רוצים לקנות כי השוק ירד הרבה? חפשו סיבה טובה יותר
שבוע המסחר האחרון של חודש פברואר היה באמת שבוע חסר תקדים, שייזכר לעוד הרבה מאוד שנים. ירידה דו ספרתית במדדים המובילים בארה"ב בשבוע אחד היא אירוע חריג, שתפס את הרוב המוחלט של ציבור המשקיעים בהפתעה מוחלטת. לאחר גל הירידות המאוד משמעותי הזה, יותר ויותר אסטרטגים וגורמים בשוק ההון, בארץ בעולם, יוצאים בהמלצה – "Buy the Dip", כלומר קריאה לנצל את הירידות האחרונות כדי לקנות מניות.
אסטרטגיה זו, של ניצול כל תיקון בשוק כדי לאסוף סחורה, הצליחה בצורה כמעט מושלמת בעשור האחרון. שוקי המניות ניערו מעליהם כל אירוע גיאו-פוליטי אקסוגני (החל מה-Brexit ועד חיסול קאסם סולימאני), התעלמו מסימנים של האטה כלכלית, והמשיכו לשבור שיאים. לכן, אפשר להבין למה הרבה גורמים קוראים עכשיו לנקוט באסטרטגיה דומה. הטענה שלי היא שלקנות מניות רק כי הן ירדו בחדות בתקופה קצרה, היא לא סיבה מספיק טובה.
איפה הצמיחה ברווחים?
ברמה הראשונית והבסיסית ביותר, שוק המניות הוא אפיק השקעה מנצח מכיוון שהוא מייצר צמיחה. בניגוד לשוק האג"ח שמייצר הכנסה קבועה, שוק המניות מאפשר חשיפה לתזרים מזומנים שהולך וגדל. לכן, אסטרטגיה ארוכת טווח של קניית מניות הוכחה היסטורית כמוצלחת, שכן רווחי החברות עולים ולכן, כך גם מחירי המניות. עם זאת, מה עושים עם שוק מניות בו אין צמיחה ברווחים?
שנת 2019 הייתה שנה שבה כמכלול, שוק המניות העולמי לא ייצר צמיחה ברווחים. היו אזורים בשוק שבהם רווחי החברות צמחו יפה, למשל במגזרים כמו טכנולוגיה ובריאות, אך במגזרים אחרים, דוגמת אנרגיה, סחורות ושירותי תקשורת, רווחי החברות ירדו. הסטגנציה ברווחי החברות לא הפריעה לשוקי המניות לרשום שנה מצוינת. להערכתי, הסיבות המרכזיות לכך הן שינוי כיוון במדיניות הבנקים המרכזיים בעולם והסרת גורמי אי ודאות גיאו-פוליטיים ובראשם, מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין וה-Brexit.
- הדולר לאן, הביטקוין לאן?
- סיוה מקבלת המלצת קנייה - מחיר יעד של 60 דולר, אפסייד של 71% על המחיר בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עד לפני מספר שבועות, תחזיות הקונצנזוס דיברו על התאוששות משמעותית ברווחי התאגידים ב-2020. חלק מהאסטרטגים העריכו כי תהיה צמיחה של 7-8% ברווחי החברות האירופאיות והאמריקאיות בשנה הקרובה, וחלק אחר אפילו חזה צמיחה דו ספרתית. אלו תחזיות אופטימיות שהיו צפויות לרדת במהלך השנה, בהתאם לדפוס המוכר מהשנים האחרונות של תחזיות רווח גבוהות שמתעדכנות כלפי מטה עם פרסום התוצאות בפועל של החברות. דפוס זה לאו דווקא אומר ביצועים לא טובים בשוקי המניות העולמיים, כל עוד תחזיות הרווח יורדות בקצב סביר.
