בגלל המהפכה: הנה לכם הבסיס המתבקש לכל תיק השקעות בסיטואציה הנוכחית

שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, על המהפכה הטכנולוגית והשפעותיה על עולם ההשקעות
שלמה גרינברג, צילום: Bizportal
מאז ומעולם אנחנו טוענים שההשקעה ההגיונית ביותר למשקיע הסולידי היא במניות מובילות, והדעה הזו הולכת ומתחזקת מאז הולדתו של הטלפון החכם ב-2007-8. המשקיע ההגיוני, לדעתנו, צריך להחליט על הסקטורים שנראים לו כבעלי סיכויי הצמיחה בעתיד, לבחור מתוכם 2-3 מניות שמייצגות חברות מובילות באותם סקטורים ולשבת עליהם לאורך זמן. לצד המניות הללו כדאי למשקיע לתבל 5-10 אחוזים מהתיק במניות של חברות חלום.
חשוב שהמשקיע ידע בדיוק במה הוא משקיע ושישתמש לשם כך בכלים החינמיים שמספקת לו מהפכת הטכנולוגיה לשם בדיקה נאותה. משקיע שאינו מוכן ללמוד, להתעמק ולהכיר כל חברה שבה הוא משקיע ושמנסה לבנות תיק על סמך כותרות, המלצות גורואים או על סמך פלטפורמות המאה ה-20 עושה, לדעתנו, טעות, ויצליח יותר אם ישקיע את כספו בקרנות מדדים מובילים, בעיקר קרנות ה-500 S&P שעליהן נרחיב היום.
היי שלום, המאה ה-20
ישנן סיבות רבות להתרכזות יותר ויותר כספי השקעה בקרנות/סלי מדדים, וכולן קשורות לעובדה שמאז החל בפועל המיזוג הגדול בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים, החלו אינדיקטורים רבים, גם להערכות מאקרו וגם למיקרו, להשתבש. האינדיקטורים שבמאה ה-20 היו נכסי צאן ברזל להערכת שווי השקעה מאקרו ומיקרו וכדאיותן לא השתנו, השפעתם ומערכות היחסים בתוכם השתנו. מערכת היחסים בין התעסוקה לאינפלציה (עקומת פיליפס) השתנתה, חוקים של הקשר בין תעסוקה לפריון (Okun's Law) השתנו, מנועי צמיחה מרכזיים השתנו, רשת האינטרנט (ולא מרכזי המכירות) היא מנוע הצריכה ושיבשה לחלוטין את המבנה של עולם הצריכה כולו.
ה-IT הוא מנוע הצמיחה המוביל והביו החליף את הפארמה כמנוע צמיחה ברפואה. הטלפוניה החכמה שינתה כליל את עולם התקשורת ואם תוסיפו על אלו את הרשתות החברתיות, אז ללא ספק תגיעו למסקנה שכול מה שלמדנו ולימדו אותנו עד המאה ה-21 על השקעות אינו תופס יותר מים. כולנו מעריצים ומנסים ללכת בעקבות ווארן באפט, אבל האמת היא שלנסות ולחקות את מה שעשה באפט כמעט ובלתי אפשרי היום, כי כפי שאמר באפט עצמו לא מכבר, "הטכנולוגיה משתנה במהירות ואין דרך לחזות יותר תוצאות עתידיות של החברות".
למה אמר זאת? כי פרד אימברט מ-CNBC, שאל אותו אם הוא מצטער על ההשקעה ועל ההפסד (כ-2.3 מיליארד) שנגרם לו מאז שהשקיע במהלך 2011-12 כ-12.103 מיליארד דולר (ההשקעה הרביעית בגודלה בתיק נ"ע שלו אחרי KHC ,WFC ו-KO) במניות IBM. באפט חוזר אמנם על התשובה הרגילה שלו: "למחיר שאתה משלם עבור מניה אין שום משמעות. הדבר היחיד בעל משמעות כשרוכשים מניה הוא היכן תהיה החברה בעוד 5-10 שנים". אבל כאשר נשאל למה רכש את IBM כאשר התנגדותו להשקעה בחברות טכנולוגיה ידועה, ענה:
"עשינו ב-2010 בדיקה יסודית בכול החברות בהן אנחנו מושקעים בנושא ה-state of art של ה-IT אצלן, והגענו למסקנה שה-IT זה התעשייה הכי מעניינת לעתיד. אי אפשר יהיה לצמוח בלעדיה וצריך להיכנס בה ובגדול, לכן בחרנו ב-IBM שמזה כמה שנים נכנסת לתחום. כבר החזקנו חברות שמניותיהן ירדו אפילו יותר ותקופה ארוכה יותר לאחר הרכישה (הכוונה ל-AXP ול-KO, ש.ג) וגם היו כאלו שלאחר תקופה ארוכה גילינו שטעינו ומכרנו בהפסד כבד. בעניין של IBM לא נראה לי כרגע שטעינו אז בא ונמתין עוד מעט".

