בשוק של תספורות על ימין ועל שמאל - הנה דוגמה שאפשר אחרת

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, מתייחס להסדרי החוב בשוק אגרות-החוב הקונצרניות ונותן דוגמא להתנהלות שונה של החברה הלווה
סיון ליימן | (10)

לאחר שנתיים טובות בשוק ההון הגיעה שנת 2011 והוכיחה חד-משמעית כי המשבר הפיננסי העולמי טרם הגיע לסיומו. במהלך השנה שחלפה ראינו 18 חברות שנקלעו להסדרי חוב בהיקף כספי של 5.77 מיליארד שקל. את הרשימה מובילים שלושת הטייקונים יצחק תשובה (דלק נדלן), יוסי מימן (אמפל אמריקן) ואילן בן דב (טאו תשואות). נקודה מדאיגה נוספת היא שבין החברות שנקלעו להסדר חוב, ניתן למצוא גם את חברת השיווק החקלאי הממשלתית אגרסקו.

בשוק בו חברות רבות מתקשות לעמוד בהחזר החוב לבעלי אג"ח ובוחרות להגיע להסדר חוב בו מתבצעת "תספורת" למחזיקי אג"ח, מעניין לגלות התנהלות שונה של חברה ביחס למחזיקי אג"ח שלה.

חברת גלובל כנפיים ליסינג הינה חברת בת בבעלות מלאה של קבוצת כנפיים שהינה בעלת השליטה בחברת התעופה הישראלית אל על. החברה עוסקת ברכישה, החכרה ומכירה של מטוסי נוסעים ומטען, והנפיקה בנובמבר 2010 אג"ח שקליות בהיקף של 200 מיליון שקל, בריבית של 7%.

בנובמבר 2011 הגישה חברת התעופה האמריקנית אמריקן איירליינס בקשה לפשיטת רגל (תהליך המכונה בלעז "Chapter 11"), זאת לאחר שהיקף חובותיה הגיע ל-29.6 מיליארד דולר. הבעיה שנוצרה כתוצאה מכך בחברת גלובל כנפיים, נבעה מן העובדה כי 6 מבין 23 המטוסים של גלובל כנפיים הוחכרו לחברת בת של אמריקן איירליינס.

מחזיקי אג"ח של גלובל כנפיים חששו מפני התערערות ביכולת החזר החוב של החברה ופנו להנהלתה בתחילת ינואר 2012 תוך דרישת מספר תנאים שאם החברה לא תעמוד בהם, כך איימו, הם יעבירו בקשה לפירעון מיידי של אג"ח מסדרה א'. דרישותיהם של מחזיקי אג"ח היו כדלהלן:

- החברה לא תבצע חלוקת דיבידנד לבעלי המניות ללא אישורם.

- לא תבוצע עסקה של החברה עם בעלי השליטה בחברה (עסקת בעלי עניין).

- לא תבוצע כל הקדמת תשלום לתאגידים בנקאיים או גופים מממנים אשר העמידו מימון לחברה.

- פתיחת חשבון נאמנות בו ישועבד על-ידי החברה סך כספי בהיקף השווה לתשלומי הקרן האחרונים שעל החברה לשלם למחזיקי אג"ח - זאת בשעבוד קבוע לטובת הנאמן.

לאחר משא ומתן בין מחזיקי אג"ח לחברה (אותו הובילו מגדל שוקי הון וכלל פיננסים) הודיע ביום חמישי האחרון נבו רזניק פז, הנאמן לסדרה א', כי החברה קיבלה בהבנה את רצון המחזיקים באג"ח לחיזוק יכולתה הפיננסית, וכי נחתם בין הצדדים הסכם הקובע שלוש מגבלות עיקריות על החברה.

המגבלה הראשונה קובעת שהחברה לא תחלק דיבידנד שנתי של מעל ל-6.5 מיליון דולר. המגבלה השנייה קובעת שנדרש אישור של מחזיקי אג"ח לעסקאות בעלי עניין. המגבלה השלישית קובעת כי החברה תחזיק 10 מיליון דולר לא משועבדים, כדי שתהיה בידיה נזילות מספקת לעמוד בהתחייבות לבעלי אג"ח והבנקים. בשל דרישה זו התחייבה החברה כי אם תבצע פדיון מוקדם לבנקים, תבצע גם פדיון מוקדם לבעלי אג"ח. בעקבות ההסכם הורידו מחזיקי אג"ח את הדרישה להעמיד את אג"ח לפירעון מוקדם.

