הסיבות שבגללן התחזקות הדולר מול השקל לא תחזיק מעמד
הכלכלן הראשי בבנק מזרחי טפחות מתייחס למגמות האחרונות בשוק המט"ח
אנו עדים לאחרונה לפיחות של השקל כנגד הדולר. נכון ליום רביעי, כנגד הדולר רציף פוחת השקל 2.8% מאז ה-29.6.17 ושב חודשיים לאחור; כנגד האירו רציף פוחת השקל 3.9% בתקופה זו. הדבר מושך תשומת לב משתי סיבות:
1. זה זמן הורגלנו לתיסוף מתמשך של השקל, שבמהלך המחצית הראשונה של השנה עלה מדרגה (השער ירד) מרמה של 3.80-3.70 לרמה של 3.50.
2. פיחות השקל מתרחש בעוד הדולר מפוחת בעולם. למעשה, המשק פוחת מול כל המטבעות וכמובן מול הסל, מה שהופך את הפיחות ל"סיפור מקומי".
מה הגורמים לכך?
1. בנק ישראל מזהה את התפנית ומתוך רצונו שהשקל יפוחת משמעותית רוכש מט"ח ופועל עם המגמה. בד בבד אותתה הנגידה כי תרחיש של עליית ריבית רחוק למדי.
2. משרד האוצר, כנוהגו מעת לעת, מנצל את השקל המתוסף לעסקאות גידור, המשפרות את תמהיל החוב; המשרד דיווח על עסקה של 1.5 מיליארד דולר שהתבצעה לאחרונה.
3. הדיווחים החקירתיים האחרונים נוסכים אי-ודאות שנוטה להרתיע סוחרים, המעדיפים להמתין על הגדר ולהקטין חשיפה.
4. מדד יולי, שירד 0.7%, טרף את הקלפים וכעת לעליית ריבית עד אמצע 2018, העולה מתחזית בנק ישראל, סיכוי קלוש בלבד; מנגד עולות הריביות, או מסתמן שיעלו, במקומות אחרים בעולם, ופער הריביות עתיד לגדול לרעת השקל.
- למה הדולר מזנק ב-1.2% והאם זה יימשך?
- הורדת דירוג ואיום איראני? הדולר יורד ל-3.755
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5. מומנטום. שינוי כיוון, גם אם הוא קצר-ימים, נוטה לגרור הערכות/חששות מתפנית בת-קיימא, שתקשה על בעלי חוב נקוב מט"ח, ואלו נוטים להקטין חשיפה מחשש שעלות המימון תגדל.
6. רגישות. היות ותיסוף השקל ממושך כל כך, כל ידיעה, כגון זו של דויטשה בנק, שהמליץ ללקוחותיו להקטין חשיפה לשקל, גוררת תגובות-יתר.
7. נקודתית, דווח על שתי חברות עסקיות גדולות שהמירו שקל למט"ח בסכומים גבוהים, יחסית.
מטבע הדברים, קשה מאוד להעריך כיווני שערי מטבע. כך, בניגוד להערכות ששער הדולר-האירו ירד לשוויון (כתוצאה מעליית ריבית בארה"ב כנגד ריבית 0% בגוש האירו), התהפכה הקערה ושער החליפין עלה ל-1.15 דולר לאירו.
מה הלאה?
ניסיון העבר מראה כי מומנטומים יכולים לחלוף תוך זמן קצר, או להתבסס לפיחות בר-קיימא, אם היסודות הכלכליים תומכים בכך. נכון להיום, במקרה של המשק הישראלי, הנתונים הכלכליים פועלים דווקא לטובת השקל:
- קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
1. התמ"ג גדל בעקביות יותר מאשר התמ"ג של רוב המדינות המתועשות, בפרט ביבשת אירופה; התעסוקה גבוהה והפריון השתפר.
2. ייצוא הגז הטבעי, או תחזיות לגביו, גורר תיסוף של המטבע, כפי שקרה בעבר למדינות אחרות שגילו משאבי טבע בהיקפים מסחריים.
3. הייצור והייצוא מישראל עתירי ההיי-טק של ועסקאות exits, התומכים דרך קבע בש"ח.
4. הפרשי תשואות הפדיון עדיין נוטים לטובת אג"ח ישראליות, ממשלתיות ואחרות בהשוואה לאג"ח של מדינות מתחרות אחרות (באירופה).
5. דירוג החוב של ישראל (בניכוי הסיכון המדיני-בטחוני) הוא מהגבוהים בעולם.
6. פרמיית הסיכון הגיאו-פוליטית נחלשה מאוד; ישראל זכתה לקרדיט רב בעולם לאחר שהייתה בין הבודדות שלא נקלעו למיתון במשבר 2008.
