דיסני
צילום: Pixbay

האם דיסני תבצע ספין אוף ל-ESPN ו-ABC בשנה הבאה, למרות ההכחשות?

כך בטוחים בבנק וולס פארגו, נותנים רוח גבית לדרישתו של המשקיע דן לואב, שנכנס מוקדם יותר השנה למניה; מניית דיסני צללה 55% בשנה וחצי האחרונות וחזרה כל הדרך למחירי 2014
נתנאל אריאל |

חברת דיסני  WALT DISNEY לא רוצה וממש לא ממהרת לעשות ספין אוף (הפרדת פעילות לחברה חדשה וחלוקת המניות שלה כדיבידנד) לרשת החדשות ABC ולרשת הספורט ESPN, שבהן היא מחזיקה. למעשה, היא מכחישה כבר שנים את הרעיון, אבל האנליסט סטיב קהל (Cahall) מבנק וולס פארגו בטוח שזה יקרה בשנת 2023. לדבריו, "דיסני תתחיל בתהליך הספין-אוף עבור ESPN ו-ABC כולל השקת ESPN בסטרימינג. רציונליזציה של עלויות ואפשרויות המאזן הן קריטיות להשגת תוצאה זו. התוצאה תהיה - דיסני במצב טוב יותר".

"התחזיות שלנו לשנת 2023 מצביעות על כך שסקטורי המדיה והכבלים מגיבים לזמנים קשים יותר בדרך כלל, הן מחזוריות והן מבניות. זמנים קשים משמעותם החלטות קשות", ציין קהל.

האפשרות הזו נמצאת על השולחן כבר הרבה שנים, אבל רק לפני חודשיים אמר מנכ"ל דיסני בוב צ'אפק (שהודח בינתיים) שמכירת ESPN לא נמצאת על הפרק. אז כן, ספין אוף זו לא בדיוק מכירה ועדיין. דמיון המשקיעים התעורר מחדש בחודש אוגוסט האחרון כאשר דן לואב מ-Third Point, חשף השקעה גדולה במניה, ושלח מכתב לחברה ובו דרש ספין-אוף של ESPN. לואב טען של-ESPN תהיה גמישות רבה יותר לממש יוזמות עסקיות, כמו הימורי ספורט, אם היא לא תהיה חלק מדיסני, אבל צ'אפק אמר כי הוא מתכוון ההיפך - לפתח אפליקציית הימורים ייעודית ולחזק את המותג באמצעות הימורי ספורט.

צ'אפק אמר ש"אם יש לך חזון לעתיד ששאר העולם עדיין לא בהכרח מסתדר איתו, אז אתה שומר על ESPN. ויוצר שילוב מושלם של בידור כללי, חדשות משפחתיות, ספורט - שילוב שאין כמוהו", והוסיף שהחברה קיבלה פניות רבות מעסקים שרצו לרכוש.

אז צ'אפק כבר לא בתמונה והמנכ"ל החדש-ישן, בוב אייגר, יצטרך להכריע את גורלה של ESPN לפני תום כהונתו בת השנתיים ב-2026.

אבל אמנם בוולס פארגו חושבים שזה נכון, אבל לא כולם מסכימים איתם. ג'ייסון בזינט, מנכ"ל ב-Citi, אמר "אנחנו מאוד נגד ספין את ESPN. זה הדבר הכי מטופש אי פעם". הוא סבור כי ל-ESPN יש פוטנציאל להיות עסק גלובלי גדול בהרבה, במיוחד אם דיסני תמנף את האינטרנט להפצה שלו. לדבריו, הרשת מייצרת את עיקר תזרים המזומנים של דיסני, וזה בסופו של דבר יממן את התנועה שלה לכיוון שיווק ישיר לצרכן ויעזור לה לקזז הפסדי זרימה מואצים. "מה שדיסני מתחילה עם שיווק ישירות לצרכן דומה מאוד לחברת כבלים או חברת טלקום".

ועדיין, אי אפשר לומר שהמשקיעים לא רוצים לראות שינוי בחברה. החברה רשמה הפסדים בגזרת הסטרימינג והירידה במחיר המניה - זו איבדה 55% מערכה מאז פברואר 2021. למעשה, דיסני נסחרת כעת במחיר של 87 דולר למניה, או שווי שוק של 159 מיליארד דולר, או - חזרה את כל הדרך למחירי שנת 2014. אתמול המשיכה המניה לרדת בעקבות נתוני קופות מאכזבים עבור "אווטאר: דרך המים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוקארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוק

קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?

