לקראת דוחות קוסטקו - למה לשים לב אצל ענקית הקמעונאות?
הדוחות של רשתות הקמעונאות הגדולות בארה"ב נחשבים למדד עבור יכולת הצריכה של הצרכן האמריקאי. הדוחות של וולמארט וטארגט היו חזקים, מה שמעיד על עוצמה אצל האמריקאים, למרות הריבית הגבוהה, וגם הדוחות של קוסטקו צפויים להיות חזקים. למה לצפות בדוחות?
הצפי לדוחות הקרובים
ראשית, קוסטקו היא לא עוד רשת קמעונאות. היא הרשת הצומחת ביותר, מה שמשתקף גם במניה שלה שעלתה ב-62% בשנה האחרונה, לעומת 50% של מניית וולמארט ו-37% אצל טארגט. בנוסף, קוסטקו פועלת באופן שמהותית שונה מהאופן בו פועלות הרשתות האחות - בשביל לקנות בקוסטקו אתם צריכים להיות חברים במועדון, שכרוך בתשלום של 65 דולר לשנה. הרוכשים אומנם משלמיםאת הסכום עוד לפני שהם שמו מוצר בעגלה, אבל הם עושים זאת כי הם יודעים שקוסטקו היא הרשת הזולה בפער, כך שגם עם עלות המנוי, הקנייה אצלם יותר זולה.
סניף קוסטקו; קרדיט: טוויטר
הדבר העיקרי שעוזר לקוסטקו למכור כל כך בזול הוא כמויות. בקוסטקו תרכשו מוצרים בחבילות גדולות, כמעט בסיטונאות. ככה קוסטקו אומנם מוכרת בזול אבל היא מוכרת יותר.
- עד סוף השנה: אמזון צפויה להפוך לקמעונאית הגדולה באמריקה
- וולמארט מפרסמת דוחות מעורבים - המניה יורדת 3%; האם המניה יקרה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צפי האנליסטים בוול סטריט הוא כי ההכנסות של קוסטקו ברבעון יגדלו ב-1.29% ל-79.96 מיליארד דולר, והרווח למניה יעלה ב-12.2% לעומת השנה שעברה, ל-5.69 דולר.
"על רקע תנאים מעורבים בתחום הצריכה הלא-חיונית, אנו מאמינים שמאמצי המסחור של קוסטקו, כולל מגוון אטרקטיבי של רמות מחירים למנוי, תרמו לשיפור משמעותי במגמות בקטגוריות שאינן מזון לאחרונה", כתב האנליסט רופש פאריק מאופנהיימר. מכירות קוסטקו בחנויות זהות צפויות לעלות ב-6.4%, בעוד שמכירות האונליין צפויות לזנק ב-19.63%.
הפרומו - הנתונים של חודש אוגוסט
בחודש אוגוסט, התנועה בסניפי קוסטקו קפצה ב-10.5%, לפי חברת ניתוחי הנתונים Placer.ai. מגזר חנויות הסופר-מרקטים ומועדוני הסיטונאות רשם גידול של 4.9% בתנועת הלקוחות.
- באפט קונה בדיוק בזמן – רכש את UNH בשפל והרוויח כבר יותר מ־25%
- סינופסיס צונחת ב-36% לאחר הפספוס בדוחות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
על פי נתונים מקדמיים שפרסמה החברה, היא הציגה עלייה של 7.1% במכירות נטו מהמועדון שלה שהגיעו ל-19.8 מיליארד דולר ברבעון. למרות הביקושים החזקים, המכירות בחנויות זהות רשמו עלייה מתונה יותר של 5%, בהשוואה ל-5.2% בחודש הקודם. הסיבה העיקרית לכך היא הירידה במחירי הדלק, שהשפיעה לרעה על המכירות בשיעור של 1.5%.
בנוסף, במהלך הרבעון קוסטקו העלתה את מחירי המנויים שלה, לרשונה אי פעם. החל מה-1 בספטמבר, דמי החברות ברמת ה-Gold Star של קוסטקו עלו ב-5 דולר ל-65 דולר, בעוד שחברות ברמת Executive עלתה ב-10 דולר ל-130 דולר. ההעלאה צפויה להשפיע על כ-52 מיליון מנויים, כאשר מעט יותר ממחציתם הם חברי Executive. הצפי הוא שההכנסות מדמי החברות יגדלו בשיעורים גבוהים של ספרה אחת עד שתי ספרות נמוכות.
הצריכה האמריקאית חזקה
עד לא מזמן המשקיעים חששו ממצב של כניסה למיתון. החששות נבעו בעיקר מדוחות חלשים של נתוני התעסוקה, אך הנתונים חזרו לרמות מעודדות יותר, וכמובן שהורדת הריבית של 0.5% על ידי הפד' הורידה הרבה מאוד מהלחץ.
בנוסף, לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב, מכירות הקמעונאות והשירותים בארה"ב בחודש אוגוסט 2024 עמדו על 710.8 מיליארד דולר, עלייה קלה של 0.1% לעומת חודש יולי 2024. למרות השיפור הקל בחודש האחרון, קיים גידול שנתי של 2.1% בהשוואה לאוגוסט 2023. הנתונים מעידים כי הרכישות בקמעונאות ממשיכות לעלות בצורה עקבית, למרות העלייה המתונה בקצב החודשי.
