טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash

טסלה מקבלת המלצת קנייה - המניה קופצת ב-8%

הייפ הבינה המלאכותית לא נרגע ונראה כי מדובר במתכון מנצח עליו חברות צריכות להכריז כדי לראות את מניותיהן נצבעות בירוק בוהק; "משקיעים מתלבטים סביב השאלה אם טסלה היא יצרנית רכב או חברת טכנולוגיה"; איזה מחיר יעד מעניקים לה?
יובל כרמל | (2)

אנליסט מורגן סטנלי אדם ג'ונאס שדרג את מניית ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC מ'החזקה' ל'קנייה' והעניק לה מחיר יעד שקפץ מ-250 דולר ל-400 דולר. השדרוג מגיע לאחר שהחברה הודיעה כי היא מרחיבה את יכולות הבינה המלאכותית שלה. 

"המכונית האוטונומית של טסלה תוארה כאם כל הפרויקטים", אמר ג'ונאס, "במסע להגיע לנסיעה ללא נהג, טסלה פיתחה ארכיטקטורת מחשוב-על מתקדמת שתפרוץ גבולות ואף עשויה לשים את אותה ביתרון א-סימטרי בשוק המוערך בכ-10 טריליון דולר". עשרה טריליון דולר זה מספר עצום לכל הדעות ושטרם נראה בעבר - בערך ההכנסה הפוטנציאלית ממכירות מכוניות המונעות על ידי רובוטים, אם וכאשר השאיפה הזו תצא לפועל. טסלה משקיעה מיליארדים באמצעות מחשוב AI בכדי לאמן את תוכנת הנהיגה העצמאית שלה ולנסות להפוך את המוניות האוטומטיות, או ה-"רובוטקסי", למציאות.

לפני כשבועיים דווח כי טסלה תבנה מחשבים שיכילו 10,000 מעבדים של אנבידיה ש"יהיו חזקים יותר ממחשב העל השלישי בחוזקו בעולם." החדשות מציגות תובנה על האופן בו האימוץ של טכנולוגיות בינה מלכותית מתפתח: אנבידיה מספקת את התוכנה ואחראית להתפתחות הטכנית של התחום, טסלה מיישמת את הטכנולוגיה במה שעלול להיות התחום המשמעותי הראשון בו הבינה המלאכותית באמת תחליף את האדם - נהיגה אוטונומית.

"טסלה מאיצה בקצב משמעותי את היכולות שלה לאמן מודל בינה מלאכותית לנהוג במכונית", כתב ריק שייפר מאופנהיימר. "החברה מתכננת להשקיע 2 מיליארד דולר באימון מודלים בשנת 2023 ו-2 מיליארד דולר נוספים בשנת 2024." מאסק הצהיר מספר פעמים שהחזון שלו הוא לקדם נהיגה אוטונומית בדגמים שלו עד לשלב שהכבישים יהיו מלאים במכוניות אוטונומיות. הכוונה היא לגבות תשלום חד פעמי או מנוי שנתי מהלקוחות שירצו לקבל גישה ליכולות הנהיגה האוטונומית.

"המשקיעים מתלבטים כבר זמן מה סביב השאלה אם טסלה היא יצרנית רכב או חברת טכנולוגיה", המשיך ג'ונאס, "אנחנו מאמינים כי התשובה היא גם וגם". בנוסף, האנליסט רואה כי שירותי התוכנה שמציעה החברה כמניע הגדול ביותר ליצירת ערך פוטנציאלי עבור החברה. בינתיים חשוב לזכור שהכל עדיין בגדר שאיפות. טסלה מייצרת מכירות מהטייס האוטומטי המשופר שלה ומערכות הסיוע לנהיגה עצמית מלאה, אך המכוניות עדיין לא נוסעות בעצמן. ומכירות התוכנה עדיין לא גדולות מספיק כדי להזיז את המחט על שולי הרווח של טסלה. שיעור הרווח התפעולי ברבעון השני הגיע לכ-10%, בדומה לשיעור הרווח התפעולי של טויוטה TOYOTA MOTOR CORP ברבעון השני של 2023 שהגיע לכ-11%.

מניית טסלה קופצת כעת במסחר ל-265 דולר ולא מן הנמנע כלל שזו רק ההתחלה במיוחד כאשר מסתכלים על הזינוקים של שאר החברות ששילבו יכולות AI בפעילותן. עם השדרוג, רק כ-40% מהאנליסטים הסוקרים את מניית טסלה מעניקים לה המלצת 'קנייה'. יחס דירוג הקנייה הממוצע עבור מניות ב-S&P 500 הוא כ-55%. לפני שנה, 64% מהאנליסטים הסוקרים את מניית החברה העניקו לה המלצת 'קנייה'. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים עבור מניית החברה עומד על כ-254 דולר כך שההמלצה החדשה של ג'ונאס היא בגדר פריצה של תקרה חדשה.

לאחרונה השיקה החברה עדכון למודל 3 שלה עם שינויים של 50% ברכיבים הכוללים של הדגם הישן וטווח הנסיעה צפוי לעלות בעד 10% ועשוי להגיע ל-515 קילומטר בדגם הבסיסי או 629 ק"מ בגרסת ה-LR. למרות הורדות המחירים בשנה האחרונה, הדגם המעודכן של החברה יהיה גבוה מהדגם המקורי כשבארץ למשל הגרסה הסטנדרטית תעלה 206 אלף שקל לעומת 192 של הגרסה הקודמת.

קיראו עוד ב"גלובל"

הדגם החדש עשוי גם להגדיל את היקפי המכירות של הדגם החדש (וסך המסירות של טסלה) בסין, תוך כדי שהוא עוזר לשפר את מרווחי הרווח של החברה, אשר נפגעו עקב מלחמות המחירים אליהם נכנסה החברה. ברבעון השני של השנה החברה רשמה שיעור רווח גולמי של 18.2% לעומת 19.3% ברבעון שלפני כן וברבעון המקביל הנתון עמד על 25%. שיעור הרווח התפעולי של החברה צנח אל 9.6% בהשוואה ל-11.4% ברבעון שלפני כן ו-14.6% ברבעון המקביל.

מניית טסלה זינקה ב-145% מתחילת השנה למחיר של 265 דולר ושווי שוק של 831 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יודע דבר 11/09/2023 18:06
    הגב לתגובה זו
    מאסק הוא גאון עם אגו עצום ורוצה להוכיח שיש לו הכי גדול-ההסטוריה מוכיחה שהוא צודק
  • 1.
    Mars 11/09/2023 17:29
    הגב לתגובה זו
    טסלה בעוד 3 שנים תהפוך לחברה הגדולה ביותר בעולם בשווי שוק ותעקוף את אפל. Buy!
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.