בנימה אישית עליי לומר כי אנקדוטה זו נדירה למדי במחוזותינו, ונדירותה אכן מצערת, משל "היוצא מן הכלל אשר מעיד על הכלל". בתקופה בה קיים שימוש אינסופי במילה הנלעגת "תספורת"- הטומנת בחובה נורמות של התנהלות בלתי-אחראית ובלתי-מוסרית כלפי ציבור מחזיקי אגרות-חוב - נראה שאפשר גם אחרת.

סיפור זה מלמד אותנו שהתנהלות נבונה, זהירה ואחראית של מחזיקי אג"ח לצד שיתוף פעולה והגינות של החברה, משפרות את יכולת הפירעון של מחזיקי אג"ח. אני מקווה שנמשיך לראות שיתופי פעולה מוצלחים מעין אלה בין מחזיקי אג"ח לבעלי החברות שימנעו מהחברות להגיע להסדרי חוב עם בעלי אג"ח.

ב-11 בינואר 2011 המלצתי על אגרת-החוב מסדרה א'. דעתי לגביה נותרה כשהייתה (ואף התחזקה לאור התנהלותה של הנהלת החברה מול ציבור מחזיקי האג"ח). אני סבור כי מדובר בהשקעה בחברה טובה ויציבה אשר חיזקה את יכולותיה הפיננסיות ופועלת באחריות כלפי מחזיקי אגרות-החוב.

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    המג' יק 21/02/2012 16:50
    הגב לתגובה זו
    אותם בעלי עניין בכנפיים,הבורוביצ' ים,הם האחראים לנפילת רשת הקמעונאות קלאב מרקט עם תרגיל העוקץ שהאכילו את כל הספקים (מי שזוכר את סיפור הלוקשים מול אסם)מלפני כמה שנים.אז הם משכו משכורות ודיבידנדים בסכומי עתק ע" ח אסם ועלית ואחכ פשטו רגל.ראו הוזהרתם
  • 5.
    רמי 21/02/2012 14:32
    הגב לתגובה זו
    חובות לציבור, והרווחים לכיס של תשובה. ככה זה עובד בשוק ההון בישראל ? ככה הופכים לטייקון ?!
  • מנחם 22/02/2012 08:26
    הגב לתגובה זו
    כסף מהציבור על תקן הלוואה אבל להחזיר אותה לא כ" כ מתחשק אז לא מחזירים ושולחים אותנו להסתפר!!!
  • 4.
    גיל 21/02/2012 13:28
    הגב לתגובה זו
    לקנות עכשיו או לחכות עוד.
  • סיון ליימן 21/02/2012 16:58
    הגב לתגובה זו
    לדעתי מדד הבנקים מענייןלהשקעה למשקיעים לטווח בינוני ארוך.
  • 3.
    מה דעתך על מניית טאואר (ל"ת)
    רפי 21/02/2012 13:23
    הגב לתגובה זו
  • סיון ליימן 21/02/2012 14:50
    הגב לתגובה זו
    אינני פוסל את ההשקעה במניה, אולם לדעתי אג" ח ו של טאואר עדיפה על המנייה. תשואה של 12.2% צמודה לדולר לאחר הרחבת הסדרה.
  • 2.
    שרון 21/02/2012 12:40
    הגב לתגובה זו
    אם כדי לקנות את לאומי301 רבית משתנה למרות עליות למה לאומי 301 עלה למרות צפי לירידה ברבית
  • סיון ליימן 21/02/2012 15:16
    הגב לתגובה זו
    אני מעדיף את לאומי מימון יד צמוד עם דירוג יותר גבוה. לגבי העלייה באג" ח אינני בטוח שהריבית תרד בחודשים הקרובים.
  • 1.
    פרופ" דורף 21/02/2012 10:50
    הגב לתגובה זו
    עכשו הזמן לקנות מניות ,לפני העליה הגדולה .שימו לב לעליות של מניית ב ז ן.
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.