אלו הן הבעיות האמיתיות של קבינט הדיור, וזה לא מה שחשבתם

אסף אנגל, מנכ"ל משותף ב"אנגל-שביט" המייעצת ומלווה קהילות עירוניות בתהליך רכישה מיזמים, על אדישות ועייפות החומר בקבינט הדיור, וכיצד הן משפיעות על שוק הרוכשים בישראל
אסף אנגל | (10)
נושאים בכתבה קבינט הדיור

ביום שני אישר קבינט הדיור העברת סמכויות התכנון של הועדות המחוזיות מידיו של משרד הפנים, אליו כפופות הרשויות המקומיות, למשרד האוצר, ובכך איחד חלק חשוב תחת קורת גג אחת. בלי ספק, מהפתרונות היותר נדרשים לטיפול בבעיית הדיור.

קראתי את תגובות בכירי ענף הנדל"ן, ראשי רשויות ומשתתפים בקבינט, שהמשותף לכולם שאף אחד לא הסכים להיות נחרץ, וכמעט כולם אמרו שאיחוד הסמכויות יצליח, או שלא. לחילופין היו כאלו שצופים כישלון, אבל יכול להיות שלא. אני מוכן להסתכן ובלבד שאבהיר את עמדתי, אני לא רואה שום בעיה לעמוד מאחורי טעות, אם וכאשר תתרחש.

כל עוד תכניות ממשלתיות יספקו לנו תקוות, יקפיאו ביקושים של זוגות צעירים רק כדי לראות אותם יורדים מהגדר ואחרי שנה לקנות ב-10% יותר (ראו דוגמת תכנית מע"מ 0) אני רואה במסגרת תפקידי לפקוח את עיני כל מי שמוכן להקשיב, אם החלטתם שאתם צריכים לרכוש דירה מכל סיבה שהיא, אין תועלת או תקווה באופק להמתין לה. אם אין לכם צורך אמיתי ברכישת דירה - אל תקנו! אל תכניסו את עצמכם להרפתקה של רכישת דירה למגורים בסביבת אי ודאות כה גדולה.    שלוש הערות חד משמעיות על קבינט הדיור והעברת סמכויות התכנון

משתתפים

כשאני רואה את כל מי שלא יהיו שותפים לקבלת החלטות, לדוגמא, שיווק קרקעות באזור מסוים כמו משרד התחבורה, או הרשות המקומית הרלוונטית, אני לא יכול שלא להטיל ספק ביכולתה של תכנית שכזו לצאת לפועל. קחו למשל, את מצבו של ראש עיריית פתח תקווה - ראש עיר שאינו מעוניין בבנייה נוספת למגורים בעירו - עיר עם תשתיות מוגבלות מאד לקלוט תושבים נוספים. בל נשכח את הסיטואציה הכואבת בה מפעל גדול וחשוב (טבע) עוזב את העיר בגלל תשתית תחבורתית לקויה, שמקשה על הגעה ועזיבה של עובדים בכל יום - כיצד ומדוע שקבינט הדיור יכפה עליו בנייה נוספת?

