רון וגבי רוטר
צילום: אביב חופי

חמצן לקסטרו: נחתם ההסכם עם דמרי למכירת נכס בבת-ים ב-140 מ' שקל

רשת האופנה מצטיידת במזומנים על רקע התוצאות החלשות בשנתיים האחרונות ומשבר הקורונה שצפוי לפגוע בתוצאות בהמשך; תשלום ראשון של 49 מיליון שקל שולם היום ותשלום שני של 91 מיליון שקל ישולם תוך עד 120 יום
ערן סוקול | (5)
נושאים בכתבה קסטרו

חמצן לקבוצת קסטרו 0.06%   - על רקע התוצאות החלשות בשנתיים האחרונות ומשבר הקורונה שצפוי לפגוע בתוצאות בהמשך, דיווחה רשת האופנה כי המו"מ עם חברת הנדל"ן דמרי 0.52% למכירת נכס בבת-ים בשטח כולל של כ-7,500 מ"ר הכוללים, בין היתר, את מטה קבוצת קסטרו, תמורת כ-140 מיליון שקל הבשיל וכי נחתם ההסכם לביצוע העסקה. בחברה מעריכים כי העסקה תניב מזומנים נטו בטווח של 65-83 מיליון שקל. 

ככל הנראה בקסטרו מבקשים להצטייד במזומנים לאחר הפסדים כבדים של כ-84 מיליון שקל בשנת 2019 ושל כ-59 מיליון שקל בשנת 2018. כאשר בשנת 2019 אף הציגה הקבוצה הפסד תפעולי של כ-31 מיליון שקל. בנוסף לזאת, משבר הקורונה צפוי לפגוע קשה בקסטרו (ובכל רשתות האופנה) בשנת 2020.

על פי הדיווח, תשלום ראשון של 49 מיליון שקל שולם היום ותשלום שני של 91 מיליון שקל (צמוד מדד) ישולם במועד מסירת הנכס, שנקבע לעוד 120 יום מקסימום.

כחלק מהסכם המכירה, התחייבה קסטרו לשכור מדמרי, את משרדי מטה החברה, הממוקמים בנכס, תמורת סכום חודשי של 120 אלף שקל, בתוספת הפרשי הצמדה ומע"מ, לתקופה של 36 חודשים.

עוד מדוות קסטרו, כי קיבלה שומת היטל השבחה בסכום של 72.5 מיליון שקל, עליה הגישה שומה נגדית והעניין הועבר לביצועה של שומה מכרעת, אשר עתידה להתבצע בחודשים הקרובים.

עם זאת, בכדי לא לעכב את קבלת אישור הרשות המקומית, צפויה קסטרו לשלם לפחות מחצית מהיטל ההשבחה ולהנפיק ערבות בנקאית עבור היתרה.

הנכס האמור הינו 3 חלקות מקרקעין בבת ים, בשטח כולל של כ-7.5 דונם, אשר באחת מהן ממוקמים, בין היתר, משרדי החברה. ב-16 ביולי 2019 אישרה הוועדה המחוזית תל אביב מתן תוקף לתוכנית שקידמה החברה לקידום תב"ע נקודתית לשם ניצול זכויות הבנייה לפיתוח 3 המגרשים, ובמסגרתה ביקשה החברה, בין היתר, לשנות ייעוד קרקע מאזור עסקים ובידור לאזור מגורים, מסחר ותעסוקה וכן לקבוע זכויות בנייה עבור 2 מבני מגורים בני 30 קומות כל אחד, בתוספת קומה טכנית, הבנויים מעל מסד של 2 קומות מסחר ו-5 קומות משרדים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    השם קסטרו יהיה כמו השם ראש אינדיאני היסטוריה (ל"ת)
    ששי 04/05/2020 16:36
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ירון 03/05/2020 17:03
    הגב לתגובה זו
    קסטרו בוודאות תקרוס , תגיע להליך פשיטת רגל.
  • 2.
    אבי 03/05/2020 14:46
    הגב לתגובה זו
    הציבור כבר מזמן לא מוכן לשלם 100 שקל על חולצה ו 300 שקל על מכנסיים כשיש את כל ההנגרים שנותנים כמעט את אותו הדבר רק בשליש מחיר ! חבל להכניס עוד כסף ועוד כסף ....
  • 100 שח מוכנים לשלם...הקטע שיש גם מחירים מעל 200+ (ל"ת)
    100 שח כן 06/05/2020 15:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מושקע סולידי 03/05/2020 14:14
    הגב לתגובה זו
    אני מאמין שבחברה הפיקו לקחים ומכאן נראה עליות מכובדות בהתאם למחירה הנוכחי. גם אם לא יגיעו לשווי השיא, עדיין יש הרבה לאן לעלות. בהצלחה לכולם.
דירות. קרדיט: רשתות חברתיותדירות. קרדיט: רשתות חברתיות

