המיזוג בסך 3.8 מיליארד דולר בין ג'ט-בלו לספיריט בוטל סופית - מה המשמעויות?
למרות השמועות כי החברות ינסו להמשיך עם המיזוג למרות חסימת העסקה על ידי בית המשפט בארה"ב, ספיריט איירליינס SPIRIT AIRLINES וג'ט-בלו JETBLUE AIRWAYS CORP מודיעות סופית כי המיזוג כבר לא על השולחן. בתגובה להודעה, מניית ספיריט נופלת ב-14%, בעוד ג'ט-בלו עולה ב-2%.
רק מתגובת המניות אנחנו יכולים להבין כי מדובר בצעד חיובי עבור ג'ט-בלו, שהצליחה להתחמק ממיזוג שהמשקיעים תפסו כטעות, בעוד ספיריט איירליינס, שהמיזוג היה אמור להציל אותה מערימת האתגרים איתם היא נאבקת, תצטרך לספק תשובות לאיך היא תתקדם מכאן. עם ביטול המיזוג, החברות בעצם ביטלו את האפשרות ליצירת חברת התעופה החמישית בגודלה בארה"ב.
בינואר האחרון חסם שופט פדרלי את המיזוג וביסס את החלטתו על הטענה של משרד המשפטים כי העסקה תעלה את מחירי הטיסות. השופט המחוזי של ארה"ב, וויליאם יאנג, אמר לעורך הדין של ג'ט בלו בזמן שבחן את המיזוג כי הוא צופה שתעריפי טיסות הלואו קוסט יעלו במידה והעסקה תצא לפועל וספיריט איירליינס לא תהיה בסביבה בכדי לעודד הורדת מחירים.
חברות התעופה ערערו על ההחלטה והמשפט בעניין היה אמור להיערך בחודש יוני, חודש לפני הדדליין למיזוג ב-24 ביולי, החברות הודיעו כעת כי בעקבות המכשולים הרגולטורים, אין סיכוי שהעסקה תיסגר בזמן. הסיכוי שהערעור היה מתקבל, ועוד מתקבל בזמן היה ממילא קלוש.
- ג'ט בלו צוללת ב-25% אחרי תחזית חלשה לרבעון הראשון
- ג'ט-בלו משדרגת תחזיות - קופצת ב-8%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ט-בלו
המשקיעים בג'ט-בלו יצאו כבר ממזמן נגד המיזוג. ההצעה של 33.5 דולר למניה עבור ספיריט, שהוגשה עוד ב-2022, נראתה להם יקרה מדי. ספיריט נסחרה באיזור ה-15 דולר למניה לפני פסיקת בית המשפט בינואר, לאחר סדרה של אכזבות בדוחות. סביר להניח שגם אם העסקה הייתה מאושרת, בג'ט בלו היו מנסים לנהל משא ומתן על המחיר.
בג'ט-בלו החלו כבר לתכנן עתיד ללא מיזוג עם ספיריט - החברה בוחנת דרכים לצמצם עלויות ולחזור לרווחיות. עד לסגירה ביום שישי האחרון, מניית החברה טיפסה ב-17% ב-2024, כאשר חדשות כמו הרכישה של 9.9% מהחברה על ידי המשקיע האקטיביסט קארל אייקן, בנוסף לשני המושבים בהם זכה בדירקטוריון החברה, עזרו לדחוף את המניה מעלה.
ספיריט איירליינס
אצל ספיריט המצב שונה, כאשר התקוות למיזוג עזרו לדחוף את המניה למעלה וברגע שהעסקה בוטלה סופית, המניה צונחת. ג'ט-בלו תשלם לספיריט 69 מיליון דולר, ותפתור את כל העניינים הבעייתיים בין שתי חברות התעופה. "האמנו ששווה להמשיך את המיזוג הזה כי הוא היה יוצר מתחרה לאומית במחיר נמוך ועם ערך גבוה לארבע חברות התעופה הגדולות", אמרה מנכ"לית ג'ט-בלו, ג'ואינה ג'ראטי.
