האם דיסני תבצע ספין אוף ל-ESPN ו-ABC בשנה הבאה, למרות ההכחשות?
חברת דיסני WALT DISNEY לא רוצה וממש לא ממהרת לעשות ספין אוף (הפרדת פעילות לחברה חדשה וחלוקת המניות שלה כדיבידנד) לרשת החדשות ABC ולרשת הספורט ESPN, שבהן היא מחזיקה. למעשה, היא מכחישה כבר שנים את הרעיון, אבל האנליסט סטיב קהל (Cahall) מבנק וולס פארגו בטוח שזה יקרה בשנת 2023. לדבריו, "דיסני תתחיל בתהליך הספין-אוף עבור ESPN ו-ABC כולל השקת ESPN בסטרימינג. רציונליזציה של עלויות ואפשרויות המאזן הן קריטיות להשגת תוצאה זו. התוצאה תהיה - דיסני במצב טוב יותר".
"התחזיות שלנו לשנת 2023 מצביעות על כך שסקטורי המדיה והכבלים מגיבים לזמנים קשים יותר בדרך כלל, הן מחזוריות והן מבניות. זמנים קשים משמעותם החלטות קשות", ציין קהל.
האפשרות הזו נמצאת על השולחן כבר הרבה שנים, אבל רק לפני חודשיים אמר מנכ"ל דיסני בוב צ'אפק (שהודח בינתיים) שמכירת ESPN לא נמצאת על הפרק. אז כן, ספין אוף זו לא בדיוק מכירה ועדיין. דמיון המשקיעים התעורר מחדש בחודש אוגוסט האחרון כאשר דן לואב מ-Third Point, חשף השקעה גדולה במניה, ושלח מכתב לחברה ובו דרש ספין-אוף של ESPN. לואב טען של-ESPN תהיה גמישות רבה יותר לממש יוזמות עסקיות, כמו הימורי ספורט, אם היא לא תהיה חלק מדיסני, אבל צ'אפק אמר כי הוא מתכוון ההיפך - לפתח אפליקציית הימורים ייעודית ולחזק את המותג באמצעות הימורי ספורט.
צ'אפק אמר ש"אם יש לך חזון לעתיד ששאר העולם עדיין לא בהכרח מסתדר איתו, אז אתה שומר על ESPN. ויוצר שילוב מושלם של בידור כללי, חדשות משפחתיות, ספורט - שילוב שאין כמוהו", והוסיף שהחברה קיבלה פניות רבות מעסקים שרצו לרכוש.
- גוגל ודיסני נכנסות למלחמה - מיליוני צופים נותרו ללא ESPN ו-ABC
- היום שבו נולדה האימפריה של מיקי מאוס והסניף הראשון של הרשת הבינל' נפתח בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז צ'אפק כבר לא בתמונה והמנכ"ל החדש-ישן, בוב אייגר, יצטרך להכריע את גורלה של ESPN לפני תום כהונתו בת השנתיים ב-2026.
אבל אמנם בוולס פארגו חושבים שזה נכון, אבל לא כולם מסכימים איתם. ג'ייסון בזינט, מנכ"ל ב-Citi, אמר "אנחנו מאוד נגד ספין את ESPN. זה הדבר הכי מטופש אי פעם". הוא סבור כי ל-ESPN יש פוטנציאל להיות עסק גלובלי גדול בהרבה, במיוחד אם דיסני תמנף את האינטרנט להפצה שלו. לדבריו, הרשת מייצרת את עיקר תזרים המזומנים של דיסני, וזה בסופו של דבר יממן את התנועה שלה לכיוון שיווק ישיר לצרכן ויעזור לה לקזז הפסדי זרימה מואצים. "מה שדיסני מתחילה עם שיווק ישירות לצרכן דומה מאוד לחברת כבלים או חברת טלקום".
ועדיין, אי אפשר לומר שהמשקיעים לא רוצים לראות שינוי בחברה. החברה רשמה הפסדים בגזרת הסטרימינג והירידה במחיר המניה - זו איבדה 55% מערכה מאז פברואר 2021. למעשה, דיסני נסחרת כעת במחיר של 87 דולר למניה, או שווי שוק של 159 מיליארד דולר, או - חזרה את כל הדרך למחירי שנת 2014. אתמול המשיכה המניה לרדת בעקבות נתוני קופות מאכזבים עבור "אווטאר: דרך המים".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
