נפט
צילום: iStock

אופ"ק הודיע על קיצוץ תפוקה, אך סימני השאלה רק מתגברים

הארגון הודיע כי יקצץ 1.2 מיליון חביות ביום החל מהחודש הבא, אך באופן די חריג לא פרסם את החלוקה בין החברות בארגון. בנוסף, ארה"ב צפויה להגדיל את תפוקתה במהלך 2019 ב-1.9 מיליון חביות ליום
עמית נעם טל |

לאחר שהשלים ירידה של 34% בתוך פחות מחודשיים, מחיר הנפט מזנק הערב ב-2.5% לרמה של 52.7 דולרים לחבית ומפיג במעט את הלחץ על החברות בסקטור. ברקע לעליות הערב, ארגון אופ"ק הכריז הערב על קיצוץ התפוקות ב-1.2 מיליון חביות ליום החל מחודש הבא.

ההסכם הערב של הארגון הגיע לאחר חילוקי דעות מהותיים בין החברות בארגון. באופן חריג, ישיבת הארגון התארכה ביום נוסף.

ע"פ ההצהרה שהתפרסמה, קיצוץ של 800 אלף חביות ביום יגיע מהחברות בארגון, ועוד כ-400 אלף חביות יגיע מהחברות שאינן חברות בארגון (רוסיה). איראן צפויה להיות פטורה מהקיצוץ, וזאת בשל הסנקציות האמריקניות.

באופן חריג, אופ"ק איננה פרסמה את הקיצוץ שכל חברה בארגון תאלץ לבצע במסגרת ההסכם החדש. אי הפרסום מעורר חשד, בעיקר לנוכח אי ההסכמות שהתגלו בימים האחרונים בין החברות בארגון.

חוסר הוודאות בנוגע לאופן הקיצוץ המתוכנן איננו הבעיה היחידה שעומדת בפני הארגון. בתוך  אמש פורסם כי לראשונה מזה 75 שנים, ארה"ב הפכה ליצואנית נטו של נפט, כלומר היא כבר איננה תלויה בנפט המיובא ממדינות ערב. בנוסף. ארה"ב מפיקה כבר היום למעלה מ-11 מיליון חביות נפט ליום, והתפוקה צפויה לגדול ב-1.9 מיליון חביות ליום במהלך 2019. בפועל, הקיצוץ המתוכנן של הארגון צפוי לאזן רק חלק מהגידול המשמעותי שצפוי בתפוקת הנפט של ארה"ב במהלך השנה הבאה.

ולסיכום, נראה כי הסיכויים של הארגון להצליח לייצב את שוק הסחורות בעת הנוכחות נמוכים במיוחד. כפי שציינו באוקטובר האחרון, התנאים בשוק הסחורות מזכירים את הסיטואציה של הירידות החדות בשנת 2014: עלייה חדה בהיצע הסחורה בעולם, האטה בפעילות הכלכלית (שרק מחריפה בשבועות האחרונים), וצמצום של כמות הכסף בעולם ע"י העולם.

גרף הנפט בעשורים האחרונים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.  
ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.