מבחינת ההיגיון אין שום ספק שב-2010-11 IBM, שפרסמה החלטתה להיכנס בעצמה ל-IT, הייתה אכן הבחירה הנכונה ואולי באפט צודק. אבל, זה נכון רק לבאפט, האחד והיחיד. לאחרונה רכש מניות בעוד ענקית טכנולוגיה, AAPL, ב-1.07 מיליארד דולר (9,811,747 מניות) והגדיל החזקותיו בפיליפס 66 (סימול: PSX) וב-Kinder Morgan (סימול: KMI), שתי חברות מעניינות מתחום האנרגיה. זו התנהגות נכונה למשקיע עם רקורד ההצלחה, כמות הכספים והסבלנות שיש לבאפט. ההשקעות הנ"ל עומדות בקריטריונים של האיש מאז  התחיל ב-1969: מניות בחברות גדולות ומובילות, עם עבר עסקי מפואר, עם סיכוי, לדעתו, שימשיכו להוביל בתחומים שלהן שלדעתו ימשיכו לצמוח (או שאם הן פועלות בתחום חדש שצומח, סיכוייהן להצלחה בגלל הניסיון, המשאבים והעצמה השיווקית, גבוהים), ושיש להן הנהלות מוכחות וידידותיות למשקיע ושלדעתו מבינות את משמעות השינויים שיוצרת המהפכה. אלא שלרוב המשקיעים אין האופציות שיש לבאפט ואז, למזלם של המשקיעים, יצרה וול סטריט את סלי ההשקעה למיניהם שעזרו למשקיע ההגיוני/סולידי לצמצם הסיכונים.  
לצד כל השינויים שהביאה מהפכת הטכנולוגיה ושמקשים על יכולתו של המשקיע להעריך, היא הביאה עוד שינוי משמעותי שגם עליו אנחנו מדברים בתדירות, הזעזועים. כיוון שמהפכת הטכנולוגיה (ושוב, לדעתנו) עדיין בתחילתה וכיוון שתהליך ההתמזגות הולך וגובר, אנחנו מוכנים להמר כמעט בבטחון על שני דברים שימשיכו להשפיע על המשקיעים בעתיד הנראה לעין, בעולם הסוער והבלתי צפוי של וול סטריט. ראשית - הקושי בהבנה וביכולות ההערכה רק ילך ויגדל. שנית, הזעזועים ילכו ויתעצמו. לכן, הצורך להתרכז בסלים או קרנות שמייצגים את החברות שמובילות במגזרים השונים בעלי פוטנציאל צמיחה עתידי. הצורך לא נובע מכך שסלים או קרנות יניבו יותר, אלא בעיקר משום שסכנת ההפסד בהם נמוכה בהשוואה להשקעות במניות שמרכיבות אותן.
נקודת ההתחלה - מדד ה-S&P500
"The proof is in the pudding", אומרים האמריקנים, וכהוכחה התבוננו בגרף המדד או בסל המייצג אותו (SPY) שנמצא ברמת שיא כול הזמנים שלו. המסקנה שאנחנו מתחילים להגיע אליה היא שסל מהסוג של SPY (או קרן מקבילה גדולה של ואנגרד, פידליטי ואפילו הקרנות שעוקבות אחרי המדד בישראל) צריך, לפחות עד שיסתיים המיזוג בין הטכנולוגיה למיינסטרים, להיות הבסיס של תיק ההשקעות. כרגע, לפחות עד שנגידת הבנק המרכזי בארה"ב תמשיך לבצע העלאות ריבית, סל כזה צריך להחליף גם את פוזיציית אגרות החוב.
כמובן שעדיין ולדעתנו, צריך להשאיר בסל פינה לחלומות, אותם 5-10 אחוזים שתמיד השארנו שם. המדקדקים יכולים כמובן לפזר את השקעותיהם בין הסקטורים שמרכיבים את התוצר כמו בריאות, תקשורת, IT, צריכה ועוד, אבל זה רק לקישוט כי רוב הסיכויים הם שסל צמוד S&P יניב לא פחות מהסקטורים ויהיה מסוכן הרבה פחות וכן, שכחנו, צריכים להוסיף פינה לאירופה (שללא ספק תתאושש אבל לחכות לבריטים תחילה שאולי "יסדרו" לנו מחירים נוחים יותר) ולטיטנים הגלובליים שיש סלים וקרנות רבים שמייצגים אותם.