- מגמה מעורבת באסיה, יציבות בחוזים על וול סטריט
- קרל אייקן - הכריש התוקפני
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
מנכ"ל ספיריט, טד כריסטי, אמר כי הוא מאוכזב לא לסגור עסקה שהייתה חוסכת כסף לצרכנים ויוצרת אתגר חדש לארבע הגדולות: יונייטד איירליינס, דלתא אייר ליינס, אמריקן איירליינס וסאות'ווסט איירליינס. "עם זאת, אנחנו נשארים בטוחים בעתיד שלנו כחברת תעופה עצמאית ומצליחה. אנו מאחלים לצוות ג'ט-בלו בהצלחה", אמר המנכ"ל.
ספיריט הייתה בין חברות התעופה שנפגעו הכי קשה מהבעיות במנוע Pratt & Whitney של חברת RTX, מה שגרם לקרקוע של מספר מטוסים, שצפויים לחזור לפעילות רק השנה. בנוסף, עודף קיבולת בכמה משווקי המפתח של החברה פוגע בכוח התמחור של ספיריט ומאלץ את החברה לנקוט בהוזלות גדולות יותר במטרה למכור מספיק מושבים, מה שהופך את ההתאוששות לקשה הרבה יותר.
- 1.אמיר 05/03/2024 07:38הגב לתגובה זולסוף אפריל. נתפלל שיחזיקו מעמד עד אז לפחות…

פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר הוא לא כמה אתה צודק אלא כמה אתה מרוויח
כשאתה צודק"
הוא נולד ב-19 בינואר 1944 בניוטון שבמסצ'וסטס. פיטר לינץ' גדל במשפחה אירית-אמריקאית ממעמד הביניים. אביו, תומאס לינץ', היה פרופסור למתמטיקה בבוסטון קולג' ונפטר מסרטן כשפיטר היה רק בן 10. המוות המוקדם של האב אילץ את המשפחה להתמודד עם קשיים כלכליים, ופיטר החל לעבוד כנער סבל במועדון גולף יוקרתי כדי לעזור בפרנסת המשפחה. דווקא שם, במועדון הגולף, הוא נחשף לראשונה לעולם ההשקעות דרך שיחות ששמע בין אנשי עסקים עשירים.
לינץ' למד היסטוריה בבוסטון קולג' ואחר כך עשה MBA בוורטון. הוא שירת שנתיים בצבא כקצין ארטילריה בקוריאה ובווייטנאם. ב-1966, בזמן שעדיין היה סטודנט, הוא התמחה בפידליטי כאנליסט קיץ. המנהלים בחברה התרשמו ממנו והציעו לו משרה קבועה אחרי הצבא. הוא התחיל כאנליסט מתכות וכימיקלים, ובהדרגה התקדם בחברה.
במהלך לימודיו, לינץ' השקיע את כל חסכונותיו, בסכום כולל של 1,000 דולר, במניית חברת תעופה בשם קטנה. המניה עלתה מ-7 דולרים ל-33 דולר בתוך שנה וחצי בזכות מלחמת וייטנאם שהגבירה את הביקוש להובלת מטענים צבאיים. הרווח הזה מימן את כל לימודי התואר השני שלו. באופן אירוני, הוא הרוויח מהמלחמה שבה נלחם מאוחר יותר כחייל.
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. התשואה השנתית הממוצעת שלו היתה 29.2% - כמעט כפול מהתשואה של מדד S&P 500. מי שהשקיע 1,000 דולר בקרן ביום שלינץ' קיבל אותה היה מחזיק 28 אלף דולר ביום שבו פרש.
