21:17 מטבע הביטקוין נסחר לראשונה מעל 6000 דולר ליחידה

20:46 התאגיד ששואף להשקיע 880! מיליארד דולר בעשור הקרוב בסקטור הטכנולוגיה >>

18:44 סגירה יציבה בבורסות אירופה: הדאקס קרוב לרמת ה-13 אלף הנק'

08:53 שוק המט"ח: הדולר מתחזק 0.6% מול היין לרמה של 113 יין לדולר

08:07 בורסות אסיה: מדד האנג סאנג מטפס 1%

21:09 הסיבות שהביאו לתנודה החדה הבוקר בשווקים, האם יש סיבה לדאגה? >>

ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
תועדו םיחותינ רודמ

מדור ניתוחים ודעות

מדור ניתוחים ודעות

תויגתב יכה
הכי בתגיות

בגלל המהפכה: הנה לכם הבסיס המתבקש לכל תיק השקעות בסיטואציה הנוכחית

שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, על המהפכה הטכנולוגית והשפעותיה על עולם ההשקעות
 |  86
מבט עומק
Share
מאז ומעולם אנחנו טוענים שההשקעה ההגיונית ביותר למשקיע הסולידי היא במניות מובילות, והדעה הזו הולכת ומתחזקת מאז הולדתו של הטלפון החכם ב-2007-8. המשקיע ההגיוני, לדעתנו, צריך להחליט על הסקטורים שנראים לו כבעלי סיכויי הצמיחה בעתיד, לבחור מתוכם 2-3 מניות שמייצגות חברות מובילות באותם סקטורים ולשבת עליהם לאורך זמן. לצד המניות הללו כדאי למשקיע לתבל 5-10 אחוזים מהתיק במניות של חברות חלום.


חשוב שהמשקיע ידע בדיוק במה הוא משקיע ושישתמש לשם כך בכלים החינמיים שמספקת לו מהפכת הטכנולוגיה לשם בדיקה נאותה. משקיע שאינו מוכן ללמוד, להתעמק ולהכיר כל חברה שבה הוא משקיע ושמנסה לבנות תיק על סמך כותרות, המלצות גורואים או על סמך פלטפורמות המאה ה-20 עושה, לדעתנו, טעות, ויצליח יותר אם ישקיע את כספו בקרנות מדדים מובילים, בעיקר קרנות ה-500 S&P שעליהן נרחיב היום.

היי שלום, המאה ה-20
ישנן סיבות רבות להתרכזות יותר ויותר כספי השקעה בקרנות/סלי מדדים, וכולן קשורות לעובדה שמאז החל בפועל המיזוג הגדול בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים, החלו אינדיקטורים רבים, גם להערכות מאקרו וגם למיקרו, להשתבש. האינדיקטורים שבמאה ה-20 היו נכסי צאן ברזל להערכת שווי השקעה מאקרו ומיקרו וכדאיותן לא השתנו, השפעתם ומערכות היחסים בתוכם השתנו. מערכת היחסים בין התעסוקה לאינפלציה (עקומת פיליפס) השתנתה, חוקים של הקשר בין תעסוקה לפריון (Okun's Law) השתנו, מנועי צמיחה מרכזיים השתנו, רשת האינטרנט (ולא מרכזי המכירות) היא מנוע הצריכה ושיבשה לחלוטין את המבנה של עולם הצריכה כולו.ה-IT הוא מנוע הצמיחה המוביל והביו החליף את הפארמה כמנוע צמיחה ברפואה. הטלפוניה החכמה שינתה כליל את עולם התקשורת ואם תוסיפו על אלו את הרשתות החברתיות, אז ללא ספק תגיעו למסקנה שכול מה שלמדנו ולימדו אותנו עד המאה ה-21 על השקעות אינו תופס יותר מים. כולנו מעריצים ומנסים ללכת בעקבות ווארן באפט, אבל האמת היא שלנסות ולחקות את מה שעשה באפט כמעט ובלתי אפשרי היום, כי כפי שאמר באפט עצמו לא מכבר, "הטכנולוגיה משתנה במהירות ואין דרך לחזות יותר תוצאות עתידיות של החברות".למה אמר זאת? כי פרד אימברט מ-CNBC, שאל אותו אם הוא מצטער על ההשקעה ועל ההפסד (כ-2.3 מיליארד) שנגרם לו מאז שהשקיע במהלך 2011-12 כ-12.103 מיליארד דולר (ההשקעה הרביעית בגודלה בתיק נ"ע שלו אחרי KHC ,WFC ו-KO) במניות IBM. באפט חוזר אמנם על התשובה הרגילה שלו: "למחיר שאתה משלם עבור מניה אין שום משמעות. הדבר היחיד בעל משמעות כשרוכשים מניה הוא היכן תהיה החברה בעוד 5-10 שנים". אבל כאשר נשאל למה רכש את IBM כאשר התנגדותו להשקעה בחברות טכנולוגיה ידועה, ענה:
"עשינו ב-2010 בדיקה יסודית בכול החברות בהן אנחנו מושקעים בנושא ה-state of art של ה-IT אצלן, והגענו למסקנה שה-IT זה התעשייה הכי מעניינת לעתיד. אי אפשר יהיה לצמוח בלעדיה וצריך להיכנס בה ובגדול, לכן בחרנו ב-IBM שמזה כמה שנים נכנסת לתחום. כבר החזקנו חברות שמניותיהן ירדו אפילו יותר ותקופה ארוכה יותר לאחר הרכישה (הכוונה ל-AXP ול-KO, ש.ג) וגם היו כאלו שלאחר תקופה ארוכה גילינו שטעינו ומכרנו בהפסד כבד. בעניין של IBM לא נראה לי כרגע שטעינו אז בא ונמתין עוד מעט".

