דיסני
צילום: Pixbay

האם דיסני תבצע ספין אוף ל-ESPN ו-ABC בשנה הבאה, למרות ההכחשות?

כך בטוחים בבנק וולס פארגו, נותנים רוח גבית לדרישתו של המשקיע דן לואב, שנכנס מוקדם יותר השנה למניה; מניית דיסני צללה 55% בשנה וחצי האחרונות וחזרה כל הדרך למחירי 2014
נתנאל אריאל |

חברת דיסני  WALT DISNEY לא רוצה וממש לא ממהרת לעשות ספין אוף (הפרדת פעילות לחברה חדשה וחלוקת המניות שלה כדיבידנד) לרשת החדשות ABC ולרשת הספורט ESPN, שבהן היא מחזיקה. למעשה, היא מכחישה כבר שנים את הרעיון, אבל האנליסט סטיב קהל (Cahall) מבנק וולס פארגו בטוח שזה יקרה בשנת 2023. לדבריו, "דיסני תתחיל בתהליך הספין-אוף עבור ESPN ו-ABC כולל השקת ESPN בסטרימינג. רציונליזציה של עלויות ואפשרויות המאזן הן קריטיות להשגת תוצאה זו. התוצאה תהיה - דיסני במצב טוב יותר".

"התחזיות שלנו לשנת 2023 מצביעות על כך שסקטורי המדיה והכבלים מגיבים לזמנים קשים יותר בדרך כלל, הן מחזוריות והן מבניות. זמנים קשים משמעותם החלטות קשות", ציין קהל.

האפשרות הזו נמצאת על השולחן כבר הרבה שנים, אבל רק לפני חודשיים אמר מנכ"ל דיסני בוב צ'אפק (שהודח בינתיים) שמכירת ESPN לא נמצאת על הפרק. אז כן, ספין אוף זו לא בדיוק מכירה ועדיין. דמיון המשקיעים התעורר מחדש בחודש אוגוסט האחרון כאשר דן לואב מ-Third Point, חשף השקעה גדולה במניה, ושלח מכתב לחברה ובו דרש ספין-אוף של ESPN. לואב טען של-ESPN תהיה גמישות רבה יותר לממש יוזמות עסקיות, כמו הימורי ספורט, אם היא לא תהיה חלק מדיסני, אבל צ'אפק אמר כי הוא מתכוון ההיפך - לפתח אפליקציית הימורים ייעודית ולחזק את המותג באמצעות הימורי ספורט.

צ'אפק אמר ש"אם יש לך חזון לעתיד ששאר העולם עדיין לא בהכרח מסתדר איתו, אז אתה שומר על ESPN. ויוצר שילוב מושלם של בידור כללי, חדשות משפחתיות, ספורט - שילוב שאין כמוהו", והוסיף שהחברה קיבלה פניות רבות מעסקים שרצו לרכוש.

אז צ'אפק כבר לא בתמונה והמנכ"ל החדש-ישן, בוב אייגר, יצטרך להכריע את גורלה של ESPN לפני תום כהונתו בת השנתיים ב-2026.

אבל אמנם בוולס פארגו חושבים שזה נכון, אבל לא כולם מסכימים איתם. ג'ייסון בזינט, מנכ"ל ב-Citi, אמר "אנחנו מאוד נגד ספין את ESPN. זה הדבר הכי מטופש אי פעם". הוא סבור כי ל-ESPN יש פוטנציאל להיות עסק גלובלי גדול בהרבה, במיוחד אם דיסני תמנף את האינטרנט להפצה שלו. לדבריו, הרשת מייצרת את עיקר תזרים המזומנים של דיסני, וזה בסופו של דבר יממן את התנועה שלה לכיוון שיווק ישיר לצרכן ויעזור לה לקזז הפסדי זרימה מואצים. "מה שדיסני מתחילה עם שיווק ישירות לצרכן דומה מאוד לחברת כבלים או חברת טלקום".