המהלך שיכול להוריד ב-200-250 אלף שקל את מחירי הדירות

האם פריסת תשלומי הקרקע ליזמים תשנה את שוק הדיור או שזה מאמץ נוסף לבלימת הירידות? שינוי מדיניות ראשון מסוגו צפוי להקטין משמעותית את עלויות המימון והחיסכון עשוי להתגלגל לרוכשי הדירות

רן קידר |

לראשונה מזה שנים, המדינה מתקרבת לשינוי במנגנון תשלומי הקרקע בפרויקטים למגורים: יזמים וקבלנים שיזכו במכרזי קרקע לא יחויבו עוד להעביר את מלוא הסכום מראש, אלא יוכלו לפרוס את התשלום למספר שלבים. מאחורי המהלך עומדת הבנה הולכת ומעמיקה שההחזר המיידי על הקרקע, במיוחד בסביבת ריבית גבוהה, יוצר עומס תזרימי שמייקר את עלויות הבנייה ומוביל למחירים גבוהים יותר לרוכשים.

המודל החדש אמור לתת מענה לפער משמעותי: בפרויקטים רבים נאלצים היזמים להמתין שנים עד שהמדינה משלימה את עבודות הפיתוח בשטח, ורק אז ניתן להתחיל בבנייה בפועל. בזמן הזה, הכסף ששולם מראש על הקרקע "יושב" במימון בנקאי יקר, ובפרויקטים מסוימים הריבית המצטברת מצטרפת למחיר הסופי של הדירה במאות אלפי שקלים. מאחר שמדובר בעלות שאינה נובעת מבנייה עצמה, אלא מהמתנה ממושכת שנכפית על היזמים, מתבקשת רפורמה של המדינה.

בבדיקות שנערכו על עסקאות קרקע מהשנים האחרונות נצפו פערים משמעותיים בעליויות המימון. במתחמים מסוימים באזורים עם ביקוש גבוה, שבהם עלות הקרקע ליחידת דיור נמדדה במיליוני שקלים, הריבית המצטברת לתקופת המתנה של כשנתיים יכולה להגיע לכ-300 אלף שקם לדירה. פריסת התשלומים, לעומת זאת, מקטינה את הצורך במימון מיידי ובהלוואות גישור, ומפחיתה חלק ניכר מהעלות הזו כבר בשלבים הראשונים של הפרויקט.

הסיכונים הנלווים

אנשי מקצוע בתחום הכלכלה, המשפט והמימון מסבירים כי המהלך עשוי לשנות את אופי הסיכונים בענף. לדבריהם, המודל החדש מאפשר חלוקה מאוזנת יותר של נטל המימון בין המדינה ליזמים, מה שיכול לעודד השתתפות רחבה יותר במכרזי קרקע, בעיקר בתקופה שבה עלויות המימון וחוסר הוודאות גורמים ליזמים רבים להימנע מתחרויות כלל. עם זאת, יש המתריעים מפני תופעות לוואי אפשריות: האפשרות לשלם פחות בתחילת הדרך עשויה למשוך יזמים בעלי חוסן פיננסי נמוך, ליצור עיוותים במחירי הקרקע ולהגדיל את הסיכון לפרויקטים שלא יושלמו.

בגופים הפיננסיים מציינים שמערכת הבנקאות תידרש להתאים את מנגנוני האשראי למודל החדש. פריסת תשלומים דורשת הבהרות לגבי השעבודים, יכולתו של היזם להשלים את הרכישה בעתיד, ובמיוחד, התייחסות לתרחיש שבו הפרויקט נעצר באמצע. גורמים בתחום המימון מזהירים כי ללא תיאום מלא בין המדינה למערכת הבנקאית, הוזלת המימון לא תגיע לרוכשי הדירות אלא תיתקע בין המתווכים הפיננסיים.

