ענקית מזון בתשואה נאה: ברזילפוד בתיק ההשקעות

ליאור מהלל, מנהל השקעות בכיר וראש תחום השקעות זרות ב"תכלית דיסקונט-ניהול תיקים", מתייחס לענקית המזון הברזילאית, ברזילפוד וכדאיות ההשקעה בה
ליאור מהלל | (3)

ברזיל נהנית ממנוע צמיחה המשלב בין תחום הסחורות לתשתיות. בנוסף, שני אירועי ספורט גדולים שברזיל אמורה לארח בעתיד, צפויים לתרום להאצה כלכלית. במהלך 2012, ברזיל סבלה מריבית ריאלית גבוהה, ירידה ביצוא ובסחר העולמי. השנה, היא צפויה להאיץ ולצמוח מעל 4% לאור תהליך הורדת הריבית, הורדת מיסים והשקעה בתשתיות. יחד עם זאת, בתקופות האטה עולמית, חברות דפנסיביות מענף מוצרי המזון, תקשורת ובריאות מושפעות פחות ממחזוריות השוק.

ברזילפוד (סימול:BRF) הינה חברת מזון, הפועלת בברזיל ומחוצה לה. החברה נוצרה ממיזוג ב-2009 של שני תאגידי מזון גדולים בברזיל SADIA ו-PERDIGAO. ברזילפוד הינה חברת המזון הגדולה בברזיל והרביעית בגודלה בעולם (אחרי נסטלה ודנונה), והיא היצואנית העיקרית של ברזיל של מוצרי עוף ובשר. ברזילפוד משווקת את מוצריה לכ-110 מדינות. לחברה כ-60 מפעלי תעשייה בברזיל וארבעה מרכזי הפצה ברחבי העולם. החברה מייצרת ומייצאת מוצרי עוף, הודו ובשר חזיר, וכן מזון מוכן, חלב, קינוחים ומוצרים נוספים. כ-75% ממוצרי החברה הינן מוצרי עוף ובקר, כ-10% מוצרי חלב והיתרה במוצרי מזון נוספים.

הכנסות החברה מפוזרות גלובלית, כ-60% מהייצור של ברזילפוד מיועד לשוק המקומי וכ-40% מופנה לייצוא. נוסיף כי כחצי מהיצוא שלה (כ-20% מכלל ההכנסות), הינו למזרח התיכון והמזרח הרחוק. לחברה כ-70 אלף נקודות מכירה בברזיל. לאור הצפי לשיפור בצמיחה בברזיל החל מ-2013, בהמשך להורדת הריבית, הצריכה הפרטית צפויה להשתפר ולהתבטא בהגברת צריכת המזון בברזיל. כמו כן, החברה צפויה ליהנות מהמשך העלייה בצריכת בשר ועופות בשאר השווקים המתעוררים.

שנה לאחר המיזוג, הכנסות החברה צמחו ב-2011 בכ-19%, אך ב-2012 הכנסותיה צפויות לרדת בכ-7% בשל ההאטה בביקושים בעולם ובברזיל. הכנסות החברה הסתכמו בכ-3.5 מיליארד דולר ברבעון שלישי 2012 לעומת כ-3.9 מיליארד דולר ברבעון מקביל.

נציין, כי מלבד הצפי לשיפור בצמיחה ובצריכה הפרטית בברזיל בשנה הקרובה, החברה מתכננת לצמוח בנוסף באמצעות רכישות אגרסיביות מחוץ לברזיל. המרווח הגולמי ברבעון השלישי עומד על כ-21.2% לעומת כ-21.8% ברבעון השני ב-2012 וכ-25.5% ברבעון המקביל. בהקשר זה נציין, כי החברה רגישה לשינויים במחירי חומרי הגלם ולמחירי הגרעינים, אשר צפויים להתייצב ב-2013. למרות זאת, החברה מצליחה לשמור בשנים האחרונות על שיעור EBITDA שנתי ממוצע של כ-10%.

החברה נסחרת לפי שווי שוק של כ-20 מיליארד דולר. ההון העצמי בסך כ-7 מיליארד דולר, מממן כ-45% ממאזן החברה ומותיר לברזילפוד כרית ביטחון מרשימה. סך החוב של החברה ירד מכ-4.8 מיליארד דולר ברבעון שני, לכ-4.5 מיליארד דולר בסוף רבעון שלישי 2012. יתרות הנזילות של החברה אמנם ירדו בסוף הרבעון השלישי לכ-743 מיליון דולר מכמיליארד דולר ברבעון הקודם, אך היקף הפירעונות הצפוי עד לסוף 2017 עומד על כ-250 מיליון דולר.

בשנתיים האחרונות חלה עלייה הדרגתית ביחס החוב נטו ל-EBITDA, מכ-1.8 לכ-3. לחברה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת שנתי של כ-1.2 מיליארד דולר. החברה מחלקת דיבידנד שנתי של מעל 200 מיליון דולר, באופן לא קבוע, ובמידת הצורך תוכל להפחיתו על מנת לשפר ולעמוד ביכולת החזר החוב שלה.

החברה הנפיקה חוב במאי 2007 של כ-250 מיליון דולר באג"ח נקובה דולרית, הנפדית במאי 2017 (כ-4.3 שנים) ונסחרת כיום בתשואה שנתית לפדיון של כ-3.25%. נדגיש, כי דירוג האשראי של החברה עלה ב-2012 ע"י סוכנות הדירוג P&S מכ-BB+ לכ-BBB-, בשל מובילות החברה בייצור מוצרי עוף והפיזור הגיאוגרפי של ההכנסות.

אנו מאמינים, כי הצמיחה בכלכלת ברזיל בשנים הקרובות, תוביל לביקושים גוברים למזון במדינה זו. בנוסף, התאוששות בכלכלה העולמית תוביל לצמיחה מואצת של השווקים המתעוררים ולהמשך העלייה בצריכת בשר ועופות בשווקים אלו. לדעתנו ההשקעה באג"ח ברזילפוד ראויה לאור חוסנה הפיננסי, אסטרטגיית החברה ומובילות השוק שלה .

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יותר בטוח ETF או תעודת סל על ברזיל (ל"ת)
    22 03/02/2013 15:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גרף - בדקנו ! 03/02/2013 13:26
    הגב לתגובה זו
    למה לחפש צרות [ דיבידנד לא קבוע מלא גאפים בגרף ] מה , כבר נגמרו הצרות ? הכל דבש פתאום ? שצריך לחפש מתחת לאדמה מניות בברזיל
  • 1.
    טעות 03/02/2013 13:05
    הגב לתגובה זו
    ולא ככתוב
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.