החלום עדיין רחוק אבל בועט אבוג'ן מתבססת עסקית בעזרת ה-SPINOFF

מחלקת המחקר של בנק דיסקונט מפרסמים המלצת "יתר" לאבוג'ן לאור הרחבת החברה, התשתיות והמו"פ, והשקת תוכנות חדשות. לאן יגיע החלום? והאם בר ביסוס?

אבוג'ן ממשיכה להיות חברה מועדפת עלינו בתחום הביו-מד - הזרעים של דור העתיד יהיו חייבים בהתאמות (לתנאי מזג אוויר קיצוניים יותר כגון יובש, בצורת, קרה וכו'). זאת, בהינתן ביקושים הולכים וגדלים למזון (גידול באוכלוסיה העולמית ושיפור בדיאטה - עתירת חלבון) ושטחי מזרע שאינם גדלים באופן המדביק את קצב הביקוש. כיום, חלק דומיננטי מהחקלאים בארה"ב עושה שימוש בזרעים מהונדסים גנטית - מגמה הצומחת וגדלה בתעשיית האגרו-כימיה.

החקלאים מרוצים מאוד, שכן שימוש בזרעים מהונדסים גנטית מאפשר מקסום הרווח מכל יחידת שטח חקלאית. כל עוד עודף המחיר של הסחורות החקלאיות על מחירי התשומות, מאפשר לחקלאים רווחיות גבוהה. להערכתנו, התעשייה תהנה פעמיים: בפעם הראשונה ממחירים גבוהים לסחורות חקלאיות, בפעם השנייה מאימוץ השיטות ע"י חקלאים נוספים בעולם (בין היתר תלוי רגולציה) וממוצרים מסחריים חדשים שיושקו בשנים הבאות.

החברה נמצאת בלב העשייה להבטחת הגידולים החקלאיים של העתיד - יכולות ייחודיות שיש לחברה הופכות אותה לחברה העצמאית המובילה בעולם בתחום זיהוי רצפי גנים. ריבוי הפרויקטים הקיימים במסגרת שיתופי פעולה שיש לחברה עם מרבית השחקניות המובילות בענף, מספקים היתכנות סטטיסטית ממשית כי אחד או יותר מפרויקטים אלו יבשילו לכדי מוצרים מסחריים בעוד מספר שנים. במידה וכך יהיה (ואין כל וודאות בכך), אבוג'ן תהנה מתמלוגים גבוהים בעתיד, שירדו כמעט כולם לרווח הנקי.

בנוסף, לחברה יכולת להמשיך ולפתח פרויקטים נוספים במרוצת השנים. פוטנציאל זה, בשילוב עם מאזן איתן המתבטא ביתרות מזומן של כ-57 מיל' ד' וללא חוב (אין צורך בגיוס כספים בשנתיים הקרובות) מלמד על פוטנציאל שווי משמעותית גבוה מהנוכחי. יחד עם זאת, בינתיים מדובר בחברה ששורפת מזומנים, בעלת תלות בשיתוף פעולה עם מונסנטו וללא כל וודאות לגבי הצלחות מסחריות בעתיד ולכן הסיכון מוגדר כגדול.

המשך התבססות עסקית

לאחרונה הרחיבה החברה את תשתיות המחקר והפיתוח בלמעלה מ-50%, הגדילה את מצבת כח האדם בכ-30% לכ-150 עובדים והשיקה תוכנות חדשות לאיתור רצפי גנים. במסגרת שיתופי הפעולה הקיימים, הפרויקטים מתקדמים יפה. החברה החליטה לבצע SPINOFF של פעילות הביופיול (פיתוח זני קיקיון) לחברת בת חדשה. בהקשר זה אנו מעריכים כי הבשלה לכדי מוצר מסחרי מוטלת בספק ותצריך השקעות בשנים הקרובות, אך עצם המהלך עשוי להציף ערך בחברה.

החלום

מדובר בחברת חלום ללא תזרים וודאי או מכירות. החלום עוד רחוק ולכן יכול להחזיק מעמד בשוויים מגוונים (גבוהים כנמוכים) עוד זמן ממושך. יחד עם זאת, החלום עדיין בועט. להערכתנו, מדובר במניה המצריכה סבלנות - Buy & Hold, בעלת פוטנציאל שווי כפול (ולמעלה מכך) מזה של היום, בהתממשות תסריט אחד מהשניים: או שתירכש ע"י אחת מהשחקניות המובילות בתחום או שאחד או יותר מפיתוחיה יבשילו לכדי מוצר מסחרי.

