מרוץ המיליארדרים לחלל מתקשה להמריא; תמונת מצב

שנת 2021 הייתה שנת שיא בכל הקשור לניסיונות המסחריים להגיע לחלל, על רקע טיסתם המוצלחת של ג'ף בזוס וריצ'ארד בנסון, אך מאז חברות החלל שבשליטתם מתקשות להתקדם אל עבר טיסות מסחריות; מה קרה מאז ולאן הולך התחום?
איתן גרסטנפלד |

אם בעבר המרוץ לחלל הקשר באופן אוטומטי למאבקים בין מעצמות ומלחמות בין גושים, הרי שבשנים האחרונות, המעצמות המדינתיות פינו את מקומן לטובת חברות מסחריות בהובלתם של מיליארדרים מוחצנים. שני השמות הבולטים ביותר בתחום הם מייסד אמזון ג'ף בזוס, ואילון מאסק, מייסד טסלה והבעלים של טוויטר. השניים, שגדלו על הסיפורים על אודות המשימות הראשונות לחלל במהלך שנות ה-60, הקימו בעצמם עם מפנה המאה חברות במטרה לכבוש את החלל בשנית. אליהם הצטרף המיליארדר הבריטי הצבעוני, ריצ'ארד ברנסון, לתחרות המתוקשרת, אשר תזכה לכינוי "מרוץ המיליארדים אל החלל".

בפרספקטיבה קצרה לאחור, שנת 2021 היוותה נקודת השיא של מרוץ המיליארדים אל החלל. במהלכה בוצעו שני שיגורים מוצלחים ומתוקשרים של חברות פרטיות לחלל, במה שנראה כתחילתו של עידן חדש בטיסות המסחריות אל החלל. אלא שבחלוף כשנתיים החברות המובילות בתחום מתמודדות עם קשיים רבים ומחריגה מתמדת בלוחות הזמנים. מה שמהווה עבור הציבור הזדמנות טובה לבחון את ההתקדמויות שבכל זאת נעשו בתחום, ולנסות להעריך מתי נתחיל לראות טיסות מסחריות לחלל.

אילון מאסק ו-SpaceX

למרות שעמיתיו למרוץ המיליארדרים, ריצ'רד ברנסון וג'ף בזוס, הספיקו "לבקר" בחלל במהלך 2021, נדמה שאילון מאסק וחברת SpaceX שייסד מובילות בשלב זה את התחום באופן כללי. בזמן ששתי החברות האחרות הסתפקו בלעבור את גבול החלל (עליו הם גם התווכחו), החברה של מאסק היא היחידה שהצליחה לשגר לחלל שני אסטרונאוטים שהגיעו בשלום לתחנת החלל הבינלאומית. דבר שמציב אותה, לפחות כרגע, כחברה היחידה שחורגת מתחום תיירות החלל.

כמו כן, החברה הספיקה לשגר בהצלחה אלפי לוויני סטארלינק (Starlink), במטרה לספק שירותי אינטרנט-לווייני בכל רחבי העולם. נכון לשנת 2022, סטארלינק מחזיקה בכ-1 מיליון משתמשים, והיא אף החלה לרשום הכנסות ראשוניות. על פי ההערכות, החברה צפויה הציג בסוף שנת 2023 הכנסות של כ-1.8 מיליארד דולר. שירותי התקשורת של החברה זכו בשנה החולפת לתשומת הלב הציבורית בשני מקרים מרכזיים: המלחמה באוקראינה וההפגנות ההמוניות באיראן לאחר מותה של הצעירה מהסה אמיני, בידי הרשויות במדינה. בשני המקרים התגייס מאסק לסייע לאוקראינים ולמוחים, לאחר שתשתיות הרשת שלהם הופלו על ידי הצבא הרוסי והמשטר האיראני בהתאמה. 

עם זאת, נראה שלפחות כעת החזון הגרנדיוזי של מאסק עדיין רחוק, לאחר שלפני פחות מחודש, ב-20 לאפריל נכשל ניסיון השיגור של חללית הענק של החברה סטארשיפ (Starship). כשלוש דקות לאחר השיגור, הניסוי הסתיים עם התפוצצות החללית מעל מפרץ מקסיקו. למרות הכישלון והדחייה הצפויה בהשקת החללית, בחברה ראו בניסיון כהצלחה, בין היתר בשל הלימדה ממנו והפקת הלקחים, כשברקע, האמון המתמשך לו זוכה החברה מסוכנות החלל האמריקאית נאס"א, לאחר שזו זכתה במכרז לפיתוח הנחת האנושית המסחרית הראשונה כחלק מתוכנית ארטמיס של הסוכנות.

ג'ף בזוס ובלו אוריג'ין 

היריב המשמעותי ביותר של מאסק במרוץ אל החלל הוא מייסד אמזון, ג'ף בזוס, שהקים בשנת 2000 את חברת בלו אוריג'ין (Blue Origin). הישג השיא של החברה התרחש בשנת 2021 עם שיגורו המוצלח של הטיל ניו שפרד, על שם האסטרונאוט האמריקני הראשון שהגיע לחלל בטיסה תת-מסלולית, אלן שפרד. הטיל שחצה את קו קרמן, המסמן את הגבול בין כדור הארץ לחלל החיצון, נשא קפסולה ובה ארבעה אנשים כולל בזוס עצמו, אליו הצטרפו אחיו הצעיר מארק בזוס, וואלי פאנק בת ה-88, שהוכשרה כאסטרונאוטית אך מעולם לא טסה לחלל, ואוליבר דאמן, בנו של מנהל קרן הון סיכון (היחיד ששילם עבור הטיסה). מאז הספיקה החברה להטיס עוד עשרות בודדות של אנשים, מקורביו של בזוס לצד לקוחות משלמים.

