האם דיסני תבצע ספין אוף ל-ESPN ו-ABC בשנה הבאה, למרות ההכחשות?
חברת דיסני WALT DISNEY לא רוצה וממש לא ממהרת לעשות ספין אוף (הפרדת פעילות לחברה חדשה וחלוקת המניות שלה כדיבידנד) לרשת החדשות ABC ולרשת הספורט ESPN, שבהן היא מחזיקה. למעשה, היא מכחישה כבר שנים את הרעיון, אבל האנליסט סטיב קהל (Cahall) מבנק וולס פארגו בטוח שזה יקרה בשנת 2023. לדבריו, "דיסני תתחיל בתהליך הספין-אוף עבור ESPN ו-ABC כולל השקת ESPN בסטרימינג. רציונליזציה של עלויות ואפשרויות המאזן הן קריטיות להשגת תוצאה זו. התוצאה תהיה - דיסני במצב טוב יותר".
"התחזיות שלנו לשנת 2023 מצביעות על כך שסקטורי המדיה והכבלים מגיבים לזמנים קשים יותר בדרך כלל, הן מחזוריות והן מבניות. זמנים קשים משמעותם החלטות קשות", ציין קהל.
האפשרות הזו נמצאת על השולחן כבר הרבה שנים, אבל רק לפני חודשיים אמר מנכ"ל דיסני בוב צ'אפק (שהודח בינתיים) שמכירת ESPN לא נמצאת על הפרק. אז כן, ספין אוף זו לא בדיוק מכירה ועדיין. דמיון המשקיעים התעורר מחדש בחודש אוגוסט האחרון כאשר דן לואב מ-Third Point, חשף השקעה גדולה במניה, ושלח מכתב לחברה ובו דרש ספין-אוף של ESPN. לואב טען של-ESPN תהיה גמישות רבה יותר לממש יוזמות עסקיות, כמו הימורי ספורט, אם היא לא תהיה חלק מדיסני, אבל צ'אפק אמר כי הוא מתכוון ההיפך - לפתח אפליקציית הימורים ייעודית ולחזק את המותג באמצעות הימורי ספורט.
צ'אפק אמר ש"אם יש לך חזון לעתיד ששאר העולם עדיין לא בהכרח מסתדר איתו, אז אתה שומר על ESPN. ויוצר שילוב מושלם של בידור כללי, חדשות משפחתיות, ספורט - שילוב שאין כמוהו", והוסיף שהחברה קיבלה פניות רבות מעסקים שרצו לרכוש.
- דיסני משקיעה מיליארד דולר ב-OpenAI ומביאה את מיקי מאוס, דארת' ויידר ודדפול לסורה
- "זוטרופוליס 2" של דיסני פותח בענק - 556 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז צ'אפק כבר לא בתמונה והמנכ"ל החדש-ישן, בוב אייגר, יצטרך להכריע את גורלה של ESPN לפני תום כהונתו בת השנתיים ב-2026.
אבל אמנם בוולס פארגו חושבים שזה נכון, אבל לא כולם מסכימים איתם. ג'ייסון בזינט, מנכ"ל ב-Citi, אמר "אנחנו מאוד נגד ספין את ESPN. זה הדבר הכי מטופש אי פעם". הוא סבור כי ל-ESPN יש פוטנציאל להיות עסק גלובלי גדול בהרבה, במיוחד אם דיסני תמנף את האינטרנט להפצה שלו. לדבריו, הרשת מייצרת את עיקר תזרים המזומנים של דיסני, וזה בסופו של דבר יממן את התנועה שלה לכיוון שיווק ישיר לצרכן ויעזור לה לקזז הפסדי זרימה מואצים. "מה שדיסני מתחילה עם שיווק ישירות לצרכן דומה מאוד לחברת כבלים או חברת טלקום".
ועדיין, אי אפשר לומר שהמשקיעים לא רוצים לראות שינוי בחברה. החברה רשמה הפסדים בגזרת הסטרימינג והירידה במחיר המניה - זו איבדה 55% מערכה מאז פברואר 2021. למעשה, דיסני נסחרת כעת במחיר של 87 דולר למניה, או שווי שוק של 159 מיליארד דולר, או - חזרה את כל הדרך למחירי שנת 2014. אתמול המשיכה המניה לרדת בעקבות נתוני קופות מאכזבים עבור "אווטאר: דרך המים".
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
