קצב שנתי של 13.8 מיליון רכבים שימכרו בארה"ב איכזב האנליסטים
קבוצת קרייזלר הציגה גידול נמוך יותר מהצפוי במכירות הרכבים שלה בארה"ב בחודש מאי, חברת פורד (סימול: F) הציגה גם היא תוצאות מעורבות - מה שמרמז על היחלשות בביקוש בתעשייה לרכבים לעומת הקצב החזק שהורגש ב-4 החודשים הראשונים השנה. בסיכום כללי, דו"ח שפורסם על מכירות ענף הרכבים בארה"ב שידר אכזבה גדולה. המכירות השנתיות של הרכבים המקומיים בחודש מאי עמדו על 10.6 מיליון יחידות, נתון מאכזב לעומת תחזיות האנליסטים שחזו מכירות של 11.1 מיליון יחידות. בחודש אפריל הנתון עמד על קצב שנתי של 10.9 מיליון יחידות שיימכרו השנה. סה"כ מכירות הרכבים השנתיות בחודש מאי עמד על 13.8 מיליון יחידות, אכזבה לעומת תחזיות האנליסטים שצפו קצב מכירות שנתי כולל של 14.5 מיליון יחידות. בחודש אפריל עמד הנתון השנתי על מכירות כוללת של 14.4 מיליון יחידות. מכירותיה של יצרנית הרכב הוותיקה פורד עלו ב-13%, אך מספר זה הוא נמוך מהתחזיות של ברקליס ושל Edmunds.com, אשר חזו שיעור צמיחה חד הרבה יותר במכירות. מכירותיה של קרייזלר, הנשלטת על ידי חברת פיאט האיטלקית, זינקו ב-30% לשיא חודשי בחמש השנים האחרונות, אך גם נתון זה היה צפוי לעלות הרבה יותר מעלייתו בפועל. מכירותיה של ניסאן זינקו ב-21%, אך האנליסטים והמומחים ציפו מיצרנית המכוניות יפנית להראות שיעור צמיחה במכירות גבוה יותר. מכירותיה של פולקסווגן עלו ב-28% בחודש מאי לעומת מאי אשתקד. "לאורך כל שיקום כלכלי אתה רואה כמה סימנים שמראים על מגמה חיובית, כמה סימנים ניטרלים וכמה סימנים שמראים על כיוון שלילי" אמר ג'ונתן בראונינג, מנהל התפעול של פולקסווגן בארה"ב, והוסיף כי "למרות שיהיו כמה נפילות קצרות טווח לאורך הדרך בכמה מהאינדיקטורים הללו, הכיוון הכללי של הטרנדים השוק הרכב הוא חיובי". יתר יצרני המכוניות בארה"ב צפויים לדווח יותר מאוחר היום (ו') על תוצאותיהם לחודש מאי. הכלכלנים מרשת רויטרס צופים קצב מכירות שנתי של 14.5 מיליון רכבים, נציין כי קצב המכירות השנתי ב-4 החודשים הראשונים של השנה עלה על 14 מיליון בכל חודש. חברת קרייזלר שאולצה לקבל סיוע מהממשלה בארה"ב, כיוון שהייתה בסכנה לפשיטת רגל בעת המשבר, והיום הינה חברה פרטית תחת שליטת פיאט דווקא פרסמה הערות שהראו שביעות רצון בחברה. "למרות אי ודאות ענקית וגוברת בשווקים הגלובליים, המכירות של החברה בארה"ב ממשיכות לצבור תאוצה ולהצעיד אותנו קדימה" כמר רייד ביגלנד, ראש המכירות בארה"ב של קרייזלר. מכירות הרכבים היו נקודת האור של הכלכלה האמריקנית במשך החודשים האחרונים, ונתון המכירות החודשיות של כלי רכב בארה"ב מציע הזדמנות ל'צילום' של מצב הביקוש הצרכני.

