האם סחירות תוך יומית מהווה ליתרון? לא בהכרח
ענף מוצרי המדדים בישראל גדל ומתפתח בקצב מרשים. בענף קיימים שני מוצרים, תעודות סל וקרנות מחקות. נכון לסוף נובמבר השנה, שווי הנכסים נאמד ב-118 מיליארד שקלים ו-26 מיליארד שקלים בהתאמה. שני המוצרים הינם פאסיביים ומטרתם זהה - לעקוב אחרי מדדים. עם זאת, ישנם הבדלים רבים ביניהם. בכתבה הזאת נפרט על אחד ההבדלים: סחירות.
תעודת סל סחירה , משמעות הדבר שניתן לקנותה (יצירה) ולמכרה (פדיון) במהלך יום המסחר בבורסה, כמו כל נייר ערך אחר סחיר הרשום למסחר, בשערי השוק על פי ביקוש והיצע. קרן מחקה , מנגד, אינה סחירה. כידוע, קרן מחקה היא קרן נאמנות, ועל כן ניתן לקנותה (יצירה) ולמכרה (פדיון) עד שעה יעודה. לדוגמא, אם שעה ייעודה של הקרן המחקה היא 16:00, אזי כל מי שישדר הוראה לבורסה עד 16:00, יקבל ביצוע בשער סוף היום הנוכחי. מי שישדר הוראה לאחר מכן, יקבל ביצוע בשער סוף יום המחרת. שער הביצוע נקרא NAV והוא שער שיערוך הקרן - המשוערך כל יום ומשקף את שוויה של יחידת קרן אחת.
על פניו נראה כי סחירות מהווה יתרון על אי סחירות. אולם, המציאות בה מזה מספר חודשים קצב גידול הקרנות המחקות גבוה בהרבה מקצב גידול תעודות הסל, מוכיחה שלא בהכרח. כאמור, ישנם הבדלים רבים בין שני המכשירים, וגם בהם נעוצות הסיבות להבדלים בקצב הגיוסים. לא נדון בהם בכתבה זו. כדי להמחיש את טענת הסחירות הנ"ל, להלן דוגמא מספרית על מדד ת"א יתר 50.
ראשית, הבהרה נוספת בעניין השוואת העלויות בין המכשירים: רכישה או מכירה של קרן מחקה, בניגוד לקרן נאמנות מסורתית או כספית, נושאת בחובה עמלת ביצוע, בדומה לתעודת סל. ולכן מבחינה זו הן שוות. כעת, ניגש לדוגמא:
- סיכום המסחר בבורסה ב-2022: איזו מניה הכי סחירה? איזה ענף מבוקש?
- סחירות במניה - למה בעצם זה חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משקיע א' מעוניין לרכוש תעודת סל על מדד יתר 50. לאחר תקופה, לטובת מימוש השקעתו עליו למכור את התעודה. משקיע א' ישלם שלושה סוגי עלויות במהלך ה"סיבוב": הראשון, עמלת קניה ומכירה. השני, מרווח בין קניה למכירה, המאפיין על נייר ערך הנסחר בבורסה באופן רציף. מבדיקות לאורך זמן נראה כי מרווח הנזילות הסביר בתעודות הסל על מדד יתר 50 נע סביב 0.40%. הסוג השלישי הוא דמי הניהול למנהל התעודה העומד על 1%. אם כן, סך העלויות ששילם משקיע א', אם החזיק את התעודה במשך שנה, הוא 1.40%, בנוסף לעמלות ביצוע.
מאידך, משקיע ב' מעוניין לבצע אותו דבר בעזרת קרן מחקה על מדד יתר 50. להלן העלויות ב"סיבוב" שלו. העלות הראשונה היא עמלות קניה ומכירה, וכבר ציינו כי הן שוות עבורו מבחינת התעודה והקרן. העלות השנייה היא מרווח בין קניה למכירה, אשר לא קיימת בקרן מחקה כיוון שאינה נסחרת באופן רציף ושער הקניה והמכירה עבור כל כמות הוא אחד (NAV כאמור לעיל). העלות השלישית היא דמי הניהול למנהל הקרן שעומדת על 0.25%. במקרה של הקרן המחקה, קיימת עלות נוספת - סטיית התקן בין מחיר הנעילה של המדד המייצג את מחיר ה-NAV לשער ה-MID (הממוצע של הגבוה היומי והנמוך היומי) של המדד. עלות זו תייצג את אי הסחירות של הקרן.
יש לציין שביצוע במחיר הנעילה יניב לפעמים רווח על מחיר ביצוע במהלך היום ולפעמים הפסד. אם נחמיר עם הקרן, נניח שהיא עלות הפסדית בלבד. מבדיקה של שלוש השנים האחרונות מתברר כי סטיית התקן הנ"ל עבור מדד יתר 50 היא 0.28%. סך העלויות ששילם משקיע ב', אם החזיק את הקרן המחקה במשך שנה, הוא 0.53% בנוסף לעמלות ביצוע.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא...
לסיכום, ראינו כי בסביבת דמי ניהול נמוכה יותר בקרנות מחקות ביחס לתעודות סל, ובכך ניתן לגשר על חיסרון הסחירות ואף להפוך אותו ליתרון.
- 3.אבי 11/12/2014 11:37הגב לתגובה זולמה לא התייחסת?עוד "עמלה" שמשלמים בקרנות ואין בתעודות סל
- ירון 11/12/2014 20:29הגב לתגובה זולא שכחתי. לעיתים ישנה טעות מעקב שיכולה להיות חיובית ושלילית. אולם, פער התמחור בין תעודה לקרן מחקה משאיר למנהל הקרן מרווח טעות מעקב רב שגם אם ימצה אותו, עדיין יהיה זול מהתעודה
- 2.דני 11/12/2014 11:35הגב לתגובה זוהלכה לך התיאוריה
- ירון 11/12/2014 20:29הגב לתגובה זודמי הניהול המוצהרים של תעודות סל בארץ על מדד יתר 50 הן 1% אשמח לשמוע אחרת.
- 1.משיח 10/12/2014 17:58הגב לתגובה זואיך אפשר לבדוק שהNAV של הקרן תואם את המדד?
- ירון 11/12/2014 20:31הגב לתגובה זוהשווה לתקופה נתונה (גם יומית) בין תשואת המדד לתשואת הקרן
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