נכון לעכשיו, המצב ב-2020 הוא שונה בתכלית מאשר בשנים קודמות
וירוס הקורונה וההשפעה הכלכלית שלו, שמתבררת כעמוקה ורחבת היקף מהצפוי, גורם לאסטרטגים חשובים בוול סטריט להעריך כבר עכשיו ששנת 2020 תהיה שנה "אבודה" לרווחי התאגידים.
האסטרטג הראשי של Goldman Sachs חתך בשבוע שעבר את תחזית הרווח לחברות במדד ה-S&P500 ב-5%, והעריך כי הן יציגו רווח למנייה מצרפי של 165 דולר ב-2020, כלומר 0% צמיחה לעומת 2019. הסיבות להורדת תחזית הרווח הן האטה בכלכלה הסינית, שיבושים בשרשרת הייצור וההפצה העולמיים ועלייה באי הוודאות של התאגידים. סיבות אלו קשורות כולן לווירוס הקורונה.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
גם ב-Citigroup מעריכים כעת כי החברות האמריקאיות לא ייצרו צמיחה ב-2020 וב-Barclays אפילו מעריכים שרווחי החברות ב-S&P500 יתכווצו ב-2% השנה. צריך לומר שחלק מהאסטרטגים בוול סטריט, למשל ב-Bank of America, עדיין מעריכים שרווחי החברות ב-S&P500 יציגו צמיחה חיובית ב-2020. הדעות כרגע מאוד חלוקות והמשמעות היא שהיסוד הבסיסי של שוק המניות, שהוא עלייה ברווחים, נמצא בסימן שאלה גדול ב-2020. כשמתחשבים בכך שגם רמות התמחור הנוכחיות בשוק אינן אטרקטיביות במיוחד (הירידה החדה בשבוע שעבר הביאה את המדדים פחות או יותר לאיזור הממוצע ארוך הטווח), שוק המניות נמצא בנקודה לא אידיאלית.
האם באמת אין אלטרנטיבה?
משקיעי שוק ההון אוהבים מנטרות. לאורך השנים, התפתחו להן לא מעט כאלה, החל מ-"Don't fight the Fed" האלמותי, עד "The trend is your friend" ו-"Trump Put", שמתייחס להגנה (אופציית Put) שמספק הנשיא האמריקאי למשקיעי שוק המניות, בשלל התבטאויותיו וציוציו.
המנטרה התורנית של משקיעי שוק המניות היא TINA – There Is No Alternative. כלומר, אין אפיק השקעה אלטרנטיבי ואטרקטיבי מספיק, שיגרום למשקיעים להזיז כספים משוק המניות ולכן, הוא ימשיך לעלות ולשבור שיאים. הכוונה היא כמובן בעיקר לשוק האג"ח, שמציע היום תשואות אבסולוטיות נמוכות מאוד היסטורית, ביחד עם מרווחים (Spreads) לא אטרקטיביים מספיק של חוב תאגידי בדירוגים גבוהים (Investment Grade) ונמוכים (High Yield).
מנטרת ה-TINA עמדה במבחן גדול בשבוע האחרון ולמען האמת, היא לא עמדה בו. התברר, באופן לא מפתיע, ששוק האג"ח בהחלט מהווה אלטרנטיבה לשוק המניות, לא ברמת התשואות האבסולוטיות בטווח הארוך, אלא בכך ששוק האג"ח מהווה מפלט למשקיעים בתקופות של אי וודאות.
לכן, בזמן ששוק המניות חווה שבוע שלילי ברמה היסטורית, משקיעי האג"ח נהנו משבוע פנטסטי בעקבות ירידת תשואות חדה באגרות החוב הממשלתיות בארה"ב. תשואת אגרת החוב של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים נסחרת בעת כתיבת שורות אלה סביב ה-1%, רמת שפל היסטורית, שמעטים מאוד הגורמים שהעריכו שנגיע אליה השנה ובכלל.