מדד ה-S&P500 (שבפועל מספר המניות בו הוא 505 בשל פיצולים של גוגל, HP, אפל ועוד) כולל בתוכו את כול 30 מניות הדאו ג'ונס ואת כול 100 המניות המובילות בנאסד"ק (שאותן תמצאו בסלים DIA ו-QQQ בהתאמה). נכון, ה-QQQ לאורך זמן "מנצח" את רוב הסלים המגזריים כולל ה-SPY, אבל בדקו מה שקורה בתיקונים/משברים. ועדת המומחים שמרכיבה את מדד ה-S&P ממונה ע"י הנהלת חברת Standard & Poor ותפקידה לבחור את הסקטורים המרכזיים של הכלכלה האמריקנית ובהתאם למשקל תרומתם לתוצר, ולבחור את החברות שכלולות בסקטור. המניות שכלולות במדד משוקללות על פי ערך השוק המשוקלל שלהן, מעמדן בתחום העיסוק, הנזילות, החוסן המאזני ועוד כמה קריטריונים (שאגב, משתנים מפעם לפעם) וגם לפי סקטור הפעילות, כאמור.
כאשר פורסם המדד לראשונה, במרץ 1957, נכללו בו רק שלושה סקטורים: סקטור התעשייה עם 425 מניות, סקטור השירותים הציבוריים (utilities) עם 60 מניות וסקטור התחבורה המסילתית (railroad) עם 15 חברות. הסקטור הפיננסי הענק הופרד במדד רק ב-1976, והיום המדד מורכב מ-10 סקטורים כלכליים. הסקטורים הם (בסוגריים משקלם במדד, מספר החברות והסל שמייצג אותם): סקטור האנרגיה (6.53% או 33 חברות, XLE), חומרי גלם (2.82%, 14, XLB), התעשייתי (9.96%, 50, XLI), מוצרי צריכה בני קיימא (10.11%, 51, XLY), מוצרי צריכה מתכלים (12.87%, 65, XLP), בריאות (15.2%, 77, XLV), פיננסים (16.46%, 83, XLF), סקטור ה-IT המתפתח (20.68%, 104, מיוצג ב XLK), טלקום (2.4%, 12, מיוצג ב XLK) ושירותים ציבוריים (2.98%, 15, XLU).
לבטח שמתם לב שאחד הסקטורים המרכזיים של הכלכלה האמריקנית, הנדל"ן, אינו כלול כסקטור נפרד במדד. מניות הנדל"ן למיניהן  מפוזרות בין הסקטור הפיננסי לתעשייתי. ב-32 באוגוסט השנה יצורף הנדל"ן כסקטור ה-11 למדד, ויהיו בו 38 חברות - אבל לא בנקים למשכנתאות. אין ספק שעם הזמן נראה חלוקה נוספת לעוד סקטורים  ובמיוחד בסקטור ה-IT (שלמעשה הוא הסקטור הטכנולוגי כולו) ובסקטור הבריאות.
וכמה מילים על אורמת טכנולוגיות (ORA):
בשקט ומתחת לרדאר מטפסת המניה, ומסוף 2011 עלתה בקרוב ל-190%. המניה, שמופיעה באחוז גבוה יחסית בשלושה סלי אנרגיה נקייה, PBW ,CEX ו-QCLN, הכתה בתשואה את כול השלושה ובגדול. בשנה האחרונה הניבה 15.8 אחוז לעומת ירידות של 31.6, 24.8 ו-19.9 אחוזים בהתאמה בשלושת הסלים. מסתבר שגם מבחינת הפעילות הריאלית של החברה במיין סטריט, ההישגים מאז 2012 משמעותיים. ההכנסות עלו מ-501.8 מיליון דולר ב-2012 ל-594.6 ב-2015, והציפיות הן להמשך העלייה ל-631 ול-655 בשנים 2016-17 (את זה לקחת בזהירות כי החברה בקושי מכוסה ע"י אנליסטים).
החברה עברה מהפסד תפעולי ונקי של 160 ו-212.6 מיליון ב-2012 לרווח של 164.1 ו-123.3 מיליון בהתאמה, והקונצנזוס ל-2016 הוא לעלייה חדה ברווח למניה ל-1.9 דולר. האמת היא שבתחילת מאי הורידה ג'י פי מורגאן את המלצתה מהחברה וקבעה מחיר יעד של 43 דולר, מחיר שאותו עברה המניה שלשום. לזכות ג'י פי מורגאן נאמר שהם התחילו לסקר המניה לפני שנה בהמלצת קניה, זו שבטלו בשבוע שעבר.
יעידו כמה מחברינו הוותיקים שבדקנו עבורם את החברה בשיא השפל של 2008 ודעתנו אז הייתה שתור האנרגיה הגאותרמית יגיע, וכחברה המובילה גם אורמת תצדיק את התקוות הגדולות שתלינו כולנו בזוג המופלא ברוניצקי וגם הוספנו שחייבים לרענן ההנהלה. לצערנו, לא עקבנו מאז, אבל נקפוץ למים ונתן בקרוב הערכה מלומדת יותר.
תגובות לכתבה(86):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 33.
