זיו פניני
צילום: Bizportal

על נדל"ן, רובין הוד וקצת מתמטיקה

זיו פניני מאי.בי.אי לא חושב שעל ריבית אפס האשמה בפערים בין העשירים לעניים, היא הרובין הוד של העולם הפיננסי
זיו פניני | (26)

ברקזיט

אחרי תנועת המחיר האגרסיבית בעולם והתיקון המהיר חזרה, מסתמנת השאלה הטריוויאלית המהדהדת שנשאלת תמיד: למה למכור בירידה כשכל תיקון מטה חוזר כל כך מהר למעלה, ומי הוא המוכר? על כך נאמר בעגת הסוחרים: "השורטיסטים ממונפים והלונגיסטים מנומנמים". כלומר, זמן הירידה כל כך קצר, כך שמהדורת החדשות לא הספיקה לפתוח עם זה ולעשות את שלה, להאיץ ולשפוך הרבה דלק על נושאים שהם על סדר היום בחסות הרייטינג (רצוי במחזוריות).

אבל, פוזיציות ממונפות שליליות חייבות להיסגר אם המגמה משתנה במהרה, וזאת להבדיל מפוזיציות לונג לטווח ארוך ללא אלטרנטיבת השקעה אחרת אשר אינן ממונפות...(ועוד לא הזכרנו את איומי הבנקים המרכזיים "תחזיקו אותי או שאני מפזר כסף לכולם..."). ברור כי לאורך זמן צעקת ה"זאב זאב" תישכח וכאשר יבוא התיקון המלא והאמיתי, כמו תמיד הוא יפתיע בעוצמתו דווקא על נתונים חסרי ערך כביכול...

 

ריבית אפס

לא שאני חסיד של ריבית אפס ועיוות כללי הכלכלה הוותיקה והטובה, ולא שאני חושב שתמיכה וויסות מחירים, הן של חוב לטווח ארוך והן של מניות על ידי מדינות, היא דבר נכון, אבל הפער בין העשירים לעניים שעלה לכותרות בזמן האחרון אינו פרי ריבית אפס והוא כלל פשוט במתמטיקה שפועלת תמיד בעולם הקפיטליסטי במונחי ריבית דריבית - מי שיש לו, יהיה לו יותר ומי שבחובות, גם כן יהיה לו יותר - חובות. דווקא ריבית אפס מתפקדת כרובין הוד שמנסה לצמצם מרווחים אלו וגורמת לעשירים (בנקים, ביטוח, פרטיים בעלי הון) להרוויח פחות על ההון שלהם בעוד מי שאין לו – קל לו יותר לקנות כסף ולפעול.

 

מתי תעלה הריבית? שאלה קשה. תמיד אומרים לנו לחפש את האינטרסים כדי לדעת לאן הרוח הכלכלית נושבת. המדינות שנמצאות בחובות עצומים קונות נכסים בתוכניות כמותיות שונות ומשונות. אז האם באמת יש לנגידים הנוכחיים אינטרס לעלות את הריבית לכ-2-3 אחוזים בשנה? הרי בכסף "האין-ריבית" הזה הם קונים וקונים. אולי לנגידים חדשים הפתרונות.

 

מי יממן את הקבלנים?

לאחרונה עלתה לסדר היום האפשרות לתת לגופים המוסדיים לממן את הקבלנים הנמצאים במחנק אשראי כדי להמשיך ולבנות דירות למגורים. האם לא כדאי כבר לעשות את המהלך המלא והנכון? למה לתת להם למכור אג"ח לקבלנים בתקופות שהסיכון אינו מתומחר ולחכות לתספורת כזו או אחרת במקרה של כשל? אם כבר זה הכיוון, למה לא לתת להם להיות היזמים ובעלי האקוויטי בפרויקט.

הם צריכים (תחת חברות ייעודיות) לשלם לקבלנים כדי לבנות דירות להשכרה (תמיד ניתן להחליף קבלן במצוקה). כך הם יהנו מפרויקטים לשכירות לא ממונפים כבעלי הפרויקטים ולא רק כמממנים. זה טוב לכולם: אנחנו נקבל תשואות בפנסיה, המשק יקבל דירות שמספרן כיום נמצא בחסר והזוגות הצעירים יפסיקו לקנות דירות ממונפות ויוכלו להתגורר בשכירות הוגנת במקום למנף עצמם לדעת.

