אלו הן הבעיות האמיתיות של קבינט הדיור, וזה לא מה שחשבתם
ביום שני אישר קבינט הדיור העברת סמכויות התכנון של הועדות המחוזיות מידיו של משרד הפנים, אליו כפופות הרשויות המקומיות, למשרד האוצר, ובכך איחד חלק חשוב תחת קורת גג אחת. בלי ספק, מהפתרונות היותר נדרשים לטיפול בבעיית הדיור.
קראתי את תגובות בכירי ענף הנדל"ן, ראשי רשויות ומשתתפים בקבינט, שהמשותף לכולם שאף אחד לא הסכים להיות נחרץ, וכמעט כולם אמרו שאיחוד הסמכויות יצליח, או שלא. לחילופין היו כאלו שצופים כישלון, אבל יכול להיות שלא. אני מוכן להסתכן ובלבד שאבהיר את עמדתי, אני לא רואה שום בעיה לעמוד מאחורי טעות, אם וכאשר תתרחש.
כל עוד תכניות ממשלתיות יספקו לנו תקוות, יקפיאו ביקושים של זוגות צעירים רק כדי לראות אותם יורדים מהגדר ואחרי שנה לקנות ב-10% יותר (ראו דוגמת תכנית מע"מ 0) אני רואה במסגרת תפקידי לפקוח את עיני כל מי שמוכן להקשיב, אם החלטתם שאתם צריכים לרכוש דירה מכל סיבה שהיא, אין תועלת או תקווה באופק להמתין לה. אם אין לכם צורך אמיתי ברכישת דירה - אל תקנו! אל תכניסו את עצמכם להרפתקה של רכישת דירה למגורים בסביבת אי ודאות כה גדולה. שלוש הערות חד משמעיות על קבינט הדיור והעברת סמכויות התכנון
משתתפיםכשאני רואה את כל מי שלא יהיו שותפים לקבלת החלטות, לדוגמא, שיווק קרקעות באזור מסוים כמו משרד התחבורה, או הרשות המקומית הרלוונטית, אני לא יכול שלא להטיל ספק ביכולתה של תכנית שכזו לצאת לפועל. קחו למשל, את מצבו של ראש עיריית פתח תקווה - ראש עיר שאינו מעוניין בבנייה נוספת למגורים בעירו - עיר עם תשתיות מוגבלות מאד לקלוט תושבים נוספים. בל נשכח את הסיטואציה הכואבת בה מפעל גדול וחשוב (טבע) עוזב את העיר בגלל תשתית תחבורתית לקויה, שמקשה על הגעה ועזיבה של עובדים בכל יום - כיצד ומדוע שקבינט הדיור יכפה עליו בנייה נוספת?
- קבינט הדיור אישר: תכנון 115 אלף דירות ושיווק 90 אלף עד סוף 23
- ארגז הכלים של ליצמן מתרחב - אושר קבינט הדיור בראשותו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל מי שגר ממזרח לגוש דן, יודע כי בעודו עומד בפקקי כביש 471 למרכז שפשוט אין שום אפשרות לבנות או לתכנן עוד דירה אחת למגורים ללא עיבוי תשתיות. מהצד השני של הנעדרים מקבינט הדיור, איני רואה את בנק ישראל לוקח חלק, כל עוד המדיניות המוניטרית תישאר בעינה, קבינט הדיור יתקשה מאד לרסן את הביקושים לנוכח העובדה שאין אלטרנטיבה ראויה להשקעה. אני מתנגד בכל תוקף אבל אצביע בעד שר הפנים, ממנו נושלו סמכויות התכנון והועברו למשרד האוצר, הביע התנגדות חריפה למהלך, אך בסופו של דבר הצביע בעד. שרת התרבות והספורט, מירי רגב, התבטאה גם היא נגד מרבית הסעיפים, אך לבסוף הצביעה בעד העברת הסמכויות. כך גם ראשי ערים רבים. אני מרשה לעצמי להאמין שאילו היו חוששים באמת מהרעה במצב הדיור כפי שציינו, בגלל סמכויותיו המורחבות של קבינט הדיור, היו מצביעים ופועלים אחרת. אלא שגם הם עושים את בחירת הקרבות שלהם ומניחים שאיחוד הסמכויות החלקי הזה לא באמת ישנה את תמונת הנדל"ן בישראל. אדישות מאז אישור העברת הסמכויות והשלמת קבינט הדיור לא היה שיח אחד סביב המהות - הכל נסוב סביב מי יקבל מה, מי יחליט למי, מי ישלוט על מה וכן הלאה. קדמו לכך עשרות בלוני ניסוי של משרד האוצר, שר האוצר ופקידים נוספים, של נעשה כך או נפעל אחרת. אף אחד בשום שלב לא עסק במטרות הקבינט. איך יפעל המנגנון זה ספין תקשורתי נהדר, גם אם לא לכך התכוון שר האוצר, שמאפשר לקבינט הדיור להמשיך ולא לעסוק במהות. במצב שמרבית אזרחי ישראל מתקשים לרכוש דירה למגורים. סביר שההשפעה של אלו על המחירים, אם תקרה, תהיה רק בעוד 5-6 שנים. ועד אז, זו כבר לא תהיה הבעיה שלהם.
