גרף פיננסי ניתוח עליות ירידות
צילום: Istock

על כמה נקודות יעמוד מדד ה-S&P 500 בסוף השנה? זה מה שחושבים הבנקים ובתי ההשקעות בארה"ב

נשארו שלושה חודשים לסוף שנת 2022, שהייתה גרועה למשקיעי המניות והאג״ח כאחד - מי צופה אפסייד של 16% ומי הפסימי שחושב שהמדד יסיים את השנה בירידה של 30%?
עומר רוסו | (15)

על כמה נקודות יעמוד מדד הדגל של הבורסה האמריקאית בסוף שנת 2022 - בעוד שלושה חודשים? אין ספק שזו שנה מאתגרת למשקיעים - אם שמתם את כספכם במדד המרכזי של ארה״ב - ה-S&P 500, שמכיל את 500 החברות הגדולות ביותר בארה״ב, איבדתם נכון לעכשיו כ-20% מהכסף שלכם. מדד הטכנולוגיה, הנאסד״ק, ספג מכה קשה עוד יותר ונפל ב-28%.

אבל מה חושבים הבנקים ובתי ההשקעות בארה״ב? חלקם פסימיים וחלקם אופטימיים מאוד. נכון לעכשיו, מורגן סטנלי MORGAN STANLEY הוא המוסד הפיננסי שהכי קרוב להיכן שהמדד נמצא כעת - מורגן סטנלי צופה שבסוף השנה המדד יעמוד על 3,900 נקודות, שזה בדיוק איפה שהוא עומד עכשיו - 3,899.89 נקודות, אך כאמור, יש עוד זמן עד סוף השנה והכל עוד יכול לקרות בדרך. אחריו, בית השקעות הקרוב ביותר נכון לעכשיו הוא UBS UBS GROUP AG , שצופה 4,000 נקודות.

האופטימיים

סיטי בנק CITIGROUP והבנק המרכזי של סקוטלנד צופים שהמדד יעמוד על 4,200 נקודות. נציין כי המדד כבר היה שם עד לפני כחודש, לאחר העלייה של חודש יוני והאופטימיות מצד המשקיעים לפיבוט (שינוי מדיניות) מצד הפד'. הרף משקף אפסייד של 9% ביחס לעכשיו.

עוד מצד האופטימיים: גולדמן זאקס GOLDMAN SACHS , קרדיט סוויס CREDIT SUISSE GROUP השוויצרי ו-וולס פארגו WELLS FARGO & CO מעריכים כי בסוף השנה מדד ה-S&P500 יעמוד על 4,300 - אפסייד של 11.5% ביחס לרמה הנוכחית, והרמה שבו המדד ״התקפל״ בתחילת אוגוסט ומאז רשם את הירידות של השבועות האחרונים.

האופטימיים מאוד

ברקליס BARCLAYS PLC הבריטי, שצופה רמה של 4,500 נקודות למדד - 16% מעל הרמה הנוכחית. יש גם כאלה שצופים שיא כל הזמנים, עוד השנה. מוזר או לא, הבנק הגדול ביותר בארה״ב, ג'יי פי מורגן JP MORGAN , ביחד עם הבנק המרכזי של קנדה BANK OF MONTREAL ופאנדסטראט, טוענים כי מדד ה-S&P500 יסיים את השנה על רמה של 4,800, שזה השיא שהמדד הגיע אליו בינואר האחרון.

רמת היעד של 4,800 משקפת תשואה של 24% בשלושת החודשים הקרובים. האם זה אפשרי? לא בטוח. מדובר בעלייה ממוצעת חודשית של 6%, תשואה שכבר ראינו השנה, רק הפוך - בצבע האדום. כנראה שבג'יי פי מורגן מצפים לפיבוט מצד הפד', כמו הורדות ריבית, אינפלציה נמוכה והפסקת אש באוקראינה, כי רק הדברים האלה עשויים לגרום לשוק המניות לחזור לשיא חדש עוד השנה.

הפסימיים

בצד הפסימיים נמצאים בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA CORPORATION (P , אחד מהבנקים הגדולים בארה״ב, ואת פיפר סנדלר PIPER JAFFRAY COMPANIES , בית ההשקעות והמסחר. בנק אוף אמריקה צופה שהמדד ירד ל--3,600 נקודות עד סוף השנה, ירידה של 7% ביחס לרמה הנוכחית. הפסימיים יותר מכולם הם פיפר סנדלר שצופים ירידה של המדד עד ל-3,400 נקודות - ירידה של 12% ביחס לרמה הנוכחית. מדובר בירידה שנתית של 30%, ובעצם מחיקה של כל העליות מהקורונה, חזרה לרמה של פברואר 2020.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אנשים מעדיפים לגור בדירה ולא לגור ברחוב (ל"ת)
    אנשים מעדיפים ל 21/09/2022 18:20
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    ממש לא "הבנק המרכזי של סקוטלנד" (ל"ת)
    RBS 20/09/2022 12:43
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    לי יש תחזית אבל אף אחד לא משלם לי עליה אז לא אגלה לכם (ל"ת)
    קלבסיאלה 20/09/2022 12:26
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מציע לחכות עוד כמה ימים לפני שמסתכנים בניחוש של מומנטום (ל"ת)
    ילד 20/09/2022 12:25
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    הנה שלי 3280 (ל"ת)
    נ.ש. 20/09/2022 11:51
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    קדחת בן שמעון 20/09/2022 11:22
    הגב לתגובה זו
    השקעה זה לא הימור מי שחא קונה הרמות מחירים כאלה יקנה ביותר גבוהה
  • 8.
    שמואל 20/09/2022 11:19
    הגב לתגובה זו
    מזל של כל הליצנים הללו בחליפות שיום למחרת אף אחד לא זכר את התחזיות. ובכל מקרה הקוף תמיד מנצח...שנה טובה !!!
  • 7.
    גדעון 20/09/2022 11:18
    הגב לתגובה זו
    גם הפריסה הרחבה של תחזיות הבנקים תומכת בתנודתיות גבוהה. לפעולה: הגנות.
  • 6.
    דן 20/09/2022 11:15
    הגב לתגובה זו
    90% ירידה עד סוף השנה - לגזור ולשמור !!!
  • 5.
    אריק 20/09/2022 11:12
    הגב לתגובה זו
    כשחוסר הוודאות בשוק "שולט" בד"כ מגיעות ירידות. בהצלחה.
  • 4.
    עליות יפות בדרך רשמתם (ל"ת)
    עודד 20/09/2022 10:30
    הגב לתגובה זו
  • כמה יפות זה העניין? (ל"ת)
    לבובו עודד 20/09/2022 12:05
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כמו שאמרתי לונג נסדק ודאקס שורט על צים (ל"ת)
    יעקב 20/09/2022 10:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איך יכול להיות שהריבית תעלה וגם הבורסה? מפולת בדרך (ל"ת)
    מאיר 20/09/2022 10:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מחנטרשים אבל לא באמת יודעים לנבא (ל"ת)
    זכרוני 20/09/2022 10:23
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.