כל הסיבות לשמוח שהאוצר מנפיק חוב לשלושים שנה

רונן קפלוטו, מנהל השקעות במגדל קרנות נאמנות, סוקר את הסדרות אגרות החוב הממשלתיות הקיימות, ומציג את אלה החדשות ל-30 שנה
רונן קפלוטו | (4)

לפני יומיים, יחידת ניהול החוב הממשלתי הנפיקה אג"ח שקלי לא צמוד מדד לפדיון בעוד 30 שנה. הנפקה זו זכתה להצלחה גדולה עם ביקושים של 1.1 מיליארד ש, והינה המשך ישיר להנפקות האחרונות של סדרות צמודות מדד לטווחים דומים (ממשלתי צמוד 841).

התרומה לשכלול שוק החוב המקומי.

מעתה יוכלו המשקיעים לתמחר ציפיות אינפלציה ארוכות טווח. מאחר שכאמור, קיימת היום בשוק סדרת אג"ח ממשלתית צמודה לטווח זהה, ניתן לתמחר את ציפיות האינפלציה ארוכות הטווח כנגזרת של הפרשי התשואה בין האיגרת הצמודה ללא צמודה.

מעבר לזה, נוכל לתמחר תשואה (חסרת סיכון, כמובן) ארוכת טווח וממנה לגזור את הריביות השוררות בשוק האשראי הבנקאי הארוך, במיוחד בשוק המשכנתאות אשר עד כה תומחר בעזרת ני"ע לא סחירים וכל מיני הערכות של בנק ישראל. מעתה, יוכלו הבנקים לצטט את הריביות הארוכות בהתאם לריביות השוררות בשוק הסחיר.

כמו כן, ניתן יהיה לתמחר את פרמיית הסיכון של החוב הישראלי גם במח"מים ארוכים. חדשות טובות למשקיעים זרים ומקומיים כאחד, אשר מתמחרים את פרמיית הסיכון של החוב המקומי כנגזרת של המרווח בינו לבין החוב האמריקני, הנחשב לחסר סיכון (על אף הורדת הדירוג שלו באחרונה). עד כה ניתן היה לעשות זאת רק בטווחים לפדיון של עד 10 שנים, מהיום יתאפשר הדבר גם במח"מים הארוכים.

ההנפקה הנוכחית תתרום גם לעלייה בנזילות של סדרות לטווחים שמעל עשר שנים (למשל ממשלתית שקלית 1026 ל-15 שנים) שעד כה סבלו מנזילות נמוכה יחסית עקב היותן מכשיר פיננסי "נכה" שלא היה בר השוואה לתשואות השוררות בעולם. בהנחה שהכמות שתונפק תלך ותגדל בהדרגה, סביר לצפות ליצירתו של עקום תשואות שלם ומדויק יותר משהיה עד כה.

גם ההנפקות הקונצרניות שהתשואה עליהן היא נגזרת של מחיר החוב חסר הסיכון (ממשלתית) בתוספת פרמיית הסיכון הייחודית לכל מנפיק, יהנו כעת מנקודת ייחוס לטווחים ארוכים. מה שרלוונטי להנפקות של חברות ממשלתיות וחצי ממשלתיות כגון: מקורות, חח"י ודומיהן, ולפרויקטים ארוכי טווח בתחום התשתיות.

הבשורה למשקיעים, בראש ובראשונה לקרנות הפנסיה

אחד מעקרונות ניהול חיסכון ארוך טווח הוא התאמת מח"מ ההתחייבויות למח"מ הנכסים. מה שקוראים בעגה המקצועית, "סיכון מח"מ", סיכון שבא לידי ביטוי לדוגמא כשעובד חדש מצטרף לקרן פנסיה וצפוי שימשוך את הכספים רק בעוד 30 שנה או יותר. במצב הנוכחי, אין לקרן הפנסיה דרך טובה להעריך את גובה הפנסיה שתוכל לשלם לו שכן עד כה לא היה קיים מכשיר חסר סיכון שיבטיח תשואה זו.

עד לאחרונה לא היו למנהלי הקרנות כלים מספיקים לניהול חשיפת המח"מ, בעוד שמאז שהונפקו הסדרות הארוכות, יכולים המנהלים לטפל באתגר הזה ביתר דיוק. מעבר לכך, התשואות ל-10 ו-15 שנים שהיוו עבור אותם גופים את הדרך ליצירת התשואה ארוכת הטווח, יאבדו את חנן בעיני משקיעים ארוכי טווח, וייתכן שכעת נראה תופעה של עליית התשואות עליהן כתוצאה מהארכת המח"מ של הגופים הפנסיוניים.

אך לא רק הגופים הפנסיוניים צפויים ליהנות מהמכשיר החדש. סוחרי אג"ח שמרוויחים מתנודות קטנות (יחסית) בשיעורי התשואה יוכלו כעת ליהנות ממנוף המח"מ של הניירות שהונפקו (מח"מ של כ-15 שנים יכול לייצר בתנאים הנכונים רווחים נאים ביותר).

הבעת האמון בכלכלת הישראלית

שאיפתה של כל מדינה שמנפיקה חוב היא להנפיק אותו למח"מ הארוך ביותר האפשרי. השאלה היא כמובן, האם היא תפגוש בצד השני משקיעים שיהיו מוכנים להלוות לה לתקופה כה ארוכה? בשווקי החוב העולמיים זה מכשיר קיים אבל לאו דווקא שכיח. הכניסה של ישראל למועדון היוקרתי של מדינות שמנפיקות חוב ארוך איננה מובנת מאליה והיא בהחלט תעודת כבוד לאוצר הישראלי.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    טוש יבי 12/01/2012 13:49
    הגב לתגובה זו
    כשהונפק לראשונה שחר במחמ 5 שנים אמרו " מטורף מי שקונה" . מאז השחר עלה ב-350%. הנפקת אגח שקלי ל-30 שנה היא צעד מצויין. בעוד עשור כשחלק קטן מהציבור יתחיל לקנות , הקונים הנוכחיים יוכלו להתגאות שעשו כסף בהנפקה. רונן צודק במאה אחוז.
  • 3.
    באמת כל הכבוד,אבל נחכה להמשך (ל"ת)
    כולה 200 מיליון שקל 11/01/2012 16:33
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בן 11/01/2012 13:41
    הגב לתגובה זו
    ידוע אם תהיה קיימת מחר...
  • 1.
    אנונימוס 2 11/01/2012 13:23
    הגב לתגובה זו
    לקבל היום כסף ל-30 שנים זה מאוד משמח את האוצר.רק תגידו לי,יש מי שיחזיר?
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.