    דוחות VRX מאכזבות
    דוד 07/06/2016 13:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפסד מעל הצפי.
    סגור
  • ואז? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 07/06/2016 14:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לא נורא
    גדי 07/06/2016 14:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא כ"כ גרועה בהכנסות עברה את הצפי.
    סגור
  • יורדת כבר 17 % בטרום
    דוד 07/06/2016 14:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי יודע מה מחכה לנו?
    סגור
  • מי זה לנו? (ל"ת)
    שלמה גינברג 07/06/2016 15:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 32.
    התענינות
    שמעון 07/06/2016 10:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמושקע בUVXY ? יש לו עוד סיכוי להתייצב חזרה ולו חלקי? או שהוא כבר גוסס?
    סגור
  • ProShares Ultra VIX Short-Term Futures
    שלמה גרינברג 07/06/2016 11:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שמושקע בסל מהסוג הזה ושואל שאלות כאלו צריך להכות את מי שהמליץ לו להיכנס מבלי שיסביר לו איך בדיוק עובד הסל. אחרי שתכה אותו תחזור אלי ואולי אענה
    סגור
  • ועכשיו
    שמעון 07/06/2016 12:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכיתי את עצמי . מה התשובה?
    סגור
  • אם השוק ירד הסל יעלה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 07/06/2016 13:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • המבחן
    שמעון 07/06/2016 14:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עבר בהצלחה. רק איני מבין מדוע המלצת למספר 29 ללמוד איי שם אם אני לומד הכול רק ממך ועושה לעצמי מבחנים ועומד בהם בהצלחה מרובה.
    סגור
  • טען עוד
  • 31.
    CLF נמכר 50% אחזקה ב68% רווח בחודש!!! (ל"ת)
    אסף 06/06/2016 22:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • על מה אתה מדבר? נמכר למי? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 07/06/2016 11:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אני מכרתי 50% מימה שאחזקתי ברווח של 68% בחודשדש (ל"ת)
    אסף 07/06/2016 11:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • כול הכבוד, זו הדרך (ל"ת)
    שלמה גרינברג 07/06/2016 13:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 30.
    נתוני תעסוקה
    אפי 06/06/2016 15:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אודה לך אם תוכל להסביר את ההבדל בין נתוני התעסוקה שפורסמו וגררו ירידות הן בבורסות והן בדולר, לבין הנתון שציינת-173,000 שנוספו בסקטור הפרטי.
    סגור
  • 29.
    שאלה
    Dr 06/06/2016 14:23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אני רוצה ללמוד ממש מהבסיס על השקעות על מי אתה ממליץ?
    סגור
  • זה מתחיל להיות מוגזם
    שלמה גרינברג 06/06/2016 16:40
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הדרך הטובה היא ללכת למנהל עסקים או כלכלה באחת האוניברסיטאות עדיפה וורטון בפילדלפיה.
    סגור
  • 28.
    טאואר
    נחום 06/06/2016 12:35
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שלום מר גרינברג מה שלומך?רציתי לשאול, מתי הפעם האחרונה שטואר גייסה באג"ח (חוץ מהגיוס האחרון מלפני שבוע)אני פשוט לא יודע איפה בודקים את זה...
    סגור
  • באתר (ל"ת)
    שלמה גרינברג 06/06/2016 13:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לא מצאתי
    נחום 06/06/2016 14:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש מצב לשלוח את הקישור?
    סגור
  • עניתי בפרוט, תפנה לביזפורטל ותברר למה התשובה אינה מופיע (ל"ת)
    שלמה גרינברג 07/06/2016 11:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 27.
    הטכנולוגיה
    דוד 05/06/2016 11:10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    האם הטכנולוגיה היא אחת הגורמות המרכזיות להידללות נתוני תעסוקה ולהיות מיותרים כפי שראינו ביום שישי האחרון?
    סגור
  • נתוני התעסוקה
    שלמה גרינברג 05/06/2016 13:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה שראינו ביום ששי זה נתון של חודש אחד שכרגיל, מאז 2008 אין חודש שבו הקונצנזוס אינו טועה ולנתון אין שום משמעות מלבד הכותרת. בכול מקרה, מספר העובדים שנקלטו במאי בסקטור הפרטי היה תוספת של 173,000, מעל לצפוי אבל אלו חדשות טובות אז למה שיראו, ראה: http://www.adpemploymentreport.com/2016/May/NER/NER-May-2016.aspx
    סגור
  • אם רק כותרות
    דוד 06/06/2016 09:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז אני מהמר מתשובתך שהפד יעלה את הריבית החודש
    סגור
  • מתשובתי? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 06/06/2016 13:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 26.
