גוגל תחת מתקפה: למה בוול-סטריט צופים שהחברה תצלח את האתגרים
למרות הירידות החדות במניה והאיום הכפול מצד הרגולטורים והבינה המלאכותית, האנליסטים רואים אפסייד של עד 55% למניית גוגל
מניית אלפאבית GOOGLE צנחה אמש ב-4.7% והיום היא ממשיכה את המגמה השלילית עם ירידות של עד 2%, לאחר שמשרד המשפטים האמריקאי הציע צעדים דרמטיים לפירוק אחיזתה בשוק החיפוש. זה מצטרף לחששות המשקיעים מהבינה המלאכותית הג'נרטיבית, שמאיימת על מודל העסקים המסורתי של החברה.
למרות האתגרים הכפולים - מהממשל ומהמתחרים - בוול-סטריט סבורים שגוגל תצא מחוזקת גם מהמשבר הזה. מאז שהונפקה ב-2004 במחיר מתואם של 2.13 דולר למניה, החברה הוכיחה יכולת מרשימה להסתגל לשינויים טכנולוגיים. העסק של גוגל ממשיך לשגשג: הכנסות הפרסום שלה חצו את רף 250 מיליארד הדולר בשנה, מערכת ההפעלה אנדרואיד שולטת בשוק הסלולר העולמי, ופעילות הענן צפויה להניב 58 מיליארד דולר בשנה הבאה.
יוטיוב, למרות שמדברים עליה פחות מטיקטוק, הפכה לפלטפורמת התוכן המובילה בעולם עם למעלה ממיליארד שעות צפייה ביום. תזרים המזומנים האדיר - 435 מיליארד דולר בעשור האחרון - מאפשר לחברה להשקיע בפרויקטים עתידניים כמו המכוניות האוטונומיות של Waymo.
עליית הצ'טבוטים - עדיין לא פוגעים בגוגל
ChatGPT הגיע אלינו בנובמבר 2022, והציג איום חדש על הדומיננטיות של גוגל. הבינה המלאכותית הג'נרטיבית מאפשרת למשתמשים לקבל תשובות ישירות במקום לגלול בין קישורים. ההצלחה הייתה מיידית - 100 מיליון משתמשים תוך חודשיים. Perplexity, שהושקה חודש אחרי ChatGPT, כבר מגיעה ל-15 מיליון משתמשים בחודש והשיקה לאחרונה עוזר קניות. החברה ענתה על כ-425 מיליון שאלות בחודש האחרון, עלייה חדה מ-500 מיליון בכל 2023.- גוגל ודיסני נכנסות למלחמה - מיליוני צופים נותרו ללא ESPN ו-ABC
- הגרפים של גוגל וטסלה ולמה קריטי לשמור על ראש פתוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך בינתיים, הנתונים לא מצביעים על פגיעה בגוגל. מיקרוסופט, שהייתה הראשונה לשלב את ChatGPT במנוע החיפוש Bing, לא הצליחה לגרוף נתח שוק משמעותי. דוחות אוקטובר של גוגל הפתיעו לטובה, במיוחד בתחום החיפוש. החברה משלבת כעת סיכומי AI לצד תוצאות החיפוש המסורתיות, והנהלת החברה אופטימית לגבי היכולת למנף זאת להכנסות.
היתרון של גוגל
לגוגל יש יתרון משמעותי על פני המתחרות החדשות - היא עסק רווחי. OpenAI ו-Perplexity עדיין בשלבים מוקדמים של פיתוח עסקי ואינן רווחיות. יתרה מכך, Perplexity נתבעת על שימוש בתוכן ללא תשלום. התחזיות מראות שפרסום בחיפוש ימשיך לצמוח ב-6% ב-2025 וב-5% בממוצע עד סוף העשור. ה-AI לא צפוי להחליף את החיפוש המסורתי, אלא להוות פורמט נוסף לקבלת תשובות.
גוגל כבר פועלת במודל הכנסות כפול - פרסום ומנויים. שירות Google One עבר את רף 100 מיליון המנויים, כשהגרסה הפרימיום כוללת את יכולות ה-AI המתקדמות ביותר תמורת 20 דולר לחודש.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לחברה יש גם יתרון של שנות ניסיון עם פרויקטי AI כמו Google Brain ו-DeepMind, וחומרה ייעודית משלה. היא גם רכשה לאחרונה את character.ai תמורת 2.7 מיליארד דולר. עם תזרים מזומנים תפעולי צפוי של 154 מיליארד דולר ב-2025, גוגל מתכננת להשקיע 59 מיליארד דולר בעתיד ה-AI שלה - סכום דומה להשקעות מיקרוסופט.
הסיכון האמיתי
הסיכון האמיתי של גוגל מגיע מכיוון הרגולטורים. משרד המשפטים דורש מכירת הדפדפן Chrome ואיסור על בעלות בכל דבר שמעניק העדפה לגוגל, כולל שיתוף אינדקס החיפוש שלה בחינם. אך האנליסטים סבורים שרוב ההמלצות לא יעברו בבית המשפט או בערעור. הליכי הערעור צפויים להימשך לפחות עד 2027, והנשיא הנבחר טראמפ כבר הביע התנגדות לפירוק גוגל.
המניה כבר מתמחרת את הסיכונים הרגולטוריים: היא נסחרת במכפיל של 19.4, נמוך מה-S&P 500 שנסחר עם מכפיל 22 ומפייסבוק שעם 22.9.
הפוטנציאל עצום
ניתוח שווי החלקים של אלפבית מראה פוטנציאל עצום: עסקי הענן שווים כ-325 מיליארד דולר, יוטיוב עד 800 מיליארד דולר, ו-Waymo מוערכת ב-300 מיליארד דולר ומעלה. זה משאיר את עסקי החיפוש בשווי של כ-550 מיליארד דולר, או מכפיל של 5 על EBITDA - הערכה שמרנית מאוד לעסק דומיננטי כל כך.
אנליסטים רואים אפסייד של 55% למחיר המניה ל-260 דולר על בסיס סכום החלקים. חזרה למכפיל ההיסטורי של החברה תציב את המניה על 234 דולר, עלייה של 40%. משקיעים מובילים, כמו ביל נירן ממנהלת ההשקעות Oakmarket Select, טוענים שפיצול כפוי של החברה דווקא עשוי להעלות את שווי המניה בטווח הארוך.
המסקנה: למרות האתגרים המשמעותיים, גוגל נמצאת בעמדה טובה להתמודד איתם ולהמשיך לצמוח. המניה נסחרת במחיר אטרקטיבי שמגלם מרווח ביטחון נאה למשקיעים.
תמצית הסיפור היא שגם אם הדרך תהיה מאתגרת, ענקית הטכנולוגיה מחזיקה בנכסים, טכנולוגיה ומשאבים שיאפשרו לה להמשיך להוביל את השוק גם בעידן ה-AI.
- 2.דינה 24/11/2024 16:29הגב לתגובה זוגוגל זה אינציקלופדיה
- 1.מונופול דורסני ושליט אכזר שחייב פירוק לכמה חברות (ל"ת)דש 22/11/2024 21:51הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
