ניתוח מגמה גרף עליות ירידות בורסה שוק ההון
צילום: Istock
בלוגסטריט

המספר שלכם להשבוע: 4300; באיזה מצב רוח נמצא השוק?

ה-S&P500 נתמך מעל אזור התיקון הראשון 4300-4320 ומדובר בתמיכה אופטימית למדי; מהלך מתחת ל-4300 יכניס אותנו עמוק אל תקופה הירידה - תנודתית והיעד הבא יהיה אזור ה-4200
זיו סגל | (9)

חם באוגוסט. מתקרר בשווקים. לא משהו שלא דיברנו עליו אבל עדיין, כל מי שמחזיק מניות מרגיש את זה בכיס. מי שיש לו קרנות פנסיה/גמל/השתלמות בישראל מקבל מכת קור כפולה. על הנזק המקומי והעובדה שלא נהנינו פה מעליות החודשים האחרונים מתווספת ירידת ערך ההשקעות בחו״ל.

> השקת דירוג החברות של ביזפורטל וגם: מי יהיו הענקיות הישראליות הבאות והאם אפשר להשקיע בהן כבר עכשיו? - הירשמו לוועידה הכלכלית של ביזפורטל בה ישתתפו מומחי ההשקעות הגדולים בארץ.

 

נתחיל עם סיפור - דרמת התשואות. תסתכלו על גרף תשואות האג״ח בארצות הברית ל-10 שנים. פריצה של 4.25 ותמיכה מעל הרמה הזו. אם רק מדובר היה בפריצה הזו אז אולי מוקדם קצת להתייחס אליה אבל מכיוון שהיא מגיעה אחרי פריצה של קו מגמה יורד נראה שיש לה אנרגיה להמשיך. אם כבר מדברים על תשואות, ריבית המשכנתאות בארצות הברית הגיעה ל-7% וצפויה לעלות ל-8%. ללמדנו שעוד לא סיימנו עם מכבש הדיכוי של עליית הריבית.

 

אור בקצה המנהרה?

ועכשיו למדדים. רצף מגמת העליה שהכרנו נשבר ועכשיו הם תחת הגדרת מגמה של תיקון יורד. השאלה עד לאיפה.

 

ה-S&P500 נתמך מעל אזור התיקון הראשון 4300-4320 ומדובר בתמיכה אופטימית למדי. עובדה זו עדיין לא מוציאה אותו מהגדרת התיקון היורד. בשביל לצאת ממנה הוא צריך לעלות מעל 4420. מהלך מתחת ל - 4300 יכניס אותנו עמוק אל תקופה הירידה - תנודתית והיעד הבא יהיה אזור ה - 4200.

 

לנאסד״ק 100 יש מקום לרדת עד 14300 / 14450 כחלק מאותו תיקון ראשוני שה - S&P500 השלים. זה אומר שבשביל שתהיה לנו תמיכה כפולה אנחנו צריכים להתחיל לראות קצת שונות במדדים. ה-S&P500 צריך להחזיק מעמד ולעלות בזמן שהנאסד״ק 100 עוד יורד קצת. הגיוני מבחינת מערכת הכוחות ביניהם. שבירה משותפת של 4300 / 14300 (קל לזכור את המספרים) תלמד שהתיקון נמשך.

 

ומי מתחזקות? הסחורות. עדיין לא מאוחר להצטרף להשקעה באחת מקרנות הסחורות DBA/DBC. אפשר לגוון עם SLK להשקעה בענף הפלדה.

 

עוד ענפים חזקים הם תעופה והגנה - XAR (ראו גם בפינת המציאות), אנרגיה  - XLE (עסקנו בכך בשבועות האחרונים), התחזקות קלה ל - XLP (צרכנות קבועה), ובריאות - XLV. תמונת מצב דפנסיבית תרתי משמע אם נזכור שהתחלנו עם XAR. זהו מצב הרוח של השוק כרגע.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מצרף כאן גרף מסכם של תנועת הסקטורים הראשיים במדד ה - S&P500 וסך הכל אלו הן מגמות שדברנו עליהן. תראו גם את התחזקות הנדל״ן (דיברנו ביום רביעי על REIT), התעשיה וגם הפיננסים. אתם רואים את זה כמובן ביתר חדות במניות הבודדות מה שמוביל אותנו לפינת המציאות.

