לא רק פקקים: מחדל הרכבת משקף בעיקר את משבר הדיור
באופן פרדוקסלי משבר הרכבת של סוף השבוע, מעבר למשמעות הקואליציונית שלו וליחסי חילונים-חרדים, חשף את הבעייה המשמעותית ביותר של משבר הדיור. מסתבר שבלתי אפשרי לפזר אוכלוסייה, למתוח את איזור הביקוש ולבנות רבע מיליון דירות במסגרת הסכמי הגג עם העיריות, רובן הגדול בפריפריה, ללא מערכת היסעים המונית כהלכתה.
בדיקה שערכנו במשרדנו בשנה האחרונה מצאה כי היוממות (זמן הנסיעה מהבית לעבודה) הממוצעות הולכות ומתארכות משנה לשנה, זאת למרות פיתוח רשת הכבישים, תוספת תחנות ומסילות רכבת ותוספת ניכרת של נוסעים בשנים האחרונות. הישראלי הממוצע "שורף" כבר היום שעתיים-שלוש מידי יום בדרכו אל העבודה לעת בוקר וממנה חזרה לפנות ערב.
מדובר בנזק של מיליארדים (!) למשק הישראלי מידי שנה בשנה. הסיבה לכך פשוטה בתכלית: מידי שנה נוספים לכבישי ישראל כרבע מיליון כלי רכב חדשים ומספרם מתקרב במהירות לשלושה מיליון. רשת הכבישים, לעומת זאת, נותרה במשך שנים על כ-19,000 קילומטרים. הרכבת, למרות השיפור, איננה מגיעה כלל ועיקר לרוב ערי הלויין, שלא לדבר על הפריפריה ומשפחה ממוצעת זקוקה לשתי מכוניות כדי להגיע אליה בבוקר, ולאחר מכן ל"שאטל" או מונית כדי להגיע מתחנת הרכבת אל מקום העבודה.
ברור שבשנים הקרובות המצב רק יילך ויחמיר, הפקקים המתארכים מהשכונות החדשות שייבנו במסגרת הסכמי הגג אל תחנות הרכבת, ובתוך הערים אל מקומות העבודה, רק יחמירו ויילכו, ובאופן שכזה, ספק רב אם ניתן יהיה לממש את חלום הסכמי הגג וליישב רבע מיליון בתי אב חדשים בערי לווין ופריפריה דוגמת ראש העין ורמלה במרכז, באר שבע, נתיבות, עפולה וקרית ביאליק בפריפריה.
- השמאי שמעריך: "מדד תשומות הבנייה האחרון לא מדביק את עלויות השכר - וזה עלול לפגוע בהיצע הדירות"
- "שכר הדירה במרכז יישאר יציב, בפריפריה הוא יירד"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבעיה, מסתבר, איננה רק קדושת השבת, אלא גם ובעיקר מה קורה במהלך כל ימות השבוע וכל ימות השנה. הפתרון הינו לייצר תכנית אב לאומית למערכת היסעים המונית משוכללת, כמקובל במתוקנות במדינות העולם. לשם כך לא די ברשת הרכבות הנוכחית וגם לא ברכבת הקלה המתוכננת במטרפולין גוש דן, אלא הענקת תעדוף ל"שאטלים", מיניבוסים מהירים שיקבלו נתיבי תחבורה ציבורית ויגיעו לכל מקום, בין אם מדובר בשכונות החדשות, או מרכזי הערים.
השיטה הנוכחית של חניוני חנה וסע, כבודה במקומה מונח, אולם היא לא תוכל להחזיק מעמד לאורך זמן. החניונים כבר היום מתקשים לעמוד בעומס, וגם התרחיש שנוצר כבר היום, לפיו פקקים משתרכים אל תחנות הרכבת, מה שגורם לרוב הישראלים להמשיך ולדבוק במכונית הפרטית, מבשר על הבעייתיות הגוברת והולכת של הממשק הלקוי בין תחבורה לדיור, בעייה שרק תלך ותחריף במהלך השנים הקרובות.לכן עצתי למקבלי ההחלטות: אל תאחרו את הרכבת!"
- 10.קליפ 04/09/2016 23:06הגב לתגובה זוהרכבות מתוכנות מחוץ לערים? אז שאוכלוסיה תעבור דירה. נכון, יש נושאים רבים ששרה וביבי צריכים לפתור. אך התקשורת מהשמאל הקצוני רק מלבה את האש
- קורמורן 06/09/2016 12:02הגב לתגובה זולשמאל אין תקשורת ממומנת כמו לימין. העיתונים של השמאל מתו מזמן ובמקומם יש ישראל היום (אדלסון), מקור ראשון (שוב אדלסון), מגוון תחנות רדיו ימניות-מסורתיות עד חרדיות.היום כל כלי תקשורת או דובר שלא מתיישר לפי הקו השליט, תולים עליו שלט "שמאל קיצוני"
- 9.לרצות את החרדים דבר ראשון של הממשלה היתר משנית (ל"ת)יצחקי 04/09/2016 22:35הגב לתגובה זו
- 8.יש מחסור נורא במכוניות, עובדה שהביקוש משתולל (ל"ת)מחסוריסט 04/09/2016 20:59הגב לתגובה זו
- 7.תגיד אתה רציני? 04/09/2016 18:49הגב לתגובה זוחארטבונה מרוכזת פשוט ביזפורטל ירדתם נמוך מאודד
- 6.המדינה מכניס מליארדים מהדלק למה שתיזום תחבורה ציבורית ? (ל"ת)2 04/09/2016 17:30הגב לתגובה זו
- 5.שהראש והתקציב של הממשלה הוא היו"ש ובחרדים למינהם העתיד? (ל"ת)גמלאי 04/09/2016 10:56הגב לתגובה זו
- 4.קורמורן 04/09/2016 10:53הגב לתגובה זומחדל הרכבת כלל איננו מחדל. זה משבר מתוכנן המשקף מנהיגות אשר דואגת לאינטרסים האישיים שלה על חשבון הציבור הרחב. תופעה שהחלה בקטנות, התגברה לאיטה וכעת סימנה שיא, כאשר הסכנה היא שלצערנו ככל הנראה תחזינה עינינו המתפלצות בשיאים גבוהים יותר ויותר עד שנגיע למשבר חריף שיהפוך את הקערה או שיטביע אותנו בים....
- 3.ראש הממשלה מחרבן על מי שבחר בו (ל"ת)שוברים שתיקה 04/09/2016 10:50הגב לתגובה זו
- 2.אזרח 04/09/2016 10:39הגב לתגובה זוביבי מנהל את המדינה כמו חנות מכולת , עם החשבונות הקטנים שלו למען דבר אחר ויחיד - השרדות שלטונו. נו אז לא תהיה רכבת מחיפה לת"א יום פה יום שם , מה קרה ? אז דירות קצת יקרות בארץ , ביג דיל, מה שחשוב זה החיים עצמם . הוא בכלל לא מתחיל להבין את משמעות הדברים והשפעתם ההרסנית על אזרחי המדינה . מדובר בראש ממשלה מושחת ואטום כמוהו לא ידענו .
- 1.לזר 04/09/2016 10:18הגב לתגובה זועשית את היומית שלך ואתה יכול לנוח. השכלתי רבות ממך. יש עדיין מקום במשרד לתיכנון ערים? שם מקומך!
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