מבחינת ההיגיון אין שום ספק שב-2010-11 IBM, שפרסמה החלטתה להיכנס בעצמה ל-IT, הייתה אכן הבחירה הנכונה ואולי באפט צודק. אבל, זה נכון רק לבאפט, האחד והיחיד. לאחרונה רכש מניות בעוד ענקית טכנולוגיה, AAPL, ב-1.07 מיליארד דולר (9,811,747 מניות) והגדיל החזקותיו בפיליפס 66 (סימול: PSX) וב-Kinder Morgan (סימול: KMI), שתי חברות מעניינות מתחום האנרגיה. זו התנהגות נכונה למשקיע עם רקורד ההצלחה, כמות הכספים והסבלנות שיש לבאפט. ההשקעות הנ"ל עומדות בקריטריונים של האיש מאז  התחיל ב-1969: מניות בחברות גדולות ומובילות, עם עבר עסקי מפואר, עם סיכוי, לדעתו, שימשיכו להוביל בתחומים שלהן שלדעתו ימשיכו לצמוח (או שאם הן פועלות בתחום חדש שצומח, סיכוייהן להצלחה בגלל הניסיון, המשאבים והעצמה השיווקית, גבוהים), ושיש להן הנהלות מוכחות וידידותיות למשקיע ושלדעתו מבינות את משמעות השינויים שיוצרת המהפכה. אלא שלרוב המשקיעים אין האופציות שיש לבאפט ואז, למזלם של המשקיעים, יצרה וול סטריט את סלי ההשקעה למיניהם שעזרו למשקיע ההגיוני/סולידי לצמצם הסיכונים.  

לצד כל השינויים שהביאה מהפכת הטכנולוגיה ושמקשים על יכולתו של המשקיע להעריך, היא הביאה עוד שינוי משמעותי שגם עליו אנחנו מדברים בתדירות, הזעזועים. כיוון שמהפכת הטכנולוגיה (ושוב, לדעתנו) עדיין בתחילתה וכיוון שתהליך ההתמזגות הולך וגובר, אנחנו מוכנים להמר כמעט בבטחון על שני דברים שימשיכו להשפיע על המשקיעים בעתיד הנראה לעין, בעולם הסוער והבלתי צפוי של וול סטריט. ראשית - הקושי בהבנה וביכולות ההערכה רק ילך ויגדל. שנית, הזעזועים ילכו ויתעצמו. לכן, הצורך להתרכז בסלים או קרנות שמייצגים את החברות שמובילות במגזרים השונים בעלי פוטנציאל צמיחה עתידי. הצורך לא נובע מכך שסלים או קרנות יניבו יותר, אלא בעיקר משום שסכנת ההפסד בהם נמוכה בהשוואה להשקעות במניות שמרכיבות אותן.

נקודת ההתחלה - מדד ה-S&P500
"The proof is in the pudding", אומרים האמריקנים, וכהוכחה התבוננו בגרף המדד או בסל המייצג אותו (SPY) שנמצא ברמת שיא כול הזמנים שלו. המסקנה שאנחנו מתחילים להגיע אליה היא שסל מהסוג של SPY (או קרן מקבילה גדולה של ואנגרד, פידליטי ואפילו הקרנות שעוקבות אחרי המדד בישראל) צריך, לפחות עד שיסתיים המיזוג בין הטכנולוגיה למיינסטרים, להיות הבסיס של תיק ההשקעות. כרגע, לפחות עד שנגידת הבנק המרכזי בארה"ב תמשיך לבצע העלאות ריבית, סל כזה צריך להחליף גם את פוזיציית אגרות החוב.

