האם דיסני תבצע ספין אוף ל-ESPN ו-ABC בשנה הבאה, למרות ההכחשות?
חברת דיסני WALT DISNEY לא רוצה וממש לא ממהרת לעשות ספין אוף (הפרדת פעילות לחברה חדשה וחלוקת המניות שלה כדיבידנד) לרשת החדשות ABC ולרשת הספורט ESPN, שבהן היא מחזיקה. למעשה, היא מכחישה כבר שנים את הרעיון, אבל האנליסט סטיב קהל (Cahall) מבנק וולס פארגו בטוח שזה יקרה בשנת 2023. לדבריו, "דיסני תתחיל בתהליך הספין-אוף עבור ESPN ו-ABC כולל השקת ESPN בסטרימינג. רציונליזציה של עלויות ואפשרויות המאזן הן קריטיות להשגת תוצאה זו. התוצאה תהיה - דיסני במצב טוב יותר".
"התחזיות שלנו לשנת 2023 מצביעות על כך שסקטורי המדיה והכבלים מגיבים לזמנים קשים יותר בדרך כלל, הן מחזוריות והן מבניות. זמנים קשים משמעותם החלטות קשות", ציין קהל.
האפשרות הזו נמצאת על השולחן כבר הרבה שנים, אבל רק לפני חודשיים אמר מנכ"ל דיסני בוב צ'אפק (שהודח בינתיים) שמכירת ESPN לא נמצאת על הפרק. אז כן, ספין אוף זו לא בדיוק מכירה ועדיין. דמיון המשקיעים התעורר מחדש בחודש אוגוסט האחרון כאשר דן לואב מ-Third Point, חשף השקעה גדולה במניה, ושלח מכתב לחברה ובו דרש ספין-אוף של ESPN. לואב טען של-ESPN תהיה גמישות רבה יותר לממש יוזמות עסקיות, כמו הימורי ספורט, אם היא לא תהיה חלק מדיסני, אבל צ'אפק אמר כי הוא מתכוון ההיפך - לפתח אפליקציית הימורים ייעודית ולחזק את המותג באמצעות הימורי ספורט.
צ'אפק אמר ש"אם יש לך חזון לעתיד ששאר העולם עדיין לא בהכרח מסתדר איתו, אז אתה שומר על ESPN. ויוצר שילוב מושלם של בידור כללי, חדשות משפחתיות, ספורט - שילוב שאין כמוהו", והוסיף שהחברה קיבלה פניות רבות מעסקים שרצו לרכוש.
- דיסני ויוטיוב חתמו על הסכם חדש: ערוצי ABC ו-ESPN חוזרים לשידור
- דיסני צונחת לאחר שפספסה את תחזית ההכנסות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז צ'אפק כבר לא בתמונה והמנכ"ל החדש-ישן, בוב אייגר, יצטרך להכריע את גורלה של ESPN לפני תום כהונתו בת השנתיים ב-2026.
אבל אמנם בוולס פארגו חושבים שזה נכון, אבל לא כולם מסכימים איתם. ג'ייסון בזינט, מנכ"ל ב-Citi, אמר "אנחנו מאוד נגד ספין את ESPN. זה הדבר הכי מטופש אי פעם". הוא סבור כי ל-ESPN יש פוטנציאל להיות עסק גלובלי גדול בהרבה, במיוחד אם דיסני תמנף את האינטרנט להפצה שלו. לדבריו, הרשת מייצרת את עיקר תזרים המזומנים של דיסני, וזה בסופו של דבר יממן את התנועה שלה לכיוון שיווק ישיר לצרכן ויעזור לה לקזז הפסדי זרימה מואצים. "מה שדיסני מתחילה עם שיווק ישירות לצרכן דומה מאוד לחברת כבלים או חברת טלקום".
ועדיין, אי אפשר לומר שהמשקיעים לא רוצים לראות שינוי בחברה. החברה רשמה הפסדים בגזרת הסטרימינג והירידה במחיר המניה - זו איבדה 55% מערכה מאז פברואר 2021. למעשה, דיסני נסחרת כעת במחיר של 87 דולר למניה, או שווי שוק של 159 מיליארד דולר, או - חזרה את כל הדרך למחירי שנת 2014. אתמול המשיכה המניה לרדת בעקבות נתוני קופות מאכזבים עבור "אווטאר: דרך המים".
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
