הכישלון של המשביר וההצלחה של רציו: על הפונטציאל של הנפקות אג"ח
תקופה קשה עוברת על חברות החיתום הפועלות בבורסה המקומית. בשבוע שעבר ניסתה המשביר 365 בראשות רמי שביט, המנכ"ל ובעל השליטה בקבוצה, לגייס 50 מיליון שקלים בהנפקת אג"ח ללא דירוג או בטחונות. אלא שהמשקיעים והגופים המוסדיים החליטו להפנות "כתף קרה" למהלך ההנפקה. כישלון אותה הנפקה אינו מקרה בודד. נזכיר כי בחודש שעבר, נאלצה גם חברת התעשיות ברנד, לבטל את תוכניתה לגייס חוב, עקב שיעור היענות נמוך ותמחור גבוה מצד פעילי השוק.
לצד הכישלונות הצורמים, קשה להתעלם מההצלחה האדירה שרשמה הנפקת האג"ח של רציו יהש. השותפות שנמצאת בשליטת משפחות לנדאו ורוטלוי, גייסה כ-356 מיליון שקלים. כאשר לכל משקיע הוצע לרכוש חבילת השתתפות הכוללת 1,000 איגרות חוב ו-2,000 כתבי אופציה. מחיר חבילת ההשתתפות נקבעה על 1,101 ש' והניבה למשקיעים, נכון להיום, רווח נאה של למעלה מ-11%. כאשר בוחנים את הסיבות להצלחת ההנפקה, מגלים כי לזכותה של שותפות רציו, עמדו מס' יתרונות ייחודיים, אשר משכו את תשומת לב פעילי השוק השונים:
חבילת אופציות . תשקיף ההנפקה כלל בחובו תמריץ נאה בדמות כתבי אופציה הניתנות להמרה במחיר מימוש של 65 אג' (צמוד לשער הדולר). כך שבמידה שייכנסו לתוך הכסף, הם יזרימו לקופת רציו 390 מיליון ש' נוספים. אמנם, כתבי האופציה שהונפקו נמצאים מחוץ לכסף, אך הם מעניקים למשתתפים בהנפקת האג"ח אפשרות נוספת לרשום רווח הון מיידי.
ניהול סיכונים איכותי . ע"פ סקירה שפרסם לאחרונה אגף שוק ההון במשרד האוצר, למעלה מ-50% מהשקעות כספי הפנסיה בישראל מרוכזים באג"ח ובמניות שהונפקו על ידי 20 חברות בלבד. כאשר בוחנים את תמהיל ההחזקות אצל הגופים המוסדיים (קרנות נאמנות, פנסיה וגמל), מגלים כי עיקר הפיזור הסקטוראלי בתיקי ההשקעות מופנה לענפי הנדל"ן והבנקים. השתתפות בהנפקת האג"ח של רציו העניקה למנהלי ההשקעות גיוון סקטוריאלי, והגבירה את איכות פיזור הסיכונים בתיקי ההשקעות.
- חברת הבלוקצ'יין שמזנקת 30% ביומה הראשון בבורסה
- המניה שמזנקת 30% ביום המסחר הראשון שלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איכות המנפיק . שותפות רציו כלולה במדד ת"א 100, הימצאות במדד היוקרתי חושפת את החברה לגופים המוסדיים, ומספקת לה פלטפורמה טובה להנפקת חוב. להבדיל, החברות ברנד והמשביר 365 לא כלולות בשום מדד ונמצאות ברשימת יתר המניות - דבר אשר מציב אותן רחוק מעיניהם הבוחנות של הגופים המוסדיים.
העדר אלטרנטיבות השקעה באפיק השקלי . לאחר תקופה ארוכה של ירידת תשואות באפיקי האג"ח השקליים, מדד התל- בונד השקלי מציע למשקיעים תשואה ברוטו צנועה של 1.93%, בעוד שאג"ח של רציו, מעניקה תשואה של למעלה מ-6% ( מח"מ 4.73). חשיפה מדודה לאג"ח של רציו מעלה את תשואת האפיק השקלי ותורמת להגדלת התשואה בתיקי ההשקעות. נזכיר, כי איגרת החוב של רציו אינה מדורגת, ולכן היא אינה צפויה להיכלל במדדי התל בונד.
לסיכום, במשך תקופה ארוכה, עמלים קברניטי הבורסה בכדי להחזיר את אמון ציבור המשקיעים ולפעול להגברת האטרקטיביות של הבורסה המקומית. ניתוח הנפקת רציו ונפח מסחר אדיר של כמעט 160 מיליון ש' ביום המסחר הראשון (לאחר ההנפקה), מגלה כי פעילי השוק מעולם לא עזבו את אחוזת בית, הם פשוט המתינו על הגדר להנפקות בעלות פוטנציאל רווח מהיר.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- 3.מוטי 30/10/2014 22:56הגב לתגובה זואפס מאופס, חסר כל הבנה בהשקעות, שחצן , זהו יצחק קלמין
- 2.השאלה מה יהיו שווים הבטחונות ללא יצוא ? (ל"ת)קקק 29/10/2014 18:56הגב לתגובה זו
- 1.רציו באמת היתה אחלה סיבוב - אני עדיין מחזיק (ל"ת)מוטקה 29/10/2014 16:19הגב לתגובה זו

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
- SBUX. כמו הרשי, סטארבאקס פועלת זה שנים להבטיח את שרשרת אספקת הקפה. המניה כרגע בירידה אז תשמרו אותה להמשך. לא מצרף גרף.
- JBSS. מתמחה באספקת אגוזים. המניה ירדה חדות ונסחרת במכפיל 13. נראה שבונה מהלך עלייה חדש.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- FDP. מחברות התוצרת הטרייה הגדולות בעולם. פוטנציאל עליה ארוך טווח לאור פריצה ההתנגדות אחרי תקופה ההתעגלות הממושכת.