כמובן שעדיין ולדעתנו, צריך להשאיר בסל פינה לחלומות, אותם 5-10 אחוזים שתמיד השארנו שם. המדקדקים יכולים כמובן לפזר את השקעותיהם בין הסקטורים שמרכיבים את התוצר כמו בריאות, תקשורת, IT, צריכה ועוד, אבל זה רק לקישוט כי רוב הסיכויים הם שסל צמוד S&P יניב לא פחות מהסקטורים ויהיה מסוכן הרבה פחות וכן, שכחנו, צריכים להוסיף פינה לאירופה (שללא ספק תתאושש אבל לחכות לבריטים תחילה שאולי "יסדרו" לנו מחירים נוחים יותר) ולטיטנים הגלובליים שיש סלים וקרנות רבים שמייצגים אותם.

מדד ה-S&P500 (שבפועל מספר המניות בו הוא 505 בשל פיצולים של גוגל, HP, אפל ועוד) כולל בתוכו את כול 30 מניות הדאו ג'ונס ואת כול 100 המניות המובילות בנאסד"ק (שאותן תמצאו בסלים DIA ו-QQQ בהתאמה). נכון, ה-QQQ לאורך זמן "מנצח" את רוב הסלים המגזריים כולל ה-SPY, אבל בדקו מה שקורה בתיקונים/משברים. ועדת המומחים שמרכיבה את מדד ה-S&P ממונה ע"י הנהלת חברת Standard & Poor ותפקידה לבחור את הסקטורים המרכזיים של הכלכלה האמריקנית ובהתאם למשקל תרומתם לתוצר, ולבחור את החברות שכלולות בסקטור. המניות שכלולות במדד משוקללות על פי ערך השוק המשוקלל שלהן, מעמדן בתחום העיסוק, הנזילות, החוסן המאזני ועוד כמה קריטריונים (שאגב, משתנים מפעם לפעם) וגם לפי סקטור הפעילות, כאמור.

כאשר פורסם המדד לראשונה, במרץ 1957, נכללו בו רק שלושה סקטורים: סקטור התעשייה עם 425 מניות, סקטור השירותים הציבוריים (utilities) עם 60 מניות וסקטור התחבורה המסילתית (railroad) עם 15 חברות. הסקטור הפיננסי הענק הופרד במדד רק ב-1976, והיום המדד מורכב מ-10 סקטורים כלכליים. הסקטורים הם (בסוגריים משקלם במדד, מספר החברות והסל שמייצג אותם): סקטור האנרגיה (6.53% או 33 חברות, XLE), חומרי גלם (2.82%, 14, XLB), התעשייתי (9.96%, 50, XLI), מוצרי צריכה בני קיימא (10.11%, 51, XLY), מוצרי צריכה מתכלים (12.87%, 65, XLP), בריאות (15.2%, 77, XLV), פיננסים (16.46%, 83, XLF), סקטור ה-IT המתפתח (20.68%, 104, מיוצג ב XLK), טלקום (2.4%, 12, מיוצג ב XLK) ושירותים ציבוריים (2.98%, 15, XLU).

לבטח שמתם לב שאחד הסקטורים המרכזיים של הכלכלה האמריקנית, הנדל"ן, אינו כלול כסקטור נפרד במדד. מניות הנדל"ן למיניהן  מפוזרות בין הסקטור הפיננסי לתעשייתי. ב-32 באוגוסט השנה יצורף הנדל"ן כסקטור ה-11 למדד, ויהיו בו 38 חברות - אבל לא בנקים למשכנתאות. אין ספק שעם הזמן נראה חלוקה נוספת לעוד סקטורים  ובמיוחד בסקטור ה-IT (שלמעשה הוא הסקטור הטכנולוגי כולו) ובסקטור הבריאות.

וכמה מילים על אורמת טכנולוגיות (ORA):
בשקט ומתחת לרדאר מטפסת המניה, ומסוף 2011 עלתה בקרוב ל-190%. המניה, שמופיעה באחוז גבוה יחסית בשלושה סלי אנרגיה נקייה, PBW ,CEX ו-QCLN, הכתה בתשואה את כול השלושה ובגדול. בשנה האחרונה הניבה 15.8 אחוז לעומת ירידות של 31.6, 24.8 ו-19.9 אחוזים בהתאמה בשלושת הסלים. מסתבר שגם מבחינת הפעילות הריאלית של החברה במיין סטריט, ההישגים מאז 2012 משמעותיים. ההכנסות עלו מ-501.8 מיליון דולר ב-2012 ל-594.6 ב-2015, והציפיות הן להמשך העלייה ל-631 ול-655 בשנים 2016-17 (את זה לקחת בזהירות כי החברה בקושי מכוסה ע"י אנליסטים).

