אביחי שניראביחי שניר

מדיניות מוניטרית לעומת מדיניות פיסקלית - יתרונות וחסרונות

המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים בעולם כבר לא מבוססת על תחזיות טובות של הבנקים; הם פשוט נגררים אחרי האירועים בשווקים ואחרי השינויים ברמת האינפלציה - בנק ישראל לא שונה
דר' אביחי שניר | (2)

הסתכלתי לא מזמן בספר מבוא למקרו כלכלה שכתבו סטנלי פישר ורודיגר דורנבוש. שניהם מקרו-כלכלנים מעולים, שלא הסתפקו בכתיבת מאמרים אקדמאיים, אלא צברו הרבה מאוד שעות של ניסיון מעשי. שניהם כיהנו בקרן המטבע העולמי, וסטנלי פישר כיהן גם כנגיד בנק ישראל וכסגן הנגיד האמריקאי. בקיצור, כשיש לי שאלות בכל מה שנוגע למקרו כלכלה, תמיד טוב לחזור למקורות, ואין מקור יותר טוב מהספר שלהם.

בין היתר, יש להם פרק מעניין שבו הם מדברים על החולשות והיתרונות של מדיניות מוניטרית ופיסקלית בתגובה למשברים. החסרון של מדיניות פיסקלית, כזאת שמבוצעת על ידי הממשלה, הוא שלוקח די הרבה זמן להפעיל אותה. כפי שאנחנו רואים עכשיו, לפני שהממשלה יכולה לעשות משהו, צריך לחכות עד שראש הממשלה וראש הממשלה החלופי יפסיקו לריב כמו ילדים בגן, וזה מסתבר, יכול לקחת הרבה זמן. היתרון הוא שמהרגע שהממשלה מחליטה לעשות משהו, ההשפעה של הפעולות שלה היא מיידית. אם מחלקים כסף לאנשים, או אם הממשלה שוכרת עוד עובדים, ההשפעה של זה על התעסוקה והתוצר היא מיידית.

היתרון של מדיניות מוניטרית, כזאת שמופעלת על ידי הבנק המרכזי, היא שהביצוע הוא מיידי. נגיד הבנק המרכזי לא צריך לחכות לאף אחד עד שהוא מכריז על ירידה בריבית או על הקלה כמותית. החיסרון הוא שההשפעה לוקחת זמן.

ובדיוק בגלל שההשפעה לוקחת זמן, הבנק המרכזי לא אמור להגיב לאירועים. הוא אמור לפעול על סמך תחזיות לעתיד, כדי להגיב לאירועים עוד לפני שהם קורים. הוא לא אמור להמתין עד שהאינפלציה תעלה לפני שהוא מעלה את הריבית או עד שהיא תרד לפני שהוא מוריד את הריבית – הוא אמור לפעול עוד לפני שהדברים קורים, כדי שהאינפלציה והתעסוקה יהיו ברמה שהוא רוצה אותם.

האמת, כשסטנלי פישר היה נגיד בנק ישראל הוא די התקשה בכל מה שנוגע לתחזיות. הנגיד הנוכחי מתקשה אפילו יותר. בנק ישראל כל הזמן נגרר אחרי האירועים, ובדרך כלל הוא מגיב באיחור די משמעותי. למזלו של הנגיד שלנו, הוא ממש לא לבד בנושא הזה.

התרשים הבא מתאר את השינויים החודשיים בכמות הכסף (M2) ובאינפלציה בארה"ב מאז שנת 2000. אפשר ללמוד מספר דברים מהתרשים: הראשון, עד 2008 השינויים בכמות הכסף ובאינפלציה היו באותה רמה: מדי פעם השינויים בכמות הכסף היו גבוהים מהשינויים באינפלציה, ומדי פעם, ההפך. בנוסף, ניתוח סטטיסטי מראה שהאינפלציה הושפעה מהשינויים בכמות הכסף שקרו בחודשים הקודמים. כלומר, הבנק המרכזי הצליח לחזות נכון את הכיוון שאליו האינפלציה עומדת ללכת, הגיב בהתאם, ואילץ את האינפלציה לנוע בכיוון שהוא היה מעוניין בו.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

מאז המשבר של 2008, הבנק המרכזי כבר לא חוזה את השינויים בקצב האינפלציה. מאז 2008, זה לא השינויים בכמות הכסף שמכוונים את קצב האינפלציה. להפך. השינויים בכמות הכסף מגיבים לשינויים באינפלציה. הבנק המרכזי נמצא כל הזמן צעד אחד מאחור – הוא לא מדפיס כסף לפי תחזיות, אלא לפי קצב האינפלציה שהוא ראה בחודשים הקודמים.

אז לנגיד שלנו אין מה להתבייש. הוא לא היחיד שנגרר אחרי האירועים במקום לנבא אותם. אבל זה לא מנחם. כי כל עוד הכלכלנים בבנקים המרכזיים לא יצליחו לשפר את התחזיות שלהם, אין טעם לשאול איפה האינפלציה, או למה היעילות של המדיניות המוניטרית כל-כך נמוכה. כל עוד הבנקאים המרכזיים לא מצליחים לנבא את הקשר בין כמות הכסף והאינפלציה, האינפלציה תמשיך ללכת לאן שהיא רוצה, הבנקאים המרכזיים ימשיכו לעשות את מה שהם יודעים (להזרים עוד ועוד כסף), ואנחנו הולכים ליהנות (או שלא) מההפתעות שבדרך.

 

 

ד"ר אביחי שניר

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אבי 16/08/2020 12:37
    הגב לתגובה זו
    הדולר נמוך כבר הרבה זמן חברות יצואניות בקריסה!
  • 1.
    רחל לרנר ניוז יחצ 16/08/2020 12:28
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לחשוב אחרת. אחרי משבר הסאב פריים ומלחמת המטבעות העולם המוניטרי השתנה. מדינות המערב כולל המדינות האסיאתיות ובראשן סין ויפן שומרות על שערי מטבעות נמוכים לאורך זמן כחלק ממלחמתן בתחרות העולמית על הייצוא במחיר תחרותי ( כדי ליצור הכנסות, למנוע אבטלה ולשמור על כלכלה יציבה) . יציבות היא שם המשחק היום. ועל כך מתמודדים הנגידים המרכזיים בעולם. המושגים השתנו ולכן יש לתת את הדעת לשינוי תודעתי מאקרו כלכלי. התפיסה שהצגת מיושנת
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.