חיה בסרט: הסיפור של נטפליקס ב-5 מספרים
חברת הסטרימינג עדיין מרוויחה ממכירת DVD, שורפת מיליארדי דולרים על יצירת תוכן חדש - ולמרות המאמצים להתפרס בעולם היא מרוויחה בעיקר בארה"ב
ענקית שירותי הסטרימינג נטפליקס (NFLX) הדהימה את השוק כאשר הציגה קצב צמיחה גבוה, ואף סיפקה תחזית אופטימיות לגבי מספר המנויים בעתיד. אולם התבוננות מעמיקה בתוך הדו"חות חושפת כמה מספרים מעניינים לא פחות. שורפת מיליארד דולר בשנה נטפליקס דיווחה על תוצאות מרשימות: הכנסות של 3.7 מיליארד דולר, שיפור של 12.6% לעומת הרבעון האחרון של 2017, וזינוק של 40% לעומת הרבעון המקביל. גם שורת הרווח הראתה שיפור ניכר. נטפליקס רשמה ברבעון רווח נקי של 290 מיליון דולר, עלייה של 56% לעומת הרווח ברבעון האחרון של 2017, ושיפור נאה של 63% לעומת הרווח ברבעון הראשון של 2017. אולם הרווח בדו"חות לא בא לידי ביטוי במזומנים שהיא מייצרת. נטפליקס רשמה תזרים מזומנים שלילי, ושרפה ברבעון 236 מיליון דולר - זה האטה בקצב שריפת המזומנים לעומת הרבעונים הקודמים, אך עדיין קצב מרשים של כמיליארד דולר בשנה. הסיבה לשריפת המזומנים היא השקעה אדירה בתוכן. נטפליקס מייצרת סדרות טלויזיה, ולא רושמת את ההוצאות על הפקת הסדרות כהוצאות, אלא כנכסים (בדומה לחברת נדל"ן שרוכש, נכס, ולא רושמת את עלות הנכס כהוצאה). כך נטפליקס מציגה רווחים מרשימים לצד שריפת מזומנים מרשימה לא פחות. נשאלת השאלה האם הסדרות של נטפליקס באמת ראויות להיות מסווגות כנכס? האם הן ישמרו על ערכן בדומה לנדל"ן? אלו כבר שאלות מורכבת שבוודאי רואי החשבון שלה התחבטו בהן לא פעם. זה מביא אותנו לסעיף הבא: ההשקעה בסדרות. התוכן הוא המלך (והוא עולה הרבה) עולם התוכן בארה"ב עובר מהפכה. בעוד שבעבר המחשבה היתה שהתוכן החופשי ברשת, ואין לו משמעות כלכלית רבה, הרי ההצלחה של נטפליקס, ואיתה אמזון הוכיחה אחרת. באופן פרדוקסלי, דווקא בעידן שבו ניתן למצוא תוכן בחינם ובשפע ברשת האינטרנט, ההוצאות על תוכן מצד האולפנים והשחקניות החדשות בשוק מרקיעות שחקים. נטפליקס צפויה להשקיע השנה בין 7.5 מיליארד דולר ל-8 מיליארד דולר בתוכן. על מנת להתמודד עם ההשקעה נטפליקס גייסה כ-1.9 מיליארד דולר באיגרות חוב. 16 מיליארד דולר של תוכן הסעיף המשמעותי ביותר במאזן של נטפליקס הוא ההשקעה בתוכן. לחברה נכסי תוכן של כ-15.9 מיליארד דולר. ההשקעה בתוכן (שוטף ולא שוטף) מהווה 80% מהמאזן. שאר הנכסים, השוליים ביחס לתוכן, הם מזומנים, ציוד ובניניים. נטפליקס מפרסמת במאזן את הסכום ההתחייבויות העתידיות שלה ליצירת תוכן: 18 מיליארד דולר. רוב הסכום יושקע ב-5 השנים הקרובות. אגב, חלק מהסכום לא מוכר כהתחייבות מאזנית, אלא התחייבות חוץ מאזנית. צומחת בעולם, מרוויחה בבית פי 2.5 לנטפליקס רצון להתפרס על פני מדינות רבות. לאחרונה אף נכנסה החברה לשירות בישראל. הפעילות הבינלאומית של נטפליקס (הכוונה פעילות מחוץ לארה"ב) כוללת 63.8 מיליון לקוחות משלמים, לעומת 55 מיליון לקוחות משלמים בארה"ב. למרות היתרון המספרי של הלקוחות מחוץ לארה"ב - הרווחים עדיין מגיעים מארה"ב. פעילות הסטרימינג הבינלאומית של נטפליקס רשמה רווח תפעולי של 272.1 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 697 מיליון דולר בארה"ב. כלומר על פחות לקוחות נטפליקס הרוויחה כמעט פי 2.5 יותר. עם זאת, נראה שיכולת הצמיחה של נטפליקס בארה"ב מוגבלת. ברבעון האחרון עלה מספר המינויים בארה"ב של שירותי הסטרימינג בכ-1.96 מיליון, במקביל מספר המינויים בעולם עלה בכ-5.46 מיליון מנויים. ה-DVD חי ובועט (והרוויח יותר מ-50 מיליון דולר ברבעון) החברה המזוהה כיום עם חדשנות בתחום השידורים עדיין רושמת רווחים מהשכרת DVD. נטפליקס המוכרת לנו כיום החלה כחברה המתמחה בשליחת תקליטורים של DVD בדואר לבתי הלקוחות. בשנת 2007 היא החלה בשידורים באמצעות האינטרנט, וכך החלה הפעילות המזוהה כיום עם החברה. למרבה ההפתעה, פעילות הפצת או השכרת DVD עדיין חיה ואף מצליחה ליצור רווח תפעולי. הכנסות פעילות השכרת התקליטורים עמדה ברבעון הראשון של 2018 על 98 מיליו דולר, פעילות זו דועכת בקצב משמעותי שכן מדובר על ירידה של כ-20% לעומת הרבעון המקביל. פעילות הפצת או השכרת DVD הרוויחה ברבעון הראשון של 2018 סכום של 56.3 מיליון דולר, ירידה של כ-7% לעומת הרבעון המקביל. אגב, בניגוד לתחום הסטרימינג, פעילות התקליטורים יצרה תזרים מזומנים חיובי, ולא שרפה מזומנים.