אם מסתכלים על מדינות אחרות בעולם, שאגרות החוב הארוכות שלהן נסחרות ברמה שלילית, מבינים שהתשואה בארה"ב יכולה תיאורטית להמשיך לרדת ולהניב רווחי הון למשקיעי האג"ח. לכך צריך להוסיף את העובדה שמזומן תמיד מהווה אלטרנטיבה לאפיקי המניות והחוב, גם אם לטווח קצר בלבד, בשל העובדה שהוא מספק הגנה אבסולוטית מפני הפסדים (נומינאליים כמובן). לכן, מנטרת ה-TINA, גם אם חוזרים עליה הרבה מאוד פעמים, היא לא ממש מדויקת, וזה הוכח בשבוע האחרון.
מהלך דרמטי של ה-Fed
המהלך של ה-Fed אתמול, עם הורדת ריבית כפולה שנעשתה שלא במסגרת הישיבות הרגילות של הוועדה המוניטארית, הוא מהלך סופר דרמטי ומכונן. צריך לקחת בחשבון שחברי ה-Fed התכנסו רק לפני כשבועיים (18-19 בפברואר), והעריכו כי הריבית בארה"ב לא תשתנה ב-2020. רק שבועיים עברו, והנה הורדת ריבית כפולה.
מה קרה בשבועיים האלו? מעבר לדרמה בשווקים הפיננסיים, הנתונים הכלכליים רשמו האטה חדה מאוד. כשחברי ה-Fed, שהם פחות או יותר אנשי המקצוע המובילים בעולם, מחליטים לבצע מהלך כל כך דרמטי, זה אומר המון על הסיכונים שאיתם מתמודדת הכלכלה העולמית כרגע. זאת גם הסיבה להערכתי שמהלך זה, שבימים רגילים היה שולח את שוקי המניות לעליות חדות, התפרש דווקא כ"דגל אדום" לפני כניסה אפשרית למיתון - אזכיר כי הפעם האחרונה שה-Fed ביצע הורדת ריבית בהפתעה הייתה ב-2008.
שורה תחתונה
גם לאחר הירידה החדה מאוד בשבוע שעבר, שוק המניות העולמי נמצא עדיין בנקודה רגישה. בעוד שמתחילות להיווצר הזדמנויות במניות ספציפיות, עוד מוקדם לדעתי לקפוץ חזרה על השוק בציפייה לרווחים מהירים.
הכותב הוא מייסד ושותף מנהל בקרן הגידור Tree Garden Capital
* המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, וכן אין לראות במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
- 15.לרון 07/03/2020 17:34הגב לתגובה זועל כל מוכר יש קונה!יש כאלה הקונים כשאחרים בורחים!כדברי באפט be greedy when others are fearful
- 14.נמאס 06/03/2020 17:09הגב לתגובה זותראו לי בכל החיבור הבינוני הזה טיעון אחד טוב.
- 13.קובי 06/03/2020 09:47הגב לתגובה זו״עוד מוקדם לדעתי לקפוץ חזרה על השוק״. אז מתי כן ? אין לך מושג.. מאמר בסיסי ביותר.. לא נתת שום הברקה... שום דבר אינטליגנטי... העיקר לכתוב משהו.. חלש מאוד
- 12.גל הירידות יימשך , מה שחווינו עד עכשיו זה פרומו לקראת ההמשך , תמיד לפני גל של ירידות יש נדנוד חזק במדדים . מצטער אבל אין בשורות טובות גם השטויות והזרקת ההון של הממשל האמריקאי לא יעזורו . הכלכלה יותר חזקה מכל המעשים שלהם (ל"ת)רונן 05/03/2020 08:35הגב לתגובה זו
- למה ?.....סתם כי אתה חושב כך ? (ל"ת)ג'ף 05/03/2020 11:27הגב לתגובה זו
- 11.הירידות ימשכו.ולא לנסות לקנות עכשיו "בשפיץ של התחתית" (ל"ת)גד 04/03/2020 15:26הגב לתגובה זו
- קרובים מאד לתחתית . בקרוב יוכרז על חיסון ונשכח הכל ! (ל"ת)לא מדויק 05/03/2020 11:29הגב לתגובה זו
- הרגע..ממש לא בקרוב.. (ל"ת)רופא 06/03/2020 17:55
- 10.שימקה 04/03/2020 14:01הגב לתגובה זולעוד כ10 אחוז ירידות במדדים ואז כדאי להיכנס חזק.
