בין הפטיש לסדן: מידע חשוב להורים עובדים בתקופת הסגר
בימים הקרובים יכנסו אזרחי ישראל לסגר, ותחת זאת מערכת החינוך לא תפעל. אף על פי כן, נקבע כי מרבית המגזר הפרטי ימשך לתפקד "כרגיל" למעט אי-קבלת קהל; כמה פרטים חשובים אודות זכויות הורים עובדים ובפרט בתקופה זאת
השבוע התבשרנו באופן סופי כי אנחנו עומדים בפני סגר נוסף. בין היתר נקבע כי מערכת החינוך לא תפעל, וכי ילדי ישראל יישארו בבית למשך תקופה של 3 שבועות לפחות, כאשר חלקם ינסו ללמוד מרחוק, בעוד הקטנים מבניהם יוותרו ללא כל מסגרת פורמלית.
לצד זאת קבעה הממשלה כי מרבית המגזר הפרטי ימשיך לתפקד "כרגיל", לפי שגרת הקורונה שהתרגלנו אליה, למעט קבלת קהל. קביעה זו שמה את ההורים "בין הפטיש לסדן", מחד, הם נדרשים לעבודה בהיקף מלא ו"כרגיל", מאידך, הם נדרשים לטפל בילדיהם הקטנים בכל אותן שעות. לכן, בחרנו לעסוק במאמר זה בזכויותיהם של הורים עובדים בכלל, ובתקופה זו בפרט.
מהן זכויות הנוגעות למקום העבודה?
ימי מחלה בגין ילדים – הורה זכאי לעד 8 ימי היעדרות בשנה בגין מחלת ילד, והורה יחיד זכאי לעד 16 ימי היעדרות (ומקרים של מחלות קשות אף ליותר מכך). בהקשר זה נציין כי היעדרות בשל בידוד של ילד תיחשב לטעמנו אף היא כהיעדרות בשל מחלת ילד (עם כי מסתמן שהחל מחודש אוקטובר ובעקבות פסיקת בג"ץ, בידוד לא ייחשב באופן אוטומטי למחלה).
איסור הפליה – על המעסיקים חל איסור להפלות בין עובדיהם מחמת היותם הורים לרבות בהקשרי תנאי העבודה והחלטה על פיטורים. בהקשר זה, מעניין יהיה לבחון האם פעולות של מעסיקים בנוגע לעובדיהם שנאלצו להיעדר מהעבודה בתקופת הסגר בשל היותם הורים ייחשבו להפליה אסורה. בכדי להימנע משאלות אלו, היינו ממליצים למעסיקים לנסות ולגלות סבלנות ואורח רוח ככל האפשר גם בתקופה עסקית קשה שכזו, כלפי עובדיהם ההורים.
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- אזורים דרשה פטור מפיצוי בשל הקורונה, ונדחתה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התפטרות בדין מפוטר לצורך טיפול בילד – עובדת שהתפטרה תוך 9 חודשים מהיום שילדה כדי לטפל בילד – רואים אותה כאילו היא פוטרה לעניין חוק פיצויי פיטורים. עם זאת, בתקופה כה לא ודאית מבחינה כלכלית, היינו מציעים לעובדות לא למהר ולהתפטר, ולנסות להגיע להבנות עם המעסיקים בנוגע לסידורי העבודה בתקופה.
חל"ת - כפי שפורסם, ביטוח לאומי צפוי לאפשר קבלת דמי אבטלה ביחס לעובדים שיוצאו לחל"ת של 14 יום לפחות. כך, שבמקרים שאכן לא תימצא הדרך לשלב בין עבודה לבין גידול הילדים בתקופה זו, קיים ה'פיתרון' החלקי בדמות הוצאה של העובד לחל"ת.
הטבות שונות נוספות - נוסף על האמור לעיל, יש לציין כי הורים עובדים זכאים לנקודות זיכוי נוספות אשר מביאות לתשלומי מס מופחתים. כמו-כן, במקרים המתאימים עשויים הורים לילדים ליהנות מסיוע בתשלומי מעונות יום וצהרונים.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
לסיכום, נראה שהחלטת הממשלה התעלמה מקיומם של הורים עובדים לילדים קטנים. לדעתנו, היה ראוי לקיים מסגרות חינוך לילדי הגן והכיתות הנמוכות אשר אינם מסוגלים להישאר בבית ללא השגחה, בין היתר לאור ממדי התחלואה הנמוכים בגילאים אלו.
- 7.רננה כהן 15/09/2020 10:16הגב לתגובה זולא יאמן הנתק בין המערכות הממשלתיות. חוצפה לחשוב שאנחנו ההורים נצא לעבודה ו קטנטנים דלנו ישארו בבית. תודה אריאל
- 6.הורה 15/09/2020 09:26הגב לתגובה זועשו חוק חינוך חובה ומשחקים בנו כל הזמן
- 5.אורן 15/09/2020 09:00הגב לתגובה זושלא מעניין אותו כלום ואם אתה לא מגיע לעבודה סביר להניח שלא תשאר בעבודה. למען ההגינות היו צריכים לסגור את העסקים למנוע בעיות כאלו אבל זה לא באמת מעניין משהו
- 4.עמדי 14/09/2020 19:57הגב לתגובה זוראש הממשלה אפילו לא טרח לציין שמערכת החינוך סגורה בנאום אתמול!! ילדינו הפקר בידי ממשלה רשלנית
- 3.צחי 14/09/2020 17:21הגב לתגובה זואיסור מפגש בין צעירים לזקנים ולפתוח את המשק לחלוטין.
- 2.צחי 14/09/2020 17:20הגב לתגובה זואכן התינוקות והילדים הקטנים לא חולים לרוב, אבל הם נשאים שמפיצים את הוירוס. דוד שלי אושפז במחלקת קורונה בגלל ביקור של הנכדה.
- 1.אמא לילד בגל 4 14/09/2020 16:16הגב לתגובה זומחזיר לאותם בקרים שהייתי בדילמה אם ללכת לעבודה או להישאר בבית? בלבלה גמורה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