הדס ברטל |
נושאים בכתבה שחקנים קולנוע

שחקני קולנוע גדולים ואייקוניים זה מונח ששייך בעיקר לכוכבי עבר. בשנים האחרונות, הוליווד לא הנפיקה כוכב קולנוע צעיר, מוכשר וכריזמטי כמו השמות הגדולים ביותר שעשו מאות מיליונים בתעשייה וידעו גם להפוך את השכר מהסרטים לעסקים מצליחים ולעיתים גם אימפריות שמניבות מאות מיליונים. כוכבי הקולנוע העשירים ביותר מכל הזמנים מכילים בעיקר שחקנים ששיא תהילתם היה לפני 20, 30 או אפילו 40 שנה, לפני עידן הסטרימינג וההצפה שאנחנו חווים בסרטים וסדרות טלוויזיה שעולות לאוויר כל כמה ימים ורובנו לא מזהים את השחקנים. ריכזנו עבורכם את הכוכבים שמזלם הגדול הוא שהם הגיעו להוליווד בזמן תור הזהב שלה, ידעו לדרוש ולהרוויח משכורות עתק וחשוב מכך, ידעו לקחת את ההון שעשו כשחקנים ולהפוך אותו לאימפריות עסקים.


1 # ארנולד שוורצנגר 

ארנולד שוורצנגר, אחד מכוכבי הקולנוע הגדולים בהיסטוריה ומושל קליפורניה לשעבר, נמצא במקום הראשון עם הון של מיליארד וחצי דולר. שוורצנגר, שנולד בשנת 1947 בעיירה טאל שבאוסטריה, הפך מאמן פיתוח־גוף לכוכב אקשן, פוליטיקאי ומיליארדר ולפי דירוגים שונים בעולם, נחשב לכוכב הקולנוע העשיר בהיסטוריה. הסרט הקופתי המזוהה איתו יותר מכל הוא “שליחות קטלנית 2: יום הדין” (1991), שהכניס בקופות כ-520 מיליון דולר ברחבי העולם, והפך אותו לסמל עולמי של קולנוע האקשן. מבחינת רווח אישי, העסקה הטובה ביותר שעשה הייתה דווקא מהקומדיה “תאומים” (1988), שבה ויתר כמעט על שכר בסיס וקיבל אחוזים מהרווחים כאשר לפי דיווחים, הרוויח מהסרט מעל 40 מיליון דולר.

שוורצנגר כיכב גם בסרטים אייקוניים נוספים כמו “רונאן הברברי”, שקרים אמיתיים” ו"זיכרון גורלי”. מעבר למשכורות מהסרטים ומתפקידו כמושל קליפורניה בין השנים 2003 ל-2010, חלק עצום מהונו הגיע מהשקעות מוקדמות בנדל"ן בקליפורניה עוד לפני שהתפרסם. כבר בשנות ה-20 לחייו היה מיליונר נדל"ן, ובהמשך היה שותף ברשת המסעדות Planet Hollywood ששיא הצלחתה היה בשנות ה-90', ובעסקים בתחומי הכושר והבידור. הוא היה נשוי לעיתונאית מריה שרייבר, במשך יותר מ-25 שנה עד לגירושים בשנת 2021, ולזוג ארבעה ילדים.


ארנולד שוורצנגר מתוך הרשתות החברתיות
ארנולד שוורצנגר - קרדיט: מתוך הרשתות החברתיות


2 # דוויין "דה רוק" ג'ונסון 

הונו של דה רוק (דוויין ג'ונסון) מוערך בכ-1.2 מיליארד דולר. הוא נולד ב-1972 בהייברד, קליפורניה, למשפחת מתאבקים, והתחיל את הקריירה שלו ככוכב WWE לפני שהפך לאחד מכוכבי הקולנוע המבוקשים בעולם. את הונו העצום עשה בזכות שילוב של שכר גבוה משוברי קופות שכיכב בהם, אחוזים מהרווחים ועסקים חוץ־קולנועיים. אחד הסרטים המצליחים ביותר שבהם השתתף הוא “מהיר ועצבני 7 ”, שהכניס כ-1.5 מיליארד דולר ברחבי העולם והפך לשובר קופות ענק. בשנים האחרונות ג'ונסון חתם על עסקת־שיא עם אמזון על סרט האקשן “Red One”, שבגינה קיבל חבילת שכר של כ-50 מיליון דולר, באחת העסקאות הגבוהות שנרשמו אי־פעם לשחקן בסרט סטרימינג. ג'ונסון כיכב גם בלהיטים כמו “ג'ומנג'י: שורדים בג'ונגל” שהכניס כ-962 מיליון דולר וב“מואנה” (בקולו של מאוי).