החברה עברה מהפסד תפעולי ונקי של 160 ו-212.6 מיליון ב-2012 לרווח של 164.1 ו-123.3 מיליון בהתאמה, והקונצנזוס ל-2016 הוא לעלייה חדה ברווח למניה ל-1.9 דולר. האמת היא שבתחילת מאי הורידה ג'י פי מורגאן את המלצתה מהחברה וקבעה מחיר יעד של 43 דולר, מחיר שאותו עברה המניה שלשום. לזכות ג'י פי מורגאן נאמר שהם התחילו לסקר המניה לפני שנה בהמלצת קניה, זו שבטלו בשבוע שעבר.

יעידו כמה מחברינו הוותיקים שבדקנו עבורם את החברה בשיא השפל של 2008 ודעתנו אז הייתה שתור האנרגיה הגאותרמית יגיע, וכחברה המובילה גם אורמת תצדיק את התקוות הגדולות שתלינו כולנו בזוג המופלא ברוניצקי וגם הוספנו שחייבים לרענן ההנהלה. לצערנו, לא עקבנו מאז, אבל נקפוץ למים ונתן בקרוב הערכה מלומדת יותר.
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לניוזלטר המומחים של ביזפורטל- כל הפרשנויות לאירועים החמים בזמן אמת
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