קפריסין
צילום: pexels

מועדון הוט נכנס לנדל״ן בקפריסין: מסלול רכישה חדש לחברי המועדון

המסלול כולל הנחה וליווי לרוכשים בלרנקה, אך גם אחרי ההטבות נותרות עלויות ניהול גבוהות ושקיפות חלקית לגבי הגופים המעורבים וההשקעות בפרויקטים

צלי אהרון |

מועדון הצרכנות הוט יוצא בהודעה עם מסלול מאורגן לרכישת נדל״ן בקפריסין עבור חברי המועדון ובני משפחותיהם. אבל האם זה כדאי? מדובר במהלך שמגיע לפי לשון החברה לאחר עלייה חדה בפניות של חברים שביקשו לבחון השקעות מעבר לים, בעיקר על רקע קושי גובר להיכנס לשוק הנדל״ן המקומי בישראל. במסגרת המהלך החדש מציע המועדון גישה לפרויקטים שנבחרו בעיר לרנקה, לצד תנאים שנועדו לייצר לחברים תחושת ליווי וודאות בתהליך הרכישה במדינה זרה.

המסלול כולל כמה רכיבים מרכזיים: הנחה של כ-5% ממחיר המחירון על הדירות, חבילת ריהוט מלאה ומיזוג אוויר בדירה, וליווי משפטי-פיננסי שמוצע לרוכשים מטעם הגופים השותפים למהלך. בנוסף, מוצעות אפשרויות מימון דרך בנק לאומי או בנקים מקומיים בקפריסין, לצד הבטחה לתהליך מסודר מול היזמים המקומיים ששותפים לפרויקטים. המטרה ככל הנראה היא להקל על חברי המועדון בכניסה לשוק זר, שבו קיימים מטבע הדברים פערי ידע, שפה ורגולציה.

מה קונים בעצם?

המשתתפים במהלך הנוכחי הם: מועדון הוט, קבוצת קשרי תעופה, וחברת שגראוי ליבוביץ, המקדמת את הפרויקטים בלרנקה. שיתוף הפעולה מיועד לרכז מאמץ שיווקי אחד ולהציג לחברי המועדון נתיב רכישה ברור מול יזם יחיד, ולא תהליך של חיפוש עצמאי בשוק המקומי בקפריסין. על פי המועדון, הבחירה בלרנקה אינה מקרית: העיר נמצאת בשנים האחרונות בתנופת פיתוח מואצת סביב הטיילת, המרינה, אזור הנמל החדש והרחבת אפשרויות התיירות והדיור.

שני פרויקטים מוצעים כחלק מהמסלול: Lumina Mare – מגדל בוטיק בן 20 קומות במרחק הליכה קצר מהים. ו-Horizon Towers – קומפלקס מגורים באזור המתפתח של הנמל. בשני המקרים מוצגים דירות בגדלים שונים, חלקן מיועדות יותר להשקעה לטווח ארוך וחלקן מתאימות גם לשימוש עצמי כחופשה משפחתית. לפי נתוני היזמים, תשואות השכירות בלרנקה בשנים האחרונות נעות סביב 6%–8% לשנה, אם כי נתונים אלה משתנים בהתאם לסוג הנכס, המיקום והביקוש המקומי.

הסתמכות מלאה על המנהלים

לצד המהלך, חשוב לציין כי גם אחרי ההטבות המוצעות, דמי הניהול והעלויות הנלוות של הגופים המעורבים נותרים משמעותיים. בשונה מעסקה מקומית, שבה הקונה יכול לבצע בדיקות עצמאיות ולהסתמך על נגישות גבוהה לשירותים מקצועיים, השקעה בקפריסין מחייבת הסתמכות כמעט מלאה על הגורמים המלווים – ואלו אינם מפורטים במלואם במסמכים שהוצגו לחברי המועדון. המשמעות היא שהשקיפות לגבי מבנה העלויות, תהליכי הבדיקה המקדמית והמודל הכלכלי של הגופים המעורבים נותרת חלקית, ואינה מספקת תמונה מלאה לגבי כלל ההוצאות הצפויות לרוכש לאורך זמן.