ענקיות הטכנולוגיהענקיות הטכנולוגיה

ענקיות הטכנולוגיה עוברות לעידן עתיר הון - כיצד ה-AI משנה את פני התעשייה

מיקרוסופט, גוגל ואמזון השקיעו מעל 600 מיליארד דולר בתשתיות בינה מלאכותית ונאלצות לגייס חוב כשקופות המזומנים מתכווצות - בעוד וורן באפט מצמצם את ההחזקה באפל ולראשונה רוכש מניות  אלפאבית ב-4.3 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

ענף הטכנולוגיה נכנס לשלב חדש. שנים דיברו על חברות הענק כעסקים שמייצרים עוד הכנסה כמעט בלי להגדיל עלויות. אבל המציאות של הבינה המלאכותית דוחפת אותן לטריטוריה אחרת לגמרי. היום הן נראות הרבה יותר כמו תעשיות כבדות שזקוקות להון עצום כדי להמשיך לרוץ. במרכז המגמה עומדות מיקרוסופט Microsoft Corp 1.37%  , גוגל Alphabet -0.78%  ואמזוןAmazon.com Inc. -1.22%  . שלושתן פתחו את הכיס בהיקפים שלא נראו בענף. תשתיות AI, חוות שרתים, חוזי ענן ארוכי טווח וציוד מחשוב מתקדם. בתוך תקופה קצרה הן השקיעו מעל 600 מיליארד דולר, והמספרים ממשיכים לעלות.


מה שמרתק הוא שהחברות האלו יכלו להרשות לעצמן את ההשקעה. הן נכנסו לעידן הבינה המלאכותית כמעט ללא חוב, עם הרבה מזומן ותזרים חזק. הן נהנו מרווחי עתק של השנים האחרונות, שלא קשורים דווקא ל־AI. עכשיו התחושה היא שהן משתמשות בכסף כדי לשמור על ההובלה. עם זאת, משהו חורק. רואים את זה בשקט במאזנים. כריות המזומנים מתכווצות. מיקרוסופט, שבעבר כמעט מחצית מנכסיה היו במזומן ובהשקעות קצרות טווח, נמצאת היום בפחות מחמישית. אצל אמזון וגוגל הסיפור דומה. הנכסים גדלים, אבל המזומן לא עומד בקצב.

זה לא מסתיים שם. התזרים של גוגל ואמזון חלש יותר לעומת השנה הקודמת. גם אצל מיקרוסופט התמונה פחות יפה כשמכניסים לחישוב התחייבויות לעלויות תשתית שמופיעות מחוץ לדוח. במילים פשוטות, גם ענקיות כאלה מתחילות להרגיש את העומס.

האנליסטים כבר מצפים לעלייה דרמטית נוספת בהוצאות בשנה הבאה. מיקרוסופט צפויה להוציא כ־159 מיליארד דולר, אמזון כ־145 מיליארד וגוגל תתקרב ל־112 מיליארד. בתוך ארבע שנים מדובר כבר על טריליון דולר. רובו על AI. בינתיים ההכנסות עדיין מחזיקות את המערכת, כאשר שלושתן גדלות בקצב שמאפשר להן להמשיך להשקיע. אבל זה לא יהיה מספיק לאורך זמן. ברגע שההוצאות הופכות למפלצת, חברות חייבות לגייס חוב. מטא כבר עשתה זאת כשגייסה 30 מיליארד דולר. אורקל הוציאה 18 מיליארד נוספים, רק כדי לעמוד בדרישות התשתית.


השינוי לענף עתיר הון

הענף שהיה מזוהה עם צמיחה כמעט אינסופית והוצאות יציבות הופך לענף עתיר הון. כל החלטה אסטרטגית הופכת להימור על מיליארדים. כל עיכוב בביקושים או טכנולוגיה שנזנחת עלולים להפוך השקעה יקרה לנטל. זה משפיע גם על הדרך שבה משקיעים מסתכלים על חברות טכנולוגיה. פחות תשומת לב לכמות המשתמשים בשירות מסוים ויותר לביצועים של מערכות AI. יותר עניין בהתחייבויות עתידיות ובהסכמי ענן, ופחות במשפטים כלליים על חדשנות.