 

 

 

 

תהיו אמיצים או שתחטפו FOMO

מצב רוח ירוד של ההמון ישמח את האמיצים הבודדים. אם תרצו: תהיו אמיצים או שתחטפו FOMO. סתם, זה לא חד משמעי אבל בהחלט, בהנחה שאנחנו לא עומדים בפני מפולת קטסטרופלית וכל המגמות העולמיות במקומן אפשר לאסוף מציאות מהרצפה. בכפוף להימצאותן מעל רמות טכניות מתאימות. כאשר אתם בונים תיק אפשר לשלב בין כמה קרנות סל של סקטורים חזקים וכמה הזדמנויות. גם אם אתם צריכים לחתוך הפסד קטן בשביל לממן רכישה של מניה שהתרסקה ועכשיו נמצאת בנקודה מעניינת אפשר לחשוב על זה לדעתי.

 

הנה דברים שמצאתי מתוך מניות שעל רובן אנחנו מדברים פה:

 

* ARKX - קרן החלל של ARK. ממשיכה את הדיבור שלנו על XAR. פרצה למעלה קו מגמה יורד וממוצע ל - 200 יום ואז תיקנה ועכשיו מתיישבת מעל הממוצע.

* TDOC - מנית שירותי הרפואה. הגיעה, שוב, לאזור תמיכה הזדמנותי. האינדיקטורים הטכניים תומכים באפשרות עליה נוספת מהרמות האלו.

* U - תמיכה יפה מעל ממוצע הקניה, הממוצע ל - 200 יום. האינדיקטורים תומכים בעליה.

* SQ - תמיכה יפה ב - 55 דולר ואינדיקטורים שמראים שהגענו לתחתית.

* IOT - בתור בודהיסט אני לא יכול להתעלם מ-סמסרה :-). חבר, סוחר תותח, שלח לי את הרעיון. היינו שמחים לקנות ב - 9 (ולכן יש לנו את מדור המציאות והרעיונות) אבל נראה שב - 22 דולר יש לה תמיכה יפה והמניה אמורה להמשיך לעלות.

 

עלו והרוויחו!

כותב המאמר הינו זיו סגל ([email protected]) העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אנונימי 21/08/2023 23:02
    הגב לתגובה זו
    האם שאומרים שתשואת הגח ל 10 שנים היא 4.25, האם מדובר בתשואה שנתית ?
  • כן. (ל"ת)
    המגיב 22/08/2023 09:19
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לסגל הנכבד 21/08/2023 16:27
    הגב לתגובה זו
    430...לא בהכרח השבוע..אבל תוך מספר חודשים.
  • 5.
    סמי 21/08/2023 16:24
    הגב לתגובה זו
    יתכן שהירידות ימשכו.
  • 4.
    עדי 21/08/2023 15:05
    הגב לתגובה זו
    ממליץ לכולם לראות למה המדד תקוע ויורד ולהבין לבד מי שולט בבורסה https://bestoptionsimulator.com/tools/
  • 3.
    בילי 21/08/2023 14:21
    הגב לתגובה זו
    איך לא חשבתי על זה לפני הכתבה. וואוו. פג.
  • 2.
    צחי 21/08/2023 13:37
    הגב לתגובה זו
    3 שבועות אחרונים זה בכיוון אחד ולכן התמיכות קרסו.
  • גם במפולת אין ערך לטכני (ל"ת)
    אלוןבלון 21/08/2023 14:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ממכפלי רווח של 27 וחובות של 100 טריליון $$$$ (ל"ת)
    אלוהים שמור אותנו 21/08/2023 12:32
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.