86 תגובות ב-33 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
33 דוד 07/06/2016 13:43 דוחות VRX מאכזבות
הפסד מעל הצפי.
שלמה גרינברג 07/06/2016 14:01 ואז? (ל"ת)
גדי 07/06/2016 14:01 לא נורא
לא כ"כ גרועה בהכנסות עברה את הצפי.
דוד 07/06/2016 14:54 יורדת כבר 17 % בטרום
מי יודע מה מחכה לנו?
שלמה גינברג 07/06/2016 15:57 מי זה לנו? (ל"ת)
32 שמעון 07/06/2016 10:49 התענינות
כמושקע בUVXY ? יש לו עוד סיכוי להתייצב חזרה ולו חלקי? או שהוא כבר גוסס?
שלמה גרינברג 07/06/2016 11:41 ProShares Ultra VIX Short-Term Futures
מי שמושקע בסל מהסוג הזה ושואל שאלות כאלו צריך להכות את מי שהמליץ לו להיכנס מבלי שיסביר לו איך בדיוק עובד הסל. אחרי שתכה אותו תחזור אלי ואולי אענה
שמעון 07/06/2016 12:32 ועכשיו
הכיתי את עצמי . מה התשובה?
שלמה גרינברג 07/06/2016 13:39 אם השוק ירד הסל יעלה (ל"ת)
שמעון 07/06/2016 14:29 המבחן
עבר בהצלחה. רק איני מבין מדוע המלצת למספר 29 ללמוד איי שם אם אני לומד הכול רק ממך ועושה לעצמי מבחנים ועומד בהם בהצלחה מרובה.
31 אסף 06/06/2016 22:42 CLF נמכר 50% אחזקה ב68% רווח בחודש!!! (ל"ת)
שלמה גרינברג 07/06/2016 11:20 על מה אתה מדבר? נמכר למי? (ל"ת)
אסף 07/06/2016 11:59 אני מכרתי 50% מימה שאחזקתי ברווח של 68% בחודשדש (ל"ת)
שלמה גרינברג 07/06/2016 13:40 כול הכבוד, זו הדרך (ל"ת)
30 אפי 06/06/2016 15:54 נתוני תעסוקה
אודה לך אם תוכל להסביר את ההבדל בין נתוני התעסוקה שפורסמו וגררו ירידות הן בבורסות והן בדולר, לבין הנתון שציינת-173,000 שנוספו בסקטור הפרטי.
29 Dr 06/06/2016 14:23 שאלה
אני רוצה ללמוד ממש מהבסיס על השקעות על מי אתה ממליץ?
שלמה גרינברג 06/06/2016 16:40 זה מתחיל להיות מוגזם
הדרך הטובה היא ללכת למנהל עסקים או כלכלה באחת האוניברסיטאות עדיפה וורטון בפילדלפיה.
28 נחום 06/06/2016 12:35 טאואר
שלום מר גרינברג מה שלומך?רציתי לשאול, מתי הפעם האחרונה שטואר גייסה באג"ח (חוץ מהגיוס האחרון מלפני שבוע)אני פשוט לא יודע איפה בודקים את זה...
שלמה גרינברג 06/06/2016 13:48 באתר (ל"ת)
נחום 06/06/2016 14:28 לא מצאתי
יש מצב לשלוח את הקישור?
שלמה גרינברג 07/06/2016 11:42 עניתי בפרוט, תפנה לביזפורטל ותברר למה התשובה אינה מופיע (ל"ת)
27 דוד 05/06/2016 11:10 הטכנולוגיה
האם הטכנולוגיה היא אחת הגורמות המרכזיות להידללות נתוני תעסוקה ולהיות מיותרים כפי שראינו ביום שישי האחרון?
שלמה גרינברג 05/06/2016 13:13 נתוני התעסוקה
מה שראינו ביום ששי זה נתון של חודש אחד שכרגיל, מאז 2008 אין חודש שבו הקונצנזוס אינו טועה ולנתון אין שום משמעות מלבד הכותרת. בכול מקרה, מספר העובדים שנקלטו במאי בסקטור הפרטי היה תוספת של 173,000, מעל לצפוי אבל אלו חדשות טובות אז למה שיראו, ראה: http://www.adpemploymentreport.com/2016/May/NER/NER-May-2016.aspx
דוד 06/06/2016 09:38 אם רק כותרות
אז אני מהמר מתשובתך שהפד יעלה את הריבית החודש
שלמה גרינברג 06/06/2016 13:48 מתשובתי? (ל"ת)
26 ICPA 05/06/2016 10:40 ראדא
שלמה מה דעתך ? צבא ארצות הברית בחר במערכת ההגנה האקטיבית של "תעש מערכות", מערכת "חץ דורבן", כמרכיב מרכזי בתכנית הדגל שלו - כך הודיעה היום (ראשון) התעשייה הצבאית. http://news.walla.co.il/item/2967410 המכ"מ המדובר הוא של חברת ראדא הישראלית .
שלמה גרינברג 05/06/2016 13:09 ראשית בדוק תשובתי ל 14
שנית, "צבא ארצות הברית בחר במערכת ההגנה האקטיבית של "תעש מערכות", מערכת "חץ דורבן", כמרכיב מרכזי בתכנית הדגל שלו", הראה לי היכן מוזכר הדבר אצל ראדא באתר ואולי זה נכון.
ICPA 05/06/2016 14:22 שלמה
http://www.israeldefense.co.il/he/content/%D7%90%D7%A8%D7%94%D7%91-%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A6%D7%AA-%D7%90%D7%AA-%D7%97%D7%A5-%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%91%D7%9F-%D7%A9%D7%9C-%D7%AA%D7%A2%D7%A9