- פיטר לינץ׳: ״אם ילד בן 11 לא מבין למה אתה מחזיק את המניה - כדאי שלא תחזיק בה״
- פיטר לינץ על ההשקעות שהוא מצטער שלא לקח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החיים האישיים שלו סבלו מההצלחה המקצועית. לינץ' עבד 90-80 שעות בשבוע, ביקר במאות חברות בשנה וקרא אינספור דו"חות. אשתו קרולין, שעמה התחתן ב-1968 ויש להם שלוש בנות, כמעט שלא ראתה אותו. ב-1990, בשיא הצלחתו ובגיל 46 בלבד, הוא הודיע על פרישה. הסיבה הרשמית היתה רצון לבלות יותר זמן עם המשפחה, אבל היו גם שמועות על בעיות בריאות מהלחץ הכבד. "כשהילדים שלי היו קטנות, פספסתי יותר מדי רגעים חשובים. לא רציתי לפספס את שנות הנעורים שלהן", הוא אמר.

לנדבאזז בדרך לנאסד"ק: חברת הפינטק מציגה זינוק בהכנסות ונערכת להנפקה לפי 1.5-1.3 מיליארד דולר
אחרי הנפקת VIA, עוד חברה סמי-ישראלית בדרך לוול סטריט - יזמים ישראלים, צוות גדול בישראל, רישום בבוסטון
חברת הפינטק לנדבאזז (Lendbuzz), שהוקמה על ידי הישראלים אמיתי קלמר וד"ר דן רביב, ומספקת ניתוח פיננסי טכנולוגי מבוסס AI של לווים בעיקר לסוכניות רכב, מתקדמת צעד משמעותי בדרך להפיכתה לציבורית. החברה הגישה תשקיף לרשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) במטרה להנפיק מניות בנאסד"ק תחת הסימול LBZZ. ההערכות הן כי השווי בהנפקה יעמוד על 1.5-1.3 מיליארד דולר. ההנפקה הזו מצטרפת להשלמת ההנפקה של VIA לאחרונה כשאתמול המניה מטפסת בכ-7% לשווי של כ-3.9 מיליארד דולר
קפיצת מדרגה בצמיחה וברווחיות
לפי התשקיף, ההכנסות החברה שמספקת הלוואות לפי אלגוריתם מסוים, קפצו ב-38% במחצית הראשונה ל-173 מיליון דולר, לעומת 125.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. במקביל, הרווח הנקי הוכפל והגיע ל־11.1 מיליון דולר, לעומת 5.6 מיליון דולר אשתקד.
היקף ההלוואות שהעמידה החברה במחצית הראשונה של השנה טיפס ל-1.1 מיליארד דולר, צמיחה של 53% בהשוואה לשנה שעברה. בשנת 2024 כולה עמד היקף ההלוואות על 1.5 מיליארד דולר, גידול של 38% לעומת השנה הקודמת.
ה־EBITDA המתואם לשנת 2024 עמד על 44.4 מיליון דולר. במחצית הראשונה של 2025 הוא הסתכם בכ-23 מיליון דולר.
חד-קרן ישראלי בבוסטון
לנדבאזז נוסדה בבוסטון בשנת 2015 על ידי קלמר ורביב, שהכירו במהלך לימודיהם ב־MIT. קלמר, כיום מנכ"ל החברה, עבד בעבר בקבוצת ההשקעות בטכנולוגיה של דויטשה בנק בבוסטון. רביב, סמנכ"ל הטכנולוגיות, מחזיק בדוקטורט במדעי המחשב מהטכניון ושימש כחוקר פוסט־דוקטורט ב־MIT.
החברה הוכתרה רשמית כחד-קרן בשנת 2023 לאחר שחצתה שווי של מיליארד דולר. מאז המשיכה להתרחב בקצב מהיר, הן בהיקפי האשראי והן במספר סוכנויות הרכב שעובדות עמה. כיום היא משרתת יותר מ-2,100 סוכנויות ברחבי ארה"ב ופועלת בשוק מוערך בלמעלה מ-700 מיליארד דולר.