטח תוהים מי מדפיס היום בשיטות אנלוגיות ובעצם, מי מדפיס בכלל. אפתיע אתכם ואומר שהשוק המסחרי מדפיס 95%-97% מכלל הכמות המודפסת בשיטות אנלוגיות, והשוק הדיגיטלי צומח בקצב לא רע.
Xaar
תכירו את Xaar, חברה שמייצרת ראשי הדפסה דיגיטליים. קסאר היא היצרנית העצמאית היחידה בעולם של ראשים דיגיטליים, כלומר היא לא מייצרת מדפסות. קסאר מוכרת את הראשים שלה ליצרני מדפסות שמרכיבים את המדפסת כלומר, ברזלים, מנועים, תוכנה. מדפסות כאלה יכולות להגיע לגדלים ענקיים ברוחב של כמה וכמה מטרים.
למרות שיש לקסאר הסטוריה ארוכה, נתחיל ב-2010. קסאר הוציאה ראש חדש בשם Xaar 1001 שהיה מותאם במיוחד לשוק הקרמי, כלומר מרצפות. המרצפות שמתחת לרגליים שלכם התחילו כמרצפות לבנות ועליהם הודפסה הדוגמה שאתם רואים. קסאר כבשה את השוק הקרמי בסערה ונכון להיום שני שליש מהמרצפות בעולם מודפסות עם ראשים של קסאר.
ב-2014, עם ההתקררות של השוק הסיני חלה ירידה בצמיחה מהסגמנט הזה ולכן קסאר פיתחה סוגים חדשים של ראשים. בתוך 3 שנים היא עברה להיות חברה של מוצר אחד לחברה של שמונה מוצרים. הנה כמה דוגמאות לשווקים שהם התחילו לעבוד איתן.
פורמט רחב
התחלנו עם הפוסטרים של הפוליטיקאים. קסאר פיתחה ראשים שמתאימים לפורמט הרחב (רוחב של כמה מטרים טובים בכל פעם). המדיומים האפשריים מגוונים וכוללים חומרים קשיחים כמו מתכת, עץ, פוליאתילן מוקצף וגם חומרים גמישים כמו בדים מסוימים, שמשוניות (יריעות PVC), מדבקות ועוד. בעוד שהיו תלונות על איכות בינונית של הדורות הראשונים של הראשים, החברה ממשיכה לשפר את הטכנולוגיה שלה ולכבוש נתח שוק.
אריזות
תעשו סיבוב בבית שלכם. הסתכלו על הבקבוקים שיש לכם במקלחת, הצנצנות במטבח, המוצרים של מכונת הכביסה - המשותף להם הוא שכולם בבקבוק פלסטיק או זכוכית עם מדבקה שעליה התכולה, המיתוג וכו'. אם תסתכלו היטב תראו שעל המוצרים המיובאים יש מדבקה מקורית באנגלית ומעל עוד מדבקה בעברית. עלות היצור והדבקת המדבקות האלה עומד על כ-50 דולר ל-10,000 יחידות. כמובן שצריך לעשות את זה פעמיים או שלוש למוצרים מיובאים.
קסאר פיתחה ראשי הדפסה שמתאימים להדפסת אריזות והעלות הממוצעת להדפסה ישירות על האריזה עומדת על 2.3 דולר ל-10,000 יחידות. מעבר לחיסכון הכספי הניכר ליצרניות, יש את יתרון הגמישות שכבר דיברנו עליו. אם יבואן ישראלי רוצה להזמין מוצר, זה לא כבר לא מסובך לייצר "קו" של מוצרים בשבילו.
בשיטות מסורתיות היצרן מחו"ל צריך להטביע לוח חדש, לפרק את הלוח הקיים, לייצר את המדבקות החדשות, לעצור את המכונה שמדביקה את המדבקות, לפרק את הגליל של המדבקות באנגלית, להרכיב את הגליל המיוחד בעברית ולהפעיל מחדש את המכונה. בטכניקה דיגיטלית, היבואן הישראלי שולח קובץ במייל והיצרן פשוט לוחץ על הדפסה.
יתרון נוסף זה בפרסום עונתי. כשאתם קונים מוצר בתקופת החגים או כשיש מבצע או כל אירוע עונתי אחר, היצרן רוצה להוסיף מידע. בדרך כלל זה נגמר במדבקה נוספת שעליה כתוב "שנה טובה" או 20% הנחה.