שלמה גרינברג 05/06/2016 19:00 והרי לך תשובת ראדא לשאלתי בקשר למכ"ם
שאלתי הייתה, "בכתבה מהיום, 5.6 באתר ה ISRAEL DEFENSE מופיעה כתבה תחת הכותרת ארה"ב מאמצת את "חץ דורבן" של תעש. האם המכ"ם במערכת הוא שלכם?" והתשובה, "We are responsible only of our own announcements. We suggest that you approach either the magazine or IMI. RADA
שלמה גרינברג 05/06/2016 17:17 כתבה של ISRAEL DEFENSE
וראדא אגב אינה מוזכרת בה אלא התע"ש ועם חברת General Dynamics. נכון, ראדא מייצרת את המכ"ם שהדורבן כוללת והמערכת עברה בהצלחה סידרת ניסויים מבצעיים שביצע משרד ההגנה האמריקאי (OSD), כחלק מהחלטת הקונגרס לבחון מערכות הגנה אקטיביות מתוצרת אמריקנית וזרה. הודעה על כך נמסרה כבר ביולי 2011 (כן, לפני 5 שנים). אלא שגם חברות אחרות, כמו אלתא ואחרות, מייצרות את אותו רדאר וכלל לא ברור שהמכ"ם של ראדא הוא שיכלל בחבילה הזוכה. ההודעה מ ISRAL DEFENSE אינה מזכירה כאמור את המכ"ם או את ראדא וגם ראדא עצמה אינה מזכירה זאת. היא כן הזכירה בזמנו את הצלחת הניסוי וקשה לי להאמין שהנהלת החברה שכ"כ זקוקה למילה טובה איזו שהיא לא תודיע מאומה כך שבהחלט יכול להיות שהמכ"ם בחבילה אינו של ראדא. ראדא אגב כבר ידועה כחברה שמודיעה הודעות בומבסטיות שנגמרות במפח נפש וכיס למשקיעים והודעה כזו לבטח הייתה מופיעה לפני ה ISRAEL DEFENSE . אני מאוד מקווה שאני טועה והמכ"ם הוא אכן של ראדא אבל נצטרך להמתין ולראות
שלמה גרינברג 08/06/2016 08:52 אכן, אבל כפי שכתוב בדיווח של YAHOO
"following the disclosure in the Israeli press רק לאחר דיווח בעתונות הישראלית. עכשיו, כמו שאומרים האמריקאים, Show me the money"
icpa 07/06/2016 22:02 שלמה יצאה הודעה
מה דעתך ? http://finance.yahoo.com/news/rada-compact-hemispheric-radar-chr-185225577.html
25 משה 05/06/2016 09:26 TERP - GLBL
שתי המניות שמחלקות דיווידנד נאה (גובה הדיווידנד לפחות באעחת מהן קצת נראה מפחיד ומהמר, שהרי אם זה היה יציב המשקיעים הגדולים היו אמורים להתנפל עליה), האם וכיצד אפשר לדעת כמה ואם בכלל ישפיע פשיטת הרגל הצפויה של סאן-אדיסון עליהן?
שלמה גרינברג 05/06/2016 13:00 הסברתי בכתבה על סאן
"האם וכיצד אפשר לדעת כמה ואם בכלל ישפיע פשיטת הרגל הצפויה של סאן-אדיסון עליהן? " ישירות לא ישפיע אבל עם גדודי עורכי הדין שמעורבים הכול אפשרי שהרי הן חברות בנות של סאן. למה אתה חושב שהדיווידנד גבוה כ"כ? זו התשובה לשאלתך
24 אריה 05/06/2016 09:22 סולאר-סיטי
בסופ"ש היה כתבה מפחידה בגוגל פייננס על סולאר-סיטי, שבגדול מזהירה את המשקיעים בה מפני פשיטת רגל אפשרית (כמובן שלא בקרוב אך דבר אפשרי, לפי הכתבה), האם נכון להיזהר ממנה לעת עתה?
שלמה גרינברג 05/06/2016 12:57 SCTY
את דעתי על החברה נתתי בכתבה מפורטת. אפילו כתבתי שם שהמניה, על פי הבדיקות שעשיתי אז, אינה צריכה להיערך מעל 17 דולר. בכול מקרה, כול דבר אפשרי בטווח הארוך ובכול תחום. לדעתי הסיכוי במקרה של סולאר, עם 950 מיליון דולר בקופה, לא נראה לי גבוה אבל אם אתה משתכנע שזה סיכון אז תעבור לחברה אחרת
23 נעמה 05/06/2016 00:28 EBIO
המניה השלימה ראלי של כ-1000 אחוז !! בתקופה קצרה מאז השפל שבו הייתה. מה דעתך על החברה?
שלמה גרינברג 05/06/2016 12:50 EBIO
אין לי דעה, חברת חלום בתחום הטיפול בעינים
22 אבי3 04/06/2016 22:30 שלמה מה דעתך על חברת ea
האם השוק בורח לה בעקבות המובייל?או שהיא תיכנס גם בו חזק?כנל על atvi. האם חברות משחקי המחשב הותיקות יחלשו בעקבות המובייל?*ואם אפשר שאלה כללית(מצטער על השאלות הרבות), אני משתמש בשיטה של לקחת 2-3 מניות מתחומים שונים פלוס 15-20 אחוז במניות חלום(כמו שהזכרת בתחילת המאמר), לא הייתי בטוח מהמאמר אם אתה ממליץ על להמשיך ככה או לשנות שיטה.בתודה מראש,אבי3
