אלו הן הבעיות האמיתיות של קבינט הדיור, וזה לא מה שחשבתם

אסף אנגל, מנכ"ל משותף ב"אנגל-שביט" המייעצת ומלווה קהילות עירוניות בתהליך רכישה מיזמים, על אדישות ועייפות החומר בקבינט הדיור, וכיצד הן משפיעות על שוק הרוכשים בישראל
אסף אנגל | (10)
נושאים בכתבה קבינט הדיור

ביום שני אישר קבינט הדיור העברת סמכויות התכנון של הועדות המחוזיות מידיו של משרד הפנים, אליו כפופות הרשויות המקומיות, למשרד האוצר, ובכך איחד חלק חשוב תחת קורת גג אחת. בלי ספק, מהפתרונות היותר נדרשים לטיפול בבעיית הדיור.

קראתי את תגובות בכירי ענף הנדל"ן, ראשי רשויות ומשתתפים בקבינט, שהמשותף לכולם שאף אחד לא הסכים להיות נחרץ, וכמעט כולם אמרו שאיחוד הסמכויות יצליח, או שלא. לחילופין היו כאלו שצופים כישלון, אבל יכול להיות שלא. אני מוכן להסתכן ובלבד שאבהיר את עמדתי, אני לא רואה שום בעיה לעמוד מאחורי טעות, אם וכאשר תתרחש.

כל עוד תכניות ממשלתיות יספקו לנו תקוות, יקפיאו ביקושים של זוגות צעירים רק כדי לראות אותם יורדים מהגדר ואחרי שנה לקנות ב-10% יותר (ראו דוגמת תכנית מע"מ 0) אני רואה במסגרת תפקידי לפקוח את עיני כל מי שמוכן להקשיב, אם החלטתם שאתם צריכים לרכוש דירה מכל סיבה שהיא, אין תועלת או תקווה באופק להמתין לה. אם אין לכם צורך אמיתי ברכישת דירה - אל תקנו! אל תכניסו את עצמכם להרפתקה של רכישת דירה למגורים בסביבת אי ודאות כה גדולה.    שלוש הערות חד משמעיות על קבינט הדיור והעברת סמכויות התכנון

משתתפים

כשאני רואה את כל מי שלא יהיו שותפים לקבלת החלטות, לדוגמא, שיווק קרקעות באזור מסוים כמו משרד התחבורה, או הרשות המקומית הרלוונטית, אני לא יכול שלא להטיל ספק ביכולתה של תכנית שכזו לצאת לפועל. קחו למשל, את מצבו של ראש עיריית פתח תקווה - ראש עיר שאינו מעוניין בבנייה נוספת למגורים בעירו - עיר עם תשתיות מוגבלות מאד לקלוט תושבים נוספים. בל נשכח את הסיטואציה הכואבת בה מפעל גדול וחשוב (טבע) עוזב את העיר בגלל תשתית תחבורתית לקויה, שמקשה על הגעה ועזיבה של עובדים בכל יום - כיצד ומדוע שקבינט הדיור יכפה עליו בנייה נוספת?