ועדיין, אי אפשר לומר שהמשקיעים לא רוצים לראות שינוי בחברה. החברה רשמה הפסדים בגזרת הסטרימינג והירידה במחיר המניה - זו איבדה 55% מערכה מאז פברואר 2021. למעשה, דיסני נסחרת כעת במחיר של 87 דולר למניה, או שווי שוק של 159 מיליארד דולר, או - חזרה את כל הדרך למחירי שנת 2014. אתמול המשיכה המניה לרדת בעקבות נתוני קופות מאכזבים עבור "אווטאר: דרך המים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פוליריזון רשתות חברתיותפוליריזון רשתות חברתיות

הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט

פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ביוטק תרופות

חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd 104.51%  , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.


פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.


במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.


בדרך לייצור תעשייתי

ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.


שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.


נטפליקס
צילום: דאלי

נטפליקס רוכשת את וורנר ברוס - מהלך שמשנה את כללי המשחק בהוליווד

עסקה של 72 מיליארד דולר, נטפליקס הופכת לאחד האולפנים הגדולים בעולם

עמית בר |
נושאים בכתבה נטפליקס

מהלך שצפוי לטלטל את שוק הסטרימינג והבידור העולמי - נטפליקס הודיעה  תרכוש את וורנר ברוס דיסקברי בעסקת ענק במזומן ובמניות בשווי של כ-72 מיליארד דולר. השווי הכולל של העסקה, כולל החוב, עומד על כ-82.7 מיליארד דולר. במסגרת ההסכם, בעלי המניות של וורנר יקבלו 27.75 דולר למניה - בחלקו במזומן ובחלקו במניות נטפליקס.

לפני השלמת העסקה תבצע וורנר ברוס את פיצול ערוצי הכבלים שלה, בהם CNN, TBS ו-TNT, כך שנטפליקס תקבל את פעילות האולפנים, כולל HBO וספריית התכנים האדירה שלה.


מנפצת שיאים - נטפליקס משנה כיוון אסטרטגי

נטפליקס, שצמחה כחברת השכרת DVD בדואר והפכה לענקית הסטרימינג המובילה בעולם, ביצעה עד היום רכישות קטנות בלבד. כעת, עם העסקה הגדולה בתולדותיה, היא נוגעת בלב ליבה של הוליווד. בין הנכסים שתעביר אליה - המותגים "הסופרנוס", "הכתר", "חברים", "הארי פוטר", וסדרות רבות נוספות.

המהלך מהווה תפנית חדה במדיניות החברה, שסירבה לאורך השנים להשקיע באולפנים פיזיים או להפיץ סרטים בבתי קולנוע באופן נרחב. כעת היא צפויה לשלוט באולפן ותיק עם מורשת של כמעט מאה שנה.

לפי הדיווחים, וורנר קיבלה פניות גם מצד פארמאונט-סקיידאנס וקומקאסט, אולם בחרה להעדיף את ההצעה של נטפליקס - מהלך שגרר האשמות מצד מתחרים על תהליך לא הוגן. העסקה צפויה לעבור בחינה רגולטורית קפדנית בארה"ב ובאיחוד האירופי. חבר קונגרס רפובליקני בולט כבר הזהיר שהמהלך עלול לפגוע בצרכנים ולהגביר את הריכוזיות.

מה המשמעות לצופים ולתעשייה

  • החיבור בין תכנים איקוניים לבין פלטפורמת הסטרימינג המובילה עשוי לחזק עוד יותר את נטפליקס בשוק הגלובלי

  • ייתכן כי הצופים ייהנו מגישה נרחבת יותר לתכנים אהובים - אך פחות תחרות עלולה להוביל לפחות חדשנות

  • תעשיית הקולנוע, שכבר מתמודדת עם ירידה בהכנסות ובקהל, צפויה להתמודד עם כוח מאוחד שיקשה עליה להתחרות