שלמה גרינברג 05/06/2016 12:48 איני עוקב אחרי CA
בתחום אני עוקב אחרי IBM, אוראקל, HP ואחרות. איני ממליץ על שיטות השקעה.
21 שגב 04/06/2016 22:26 דעתך על VT של וואנגרד מול spy
האם לדעתך לא עדיף להשקיע במדד העולמי על פני s&p?
שלמה גרינברג 05/06/2016 12:37 VT מול SPY
ואח"כ מתרגזים על התשובות!! למה שלא תבדוק הגרף של VT מול SPY גם לטווח הקצר, גם לבינוני וגם לארוך ותקבל תשובה. הסיבה לפיגור של VT היא המניות שמייצגות חברות מובילות שמחוץ לארה"ב וזאת מסיבות שלא כאן המקום לפרט.
שגב 06/06/2016 00:18 בבקשה תסביר זאת במאמר עתידי
שלמה אודה לך אם תוכל בעתיד לפרט את הסיבות ולהאיר את עינינו. תודה!
20 שלום 04/06/2016 18:06 שלמה שלום לך מה קורה לגבי מובילאיי העים היא תזנק ץ (ל"ת)
כגן 05/06/2016 08:43 אחת החברות שהכי כדאי להחזיק בתיק
לטווח הרחוק.
שלמה גרינברג 05/06/2016 12:27 מסכים (ל"ת)
19 ראם 04/06/2016 16:55 אופקו
שלמה מה דעתך על מניה זו?
שלמה גרינברג 04/06/2016 18:08 המניה? אין לי דעה על מניות (ל"ת)
המתחזה 05/06/2016 02:07 הוא שאל שאלה בנימוס למה אתה מתחכם שלמה
אולי במקום להתעמק במנייה כמו Ibm שמדשדשת ללא עתיד תתמקד בעתיד כמו גוגל
שלמה גרינברג 05/06/2016 12:27 ואתה מצפה לתשובה? (ל"ת)
שמטוב 05/06/2016 09:14 שלמה אמר מספר פעמים שהוא לא נותן עצות בנוגע למניות
קונקרטיות.
18 גדי 04/06/2016 13:31 שלום שלמה! מה דעתך על מזור רובוטיקה
בעקבות העיסקה עם מדטרוניק? האם אתה צופה התפתחויות חיוביות?
שלמה גרינברג 04/06/2016 18:05 התייחסתי ממש לאחרונה (ל"ת)
17 אבי 04/06/2016 11:06 חן חן על הכתבה
אכן, משקיע מהשורה, ראוי שיתמקד בסלים סקטוריאליים ולא במניות בודדות. הסיכוי "לפגוע" במניה בודדת, "טובה" ככל שתהייה איננו שקול כנגד הסיכון.
16 תמי 03/06/2016 23:49 מה יהיה חברה? (ל"ת)
15 פרופ' א100 03/06/2016 20:15 מר גרינברג היקר
כתבתך ראויה. הכתבה בכלכליסט יותר נכונה מאשר לא נכונה..?האדם שהיזכרת הוא גם תותח לא קטן. עקוב ביום א בתגובות על הבורסה. אזכר בכתבה מעניינת שהייתי שגם אתה תעיין בה. מאחל לך בריאות והצלחות בכל.?
משה 04/06/2016 09:14 הפרשנות של שלמה
לגבי ניתוח מניות מעולה,לגבי הפרשנות על השוק שלמה בבעיה,מזכיר אוהד כדורגל שלא מחליף קבוצה,שלמה תתעורר המדדים כבר הרבה שנים עולים,הרבה לפני מזהירים לפני תיקון גדול,תשאיר את הטכנולוגיה והנהלות לאחר התיקון שאולי יקרה עוד שנה,עדיף מנסיון העבר להתבונן בלבד.
משה ראשל"צ 04/06/2016 22:41 היום גם שיש ירידה יש תעודות סל שורט - היום יש כלים
נוספים בעיקר שורטים שצריך לזהות מגמה לדוגמה שים לב ה- s&p 500 בשנתיים אחרונות מתנדנד בין 2100 ל- 1900 אני קניתי לפני מספר שבועות שורט פי 3 על s&p 500 כאשר זה הגיע לרווח 10 אחוז ברחתי אז קנה מחר את אותו שורט פי 3 כי היום הוא ב2100 ומובטח לך רווח נאה בתקופה לא ארוכה
שלמה גרינברג 04/06/2016 18:07 חבל משה שאינך קורא המאמרים שלי
ובכול זאת אוהב להגיב שלא לעניין.
איציק 03/06/2016 21:07 שני הסימני שאלה מיותרים. שבת מבורכת. (ל"ת)
14 דביר 03/06/2016 16:35 שליימה.. תן איזו מילה על פאלו אלטו (ל"ת)
שלמה גרינברג 04/06/2016 09:31 בהזדמנות (ל"ת)
13 נחום 03/06/2016 12:26 ראדא
זוכר ששאלתי אותך שבוע שעבר, מר גרינברג, האם היה שם DEAD CAT BOUNCE? היום אני שואל- האם יכול להיות שהחתול בכלל לא מת?... תראה מה היה אתמול... מה שמזכיר לי עוד אימרה שלמדתי ממך-בוול סטריט, אל תאמר קדיש עד שאתה בטוח שיש גופה באזור... מה דעתך? מה קורה שם?יש התעוררות בעסקים של ראדא?
שלמה גרינברג 03/06/2016 15:46 ראדא