 

על בטחונות ותנודתיות

ערב לפני ההצבעה על הברקזיט העלתה הבורסה את טווח סריקת הביטחונות על השקל- דולר מ-3% ל-5% ושקלה לעשות דבר דומה על נכסים נוספים. פעילות זו מבורכת עבור מי ששוקל למכור אופציות בשווקים תנודתיים אך הרסנית למי שכבר נמצא בפוזיציות ממונפות. וכך, השקל-דולר רשם תנודתיות גדולה, גם על רקע התנודה בעולם שהואצה על ידי ניסיון סגירת חריגות המסחר על ידי הברוקרים, כשסטיית התקן הגלומה באופציות מגיעה לזו של מניות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    אחד העם 06/07/2016 11:46
    הגב לתגובה זו
    חחחח
  • 16.
    זי"פ 05/07/2016 22:20
    הגב לתגובה זו
    15 - "למרות מה שאתה כותב" - בנק ישראל לא באמת שואל אותי ... כשגוף מוסדי קונה תיק משכנתאות מבנק.. הוא יכל לקבל תשואה טובה יותר אם היה נותן את התיק לבד כמשכנתאות מפוזרות.. הבנק ממחזר הון ונותן שוב את המשכנתאות בריבית טובה יותר... כאשר בנק מתפעל את האשראי לקבלנים דרך הון של מוסדיים הוא לוקח חלק ניכר מהתשואה כשהסיכון אצל המוסדי... עדיף לגוף המוסדי להיות בעל הפרוייקט לכל החיים בתשואה טובה ולא לממן בסיכון לזמן מוגבל... הבנק לא נותן מתנות לאף אחד... :)
  • 15.
    אלון כ 05/07/2016 19:17
    הגב לתגובה זו
    לבצע את המימון דרך הבנקים למרות מה שאתה כותב. לפחות הבנק ייבדוק את כשרות הקבלנים... האם זה עדיף??
  • 14.
    זי"פ 04/07/2016 21:41
    הגב לתגובה זו
    11.5 - תודה... אני חושב... 13 - ניתוח הגיוני ונכון.. אם כי לאחר שהכלכלנים "יקבלו" כהנחת עבודה את שאתה כותב.. מחיר הנכסים יעלה עוד בחסות אותה ריבית נמוכה "פרמננטית" וייראה כי לעולם חוסן... יתברר שבעצם לא... וכבר רוב כוח הקניה כבר בפנים לאחר שנים של צבירה איטית ועקבית ולצאת תמיד קשה... במיוחד שהמכונות מהירות יותר..., תודה לכולם על התגובות...
  • 13.
    נדי 04/07/2016 16:01
    הגב לתגובה זו
    הריבית לא תעלה בשנים הקרובות (4-10 ) כי האינפלציה לא תעלה לרמות שהיו בעבר. והאינפלציה לא תעלה כי העלם השתנה והכלכלנים המסורתיים לא מפנימים - היצע סחורות ושירותים בכל העולם עולה בהרבה על הביקוש, והמחירים רק יורדים או לפחות לא עולים. והסיבה היא טכנולוגיה טכנולוגיה - ולא רק במכשור אלא בכל תחומי החיים: רפואה, מזון, חקלאות, רכב/תחבורה, אנרגיה, תיירות, בניין. מכיוון שבכל תחומי החיים, הכל יותר זמין ויש תחרות המחירים אינם יכולים לעלות, לא צפויה אינפלציה שתגיע ל 4 אחוז שנתי. לכל היותר אינפלציה של 2 אחוז שנתי היא הנורמל החדש בכל העולם.
  • גם סוחר 10/07/2016 13:28
    הגב לתגובה זו
    ובגדול!!!
  • יוסף פותר החלמות 10/07/2016 20:18
    תמיד תהיה באיזה נקודה התכנסות לממוצע ואת זה אף אחד לא יכול לצפות זה יתרחש בפתעומיות בדיוק כמו שאף אחד לא יודע איזה גרגר חול יפיל בסוף את הערמה
  • סוחר נוסטרו 09/07/2016 15:38
    הגב לתגובה זו
    הפרסום בכל העולם נעשה אגרסיבי וקיצוני יותר ויותר
  • עוד סוחר 09/07/2016 18:01
    אבל כעיקרון כולם מתחרים וכולם משווים מחירים וקשה להעלות מחיר.
  • 12.
    זי"פ 04/07/2016 14:50
    הגב לתגובה זו
    10 - דווקא לא... וכברוקר אין לי בעיה עם תנודתיות, קפיצה בסטייה וחריגות בטחונות שחייבות להיסגר...אבל! הבורסה אך לא מזמן הורידה את טווח סריקת הבטחונות מתוך ידיעה שלעיתים יש תנודה כזו או אחרת, מעבר לכך חלק מהמודל הוא השינוי בסטייה ובמקדם הסטייה שמקפיץ את הדרישה... וגם טווח הסריקה מתאפס בכול רגע ורגע של תנודה ומתחיל החישוב מחדש (תרחיש אפס...), בכול מקרה ניתן להגדיל את טווח הסריקה ב10 - 15 אחוז ולא להכפילו כמעט... בל נשכח את אלו שכבר בפנים עם פוזיציות ממונפות בשווקים תנודתיים ופחות סחירים... ליציבות המסלקה חשובה גם תנודה סבירה ואמיתית ולא גדולה ומלאכותית..., - האמן לי שהייתי מול לקוחות רבים בחריגה וחרדה... קל זה לא היה...