אלא שבספטמבר 2022, רקטה בלתי מאוישת של ניו שפרד התפוצצה, והקפסולה, שנוצרה עבור הנוסעים, צנחה לקרקע. למרבה המזל לא היו נפגעים, ובחודש שעבר הודיעה החברה, כי מקור הבעיה זוהה כמנוע רקטי שהתחמם יתר על המידה. אך מאז הטיסות של החברה מקורקעות, כשהצפי לחזרתן לא ידוע על אף שהחברה דיווחה כי היא "מקווה לחזור לטוס בקרוב". לכך מצטרפת העובדה שבזמן שמאסק הספיק לשלוח אסטרונאוטים לחלל, החברה של בזוס טרם ביצעה טיסה מסלולית (orbital flight), קרי ביצוע הקפה שלמה סביב גרם שמימי.

קיראו עוד ב"גלובל"

גם בכל הקשור לחוזים עם סוכנות החלל האמריקאית, נאס"א, החברה של מאסק מקדימה את זו של בזוס. באפריל 2020, זכתה החברה יחד עם החברות לוקהיד מרטין, נורת'רופ גרומן ודרייפר, ב-579 מיליון דולר לפיתוח מערכת נחיתה אנושית משולבת כחלק מתוכנית ארטמיס של הסוכנות. אלא שכאמור באפריל 2021, נאס"א העניקה באופן בלעדי את הזכות, להצעה המתחרה של SpaceX. עם זאת, לאורך השנים שיתפה החברה פעולה עם הסוכנות, ולא מן הנמנע כי נראה שיתופי פעולה עתידיים ביניהם.

בעבר דחה בזוס את הביקורת על הקצב הנמוך בו מתקדמת החברה ביחס להישגים של SpaceX ומאסק, באמצעות משל הצב והארנב העתיק של ממשיל המשלים היווני איזופוס. על פי פרשנות המשל של בזוס, הארנב, הלא הוא מאסק, אמנם יכול להתקדם בקצב מהיר, אך עשוי להפסיד לצב המתקדם באיטיות אך בביטחון (בזוס). מאסק אגב התייחס להשוואה ואמר, כי הלקח מהמשל הוא לא שצבים מהירים יותר, אלא שעל הארנב להימנע משאננות (פרשנות קרובה יותר למשל המקורי). לצד זאת, בזוס מרבה לשלוח את מקורביו לתקשורת עם מסר לפיו בניגוד למאסק, תחום החלל מהווה עבורו כתחביב ועל כן הוא מתקדם בקצב שלו.

ריצ'רד ברנסון ו​וירג'ין גלקטיק

בזמן שבזוס ומאסק מתקדמים כל אחד בקצב שלו, מי שמשתרך מאחור הוא איש העסקים ריצ'רד ברנסון וחברת תיירות החלל שהקים בשנת 2004, וירג'ין גלקטיק (Virgin Galactic). ברנסון הספיק להקדים את בזוס במספר ימים בכל הקשור להוצאת טיסה מסחרית לחלל, לאחר שהמריא יחד עם שלושה מעובדי החברה לגובה של 85.3 ק"מ, ובכך היו לתיירים הראשונים שמגיעים לחלל בטיסה מסחרית. על אף שהוגדרו כתיירים הראשונים שמגיעים לחלל בטיסה מסחרית, הטיסה חצתה אמנם את גבול החלל שנקבע על פי רשות התעופה הפדרלית בארצות הברית, אך לא את זה של הפדרציה הבינלאומית לאווירונאוטיקה, קו קרמן, הנמצא בגובה 100 קילומטר (אותו חצו כעבור מספר ימים ג'ף בזוס ושותפיו).

אלא שבדומה לבלו אוריג'ין, החברה נאלצה לקרקע את כל כלי הטיס שלה בשל חקירה של רשות התעופה הפדרלית, אשר נפתחה בשל חריגה מהשטח שהוקצה לטיסת הניסוי, בניגוד לנוהלי הבטיחות וללא דיווח בזמן אמת. בינתיים הספיקה בחודש שעבר חברת שיגור הלווינים שבשליטת ברנסון, Virgin Orbit Holdings, להגיש בקשה לפשיטת רגל, בזמן שמניותיה של חברת תיירות החלל Virgin Galactic Holdings (SPCE), צנחו ב-92% מאז הגיעו לשיא בפברואר 2021.

וירג'ין גלקטיק, מפגרת גם בכל הקשור לחוזים עם חברות מסחריות וסוכנויות חלל. בזמן שבזוס ומאסק זכו למענקים של מאות מיליונים מנאס"א, החברה של ברנסון לא חתמה על אף הסכם דומה עם הסוכנות. עם זאת, אל פי דווחים שטרם אומתו, החברה תכריז בקרוב על שיתוף פעולה עם חיל האוויר האיטלקי, שצפוי לממן חלק מהטיסות והניסויים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".