כל מי שגר ממזרח לגוש דן, יודע כי בעודו עומד בפקקי כביש 471 למרכז שפשוט אין שום אפשרות לבנות או לתכנן עוד דירה אחת למגורים ללא עיבוי תשתיות. מהצד השני של הנעדרים מקבינט הדיור, איני רואה את בנק ישראל לוקח חלק, כל עוד המדיניות המוניטרית תישאר בעינה, קבינט הדיור יתקשה מאד לרסן את הביקושים לנוכח העובדה שאין אלטרנטיבה ראויה להשקעה.    אני מתנגד בכל תוקף אבל אצביע בעד שר הפנים, ממנו נושלו סמכויות התכנון והועברו למשרד האוצר, הביע התנגדות חריפה למהלך, אך בסופו של דבר הצביע בעד. שרת התרבות והספורט, מירי רגב, התבטאה גם היא נגד מרבית הסעיפים, אך לבסוף הצביעה בעד העברת הסמכויות. כך גם ראשי ערים רבים. אני מרשה לעצמי להאמין שאילו היו חוששים באמת מהרעה במצב הדיור כפי שציינו, בגלל סמכויותיו המורחבות של קבינט הדיור, היו מצביעים ופועלים אחרת. אלא שגם הם עושים את בחירת הקרבות שלהם ומניחים שאיחוד הסמכויות החלקי הזה לא באמת ישנה את תמונת הנדל"ן בישראל.   אדישות מאז אישור העברת הסמכויות והשלמת קבינט הדיור לא היה שיח אחד סביב המהות - הכל נסוב סביב מי יקבל מה, מי יחליט למי, מי ישלוט על מה וכן הלאה. קדמו לכך עשרות בלוני ניסוי של משרד האוצר, שר האוצר ופקידים נוספים, של נעשה כך או נפעל אחרת. אף אחד בשום שלב לא עסק במטרות הקבינט. איך יפעל המנגנון זה ספין תקשורתי נהדר, גם אם לא לכך התכוון שר האוצר, שמאפשר לקבינט הדיור להמשיך ולא לעסוק במהות. במצב שמרבית אזרחי ישראל מתקשים לרכוש דירה למגורים. סביר שההשפעה של אלו על המחירים, אם תקרה, תהיה רק בעוד 5-6 שנים. ועד אז, זו כבר לא תהיה הבעיה שלהם. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יהודית 16/06/2015 01:22
    הגב לתגובה זו
    לצערי השר כחלון הוא לא השר הראשון שמציג תוכנית לפתרונות דיור אך אני מקווה שהוא יהיה השר הראשון שמצליח ליישום תוכנית אחת בתחום הדיור. אני שמח ששר האוצר מבין שקודם כל צריך להגדיל את היצע הדירות,
  • ילי קדרון 17/06/2015 17:20
    הגב לתגובה זו
    כדאי לראות את התמונה בכללותה ולא רק להגדיל את ההיצע, להוסיף גם פתרונות להשכרה ולקניית דירה שניה
  • 7.
    נעמי בן יצחק 16/06/2015 00:41
    הגב לתגובה זו
    לדעתי רוב צעדי התוכנית נכונים, למעט העלאת מס הרכישה אשר תוביל לעליות מחירים, כמו גם שכר הדירה, ובכך תפגע בזוגות הצעירים.
  • 6.
    יולי 16/06/2015 00:37
    הגב לתגובה זו
    שר האוצר כחלון עושה שטויות ובסוף רק פוגע בשכבות החלשות. לאלה שיש כסף להם זה לא יזיז - רק מהשמועות שהוא יצר כבר הוא גרם נזק רב בשוק הדיור.
  • 5.
    רון 15/06/2015 05:56
    הגב לתגובה זו
    בכלל לא בטוח שהתוכנית של שר האוצר הנכנס משה כחלון להורדת מחירי הדיור במרכז ובאיזורי הביקוש אכן תצליח. וגם אם תצליח יעלו בעיות חדשות של ירידת המחירים ואולי אפילו מיתון. אנחנו אומנם מדינה קטנה אבל אפילו כאן במדינה הקטנה הזאת יש אפקט דרמטי לכל מהלך.
  • 4.
    ruth 15/06/2015 05:50
    הגב לתגובה זו
    מה יקרה אם המחירים בשוק הנדל"ן באמת ירדו מה יקרה אם שר האוצר יצליח זאת אומרת ש המחירים באמת ירדו?יכול להיות שיהיה בלגן גדול כי בעלי הדירות לא רוצים במהלך כזה.... בעצם קשה לחזות אתכל התגובות ואת כל המהלכים בשוק הנדל"ן. אין כלכלן מומחה שיכול לתת את כל התחזית.כל השערות פתוחות ואפשריות...
  • 3.
    יעל חביב 13/06/2015 00:09
    הגב לתגובה זו
    אם החלטתם שאתם צריכים לרכוש דירה - אנחנו החלטנו!!! מכל סיבה שהיא, אין תועלת או תקווה באופק להמתין לה. זאת אומרת לרוץ לקנות!!! אם אין לכם צורך אמיתי ברכישת דירה - אל תקנו!!!
  • ליה 15/06/2015 10:46
    הגב לתגובה זו
    אנחנו עדיין בסימן שאלה וזה מה שמדאיג
  • 2.
    שימי 11/06/2015 00:14
    הגב לתגובה זו
    ומעבר למעריץ אני מעריך ומקווה שדבריו יפלסו לכולנו את הדרך
  • 1.
    אנונימי 10/06/2015 11:16
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף דברים נבונים. בלי פנטזיות ובלי להיות פוליטיקלי קורט.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.