המגמה השנתית מראה כי גם בתקופת יוני עד אוגוסט 2024, המכירות עלו ב-2.3% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. נתון זה מדגיש שהצריכה נמשכת בקצב יציב, גם על רקע אי הוודאות הכלכלית והאתגרים הגלובליים. גם עסקי המזון והמזון לשתייה רשמו עלייה שנתית של 2.7%, מה שמסמל את המשך ההתחזקות של הענף ואת ההתאוששות של היציאה ממשבר הקורונה. עם זאת, העלייה בחודש אוגוסט הייתה מינורית לעומת החודש הקודם.
באופן כללי, הנתונים משקפים יציבות יחסית בשוק הקמעונאי האמריקאי, אך עם מגמה ברורה של עלייה במכירות מקוונות לצד התחזקות ענף המזון והשירותים. למרות שענפים מסוימים חוו ירידות חודשיות, קצב הצמיחה השנתי מראה אופטימיות מסוימת בנוגע לשוק הקמעונאי בשנה הקרובה.
כאמור, הקמעונאיות הגדולות האחרות כמו וולמארט וטארגט כבר דיווחו על תוצאות טובות והראו שהצרכן האמריקאי ממשיך לקנות. לפי צפי האנליסטים והנתונים המקדמיים שפרסמה קוסטקו, נראה שגם היא תדווח על מספרים חזקים ותמשיך את הקו של המתחרות שלה.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

באפט קונה בדיוק בזמן – רכש את UNH בשפל והרוויח כבר יותר מ־25%
ברקשייר האת'ווי השקיעה כ־1.6 מיליארד דולר ביונייטד הלת' במחירים שנעו בין 250 ל־350 דולר למניה; למרות חקירות פדרליות ותחזית רווח חלשה ל־2025, באפט מעריך שהמודל המשולב של ביטוח ושירותי בריאות יבטיח לחברה יתרון מתמשך
וורן באפט הראה שוב את יכולתו לזהות ערך במקומות שבהם אחרים רואים קושי. ההשקעה של ברקשייר האת'ווי Berkshire Hathaway Inc -0.54% ביונייטד הלת' UnitedHealth 0.84% – שנשמרה בחשאיות במשך השנה – מתבררת כמהלך משתלם. המניה, שנסחרת כיום סביב 345 דולר, מעניקה לבאפט רווח של יותר מ-25% על מחיר קנייה ממוצע של 271.77 דולר למניה בתוך מספר חודשים.
באפט החל לרכוש את מניות יונייטד הלת' כבר ברבעון הראשון, כשהן נסחרו סביב 500 דולר, אך העמיק את האחזקה ברבעון השני לאחר שהמניה צנחה בעקבות דוחות מאכזבים ומשבר ניהולי. בסך הכול השקיע כ-1.6 מיליארד דולר, במחירים שנעו בין 250 ל-350 דולר – בעיקר לאחר הירידות החדות.
ההחלטה של באפט התבססה על ההערכה שהקשיים הנוכחיים זמניים, בעוד שהמודל העסקי של החברה יציב בטווח הארוך. יונייטד הלת' משלבת את זרוע הביטוח UnitedHealthcare עם זרוע השירותים הרפואיים והפארמה Optum – שילוב שמקשה על מתחרים להתקרב. למרות חקירות פדרליות, מתקפות סייבר וקשיים תפעוליים, באפט זיהה חברה עם יתרונות מבניים שהשוק לא תימחר כראוי. ברקשייר ביקשה אז גם לשמור על חסיון לגבי הרכישות, כדי למנוע מהשוק לזהות את הקנייה ולגרום לעליות מוקדמות במחיר. באפט השתמש בטקטיקה דומה גם בהשקעת הענק בחברת הביטוח צ'אב ב-2023. כך הוא מגן על אסטרטגיה ארוכת טווח מפני תגובות מהירות של המשקיעים.
ההתאוששות של יונייטד הלת' נובעת בחלקה מהתחזקות תחום Medicare Advantage. החברה עדכנה כי עד 2027 כ-78% מהמבוטחים בתוכניותיה יהיו רשומים במסגרות שדורגו בארבעה כוכבים ומעלה – רמה שמקנה לה בונוסים משמעותיים מהממשל. המשמעות היא תוספת הכנסות ממסלולים מסובסדים ויתרון תחרותי בשוק.
- וורן באפט - האורקל מאומהה; מה הוא אמר ואיך תעזרו בזה בהשקעות?
- ההשקעה של באפט מסתבכת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, יונייטד הלת' לא חפה מבעיות. היא ניצבת מול חקירות פדרליות בנוגע לתוכניות Medicare, יחס הוצאות רפואיות שעלה ל-89.4%, ומשבר ניהולי שכלל חילופי מנכ"לים. החברה אף עדכנה מטה את תחזית הרווח ל-2025 ל-16 דולר למניה – מתחת להערכות האנליסטים. באפט, לעומת זאת, בחר להתמקד במבנה העסקי הרחב ולא ברעש בטווח הקצר.