- ליבי 04/03/2020 14:35הגב לתגובה זוואז לרדת עוד 10%, ולהיכנס שוב חזק..
- אני בלא פחות מ99 אחוז לא נכנס (ל"ת)לשימקה 04/03/2020 14:27הגב לתגובה זו
- 9.מיכה הכהן 04/03/2020 13:44הגב לתגובה זוכמו הכל פה בארץ בלופ מתוזמר
- 8.שמוליק 04/03/2020 13:36הגב לתגובה זוהזדמנות פז - FED יפמפם את השוק למטה. עוד חודש קורונה נגמר ויש עליות חזקות. סין גם תפמפם את הכלכלה
- מקשקש האא? (ל"ת)לשמוליק 04/03/2020 14:28הגב לתגובה זו
- 7.צאו מהשוק וזהו 04/03/2020 13:19הגב לתגובה זולקנות תמיד אפשר תשמרו על הכסף שלכם הירידות עוד לא התחילו
- 6.ליבי 04/03/2020 13:14הגב לתגובה זוכשביזפורטל מוביל את הגל האופטימי, וכל הזמן מפיץ כתבות שזו בסה"כ שפעת, ולא קורה שום דבר יוצא דופן....
- 5.blond101209 04/03/2020 13:01הגב לתגובה זומתפשט ומוקדים חדשים גדלים וגם מספר המתים,אין מה למהר ולהיכנס לשוק המניות. אף אחד לא יודע אם הנגיף יעלם עם בוא הקיץ כמו השפעת הרגילה.אם הוא ימשיך גם בקיץ הירידות ימשכו.
- הפוך ! תלמד טוב טוב הסטוריה של הכלכלה (ל"ת)שי 05/03/2020 11:30הגב לתגובה זו
- איה 05/03/2020 05:41הגב לתגובה זווירוסים לא שורדים בחום. ההיסטריה הזאת כל כך מיותרת וגומרת על הכלכלה
- 4.פתאל כדוגמא 04/03/2020 12:55הגב לתגובה זוחברה שלפני חודש היתה חביבת המוסדיים נסחרת כיום בירידה של 40%.למשקיעים בעלי חזון מדובר בהזדמנויות אדירות
- ל 4 06/03/2020 17:59הגב לתגובה זוקונים..
- 3.גבי 04/03/2020 12:50הגב לתגובה זומי שחושש עשוי להפסיד הזדמנות נוחה.שיחכה לתיקון ואז יקנה.
- לגבי 06/03/2020 18:00הגב לתגובה זוזה ממש לא הזמן לקנות
- 2.כל אחד מדבר בהפוזיציה שלו נטו. והמבין יבין (ל"ת)אזרח פשוט 04/03/2020 12:46הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 04/03/2020 12:46הגב לתגובה זוכמו שכתבתי לכם בעבר הבורסה בתל אביב מנותקת מהעולם לחלוטין שימו לב השבוע מה קרה ביום שני מדדי ארצות הברית סיימו את המסחר בעלייה של 5 אחוז הבורסה בתל אביב סיימה יום למחורת את המסחר בעלייה של אחוז בודד אתמול נסגר בארצות הברית 2.5 עד 3 אחוז למטה וכאן כבר ירידה של אחוז ושמונה עשריות למרות שהחוזים העתידדים נסחרים מעל 2 אחוז אני אגב משקיע רק בבורסה האמריקאית שם משקפת נאמנה את מצב הכלכלה
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