כל מי שגר ממזרח לגוש דן, יודע כי בעודו עומד בפקקי כביש 471 למרכז שפשוט אין שום אפשרות לבנות או לתכנן עוד דירה אחת למגורים ללא עיבוי תשתיות. מהצד השני של הנעדרים מקבינט הדיור, איני רואה את בנק ישראל לוקח חלק, כל עוד המדיניות המוניטרית תישאר בעינה, קבינט הדיור יתקשה מאד לרסן את הביקושים לנוכח העובדה שאין אלטרנטיבה ראויה להשקעה.    אני מתנגד בכל תוקף אבל אצביע בעד שר הפנים, ממנו נושלו סמכויות התכנון והועברו למשרד האוצר, הביע התנגדות חריפה למהלך, אך בסופו של דבר הצביע בעד. שרת התרבות והספורט, מירי רגב, התבטאה גם היא נגד מרבית הסעיפים, אך לבסוף הצביעה בעד העברת הסמכויות. כך גם ראשי ערים רבים. אני מרשה לעצמי להאמין שאילו היו חוששים באמת מהרעה במצב הדיור כפי שציינו, בגלל סמכויותיו המורחבות של קבינט הדיור, היו מצביעים ופועלים אחרת. אלא שגם הם עושים את בחירת הקרבות שלהם ומניחים שאיחוד הסמכויות החלקי הזה לא באמת ישנה את תמונת הנדל"ן בישראל.   אדישות מאז אישור העברת הסמכויות והשלמת קבינט הדיור לא היה שיח אחד סביב המהות - הכל נסוב סביב מי יקבל מה, מי יחליט למי, מי ישלוט על מה וכן הלאה. קדמו לכך עשרות בלוני ניסוי של משרד האוצר, שר האוצר ופקידים נוספים, של נעשה כך או נפעל אחרת. אף אחד בשום שלב לא עסק במטרות הקבינט. איך יפעל המנגנון זה ספין תקשורתי נהדר, גם אם לא לכך התכוון שר האוצר, שמאפשר לקבינט הדיור להמשיך ולא לעסוק במהות. במצב שמרבית אזרחי ישראל מתקשים לרכוש דירה למגורים. סביר שההשפעה של אלו על המחירים, אם תקרה, תהיה רק בעוד 5-6 שנים. ועד אז, זו כבר לא תהיה הבעיה שלהם. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יהודית 16/06/2015 01:22
    הגב לתגובה זו
    לצערי השר כחלון הוא לא השר הראשון שמציג תוכנית לפתרונות דיור אך אני מקווה שהוא יהיה השר הראשון שמצליח ליישום תוכנית אחת בתחום הדיור. אני שמח ששר האוצר מבין שקודם כל צריך להגדיל את היצע הדירות,
  • ילי קדרון 17/06/2015 17:20
    הגב לתגובה זו
    כדאי לראות את התמונה בכללותה ולא רק להגדיל את ההיצע, להוסיף גם פתרונות להשכרה ולקניית דירה שניה
  • 7.
    נעמי בן יצחק 16/06/2015 00:41
    הגב לתגובה זו
    לדעתי רוב צעדי התוכנית נכונים, למעט העלאת מס הרכישה אשר תוביל לעליות מחירים, כמו גם שכר הדירה, ובכך תפגע בזוגות הצעירים.
  • 6.
    יולי 16/06/2015 00:37
    הגב לתגובה זו
    שר האוצר כחלון עושה שטויות ובסוף רק פוגע בשכבות החלשות. לאלה שיש כסף להם זה לא יזיז - רק מהשמועות שהוא יצר כבר הוא גרם נזק רב בשוק הדיור.
  • 5.
    רון 15/06/2015 05:56
    הגב לתגובה זו
    בכלל לא בטוח שהתוכנית של שר האוצר הנכנס משה כחלון להורדת מחירי הדיור במרכז ובאיזורי הביקוש אכן תצליח. וגם אם תצליח יעלו בעיות חדשות של ירידת המחירים ואולי אפילו מיתון. אנחנו אומנם מדינה קטנה אבל אפילו כאן במדינה הקטנה הזאת יש אפקט דרמטי לכל מהלך.
  • 4.
    ruth 15/06/2015 05:50
    הגב לתגובה זו
    מה יקרה אם המחירים בשוק הנדל"ן באמת ירדו מה יקרה אם שר האוצר יצליח זאת אומרת ש המחירים באמת ירדו?יכול להיות שיהיה בלגן גדול כי בעלי הדירות לא רוצים במהלך כזה.... בעצם קשה לחזות אתכל התגובות ואת כל המהלכים בשוק הנדל"ן. אין כלכלן מומחה שיכול לתת את כל התחזית.כל השערות פתוחות ואפשריות...
  • 3.
    יעל חביב 13/06/2015 00:09
    הגב לתגובה זו
    אם החלטתם שאתם צריכים לרכוש דירה - אנחנו החלטנו!!! מכל סיבה שהיא, אין תועלת או תקווה באופק להמתין לה. זאת אומרת לרוץ לקנות!!! אם אין לכם צורך אמיתי ברכישת דירה - אל תקנו!!!
  • ליה 15/06/2015 10:46
    הגב לתגובה זו
    אנחנו עדיין בסימן שאלה וזה מה שמדאיג
  • 2.
    שימי 11/06/2015 00:14
    הגב לתגובה זו
    ומעבר למעריץ אני מעריך ומקווה שדבריו יפלסו לכולנו את הדרך
  • 1.
    אנונימי 10/06/2015 11:16
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף דברים נבונים. בלי פנטזיות ובלי להיות פוליטיקלי קורט.
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.