    ראדא
    ICPA 05/06/2016 10:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה מה דעתך ? צבא ארצות הברית בחר במערכת ההגנה האקטיבית של "תעש מערכות", מערכת "חץ דורבן", כמרכיב מרכזי בתכנית הדגל שלו - כך הודיעה היום (ראשון) התעשייה הצבאית. http://news.walla.co.il/item/2967410 המכ"מ המדובר הוא של חברת ראדא הישראלית .
    סגור
  • ראשית בדוק תשובתי ל 14
    שלמה גרינברג 05/06/2016 13:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שנית, "צבא ארצות הברית בחר במערכת ההגנה האקטיבית של "תעש מערכות", מערכת "חץ דורבן", כמרכיב מרכזי בתכנית הדגל שלו", הראה לי היכן מוזכר הדבר אצל ראדא באתר ואולי זה נכון.
    סגור
  • שלמה
    ICPA 05/06/2016 14:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    http://www.israeldefense.co.il/he/content/%D7%90%D7%A8%D7%94%D7%91-%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A6%D7%AA-%D7%90%D7%AA-%D7%97%D7%A5-%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%91%D7%9F-%D7%A9%D7%9C-%D7%AA%D7%A2%D7%A9
    סגור
  • והרי לך תשובת ראדא לשאלתי בקשר למכ"ם
    שלמה גרינברג 05/06/2016 19:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שאלתי הייתה, "בכתבה מהיום, 5.6 באתר ה ISRAEL DEFENSE מופיעה כתבה תחת הכותרת ארה"ב מאמצת את "חץ דורבן" של תעש. האם המכ"ם במערכת הוא שלכם?" והתשובה, "We are responsible only of our own announcements. We suggest that you approach either the magazine or IMI. RADA
    סגור
  • כתבה של ISRAEL DEFENSE
    שלמה גרינברג 05/06/2016 17:17
    הגב לתגובה זו
    7 0
    וראדא אגב אינה מוזכרת בה אלא התע"ש ועם חברת General Dynamics. נכון, ראדא מייצרת את המכ"ם שהדורבן כוללת והמערכת עברה בהצלחה סידרת ניסויים מבצעיים שביצע משרד ההגנה האמריקאי (OSD), כחלק מהחלטת הקונגרס לבחון מערכות הגנה אקטיביות מתוצרת אמריקנית וזרה. הודעה על כך נמסרה כבר ביולי 2011 (כן, לפני 5 שנים). אלא שגם חברות אחרות, כמו אלתא ואחרות, מייצרות את אותו רדאר וכלל לא ברור שהמכ"ם של ראדא הוא שיכלל בחבילה הזוכה. ההודעה מ ISRAL DEFENSE אינה מזכירה כאמור את המכ"ם או את ראדא וגם ראדא עצמה אינה מזכירה זאת. היא כן הזכירה בזמנו את הצלחת הניסוי וקשה לי להאמין שהנהלת החברה שכ"כ זקוקה למילה טובה איזו שהיא לא תודיע מאומה כך שבהחלט יכול להיות שהמכ"ם בחבילה אינו של ראדא. ראדא אגב כבר ידועה כחברה שמודיעה הודעות בומבסטיות שנגמרות במפח נפש וכיס למשקיעים והודעה כזו לבטח הייתה מופיעה לפני ה ISRAEL DEFENSE . אני מאוד מקווה שאני טועה והמכ"ם הוא אכן של ראדא אבל נצטרך להמתין ולראות
    סגור
  • אכן, אבל כפי שכתוב בדיווח של YAHOO
    שלמה גרינברג 08/06/2016 08:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "following the disclosure in the Israeli press רק לאחר דיווח בעתונות הישראלית. עכשיו, כמו שאומרים האמריקאים, Show me the money"
    סגור
  • שלמה יצאה הודעה
    icpa 07/06/2016 22:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה דעתך ? http://finance.yahoo.com/news/rada-compact-hemispheric-radar-chr-185225577.html
    סגור
  • 25.
    TERP - GLBL
    משה 05/06/2016 09:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שתי המניות שמחלקות דיווידנד נאה (גובה הדיווידנד לפחות באעחת מהן קצת נראה מפחיד ומהמר, שהרי אם זה היה יציב המשקיעים הגדולים היו אמורים להתנפל עליה), האם וכיצד אפשר לדעת כמה ואם בכלל ישפיע פשיטת הרגל הצפויה של סאן-אדיסון עליהן?
    סגור
  • הסברתי בכתבה על סאן
    שלמה גרינברג 05/06/2016 13:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "האם וכיצד אפשר לדעת כמה ואם בכלל ישפיע פשיטת הרגל הצפויה של סאן-אדיסון עליהן? " ישירות לא ישפיע אבל עם גדודי עורכי הדין שמעורבים הכול אפשרי שהרי הן חברות בנות של סאן. למה אתה חושב שהדיווידנד גבוה כ"כ? זו התשובה לשאלתך
    סגור
  • 24.