בדים
ברחבי העולם מודפסים מדי שנה כ-35 מיליארד מטר רבוע של בדים. מתוך זה, רק כ-3% מודפסים בטכנולוגיות דיגיטליות. אם תחשבו לרגע על מגמות בעולם האופנה, מחזורי האופנה הולכים ומתקצרים. יצרני בגדים מייצרים מגוון גדול יותר בכמויות קטנות יותר.
אם תבקרו באחת מרשתות האופנה הגדולות רוב הסיכויים שלא תראו את אותם הפריטים בשני סניפים שונים וגם שלא תראו את אותם הפרטים אם תיכנסו לאותו הסניף בהפרש של חודש. גמישות וכמויות קטנות זה שם המשחק. נכון להיום רק כ-3% מהבדים מודפסים בטכנולוגיות דיגיטליות.
אסטרטגיית חדירה
בואו לא נתבלבל, קסאר חודרת לשווקים עם מתחרים וותיקים ולחדור לשוק חדש זה לא קל. גם פה יש לקסאר יתרון משמעותי. הלקוחות שלה הם לא משתמשי הקצה אלא יצרני המדפסות. יצרני המדפסות הקרמיות מחפשות להתרחב לתחומים נוספים. כשהחברות האלה מחפשות את הראשים למדפסות החדשות שלהן, הן פונות ליצרנית של הראשים שהם מכירים, כלומר קסאר.
המחיר
אני עוסק בהשקעות ערך. מגמות בשווקים עולמיים, פוטנציאל לעתיד, צמיחה זה נחמד והכל, אבל הכלל הראשון של השקעות הוא "אל תפסידו כסף". הכלל השני הוא "אל תשכחו את הכלל הראשון". חברה כזו בטח עולה הון תועפות, נכון?
העולם מאמץ את הטכנולוגיה הדיגיטלית לאט מן המצופה ולכן השוק זרק את המניה. שווי השוק ירד עד 112.5 מיליון פאונד. בואו נראה מה אנחנו מקבלים כשאנחנו משלמים את המחיר הזה.
לחברה יש מזומן בגובה 36.5 מיליון פאונד, והלקוחות חייבים לה עוד כ-27.5 מיליון פאונד (הרוב המוחלט ישולם תוך 30 יום). תוסיפו לזה מלאי קיים בגובה של כ-30 מיליון פאונד ושווי מתוקן של רכוש קבוע (מפעלים, מכונות יצור וכו') בשווי 50 מיליון פאונד. מזה תפחיתו חובות לספקים בגובה 18 מיליון פאונד. קיבלנו שווי של 126 מיליון פאונד.
תחשבו רגע על המקרה הכי גרוע. העולם ממשיך להדפיס בטכנולוגיות עתיקות והחברה לא כובשת נתחי שוק. קסאר מרוויחה סביב 7 פני למניה כולל הפסד קטן במחצית הראשונה של 2018. אם נוריד את המזומן, החברה עולה 97 פני למניה, או תשואה ללא צמיחה של 7 אחוז.
החברה גם מחלקת דיבידנד בשיעור גבוה מחמישה אחוזים. כלומר גם אם החברה מפסיקה לצמוח היום, אין סיכוי גבוה שתפסידו כסף. בנוסף, מספיק שאחד מכמה וכמה דברים שהם עושים יצליחו והחברה תהיה שווה משמעותית יותר.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל
הכותב הינו השותף הכללי בקרן הגידור זוז קפיטל
תגובות לכתבה(5):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    איפה נסחרת ומה הסימול? (ל"ת)
    מתעניין 31/10/2018 15:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • LON:XAR
    אבי 03/11/2018 22:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעניין ..................איבדה 2/3 מערכה ......כדאי לברר למה....
    סגור
  • 3.
    אם זה היה מדוייק היא לא היתה יודת מ 500 ל 145 (ל"ת)
    מוטי 31/10/2018 11:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    ניתוח של חברה מענינת שווה מעקב כרגע במחיר שפל מעניין (ל"ת)
    דני 31/10/2018 10:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    אופ'ס, תשואה של 7 אחוז?
    חושב 30/10/2018 15:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בלי המזומן, ואת המזומן בחברה אני אמור לממן בחינם, תשואה מחושבת על מחיר המניה ולא על מניפולציות חישוביות, מה שמוריד אותה לפחות מחצי ממה שנכתב בכתבה, אבל בעולם של היום יש להודות שבשביל חברה עם פוטנציאל צמיחה זה לא רע בכלל
    סגור