בין הפטיש לסדן: מידע חשוב להורים עובדים בתקופת הסגר
בימים הקרובים יכנסו אזרחי ישראל לסגר, ותחת זאת מערכת החינוך לא תפעל. אף על פי כן, נקבע כי מרבית המגזר הפרטי ימשך לתפקד "כרגיל" למעט אי-קבלת קהל; כמה פרטים חשובים אודות זכויות הורים עובדים ובפרט בתקופה זאת
השבוע התבשרנו באופן סופי כי אנחנו עומדים בפני סגר נוסף. בין היתר נקבע כי מערכת החינוך לא תפעל, וכי ילדי ישראל יישארו בבית למשך תקופה של 3 שבועות לפחות, כאשר חלקם ינסו ללמוד מרחוק, בעוד הקטנים מבניהם יוותרו ללא כל מסגרת פורמלית.
לצד זאת קבעה הממשלה כי מרבית המגזר הפרטי ימשיך לתפקד "כרגיל", לפי שגרת הקורונה שהתרגלנו אליה, למעט קבלת קהל. קביעה זו שמה את ההורים "בין הפטיש לסדן", מחד, הם נדרשים לעבודה בהיקף מלא ו"כרגיל", מאידך, הם נדרשים לטפל בילדיהם הקטנים בכל אותן שעות. לכן, בחרנו לעסוק במאמר זה בזכויותיהם של הורים עובדים בכלל, ובתקופה זו בפרט.
מהן זכויות הנוגעות למקום העבודה?
ימי מחלה בגין ילדים – הורה זכאי לעד 8 ימי היעדרות בשנה בגין מחלת ילד, והורה יחיד זכאי לעד 16 ימי היעדרות (ומקרים של מחלות קשות אף ליותר מכך). בהקשר זה נציין כי היעדרות בשל בידוד של ילד תיחשב לטעמנו אף היא כהיעדרות בשל מחלת ילד (עם כי מסתמן שהחל מחודש אוקטובר ובעקבות פסיקת בג"ץ, בידוד לא ייחשב באופן אוטומטי למחלה).
איסור הפליה – על המעסיקים חל איסור להפלות בין עובדיהם מחמת היותם הורים לרבות בהקשרי תנאי העבודה והחלטה על פיטורים. בהקשר זה, מעניין יהיה לבחון האם פעולות של מעסיקים בנוגע לעובדיהם שנאלצו להיעדר מהעבודה בתקופת הסגר בשל היותם הורים ייחשבו להפליה אסורה. בכדי להימנע משאלות אלו, היינו ממליצים למעסיקים לנסות ולגלות סבלנות ואורח רוח ככל האפשר גם בתקופה עסקית קשה שכזו, כלפי עובדיהם ההורים.
- אזורים דרשה פטור מפיצוי בשל הקורונה, ונדחתה
- הקורונה היא אירוע מסכל? קניון TLV נגד חברת התכשיטים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התפטרות בדין מפוטר לצורך טיפול בילד – עובדת שהתפטרה תוך 9 חודשים מהיום שילדה כדי לטפל בילד – רואים אותה כאילו היא פוטרה לעניין חוק פיצויי פיטורים. עם זאת, בתקופה כה לא ודאית מבחינה כלכלית, היינו מציעים לעובדות לא למהר ולהתפטר, ולנסות להגיע להבנות עם המעסיקים בנוגע לסידורי העבודה בתקופה.
חל"ת - כפי שפורסם, ביטוח לאומי צפוי לאפשר קבלת דמי אבטלה ביחס לעובדים שיוצאו לחל"ת של 14 יום לפחות. כך, שבמקרים שאכן לא תימצא הדרך לשלב בין עבודה לבין גידול הילדים בתקופה זו, קיים ה'פיתרון' החלקי בדמות הוצאה של העובד לחל"ת.
הטבות שונות נוספות - נוסף על האמור לעיל, יש לציין כי הורים עובדים זכאים לנקודות זיכוי נוספות אשר מביאות לתשלומי מס מופחתים. כמו-כן, במקרים המתאימים עשויים הורים לילדים ליהנות מסיוע בתשלומי מעונות יום וצהרונים.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
לסיכום, נראה שהחלטת הממשלה התעלמה מקיומם של הורים עובדים לילדים קטנים. לדעתנו, היה ראוי לקיים מסגרות חינוך לילדי הגן והכיתות הנמוכות אשר אינם מסוגלים להישאר בבית ללא השגחה, בין היתר לאור ממדי התחלואה הנמוכים בגילאים אלו.
- 7.רננה כהן 15/09/2020 10:16הגב לתגובה זולא יאמן הנתק בין המערכות הממשלתיות. חוצפה לחשוב שאנחנו ההורים נצא לעבודה ו קטנטנים דלנו ישארו בבית. תודה אריאל
- 6.הורה 15/09/2020 09:26הגב לתגובה זועשו חוק חינוך חובה ומשחקים בנו כל הזמן
- 5.אורן 15/09/2020 09:00הגב לתגובה זושלא מעניין אותו כלום ואם אתה לא מגיע לעבודה סביר להניח שלא תשאר בעבודה. למען ההגינות היו צריכים לסגור את העסקים למנוע בעיות כאלו אבל זה לא באמת מעניין משהו
- 4.עמדי 14/09/2020 19:57הגב לתגובה זוראש הממשלה אפילו לא טרח לציין שמערכת החינוך סגורה בנאום אתמול!! ילדינו הפקר בידי ממשלה רשלנית
- 3.צחי 14/09/2020 17:21הגב לתגובה זואיסור מפגש בין צעירים לזקנים ולפתוח את המשק לחלוטין.
- 2.צחי 14/09/2020 17:20הגב לתגובה זואכן התינוקות והילדים הקטנים לא חולים לרוב, אבל הם נשאים שמפיצים את הוירוס. דוד שלי אושפז במחלקת קורונה בגלל ביקור של הנכדה.
- 1.אמא לילד בגל 4 14/09/2020 16:16הגב לתגובה זומחזיר לאותם בקרים שהייתי בדילמה אם ללכת לעבודה או להישאר בבית? בלבלה גמורה
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