    סולאר-סיטי
    אריה 05/06/2016 09:22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בסופ"ש היה כתבה מפחידה בגוגל פייננס על סולאר-סיטי, שבגדול מזהירה את המשקיעים בה מפני פשיטת רגל אפשרית (כמובן שלא בקרוב אך דבר אפשרי, לפי הכתבה), האם נכון להיזהר ממנה לעת עתה?
    סגור
  • SCTY
    שלמה גרינברג 05/06/2016 12:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את דעתי על החברה נתתי בכתבה מפורטת. אפילו כתבתי שם שהמניה, על פי הבדיקות שעשיתי אז, אינה צריכה להיערך מעל 17 דולר. בכול מקרה, כול דבר אפשרי בטווח הארוך ובכול תחום. לדעתי הסיכוי במקרה של סולאר, עם 950 מיליון דולר בקופה, לא נראה לי גבוה אבל אם אתה משתכנע שזה סיכון אז תעבור לחברה אחרת
    סגור
  • 23.
    EBIO
    נעמה 05/06/2016 00:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המניה השלימה ראלי של כ-1000 אחוז !! בתקופה קצרה מאז השפל שבו הייתה. מה דעתך על החברה?
    סגור
  • EBIO
    שלמה גרינברג 05/06/2016 12:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין לי דעה, חברת חלום בתחום הטיפול בעינים
    סגור
  • 22.
    שלמה מה דעתך על חברת ea
    אבי3 04/06/2016 22:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם השוק בורח לה בעקבות המובייל?או שהיא תיכנס גם בו חזק?כנל על atvi. האם חברות משחקי המחשב הותיקות יחלשו בעקבות המובייל?*ואם אפשר שאלה כללית(מצטער על השאלות הרבות), אני משתמש בשיטה של לקחת 2-3 מניות מתחומים שונים פלוס 15-20 אחוז במניות חלום(כמו שהזכרת בתחילת המאמר), לא הייתי בטוח מהמאמר אם אתה ממליץ על להמשיך ככה או לשנות שיטה.בתודה מראש,אבי3
    סגור
  • איני עוקב אחרי CA
    שלמה גרינברג 05/06/2016 12:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בתחום אני עוקב אחרי IBM, אוראקל, HP ואחרות. איני ממליץ על שיטות השקעה.
    סגור
  • 21.
    דעתך על VT של וואנגרד מול spy
    שגב 04/06/2016 22:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם לדעתך לא עדיף להשקיע במדד העולמי על פני s&p?
    סגור
  • VT מול SPY
    שלמה גרינברג 05/06/2016 12:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואח"כ מתרגזים על התשובות!! למה שלא תבדוק הגרף של VT מול SPY גם לטווח הקצר, גם לבינוני וגם לארוך ותקבל תשובה. הסיבה לפיגור של VT היא המניות שמייצגות חברות מובילות שמחוץ לארה"ב וזאת מסיבות שלא כאן המקום לפרט.
    סגור
  • בבקשה תסביר זאת במאמר עתידי
    שגב 06/06/2016 00:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה אודה לך אם תוכל בעתיד לפרט את הסיבות ולהאיר את עינינו. תודה!
    סגור
  • 20.
    שלמה שלום לך מה קורה לגבי מובילאיי העים היא תזנק ץ (ל"ת)
    שלום 04/06/2016 18:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אחת החברות שהכי כדאי להחזיק בתיק
    כגן 05/06/2016 08:43
    הגב לתגובה זו
    7 0
    לטווח הרחוק.
    סגור
  • מסכים (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/06/2016 12:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    אופקו
    ראם 04/06/2016 16:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה מה דעתך על מניה זו?
    סגור
  • המניה? אין לי דעה על מניות (ל"ת)
    שלמה גרינברג 04/06/2016 18:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הוא שאל שאלה בנימוס למה אתה מתחכם שלמה
    המתחזה 05/06/2016 02:07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אולי במקום להתעמק במנייה כמו Ibm שמדשדשת ללא עתיד תתמקד בעתיד כמו גוגל
    סגור
  • ואתה מצפה לתשובה? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/06/2016 12:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • שלמה אמר מספר פעמים שהוא לא נותן עצות בנוגע למניות
    שמטוב 05/06/2016 09:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קונקרטיות.
    סגור
  • 18.
    שלום שלמה! מה דעתך על מזור רובוטיקה
    גדי 04/06/2016 13:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעקבות העיסקה עם מדטרוניק? האם אתה צופה התפתחויות חיוביות?
    סגור
  • התייחסתי ממש לאחרונה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 04/06/2016 18:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    חן חן על הכתבה
    אבי 04/06/2016 11:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אכן, משקיע מהשורה, ראוי שיתמקד בסלים סקטוריאליים ולא במניות בודדות. הסיכוי "לפגוע" במניה בודדת, "טובה" ככל שתהייה איננו שקול כנגד הסיכון.
    סגור
  • 16.