  • 11.
    ריבי פרי 04/07/2016 14:42
    הגב לתגובה זו
    מכבסת מילים מקושקשת שלא אומרת כלום
  • אני סתם הערה 04/07/2016 15:48
    הגב לתגובה זו
    כמובן שאינך חייב להסכים, ואף רצוי לבקש הסבר ולחשוב על דרך הפוכה או פתרון אחר אבל אם לא הבנת על מה מלין המחבר זה אומר עלייך הרבה חביבי.., .
  • 10.
    מנהל סיכונים 04/07/2016 12:45
    הגב לתגובה זו
    הבורסה רוצה לשמור על יציבות המסלקה. היה סיכון וטווח הסריקה גדל. לדעתי זה מאוד הגיוני לעשות כן.. לך אין אחריות וקל להגיד.
  • 9.
    זי"פ 04/07/2016 10:28
    הגב לתגובה זו
    8 - אני מסכים לחלוטין לניתוח שלך שהאנטרפטציה היא חוסר בדירות... - מסכים אתך שאין חוסר לדירות מגורים אלה לדירות השקעה ומסכים אתך שהכיוון היא הצפה באלה וירידה בש"ד ... כמובן שבהנחה שהריבית תעלה |(אפקטיבית לא סמלית) תהיה בעיה ופתאום עודף היצע...
  • 8.
    שוכר דירה 04/07/2016 00:22
    הגב לתגובה זו
    הריבית האפסית הריצה אות הביקוש לדירות. כשהריבית תעלה יהו עודף דירות.
  • 7.
    זי"פ 03/07/2016 19:53
    הגב לתגובה זו
    1 , 3 - מותר עקרונית ולפי המתאר לבורסה לשנות את טווח סריקת הביטחונות... הבעיה היא שדפקטו הם תמיד שינו את הסטייה ומקדם הסטייה ולא את טווח הסריקה כך שזה מה שהורגלו הסוחרים ופתאום שינו להם את הכללים, מעבר לכך, אם הם היו מעלים מ 3 ל 3.5 אחוז זה סביר כי גם ככה הסטייה קופצת בתרחיש וכולם חורגים ולוחצים על ביקוש לאופציות קטנות... מאמין שבעתיד הבורסה תחשוב שוב.. ממילא הברוקרים השאירו את החריגה כמה ימים קדימה... 2 - יש במה שאתה אומר משהוא כי הטיימינג של הנפקת המכשירים הוא בעייתי... ולא המכשיר עצמו... בנדלן אם כבר ללכת על כסף מוסדי - שזה מאוד נכון.. צריך לתת למוסדיים את כול הפרויקט ואף לשווק להם אדמות במחיר מסובסד...כדי ששכ"ד יהיה זול... 4 - ממש לא אבל גם לא בטוח שיהיה ברקסיט.. גם לא בטוח מתי... וגם לא באיזה צורה בדיוק... ואחרי כול זה - זה ממש לא סוף העולם יש בזה גם דברים טובים לעם הבריטי ומקום עבודתו של הפועל הממוצע... 5 - צודק.. אבל לא מרשעות או אי הבנה גרידא אלה מפחד מסוגי "ועדות חקירה" למיניהם שבדיעבד... תודה לכולם...
  • 6.
    קבלן לייט 03/07/2016 18:41
    הגב לתגובה זו
    רק לטייקונים מותר לבצע תספורות...
  • 5.
    אחד מבפנים... 03/07/2016 18:16
    הגב לתגובה זו
    בנקודה זו כה חשובה ההבנה שאם טווח הסריקה נמוך מדי יש להעלותו במשורה בתקופות שקטות. ברועשות זה כבר מאוחר מדי וממילא סטיית התקן בתרחיש עולה ומייקרת את מחיר השורט. לך תסביר לבורסה...
  • 4.
    שאלה 03/07/2016 18:07
    הגב לתגובה זו
    והשפעתו על הכלכלה העולמית והצמיחה שם?
  • כדור הבדולח 04/07/2016 10:29
    הגב לתגובה זו
    אין להם חובה לבצע זאת בטח ללא רוב מוחלט ובטח כשאין אינטרס לכך...
  • 3.
    סוחר מטח ממונף 03/07/2016 18:02
    הגב לתגובה זו
    ברמת תביעה ייצוגית לנפגעים
  • 2.
    פנסיונר 03/07/2016 17:01
    הגב לתגובה זו
    קוקו.. מניות בנקים.. ועכשיו אגח לנדלן בועה
  • 1.
    סוחר מטח 03/07/2016 16:59
    הגב לתגובה זו
    הכניסו את כולם בסריקה של 3 והקפיצו להם את הסריקה ל5.. הרגו את כולם... זה ביזיון שעושים רק בישראל
  • רוצה ךהיות מנכ"לית 03/07/2016 20:46
    הגב לתגובה זו
    טווח סריקה קפץ בלי סיבה כי המשנה למנכ"ל נורא רוצה רוצה לעשות רושם ולהתקדם ובונה על זה שמי שמעליה לא מבין כלום.
  • סוחר קטן 04/07/2016 12:13
    ממילא כול הסריקה יוצאת מתרחיש אפס כלומר מתאפסת כל תחילת יום והסטייה קופצת בתרחיש... בגלל זה סוחרים הפסידו אלפי ש"ח מיותרים והסטייה אכן קפצה בקצר ל 12% - מטורף!
ניתוח טכני
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot
ניתוח טכני