- 8.יהודית 16/06/2015 01:22הגב לתגובה זולצערי השר כחלון הוא לא השר הראשון שמציג תוכנית לפתרונות דיור אך אני מקווה שהוא יהיה השר הראשון שמצליח ליישום תוכנית אחת בתחום הדיור. אני שמח ששר האוצר מבין שקודם כל צריך להגדיל את היצע הדירות,
- ילי קדרון 17/06/2015 17:20הגב לתגובה זוכדאי לראות את התמונה בכללותה ולא רק להגדיל את ההיצע, להוסיף גם פתרונות להשכרה ולקניית דירה שניה
- 7.נעמי בן יצחק 16/06/2015 00:41הגב לתגובה זולדעתי רוב צעדי התוכנית נכונים, למעט העלאת מס הרכישה אשר תוביל לעליות מחירים, כמו גם שכר הדירה, ובכך תפגע בזוגות הצעירים.
- 6.יולי 16/06/2015 00:37הגב לתגובה זושר האוצר כחלון עושה שטויות ובסוף רק פוגע בשכבות החלשות. לאלה שיש כסף להם זה לא יזיז - רק מהשמועות שהוא יצר כבר הוא גרם נזק רב בשוק הדיור.
- 5.רון 15/06/2015 05:56הגב לתגובה זובכלל לא בטוח שהתוכנית של שר האוצר הנכנס משה כחלון להורדת מחירי הדיור במרכז ובאיזורי הביקוש אכן תצליח. וגם אם תצליח יעלו בעיות חדשות של ירידת המחירים ואולי אפילו מיתון. אנחנו אומנם מדינה קטנה אבל אפילו כאן במדינה הקטנה הזאת יש אפקט דרמטי לכל מהלך.
- 4.ruth 15/06/2015 05:50הגב לתגובה זומה יקרה אם המחירים בשוק הנדל"ן באמת ירדו מה יקרה אם שר האוצר יצליח זאת אומרת ש המחירים באמת ירדו?יכול להיות שיהיה בלגן גדול כי בעלי הדירות לא רוצים במהלך כזה.... בעצם קשה לחזות אתכל התגובות ואת כל המהלכים בשוק הנדל"ן. אין כלכלן מומחה שיכול לתת את כל התחזית.כל השערות פתוחות ואפשריות...
- 3.יעל חביב 13/06/2015 00:09הגב לתגובה זואם החלטתם שאתם צריכים לרכוש דירה - אנחנו החלטנו!!! מכל סיבה שהיא, אין תועלת או תקווה באופק להמתין לה. זאת אומרת לרוץ לקנות!!! אם אין לכם צורך אמיתי ברכישת דירה - אל תקנו!!!
- ליה 15/06/2015 10:46הגב לתגובה זואנחנו עדיין בסימן שאלה וזה מה שמדאיג
- 2.שימי 11/06/2015 00:14הגב לתגובה זוומעבר למעריץ אני מעריך ומקווה שדבריו יפלסו לכולנו את הדרך
- 1.אנונימי 10/06/2015 11:16הגב לתגובה זוסוף סוף דברים נבונים. בלי פנטזיות ובלי להיות פוליטיקלי קורט.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