    מה יהיה חברה? (ל"ת)
    תמי 03/06/2016 23:49
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 15.
    מר גרינברג היקר
    פרופ' א100 03/06/2016 20:15
    הגב לתגובה זו
    7 0
    כתבתך ראויה. הכתבה בכלכליסט יותר נכונה מאשר לא נכונה..?האדם שהיזכרת הוא גם תותח לא קטן. עקוב ביום א בתגובות על הבורסה. אזכר בכתבה מעניינת שהייתי שגם אתה תעיין בה. מאחל לך בריאות והצלחות בכל.?
    סגור
  • הפרשנות של שלמה
    משה 04/06/2016 09:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לגבי ניתוח מניות מעולה,לגבי הפרשנות על השוק שלמה בבעיה,מזכיר אוהד כדורגל שלא מחליף קבוצה,שלמה תתעורר המדדים כבר הרבה שנים עולים,הרבה לפני מזהירים לפני תיקון גדול,תשאיר את הטכנולוגיה והנהלות לאחר התיקון שאולי יקרה עוד שנה,עדיף מנסיון העבר להתבונן בלבד.
    סגור
  • היום גם שיש ירידה יש תעודות סל שורט - היום יש כלים
    משה ראשל"צ 04/06/2016 22:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נוספים בעיקר שורטים שצריך לזהות מגמה לדוגמה שים לב ה- s&p 500 בשנתיים אחרונות מתנדנד בין 2100 ל- 1900 אני קניתי לפני מספר שבועות שורט פי 3 על s&p 500 כאשר זה הגיע לרווח 10 אחוז ברחתי אז קנה מחר את אותו שורט פי 3 כי היום הוא ב2100 ומובטח לך רווח נאה בתקופה לא ארוכה
    סגור
  • חבל משה שאינך קורא המאמרים שלי
    שלמה גרינברג 04/06/2016 18:07
    הגב לתגובה זו
    14 2
    ובכול זאת אוהב להגיב שלא לעניין.
    סגור
  • שני הסימני שאלה מיותרים. שבת מבורכת. (ל"ת)
    איציק 03/06/2016 21:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    שליימה.. תן איזו מילה על פאלו אלטו (ל"ת)
    דביר 03/06/2016 16:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • בהזדמנות (ל"ת)
    שלמה גרינברג 04/06/2016 09:31
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • 13.
    ראדא
    נחום 03/06/2016 12:26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זוכר ששאלתי אותך שבוע שעבר, מר גרינברג, האם היה שם DEAD CAT BOUNCE? היום אני שואל- האם יכול להיות שהחתול בכלל לא מת?... תראה מה היה אתמול... מה שמזכיר לי עוד אימרה שלמדתי ממך-בוול סטריט, אל תאמר קדיש עד שאתה בטוח שיש גופה באזור... מה דעתך? מה קורה שם?יש התעוררות בעסקים של ראדא?
    סגור
  • ראדא
    שלמה גרינברג 03/06/2016 15:46
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לאחרונה קראתי את ה 20F שלהם ל 2015 (שכולל הערות עד מאי 2016). כיוון שהחברה מעולם לא הייתה נדיבה במתן אינפורמציה גיליתי שם שאכן (כפי שציין קורא אחר) האחים מהוטנג כבר אינם בשליטה. הם לא מכרו את מניותיהם אלא דוללו קשות ע"י DBSI שרכשו 17,021,277 מניות ב 23.5 סנט למניה ובנוסף קבלו 8.5 מיליון אופציות למימוש לשנתיים במחיר של 23.5 סנט למניה ועוד 7.3 מיליון אופציות למימוש תוך 4 שנים במחיר 27.5 סנט. בוא ונגיד כך, אם ראדא תצליח בסוף אז DBSI קבלה מתנה אדירה אבל מתנות כאלו מקבלים רק אם סיכויי ההצלחה נמוכים, רק במקרה של "חבל הצלה". שלחתי שאילתה בנושא לראדא ואם יקרה פלא ויענו אדווח. העסקה באסיה נאה אבל צריך להמתין ולראות מה יהיה בהמשך
    סגור
  • תודה רבה ושבת שלום (ל"ת)
    נחום 03/06/2016 19:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    קוואלקום qcom
    einatcn 02/06/2016 23:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלמה שלום מאמר מעניין כתמיד. מה דעתך על qcom? תודה
    סגור
  • קוואלקום
    שלמה גרינברג 03/06/2016 09:47
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני במעקב על החברה המדהימה הזו מרגע הנפקתה ב 1991 כאשר חזיתי ברוד שאו שלהם. זו אחת החברות שיכולות לשמש דוגמה קלאסית לחוסר ההבנה של וול סטריט להתפתחויות בתחום השבבים ומזה זמן רב אני מתכוון לכתוב עליה אבל לא מזדמן לי, אולי בעתיד הקרוב.
