כלכלת ארה"ב: חיובית בשביל הצרכן אך מאכזבת במגזר העסקי

אלכס זבז'ינסקי כלכלן ראשי, מיטב דש השקעות, על הבחירות הצפויות של הבנק המרכזי של ארה"ב

מה מצב הכלכלה האמריקנית? תלוי על מה מסתכלים. הפער המתרחב בין מצבו של הצרכן לבין מצב המגזר העסקי משקף תופעה די נדירה שמציבה בפני קובעי המדיניות דילמות שלא בטוח שיש להן פתרון טוב. אם בוחנים רק את הנתונים הקשורים למצבו של האזרח האמריקני, התמונה נראית חיובית, ואפילו מאוד. האבטלה המתקרבת לרמות הנמוכות היסטורית, שכר העבודה מתחיל לעלות בקצב הולך ומתגבר, שוק הנדל"ן מתאושש, הסנטימנט הצרכני גבוה והדלק נמכר במחיר נמוך בכ-40% מהממוצע של העשור האחרון. אפשר להוסיף גם שההתפתחות הטכנולוגית המואצת של השנים האחרונות העניקה לצרכנים הרבה תועלות שאפילו לא מדידות בסטטיסטיקה הכלכלית הרשמית.

מנגד, הנתונים שמתייחסים למגזר העסקי בעיקר מאכזבים. מדדי מנהלי הרכש ירדו לאחרונה בחדות, המלאים הלא נמכרים ממשיכים להצטבר והייצור והייצוא במגמת התכווצות. המגזר העסקי סובל מהתחזקות הדולר שפוגעת בייצוא ומגבירה תחרות ליצרנים האמריקאים מצד היבוא לשוק המקומי. ניכרת חולשה בביקושים של החברות האמריקאיות בשוקי היעד מחוץ לארה"ב. ניתן רק לציין, שייצוא לסין בשלושת החודשים האחרונים ירד ב-13% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, עלויות המימון של החברות בשוק האג"ח עלו בחדות, כמעט נחסמה אפשרות להנפקות החברות בדירוג השקעה נמוך וגם הבנקים מאותתים שבכוונתם להקשיח תנאי אשראי למגזר העסקי.

אם ה-FED מסתכל רק על הצד הצרכני של הנתונים, הוא צריך להמשיך ולהעלות את הריבית ללא עיכובים, במיוחד בהתחשב בעובדה שמדדי המחירים בארה"ב שהתפרסמו בשבועיים האחרונים מצביעים על עלייה בסביבת האינפלציה. לעומת זאת, די ברור שעליית הריבית עלולה להגביר עוד יותר את הבעיות ולהגדיל סיכונים של המגזר העסקי. מבחינתו ה-FED היה צריך לחשוב אפילו על הורדת הריבית ועל תמריצים נוספים.

במה יבחר הבנק המרכזי האמריקני? נראה שאם יבחר בטובת המגזר העסקי עלות הטעות תהיה נמוכה יותר. הסיכון של לא למהר עם העלאת הריבית יכול להוביל להתפתחות אינפלציה גבוהה שתאלץ את הבנק המרכזי מאוחר יותר להעלות ריבית בקצב גבוה ובכך להסתכן בפגיעה בכלכלה. יחד עם זאת, אינפלציה גבוהה מדי לא נשמעת כעת כאיום גדול בעולם ששקוע בבעיות דפלציה. אינפלציה גבוהה כבר יותר מעשרים שנה אינה מהווה איום על הכלכלה האמריקאית. כדי להכניס דברים לפרופורציה, מדד אינפלציית הליבה, ללא אנרגיה ומזון, אף פעם בעשרים השנים האחרונות לא עלה מעל 3%.

לעומת זאת, אם יבחר ה-FED להעלות את הריבית מוקדם מדי וגבוה מדי, הסיכון למגזר העסקי שמתמודד עם הרעה במצב הכלכלי בעולם, דולר חזק והמשבר בשוק אג"ח החברות עלול להיות גדול מדי. בסופו של דבר, הרעה משמעותית במגזר העסקי תפגע באופן בלתי נמנע גם בצרכנים בעקבות החלשות שוק העבודה. לכן, נראה שה-FED יעדיף להמתין בשלב זה עם העלאות הריבית.

המשך שיפור בשוק העבודה ובמצבו של הצרכן האמריקני מבלי שיחול שינוי גם בהשקעות ובייצוא, שלא יתרחש ללא תפנית חיובית במצב הכלכלי בעולם, בשוק הסחורות ובשוק אג"ח החברות, לא יעזור לשוקי המניות. למרות שהצרכן הוא עדיין המנוע העיקרי של הכלכלה האמריקנית, באופן פרדוקסלי ניתוק בינו לבין שאר הסקטורים יכול אפילו לפגוע בשוק המניות במידה וההתפתחויות בצד הצרכני ידחפו את הבנק המרכזי לעליית הריבית. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אינפלציה 01/03/2016 15:28
    הגב לתגובה זו
    של אלו שחיים מעמלות.מצב של המרכזיים האמריקאי הולך ונעשה רע יותר.המינוף אוכל כל חלקה טובה.הכלכלן מסתכל רק על שכר העבודה העולה במיוחד שכר מינימום ומה קורה עם חצאי משרות. מה קורה עם שכר באוניברסיטות ההוצאות בריאות וכו'.אף אחד לא מדבר על החוב של 19 טריליון ו!!!! את חוב הוך גודל כח שנה ב500 מיליארד וסאת בריבית 0.25%. מה יקרה עם ריבית של 4% כתוצאה. האינפלציה?
צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.