7. התחזית הרשמית של בנק ישראל היא עדיין שהריבית תעלה באמצע 2018; יותר מכך: בנק ישראל לא יכול באמת "להתעלם" מעליות ריבית בעולם, שכן אם תשואות הפדיון בחו"ל יעלו, העלייה תחלחל, בסופו של דבר, לתשואות הפדיון המקומיות וזה ינתק את הקשר בין המדיניות המוניטארית, הפועלת על המח"מ הקצר, לבין עלות האשראי, הנגזרת מהמח"מ הבינוני-ארוך. בנק מרכזי לא יכול להרשות לעצמו לאבד כך קשר ואמינות.
8. פיחות מהיר של השקל יחלחל למדד המחירים לצרכן, מה שעלול להקפיץ עד מהרה את האינפלציה. הטיעון נשמע מוזר, כי רק עכשיו המדד ירד 0.7%, אולם רוב הגורמים לכך היו אקסוגניים (כולל פעולות של הממשלה) ולא שקפו רפיון של המשק/הצריכה הפרטית, אלא דווקא איתנות. החוב של משקי הבית גדל וכך גם גיוסי החברות; בנק ישראל לא יוכל להתבונן מהצד ולהחזיק ריבית אפסית, אם כתוצאה יהיו לחצי מחירים. אמנם הרציונל לריבית הנמוכה הוא רצון לעודד פיחות של השקל, אך חלקים חשובים אחרים של הכלכלה עלולים לחייב דווקא ריבית גבוהה יותר (ולא הזכרנו את שוק הדיור לעניין זה).
9. ככל שבנק ישראל רוכש מט"ח ושומר על ריבית 0%, הגירעון במאזניו גדל ויכולתו לממן, בעתיד, דרך עודפיו חלק מהגירעון התקציבי פוחתת. לכן, הממשלה תיאלץ להגדיל את הנפקות האג"ח, מחירן של האג"ח ירד, תשואת הפדיון תעלה, עלות האשראי תתייקר ושוב ינותק הקשר בין הריבית לבין עלות ההון.
שורה תחתונה
- 14.פול 20/07/2017 17:25הגב לתגובה זוהחל מהשפתיים והחזה של ענבל אור, מחירי הנדל״ן הבועתיים ועד השקל המיוסף והמיוסר . מדינה שכל יום יש מצב להצתת אינטפדה חדשה , מוקפת אויביה עם מיתון בדרך (שששש... אסור להגיד את המילה), שעדיין מחזיק מעל המים , בזכות האשראי והלוואות שנותנים לכל דיכפין .
- 13.אני הולכת לפתוח מחשב ולקנות דולרים לטווח ארוך (ל"ת)קארין A 20/07/2017 15:09הגב לתגובה זו
- 12.דראגי יוריד את הדולר לרצפה (ל"ת)יורו 20/07/2017 14:10הגב לתגובה זו
- 11.אזרח 20/07/2017 13:55הגב לתגובה זואם הדולר אירו מגיעים לאזור 4+ היצוא יוכל לגדר את התמורות העתידיות כרע זה ייתן שקט לעוד שנה שנתיים לפחות. וזו חובה של כל יצואן לנצל זאת.
- 10.מה זה שוה לבנק ישראל 20/07/2017 13:26הגב לתגובה זובלי מדיניות אין טעם ברכישות...
- 9.נביאי בנק המזרחי לא לקחו בחשבון גורם חשוב: המצב הבטחוני (ל"ת)אנחנו לפני פיצוץ!!! 20/07/2017 12:56הגב לתגובה זו
- 8.י 20/07/2017 12:11הגב לתגובה זוהפחתת מיסים (במיוחד על יבוא ועל עובדים) והשקעה בתשתיות יביאו לגידול היבוא ולאיזון מוניטרי . זו הדרך היחידה לשמןר על הדולר ץ אבל בנק ישראל ושר האוצר מעדיפים לקנות דולרים ןלסבסד את תשובה עופר וחברות זרות שמגיסות עובדים בישראל וכך הם משחקים ישר לידיים של ספקולנטים.
- 7.תעשו שורט על התחזיות של בנק מזרחי (ל"ת)רווח בטוח - בדוק 20/07/2017 12:02הגב לתגובה זו
- 6.בדקת את התחזיות שלך בשנים האחרונות ?????????????? (ל"ת)הנבואה ניתנה ל.. 20/07/2017 11:58הגב לתגובה זו
- 5.אהרון 20/07/2017 11:58הגב לתגובה זוכתבה מוזמנת על ידי אלה התקועים עם שקלים . מעניין מי יותר חזק הכותב או התעשיינים
- 4.מכל הנאמר בכתבה אפשר גם להגיע למסקנה הפוכה! הכל פוזיציה (ל"ת)פלוצית 20/07/2017 11:53הגב לתגובה זו
- 3.ניפגש אחרי שהדולר יעבור את ה 4 ש"ח (ל"ת)גאונים 20/07/2017 11:52הגב לתגובה זו
- 2.נו באמת 20/07/2017 11:34הגב לתגובה זוקשקשת. דולר מפה למעלה
- 1.אז הדולר בטוח חזק למעלה :-) (ל"ת)מבין משהוו 20/07/2017 11:28הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
