שורט סקוויז
צילום: גיא טל

5 מניות עם יתרות השורט הגדולות ביותר - האם זו הזדמנות?

האם העלייה במספר המניות שנמכרות בחסר מעיד על סנטימנט דובי? לאו דווקא, הנתון החשוב הוא שיעור יתרות השורט; מה הסכנה שבפוזיציית שורט? מהן המניות המועדפות על השורטיסטים בתחילת 2024 והאם הן דווקא מהוות הזדמנות?
גיא טל |
נושאים בכתבה שורט שורט סקוויז

שנת 2024 נפתחת עם אווירת אופטימיות זהירה, אם כי יש הרבה ממה להיזהר לנוכח רמות השוק הגבוהות (קראו לדוגמה כאן: איפה להשקיע את הכסף ב-2024). יש כאלו הסבורים שהשוק דווקא עלול לרדת, ייתכן שהם ירצו לעשות שורט. בדיקה של מצב יתרות השורט על השוק או על מניות ספציפיות יכול לתת פרספקטיבה נוספת ביחס להערכות המשקיעים ולאווירה בשוק. כאשר יתרות השורט עולה זה אומר שיש יותר אנשים שחושבים שהשוק, או מניות מסוימות ירדו. מה מצב יתרות השורט הנוכחי בתחילת שנת 2024?

לקריאה נוספת: 

>>> להרוויח בשוק יורד - מה זה שורט ואיך עושים את זה?

מספר המניות שנמכרו בחסר עלה, אבל זה לא סימן דובי

הנתונים מראים כי מספר המניות שנמכרו בחסר (שורט) זינק מאז סוף שנת 2020 ב-23%, האם זה סימן דובי? בכלל לא. הבדיקה הנכונה היא לא של מספר המניות שנמכרו בחסר, אלא שיעור המניות הללו. כלומר מהו אחוז המכירות בחסר מתוך המניות החופשיות (שיכולות להיסחר בשוק), ופה הנתונים שונים לחלוטין. הודות להנפקות ראשוניות ומשניות ופיצולי מניות שהגדילו את מספר המניות הכולל בשוק, עליה של 23% במספר המניות שנמכרו בחסר משקף בעצם ירידה בשיעור המניות הללו מתוך סך המניות הכולל בשוק, כך שניתן לומר שגם האידינקטור הזה מצביע על סנטימנט שורי יחסית. הדבר בולט במיוחד במניות הגדולות. למרות שהמניות עם יתרות השורט הגדולות ביותר הן מניות ענק כמו טסלה או אפל, בפועל מדובר בשברירי אחוז מכלל המניות החופשיות, והשפעת פוזיציות השורט על מחיר המניה אפסי. באופן כללי יותר, יתרות השורט על מדד ה-SP500 הן פחות מ-2% - רחוק מלהשפיע על מחיר השוק. למרות שמספר המניות שנמכרו בחסר בקרב המניות הקטנות קטן יותר, השיעור שלהן מתוך כלל המניות החופשיות גבוה בהרבה, ושם דווקא תתכן השפעה. שיעור המניות שנמכרו בחסר על מניות ה-S&P small cap 600 index עלה מ-5.4% בשנת 2020 ל-6.1% כעת, כך על פי נתונים שמפרסם אתר FactSet. זהו האחוז הכולל, אבל וודאי שישנן מניות שתפסו את עיניהם של השורטיסטים והם מתמקדים בהם, ושם שיעור המניות שנמכרו בחסר יכול להגיע לעשרות אחוזים, ובמקרה אחד הוא אף עבר את ה-50%

זהירות - שורט סקוויז

האם משלתם לרכוב על הגל של השורטיסטים, למצוא מניה עם יתרות שורט גבוהות ל"להתנפל" עליה יחד עם שאר השורטיסטים המשחרים לטרף? ייתכן, אבל טמון בכך סיכון לא קטן.   פוזיציית שורט היא עמדה מסוכנת. בעוד השקעת לונג (כלומר קניה של מניה) יכולה להסתכם בהפסד של עד מחיר ההשקעה (במקרה שהחברה נמחקת לגמרי – לא מציאות שכיחה), בהשקעת שורט תיאורטית אין גבול להפסד שיכול להגיע לערך כל תיק ההשקעות, או עד שהמשקיע נאלץ לסגור את הפוזיציה מהעדר בטחונות. נציין שמשקיעי השורט הפסידו בשנת 2023 כ-178 מיליארד דולר. מכירה בשורט בהיקפים גדולים על מניה ספציפית יכול לגרום למחיר המניה לצנוח עקב היצע גבוה וביקוש נמוך. הוא גם יכול להעיד על בעיה בחברה ולהקדים ירידה ממשית בביצועים. במקרה כזה פוזיציית שורט יכולה להשתלם. מצד שני יכולה להתרחש תופעה של "שורט סקוויז" כשתנועה חדה כלפי מעלה מכריחה את השורטיסטים לסגור את הפוזיציה במהירות ולהקפיץ עוד יותר את מחיר המניה. מאז שנת 2021 החלה התופעה של יצירת שורט סקוויז מכוון על מניות "ממ". מדובר במניות בעלות יתרות שורט גבוהות במיוחד שמזנקות פתאום עקב התארגנויות של גולשים ברשתות חברתיות כמו רדיט שמתאמים קניה של המניה בהיקפים גדולים בפרק זמן קצר (מהלך ספק חוקי), מה שבבת אחת מקפיץ את מחיר המניה ומאלץ את השורטיסטים לסגור את הפוזיציה כשמתפתח מהלך של שורט סקוויז. מניות כמו גיימסטופ או AMC, ולאחרונה Carvana הובילו את התופעה, ומאז כל מניה בעלת יתרת שורט גבוה נמצאת בסיכון דומה.  

5 החברות בעלות יתרות השורט הגדולות ביותר

החברות נגדם מהמרים השורטיסטים מגיעים ממגוון תעשיות – פיננסים, קמעונאות, רכב חשמלי ועוד. מהן חמש החברות בעלות שיעור יתרות השורט הגבוה יותר מבין המניות החופשיות?

B. RILEY FINANCIALINC עיסוק: בנקאות. יתרות שורט: 57%. תשואה 2023: 39%-. תשואה 5 שנים: 47%. שווי שוק: 642 מיליון דולר.

 FISKER INC . עיסוק: יצרנית רכב חשמלי. יתרות שורט: 45%. תשואה 2023: 75%-. תשואה 5 שנים: 82%-. שווי שוק: 613 מיליון דולר.

TRUPANIONINC . עיסוק: ביטוח רפואי לחיות מחמד. יתרות שורט: 43%. תשואה 2023: 37%-. תשואה 5 שנים: 21%. שווי שוק: 1.27 מיליארד דולר.   

UPSTART HOLDINGS INC . עיסוק: פלטפורמת הלוואות מבוססת בינה מלאכותית. יתרות שורט: 42%. תשואה 2023: 210%+. תשואה מאז הנפקה (סוף 2020): 39%. שווי שוק: 3.47 מיליארד דולר. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.