לאחרונה קראתי את ה 20F שלהם ל 2015 (שכולל הערות עד מאי 2016). כיוון שהחברה מעולם לא הייתה נדיבה במתן אינפורמציה גיליתי שם שאכן (כפי שציין קורא אחר) האחים מהוטנג כבר אינם בשליטה. הם לא מכרו את מניותיהם אלא דוללו קשות ע"י DBSI שרכשו 17,021,277 מניות ב 23.5 סנט למניה ובנוסף קבלו 8.5 מיליון אופציות למימוש לשנתיים במחיר של 23.5 סנט למניה ועוד 7.3 מיליון אופציות למימוש תוך 4 שנים במחיר 27.5 סנט. בוא ונגיד כך, אם ראדא תצליח בסוף אז DBSI קבלה מתנה אדירה אבל מתנות כאלו מקבלים רק אם סיכויי ההצלחה נמוכים, רק במקרה של "חבל הצלה". שלחתי שאילתה בנושא לראדא ואם יקרה פלא ויענו אדווח. העסקה באסיה נאה אבל צריך להמתין ולראות מה יהיה בהמשך
נחום 03/06/2016 19:09 תודה רבה ושבת שלום (ל"ת)
12 einatcn 02/06/2016 23:13 קוואלקום qcom
שלמה שלום מאמר מעניין כתמיד. מה דעתך על qcom? תודה
שלמה גרינברג 03/06/2016 09:47 קוואלקום
אני במעקב על החברה המדהימה הזו מרגע הנפקתה ב 1991 כאשר חזיתי ברוד שאו שלהם. זו אחת החברות שיכולות לשמש דוגמה קלאסית לחוסר ההבנה של וול סטריט להתפתחויות בתחום השבבים ומזה זמן רב אני מתכוון לכתוב עליה אבל לא מזדמן לי, אולי בעתיד הקרוב.
einatcn 04/06/2016 10:48 qcom- תודה שלמהותודה על השקעתך עבור הקוראים (ל"ת)
11 אסף 02/06/2016 19:07 GLNG
Golar LNG Limited (USA)GLNG (NASDAQ)ערב טוב שלמה.אשמח לדעת האם יש לך הכרות עם החברה הנל.ואם כן מה דעתך עליה להשקעה לטווח ארוך?אשמח לתשובתךאסף
שלמה גרינברג 03/06/2016 09:31 מכיר אבל לא עד כדי לחוות דעה (ל"ת)
10 יוסי 02/06/2016 18:58 האם ואליאנט (VRX), אכן צלחה את המשבר? (ל"ת)
שלמה גרינברג 03/06/2016 09:20 VRX
כפי שהסברתי מספר פעמים. "המשבר" בחברה אינו נובע מתחום העיסוק שלה אלא מתחום הניהול שלה ומעורבות יתר של וול סטריט. רק כדוגמה 113 קרנות הדג' מעורבות בחברה. "המשבר", מבחינתה של וול סטריט עדיין לא עבר ולדעתי גם השמועות על רכישת החברה הן כותרות בלבד כי כרגע אין אפשרות טכנית לכך.
9 noz 02/06/2016 18:47 תחזיות - ראסל נאפייר
שלום שלמה, מה דעתך על התחזיות של ראסל נאפייר http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3689660,00.html?ref=ynet
שלמה גרינברג 03/06/2016 09:09 דעתי?
או שצודק או שלא אבל אינך מדבר כאן על תותח-על
8 רז 02/06/2016 17:09 אחלה פירוק של הspy בעברית. תודה (ל"ת)
7 סקוויד ויד 02/06/2016 16:45 ב 32 לאוגוסט ? , תאריך חדש?
:)
6 רז 02/06/2016 13:11 כתבה נהדרת.
.
5 נופר 02/06/2016 12:45 תעודה EWU וברקזיט
האם הפאניקה מברקזיט מוגזמת לדעתך?
שלמה גרינברג 02/06/2016 15:53 נחיה ונראה
הפניקה בעיקר בכותרות אבל קצת סבלנות ותדע
4 zeeviq 02/06/2016 12:15 למתחילים.ולעניין אורמת
המלצה למתחילים - קראו והפנימו - שווה לכם ! אורמת היתה סטרט- אפ עשרות שנים טרם המצאת המלה. עם גאונות טכנולוגית. ומה שנראה לי מלווה באג'נדה פולנית (כבוד - מאבק בפימי) ועם ההנהלה החדשה - מרגיש לי שמתבשל מהלך פיננסי(סוג של מכירה) - בסגנון ישקר
3 אסף 02/06/2016 12:09 CLF
שלמה כמו שכתבתי שבוע שעבר CLF בדרך להכפלה מינימום תוך 3 חודשים.ובינתיים היא עלתה השבוע במחזורים חריגים ב כ 43%בשבוע הזה.מ 3 $ ל 4.3$חברות הכרייה לאחר מפולת ושחיקה מוחלטת של שנים, נראה לי שאנחנו בפיק התחתון האחרון פחות או יותר.יש תמיד דברים של מעבר למספרים יבשים ..האופק נראה בהיר יותר.גילוי נאות נמצא בפוזיציה של 100 א' מניות
שלמה גרינברג 02/06/2016 15:51 שמח בשבילך (ל"ת)
2 משקיע טירון 02/06/2016 11:23 ה"ביו החליף את הפארמה"
פירושי מילים וסליחה על הבורות? סליחה שאני מטריח אותך על זוטות, אבל לעבור על כאלו כתבות עמוקות. פשוט חבל לא להבין בהם הכול. תודה
שלמה גרינברג 02/06/2016 16:11 התרופות והתהליכים (חיסונים, מניעה) הביו טכנולוגיים
החלו להופיע לשימוש הרפואה רק לקראת סוף המאה הקודמת. למרות שמבחינת היקף המכירות התרופות הביולוגיות מהוות רק כחמישית מהתרופות הפרמקולוגיות וקצב הצמיחה בתחום עולה בהרבה על קצב הצמיחה בתחום תרופות הפארמה (פרמקולוגיה).
משקיע טירון 02/06/2016 23:02 תודה רבה. יש בעד מה (ל"ת)