    סגור
  • qcom- תודה שלמהותודה על השקעתך עבור הקוראים (ל"ת)
    einatcn 04/06/2016 10:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    GLNG
    אסף 02/06/2016 19:07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    Golar LNG Limited (USA)GLNG (NASDAQ)ערב טוב שלמה.אשמח לדעת האם יש לך הכרות עם החברה הנל.ואם כן מה דעתך עליה להשקעה לטווח ארוך?אשמח לתשובתךאסף
    סגור
  • מכיר אבל לא עד כדי לחוות דעה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 03/06/2016 09:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    האם ואליאנט (VRX), אכן צלחה את המשבר? (ל"ת)
    יוסי 02/06/2016 18:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • VRX
    שלמה גרינברג 03/06/2016 09:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כפי שהסברתי מספר פעמים. "המשבר" בחברה אינו נובע מתחום העיסוק שלה אלא מתחום הניהול שלה ומעורבות יתר של וול סטריט. רק כדוגמה 113 קרנות הדג' מעורבות בחברה. "המשבר", מבחינתה של וול סטריט עדיין לא עבר ולדעתי גם השמועות על רכישת החברה הן כותרות בלבד כי כרגע אין אפשרות טכנית לכך.
    סגור
  • 9.
    תחזיות - ראסל נאפייר
    noz 02/06/2016 18:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום שלמה, מה דעתך על התחזיות של ראסל נאפייר http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3689660,00.html?ref=ynet
    סגור
  • דעתי?
    שלמה גרינברג 03/06/2016 09:09
    הגב לתגובה זו
    0 1
    או שצודק או שלא אבל אינך מדבר כאן על תותח-על
    סגור
  • 8.
    אחלה פירוק של הspy בעברית. תודה (ל"ת)
    רז 02/06/2016 17:09
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 7.
    ב 32 לאוגוסט ? , תאריך חדש?
    סקוויד ויד 02/06/2016 16:45
    הגב לתגובה זו
    2 0
    :)
    סגור
  • 6.
    כתבה נהדרת.
    רז 02/06/2016 13:11
    הגב לתגובה זו
    4 3
    .
    סגור
  • 5.
    תעודה EWU וברקזיט
    נופר 02/06/2016 12:45
    הגב לתגובה זו
    2 1
    האם הפאניקה מברקזיט מוגזמת לדעתך?
    סגור
  • נחיה ונראה
    שלמה גרינברג 02/06/2016 15:53
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הפניקה בעיקר בכותרות אבל קצת סבלנות ותדע
    סגור
  • 4.
    למתחילים.ולעניין אורמת
    zeeviq 02/06/2016 12:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המלצה למתחילים - קראו והפנימו - שווה לכם ! אורמת היתה סטרט- אפ עשרות שנים טרם המצאת המלה. עם גאונות טכנולוגית. ומה שנראה לי מלווה באג'נדה פולנית (כבוד - מאבק בפימי) ועם ההנהלה החדשה - מרגיש לי שמתבשל מהלך פיננסי(סוג של מכירה) - בסגנון ישקר
    סגור
  • 3.
    CLF
    אסף 02/06/2016 12:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה כמו שכתבתי שבוע שעבר CLF בדרך להכפלה מינימום תוך 3 חודשים.ובינתיים היא עלתה השבוע במחזורים חריגים ב כ 43%בשבוע הזה.מ 3 $ ל 4.3$חברות הכרייה לאחר מפולת ושחיקה מוחלטת של שנים, נראה לי שאנחנו בפיק התחתון האחרון פחות או יותר.יש תמיד דברים של מעבר למספרים יבשים ..האופק נראה בהיר יותר.גילוי נאות נמצא בפוזיציה של 100 א' מניות
    סגור
  • שמח בשבילך (ל"ת)
    שלמה גרינברג 02/06/2016 15:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    ה"ביו החליף את הפארמה"
    משקיע טירון 02/06/2016 11:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פירושי מילים וסליחה על הבורות? סליחה שאני מטריח אותך על זוטות, אבל לעבור על כאלו כתבות עמוקות. פשוט חבל לא להבין בהם הכול. תודה
    סגור
  • התרופות והתהליכים (חיסונים, מניעה) הביו טכנולוגיים
    שלמה גרינברג 02/06/2016 16:11
    הגב לתגובה זו
    5 0
    החלו להופיע לשימוש הרפואה רק לקראת סוף המאה הקודמת. למרות שמבחינת היקף המכירות התרופות הביולוגיות מהוות רק כחמישית מהתרופות הפרמקולוגיות וקצב הצמיחה בתחום עולה בהרבה על קצב הצמיחה בתחום תרופות הפארמה (פרמקולוגיה).
    סגור
  • תודה רבה. יש בעד מה (ל"ת)
    משקיע טירון 02/06/2016 23:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    תגובה