סוף עידן: קנון מוכרת את יתרת מניותיה בצים תמורת 178 מיליון דולר
אחרי למעלה מ-20 שנה בהן החזיק במניו צים החליט עידן עופר, בלע השליטה בחברת קנון למכור את יתרת מניותיו בחברת הספנות, שזינקה במעל 110% בשנה האחרונה וניצבת כעת ללא בעלי מניות משמעותיים
סוף עידן: חברת קנון קנון -3.45% של איש העסקים עידן עופר, מוכרת את יתרת מניותיה (7.6%) בענקית הספנות הישראלית צים צים תמורת סכום של כ-178 מיליון דולר. מאז הקמתה, בשנת 2017, מימשה קנון סכום של כ-2.1 מיליארד דולר, מהשקעתה בצים.
על פי הדיווח של החברה, היא החלטה למכור את יתרת 9.1 מיליון מניותיה בצים תמורת 178 מיליון דולר לצד דיבידנדים של 47 מיליון דולר. זאת לאחר שבחודש שעבר היא הודיעה על כוונתה למכור את המניות שנותרו ברשותה. עוד קודם לכן, במהלך חודש יוני היא מכרה 5 מיליון מניות במחיר ממוצע של 21.1 דולר למניה, ובסכום כולל של 110.6 מיליון דולר. בנוסף, התקשרה החברה בהסכם למכירה עתידית של 5 מיליון מניות נוספות תמורת סכום שעמד לבסוף על 120 מיליון דולר.
ההחלטה של קנון לממש את המניות הגיעה בין היתר על רקע הזינוק בשווי של צים, בחודשים האחרונים, בעקבות המצב בשוק הספנות. בשלושת הרבעונים האחרונים הציגה החברה צמיחה מתמדת שהחזירה לחיקה את המשקיעים, שעזבו לאחר הקורונה. את הרבעון השלישי של השנה סיימה החברה עם הכנסות שיא של 2.77 מיליארד דולר לצד רווח משמעותי לא פחות של 1.13 מיליארד דולר.
מתחילת השנה זינקה מניית החברה בכ-118% והיא נסחרת כעת לפי במחיר של 21.5 דולר למניה, המשקפים לה שווי שוק של כ-2.58 מיליארד דולר.
- אופיר נאור ניצח את צים - החברה תכניס שני דירקטורים חיצוניים
- הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גרף מניית צים בשנה האחרונה
עופר מסכם שני עשורים
צים, שהוקמה בישראל ב-1945, ידעה לא מעט עליות ומורדות במהלך פעילות העסקית. בסוף המילניום הקודם רכשה משפחת עופר את השליטה בחברה לישראל, שהחזיקה את צים. תחת שליטתו של עופר עברה צים שני הסדרי חוב משמעותיים, לאחר שנקלעה להפסדים גדולים ואף עמדה בפני פשיטת רגל. האחרון שבהם, אילץ את קנון, שפוצלה מהחברה לישראל לוותר על מניותיה לטובת הנושים, ולהשקיע 200 מיליון דולר בתמורה ל-32% ממניות צים.
מי שנקרא לחלץ את הספינה הטובעת הוא אלי גליקמן שמונה למנכ"ל בשנת 2017 לאחר שניהל את חברת החשמל. יחד, הובילו גליקמן ועופר את המהלך להנפקת צים בבורסה בארצות הברית, בתחילת שנת 2021, לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר. מאז, הספיק שוויה להאמיר לשווי שיא של 10.6 מיליארד דולר במהלך חודש מרץ 2022. אלא שמאז היא חוותה ירידה משמעותית, והתייצבות בחודשים האחרונים על שווי של כ-2.6 מיליארד דולר.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
אלי גליקמן, מנכ"ל צים; צילום: שלומי יוסף
- 2.Dani 26/12/2024 17:10הגב לתגובה זומעריך בקרוב מלחמת שליטה
- 1.Dani 26/12/2024 17:03הגב לתגובה זוכסף על הרצפה ,שווי שוק 2.5 מיליארד , רווח 1.3 מיליארד ברבעון ,אין עוד דברים כאלה !
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
