אלכס קרפ מנכל פלנטיר
צילום: Youtube/Palantir
דוחות

פלנטיר דיווחה על רבעון רווחי ראשון בהיסטוריה שלה ומזנקת ב-17% בטרום

החברה דיווחה על הכנסות של 509 מיליון דולר, מעל הצפי בשוק ל-502 מיליון דולר. החברה דיווחה על רווח ראשון בהיסטוריה של 4 סנט למניה. תחזית ההכנסות אמנם נמוכה מהצפי בשורת ההכנסות אבל החברה שוב צופה רווח שנתי, כשהשוק ציפה להפסד. למרות זאת צריך לזכור - המניה מחקה 70% מערכה
תומר אמן | (1)

חברת פלנטיר PALANTIR TECHNOLOGIES (סימול: PLTR), העוסקת בתוכנות מודיעין, כרייה וניתוח מידע, דיווחה בפעם הראשונה על רווחים במונחי GAAP - שנתיים מוקדם מהצפי שלה, ומזנקת בטרום ב-17%, וזאת למרות תחזיות חלשות.

פלנטיר רשמה הכנסות של 509 מיליון דולר, מעל לתחזיות השוק ל-502.3 מיליון דולר. רווחי החברה המתואמים עמדו על 4 סנט למניה, לעומת צפי ל-3 סנט ובסך הכל מדובר על 31 מיליון דולר.

תחזית החברה - פלנטיר גם מצפה לשמור על הרווחיות על בסיס GAAP גם בשנה הקרובה, זאת טוב בהרבה מצפי להפסד של 11 סנט למניה. מנגד, עבור כל שנת 2023 צופה החברה הכנסות של 2.18 עד 2.23 מיליארד דולר, מתחת לצפי האנליסטים להכנסות של 2.29 מיליארד דולר, וגידול של כ-15% בטווח האמצע לעומת שנת 2022. החברה צופה רווח מתואם של בין 481 ל-531 מיליון דולר, מעל לצפי בשוק ל-465 מיליון דולר. צפי זה מרמז כי החברה צופה שולי רווח תפעולי של כ-23%, מעל לצפי האנליסטים שעומד כעת על כ-20%.

התחזית לרבעון הראשון - מתחת צפי השוק. פלנטיר צופה הכנסות של  505 מיליון דולר, מתחת צפי האנליסטים ל-520 מיליון דולר. החברה צופה רווח תפעולי של בין 91 ל-95 מיליון דולר, מתחת לצפי האנליסטים ל-98 מיליון דולר.

 

ובחזרה לדוחות, החברה דיווחה על ירידה ברווח התפעולי ב-10 מיליון דולר בהשוואה לרבעון השלישי של השנה, וכי מחלקת המחקר ופיתוח הורידה את הרווח התפעולי שלה בכ-19% לעומת הרבעון השלישי, וכ-3% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

חצי מההכנסות של פלנטיר - מגיעה מממשלות

החברה דיווחה על הכנסות של כ-293 מיליון דולר אותם קיבלה מהממשלות השונות, גידול של כ-23%. ההכנסות נבעו בעיקר מ-225 מיליון דולר שהגיעו מהממשל האמריקאי, גידול של כ-22% אשתקד. הכנסותיה המסחריות של החברה עמדו על כ-215 מיליון דולר, גידול של כ-11% שכללו גם 77 מיליון דולר ממנהל המכס האמריקאי, גידול של כ-12%.

 

עוד מסרה החברה כי מספר הלקוחות שלה גדל בכ-9% לעומת הרבעון השלישי וב-55% לעומת שנה שעברה. לקוחותיה האמריקאים של החברה גדלו ב-79% בשנה החולפת.

 

סמנכ"ל הכספים של החברה, דיוויד גלאזר אמר שהחברה צופה הכנסות מ-SPAC ברבעון הקרוב של כ-16 מיליון דולר, קיטון של כ-39 מיליון דולר לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בנטרולו, הסמנכ"ל צופה צמיחה של 20%, כאשר הוא גם מציין שהרבעון הראשון של השנה הוא בדרך כלל רבעון חלש. הוא הוסיף שההכנסות מהשקעות אסטרטגיות של החברה הניבו לחברה 118 מיליון דולר ב-2022, וכי נתון זה יהיה נמוך יותר בשנת 2023, אם כי לא מסר מספר.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בנוסף, יש לציין שהחברה הפסיקה לחזור על דיווחי מנכ"ל החברה, אלכס קרפ, שטען שהחברה תצמח ב-30% או יותר עד לשנת 2025. הפעם האחרונה בה ציינה החברה את הנתון הזה היה בפרסום דוחות הרבעון הראשון של 2022.

 

במכתב למשקיעים, ציין קארפ עצמו שקיים קשר ישיר בין הביקוש הגובר בשוק לבינה מלאכותית לבין העסקים של פלנטיר עצמה. "ההתמקדות הקולקטיבית שלנו בבינה המלאכותית, אשר כוללות בתוכה את הדרך שבה הבינה המלאכותית פונה לציבור, דבר שלאחרונה הפך להיות זמין יותר, מאפשרת לנו לגדול בצורה יעילה יותר", מסר המנכ"ל. "הביקוש לבינה המלאכותית בחודשים האחרונים, לצד הכניסה של חברות נוספות לתחום זה בזמן האחרון יתרום לצמיחה שלנו בהמשך, אפילו מעבר למה שצפינו בסוף השנה האחרונה", הוסיף. 

