כלכלת ארה"ב: חיובית בשביל הצרכן אך מאכזבת במגזר העסקי

אלכס זבז'ינסקי כלכלן ראשי, מיטב דש השקעות, על הבחירות הצפויות של הבנק המרכזי של ארה"ב

מה מצב הכלכלה האמריקנית? תלוי על מה מסתכלים. הפער המתרחב בין מצבו של הצרכן לבין מצב המגזר העסקי משקף תופעה די נדירה שמציבה בפני קובעי המדיניות דילמות שלא בטוח שיש להן פתרון טוב. אם בוחנים רק את הנתונים הקשורים למצבו של האזרח האמריקני, התמונה נראית חיובית, ואפילו מאוד. האבטלה המתקרבת לרמות הנמוכות היסטורית, שכר העבודה מתחיל לעלות בקצב הולך ומתגבר, שוק הנדל"ן מתאושש, הסנטימנט הצרכני גבוה והדלק נמכר במחיר נמוך בכ-40% מהממוצע של העשור האחרון. אפשר להוסיף גם שההתפתחות הטכנולוגית המואצת של השנים האחרונות העניקה לצרכנים הרבה תועלות שאפילו לא מדידות בסטטיסטיקה הכלכלית הרשמית.

מנגד, הנתונים שמתייחסים למגזר העסקי בעיקר מאכזבים. מדדי מנהלי הרכש ירדו לאחרונה בחדות, המלאים הלא נמכרים ממשיכים להצטבר והייצור והייצוא במגמת התכווצות. המגזר העסקי סובל מהתחזקות הדולר שפוגעת בייצוא ומגבירה תחרות ליצרנים האמריקאים מצד היבוא לשוק המקומי. ניכרת חולשה בביקושים של החברות האמריקאיות בשוקי היעד מחוץ לארה"ב. ניתן רק לציין, שייצוא לסין בשלושת החודשים האחרונים ירד ב-13% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, עלויות המימון של החברות בשוק האג"ח עלו בחדות, כמעט נחסמה אפשרות להנפקות החברות בדירוג השקעה נמוך וגם הבנקים מאותתים שבכוונתם להקשיח תנאי אשראי למגזר העסקי.

אם ה-FED מסתכל רק על הצד הצרכני של הנתונים, הוא צריך להמשיך ולהעלות את הריבית ללא עיכובים, במיוחד בהתחשב בעובדה שמדדי המחירים בארה"ב שהתפרסמו בשבועיים האחרונים מצביעים על עלייה בסביבת האינפלציה. לעומת זאת, די ברור שעליית הריבית עלולה להגביר עוד יותר את הבעיות ולהגדיל סיכונים של המגזר העסקי. מבחינתו ה-FED היה צריך לחשוב אפילו על הורדת הריבית ועל תמריצים נוספים.

במה יבחר הבנק המרכזי האמריקני? נראה שאם יבחר בטובת המגזר העסקי עלות הטעות תהיה נמוכה יותר. הסיכון של לא למהר עם העלאת הריבית יכול להוביל להתפתחות אינפלציה גבוהה שתאלץ את הבנק המרכזי מאוחר יותר להעלות ריבית בקצב גבוה ובכך להסתכן בפגיעה בכלכלה. יחד עם זאת, אינפלציה גבוהה מדי לא נשמעת כעת כאיום גדול בעולם ששקוע בבעיות דפלציה. אינפלציה גבוהה כבר יותר מעשרים שנה אינה מהווה איום על הכלכלה האמריקאית. כדי להכניס דברים לפרופורציה, מדד אינפלציית הליבה, ללא אנרגיה ומזון, אף פעם בעשרים השנים האחרונות לא עלה מעל 3%.

לעומת זאת, אם יבחר ה-FED להעלות את הריבית מוקדם מדי וגבוה מדי, הסיכון למגזר העסקי שמתמודד עם הרעה במצב הכלכלי בעולם, דולר חזק והמשבר בשוק אג"ח החברות עלול להיות גדול מדי. בסופו של דבר, הרעה משמעותית במגזר העסקי תפגע באופן בלתי נמנע גם בצרכנים בעקבות החלשות שוק העבודה. לכן, נראה שה-FED יעדיף להמתין בשלב זה עם העלאות הריבית.

המשך שיפור בשוק העבודה ובמצבו של הצרכן האמריקני מבלי שיחול שינוי גם בהשקעות ובייצוא, שלא יתרחש ללא תפנית חיובית במצב הכלכלי בעולם, בשוק הסחורות ובשוק אג"ח החברות, לא יעזור לשוקי המניות. למרות שהצרכן הוא עדיין המנוע העיקרי של הכלכלה האמריקנית, באופן פרדוקסלי ניתוק בינו לבין שאר הסקטורים יכול אפילו לפגוע בשוק המניות במידה וההתפתחויות בצד הצרכני ידחפו את הבנק המרכזי לעליית הריבית. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אינפלציה 01/03/2016 15:28
    הגב לתגובה זו
    של אלו שחיים מעמלות.מצב של המרכזיים האמריקאי הולך ונעשה רע יותר.המינוף אוכל כל חלקה טובה.הכלכלן מסתכל רק על שכר העבודה העולה במיוחד שכר מינימום ומה קורה עם חצאי משרות. מה קורה עם שכר באוניברסיטות ההוצאות בריאות וכו'.אף אחד לא מדבר על החוב של 19 טריליון ו!!!! את חוב הוך גודל כח שנה ב500 מיליארד וסאת בריבית 0.25%. מה יקרה עם ריבית של 4% כתוצאה. האינפלציה?
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?

הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?

זיו סגל |
נושאים בכתבה פנסוניק סימנס

אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!

 

ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?

1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.

2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.

3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.

 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.