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני


באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה  S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר. 

את ההזדמנות שנוצרה ממחיש הגרף של הראסל 2000 שמיוצג כאן על ידי קרן הסל IWM. אחרי קפיצת הקורנה היא תקנה תיקון מתאים של 50% ואז טיפסה בהדרגה אל השיא ופרצה אותו. מכאן אמור להתפתח מומנום של מגמת עליה. על גרף העוצמה ההשוואתית אפשר לראות את חולשתה המתמשכת מול ה – S&P500 וכעת השאלה האם מערכת יחסים זו אכן משתנה. זהו אינדיקטור שנצטרך לעקוב אחריו.


מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל  IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים. 

נחיל רחפניםנחיל רחפנים

אלה לא ציפורים, אלה רחפנים: המהפכה הצבאית הישראלית שמשנה את שדה הקרב

להקות רחפנים אוטונומיות מבוססות AI משנות את הכללים בשדה הקרב, ויותר ויותר מדינות מצטיידות בהן, כשישראל מובילה עם חוזים לנאט"ו וייצור המוני. מי מחליט מתי נחיל תוקף ומתי נראה אותם גם במרחב האזרחי

עופר הבר |
נושאים בכתבה רחפנים

דמיינו שדה קרב שבו מאות רחפנים זעירים ממריאים כלהקת ציפורים, סורקים את השטח, מזהים מטרות ומכים בדיוק כירורגי, וכל זה בלי טייס אנושי אחד מאחורי הג'ויסטיק. זה לא סרט מדע בדיוני, אלא המציאות הצבאית הישראלית של 2025. זו גם המציאות הרווחת במלחמת רוסיה באוקראינה.

להקות רחפנים מבוססות AI הן הנשק שמשנה את כללי המשחק. צה"ל כבר מייצר מאות רחפנים בשבוע, ומשלב אותם במערכות הגנה רב-שכבתיות נגד להקות אויב. שוק הרחפנים הצבאיים צפוי לגדול מכ-16 מיליארד דולר ב-2025 לכ-23 מיליארד דולר בשנת 2026.

הנחילים שחושבים לבד

רחפני נחילים (swarm drones) הם לא סתם מכונות טיסה. מדובר ברשת חכמה שבה כל רחפן "מדבר" עם האחרים, מחלק משימות ומתאים את עצמו בזמן אמת. בישראל, מינהלת AI ואוטונומיה בצה"ל ומשרד הביטחון (תחת מפא״ת) מפתחת נחילים שמסוגלים לבצע ניווט ללא GPS, זיהוי פנים של אויבים ועקיפת הפרעות אלקטרוניות, בדיוק נגד איומי חיזבאללה וחמאס בגבולות. 

הטכנולוגיה מבוססת אלגוריתמים של למידת מכונה, שמאפשרים לנחיל להסתגל. אם רחפן אחד נופל, האחרים לוקחים את המשימה. התעשייה האווירית הציגה בתערוכת AUSA 2025 מערכת הגנה רב-שכבתית: מכ"מים, לייזרים ונשקי מיקרוגל שמנטרלים להקות שלמות בבת אחת. זה לא רק הגנה, זה התקפה. נחילים יכולים לשחרר "אם-רחפן" שמפזר עשרות יחידות קטנות מעל שטח אויב, כמו נשק ביולוגי דיגיטלי.

סיפורי הצלחה בעזה ובלבנון

בעזה, יחידות צה״ל משתמשות בנחילים לאיסוף מודיעין תלת-ממדי ולפגיעה מדויקת במחבלים, ובכך חוסכות חיי לוחמים. בכיר ביטחוני אמר לאחרונה: "אתגר הרחפנים בגבולות בדרך לפתרון", בזכות ניסויים בנגב שכללו אלפי טיסות אוטונומיות.