עוד הוסיף המנכ"ל כי טכנולוגיות הבינה המלאכותית יגיעו אל הציבור הרחב בקרוב מאוד, אם כי בתעשייה הצבאית הטכנולוגיה כבר שם.

 

מיהי פלנטיר?

מחיר הסגירה האחרון של החברה עומד כעת על כ-7.61 דולר למניה. במסחר המאוחר טיפסה החברה למחיר של של כ-8.89 דולר למניה והחברה נסחרת על פי שווי של כ-15.83 מיליארד דולר. החברה הוקמה בשנת 2003, ומאז עסקה בעיקר בהפצת חומרות סייבר ואיסוף מידע למדינות וממשלות רבות, כאשר אפיק ההשקעה המרכזי שלה הוא צבא ארצות הברית. אבל צריך גם לומר - המניה מחקה 70% בשנה וקצת האחרונות. כלומר, עכשיו היא עולה אבל המשקיעים עד כה הפסידו בגדול.

 

החברה מוכרת בעיקר בזכות שלושה פרוייקטים שונים שהקימה פלנטיר – פלנטיר גות'האם, פלנטיר אפולו, ופלנטיר פאונדרי. פלנטיר גות'האם נמצא כעת בשימוש של גופים אנטי-טרוריסטים של בקהילת המודיעין של ארצות הברית (USIC) ובמשרד ההגנה האמריקאי. בעבר גות'האם שימשה חוקרי הונאה בסוכנות הפדרלית האמריקאית שפעלה בין השנים 2009 ל-2015. כמו כן, שימש הגות'האם את המיזם הציבורי-פרטי הקנדי IWM, שפעל בין השנים 2003 ל-2012.

 

מערכת האפולו משמשת גופים רבים להפעלה, אספקה ופריסה רציפה על פני כל הסביבות השונות. ה-SaaS אותו מציעה האפולו היא אחת מחמש ההצעות שאושרו עבור מערכות הביטחון הלאומיות הקריטיות של משרד ההגנה האמריקאי.

 

אפולו פאונדרי נמצאת בשימוש של כמה מהחברות הגדולות ביותר בעולם כמו הבנק האמריקאי מורגן סטלני, יצרנית המטוסים האירופאית Airbus וחברת הרכב פיאט קרייזלר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כתבה מעולה (ל"ת)
    אריק 14/02/2023 17:35
    הגב לתגובה זו
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

טסלה מבפנים
צילום: טסלה

קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה: משרד הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה Tesla 3.07%  . רשות הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן. לפי החלטת השופט, שאומצה על ידי ה-DMV, השימוש במונחים כמו “Autopilot” ו-“Full Self-Driving Capability” מהווה פרסום מטעה, משום שהוא עלול לגרום לנהגים להבין שהרכב אוטונומי, למרות שבפועל מדובר במערכות סיוע לנהג המחייבות פיקוח אנושי רציף. 

הגירסה המרוככת של הרגולטור

במקור, השופט המליץ להשעות את רישיון הסוחר והיצרן של טסלה בקליפורניה ל-30 יום. עם זאת, הרגולטור בחר בגישה מרוככת יותר: השעיית רישיון הסוחר הוקפאה ל-90 יום, כדי לאפשר לחברה להתאים את הפרסום והמדיניות שלה, ואילו ההחלטה להשעות את רישיון הייצור הוקפאה לצמיתות. לדברי מנהל ה-DMV, המהלך נועד לאפשר פתרון ולא לפגוע מיידית בפעילות החברה. “רצינו להיות הוגנים ולתת להם הזדמנות למצוא דרך לתקן את המצב”, אמר. 

טסלה: "אף לקוח לא הוטעה" 

טסלה דחתה את הטענות. בהודעה רשמית מסרה החברה כי מדובר בהחלטה צרכנית-רגולטורית שמתמקדת במינוח בלבד, וכי לא הוגשה ולו תלונה אחת מצד לקוח שטען כי הוטעה. לדברי החברה, מכירות הרכב בקליפורניה יימשכו כסדרן. טסלה מדגישה כי לאורך השנים הבהירה ללקוחות שמערכות ה-Autopilot וה-FSD אינן הופכות את הרכב לאוטונומי, וכי הנהג מחויב להישאר קשוב ובמידת הצורך להשתלט על הנהיגה.  

לדבריה, האזהרות וההסברים מופיעים באתר החברה, במסכי הרכב ובמדריכי המשתמש. עם זאת, הרגולטורים טוענים כי המסר השיווקי הכולל - ולא האותיות הקטנות - הוא שיצר את ההטעיה. נציגי ה-DMV העידו כי בפרסומים שונים נמסר מידע סותר לגבי יכולות הרכב, וכי השמות עצמם יוצרים ציפייה לא מציאותית. "כשאומרים Autopilot, רוב האנשים מבינים שהרכב נוהג לבד", אמרה אחת החוקרות בעדותה. 

סיכון אסטרטגי לחזון של מאסק 

העימות עם הרגולטור בקליפורניה אינו נקודתי. טסלה נמצאת תחת פיקוח גובר מצד רשויות מדינתיות ופדרליות סביב טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, דווקא בתקופה שבה אילון מאסק מציב את התחום בלב החזון העתידי של החברה, כולל שירותי הרובוטקסי. מעבר לפן הרגולטורי, טסלה מתמודדת גם עם חזית משפטית. באוגוסט האחרון חייב חבר מושבעים בפלורידה את החברה לשלם כ-243 מיליון דולר, לאחר שקבע כי היא נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית מ-2019 שבה היה מעורב רכב עם מערכת סיוע לנהג.