מותירים המלצה על "תשואת יתר" ללא מחיר יעד, סיכון גבוה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

פרסום האינדקטורים החשובים ביותר מתקרב

דוד ויגדר ואתי פלד, בנק דיסקונט, מתייחסים לפירסום מדד המכירות הקמעונאיות בארה"ב ומדד המחירים לצרכן הישראלי - שניהם מהווים כאינדיקטורים חשובים המצביעים על מצבו של המשק

ביום שלישי הקרוב (ה-13.11.12) צפוי להתפרסם בארה"ב מדד המכירות הקמעונאיות לחודש אוקטובר. מדובר באינדיקטור חשוב לצריכה הפרטית (המהווה כ-70%) מהתוצר של ארה"ב. נזכיר כי נתוני התוצר מתפרסמים פעם ברבעון (כחודש לאחר סיומו), כך שלאינדיקטורים השוטפים קיימת חשיבות גבוהה בחיזוי המגמות הכלכליות. המדד מתבסס על מדגם חנויות המסחר הקמעונאי, ומודד את השינוי שחל בסך ההוצאה הכספית של הצרכנים בחודש הנוכחי לעומת החודש הקודם לו. המדד מנכה את ההשפעות העונתיות על דפוסי הרכישות של הצרכנים הפרטיים, אך עם זאת מושפע משמעותית הן מהרכישות של כלי רכב והן מהמחירים, ובפרט ממחירי הדלק. לכן, קיימים מדדי מכירות קמעונאיות ללא כלי רכב או דלקים. בחודש ספטמבר עלה המדד ב-1.1%, זה חודש שלישי ברציפות. יתרה מזאת, המדד הפתיע לטובה את החזאים, אשר ציפו לעלייה של 0.8% בלבד, תגובת שוק המניות בוול סטריט הייתה חיובית. הגידול החד ביותר נרשם בהוצאה על מוצרי אלקטרוניקה (שיגעון האייפון 5), כאשר גם ביתר סעיפי ההוצאה נרשמו עליות. כאמור, מדובר באינדקטור לצמיחת התוצר. ואכן התוצר ברבעון השלישי בארה"ב התרחב ב-2% (מעל התחזיות) בהובלת הגידול בצריכה הפרטית. יש לציין, כי על פי חציון התחזיות במערכת בלומברג, צפוי המדד הקרוב לרדת ב-0.1%. מנגד המדד ללא כלי רכב צפוי לעלות 0.3%. להפתעה כלפי מעלה במדד תהיה השפעה חיובית על השווקים, ולהיפך. בהמשך השבוע, יום חמישי (15.11.12) יתפרסם בישראל מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר. בשונה ממדד המכירות הקמעונאיות, מדד זה מגלם את שיעור השינוי בעלות "סל קבוע" של מוצרים ושירותים, שחל במשך התקופה (חודש, שנה וכו'). "סל" זה מייצג את הצריכה של משקי הבית בתחומי המזון, דיור, בריאות, הלבשה והנעלה, תחבורה ותקשורת ועוד, כאשר לכל הוצאה משקל שונה. עליית המדד נקראית אינפלציה, ומשמעותה שעל מנת לרכוש את אותו סל מוצרים נדרשת הוצאה כספית גבוהה יותר, כלומר הכסף שווה פחות. מנגד, אם נלקחה הלוואה שאינה צמודה למדד, אזי ההלוואה נשחקת. אחד מיעדי בנק ישראל הינם לשמור על יציבות המחירים , כאשר יעד האינפלציה השנתי הינו 1%-3%. ההערכות למדד חודש אוקטובר הן עלייה של 0.2%, כאשר האינפלציה ב-12 חודשים לאחור צפויה לעמוד על 2.2% - כלומר, קרוב למרכז היעד של בנק ישראל. המדד הקרוב צפוי לשקף בין היתר את עליית מחירי המזון, ומנגד את ירידת מחירי הדלקים. כמו גם את ההשפעות העונתיות (הלבשה, דיור, נסיעות לחו"ל וכו'). בהקשר זה יש לציין, כי המדד לחודש ספטמבר נותר ללא שינוי, בעוד שחציון תחזיות האנליסטים עמד על גידול של 0.5%. ההפתעה במדד הובילה בין היתר לירידה בציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון. נזכיר כי להפתעה מהותית במדד הקרוב צפויה להיות השפעה על המסחר באגרות החוב.