לא לשימוש
צילום: רויטרס

לא רק בהייטק - גולדמן זאקס מתכוננים לפיטורי עובדים, כבר בשבוע הבא

הבנק, אשר לא הכריז על פיטורים משמעותיים מתחילת מגפת הקורונה צפויי להודיע על פיטורי עובדים כבר בשבוע הבא, ככל הנראה לנוכח חששותיו ממיתון בארצות הברית
מתן קובי |

בשנה האחרונה החלו חברות ברחבי העולם לפטר עובדים, אך עד עכשיו בעיקר היה מדובר בחברות טכנולוגיות ביניהן -  MICROSOFT שהכריזה על פיטורים של כ-1% מהעובדים ו-  SNAP INC שהחל בפיטורים של כ-20% ממצבת העובדים. בין החברות הללו נמצאו גם חברות ישראליות אשר נסחרות בוול סטריט כמו  פייבר ו-  אאוטבריין . בחודשים האחרונים הפיטורים גולשים לחברות בתחומים נוספים. בנק ההשקעות  GOLDMAN SACHS מכין בימים אלו תוכנית לפיטורי עובדים אשר תצא לפועל בשבוע הבא, והופך להיות מבין הבנקים הגדולים הראשונים שמפטרים בתקופה הזו עובדים. הקיצוצים צפויים להיות לכל רוחב החברה ולהתחיל כבר בשבוע הבא.

אמנם הבנק היה נוהג לקצץ-להחליף בכל תקופה של שנה-שנתיים בין 1% ל-5% לפני הקורונה אך מאז פרוץ המגיפה הוא חדל לעשות זאת. ייתכן כי הפיטורים מגיעים לאחר המתנה ארוכה של ההנהלה לכך אך אין מן הנמנע שהבנק "מהדק את הרצועה" לפני ירידות נוספות בשווקים והעלאות ריבית. לפני פחות מחודשיים מנכ"ל הבנק דיוויד סלומון אמר כי הוא רואה סיכויים של 50% למיתון בשנתיים הקרובות. בריאיון אמר המנכ"ל: "אנחנו מצביעים על כך שהסיכוי למיתון גבוה עכשיו לעומת איפה שהוא היה כבר תקופה, כולם צריכים להיות מעט זהירים".

גולדמן זאקס מצטרף ל-  JP MORGAN  שהתחיל בקיצוצי עובדים בחודש יוני והציג תוצאות חלשות לרבעון השני של 2022 עם פספוס של 0.09 דולר ברווח למניה לעומת צפי האנליסטים.  MORGAN STANLEY הודיע בחודש יולי כי יקצץ בשכר העובדים עד ל-21%. נראה כי הבנקים מאותתים לשאר השוק על עתיד מעט יותר שחור מזה שהוא רואה כרגע, כאשר הוא חזר לעלות מאז תחילת חודש ספטמבר. לאופטימיות של השוק גולדמן זאקס טרם בעצמו כאשר שחרר בשבוע שעבר דוח על פיו הוא צופה ירידה במחירי הדיור בכ-40% מהערים בארה"ב עוד בשנה הבאה, אך כנראה שבעיני הבנק התחזית הזו לא חיובית אלא רק מסמנת את תחילתו של מיתון.

לקראת סוף חודש יוני הודיע הבנק כי הוא שוקל לרכוש את חברת משמורת מטבעות הקריפטו  CELSIUS HOLDINGS INC לאחר שזו עומדת בפני פשיטת רגל. הנפילה של חברת הקריפטו הייתה מנוע עיקרי בדחיפת שוק הקריפטו למטה, לאחר שנתגלה כי החברה כספים בסכומים גבוהים מהרבה מאלו אשר היו לה בפועל - מילארדי דולרים. הצעת הרכש הגיעה חודשיים לאחר הכרזתו של הבנק על כך שיציע ללקוחותיו שירותי השקעה בקריפטו. הבנק הציע לרכוש את החברה עבור 2 מיליארד דולר בתנאי שתכריז על פשיטת רגל אך נראה כי העסקה תעמוד כעת בסימן שאלה - לא ברור האם לבנק יש מה להתעסק בקריפטו אם הוא צופה מיתון קרב ומתחיל לפטר עובדים.

הכנסות החברה ברבעון השני של 2022 עמדו על 11.8 מיליארד דולר, 11% מעל הצפי של האנליסטים וירידה של 22% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הנקי עמד על 7.73 דולר למניה, ירידה של 43% לעומת הרבעון המקביל. שווי הבנק עומד כיום על 116 מיליארד דולר והמניה נסחרת בשער של 342 דולר למניה, ירידה של כ-14% מתחילת השנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

טסלה מבפנים
צילום: טסלה

קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה: משרד הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה Tesla 3.07%  . רשות הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן. לפי החלטת השופט, שאומצה על ידי ה-DMV, השימוש במונחים כמו “Autopilot” ו-“Full Self-Driving Capability” מהווה פרסום מטעה, משום שהוא עלול לגרום לנהגים להבין שהרכב אוטונומי, למרות שבפועל מדובר במערכות סיוע לנהג המחייבות פיקוח אנושי רציף. 

הגירסה המרוככת של הרגולטור

במקור, השופט המליץ להשעות את רישיון הסוחר והיצרן של טסלה בקליפורניה ל-30 יום. עם זאת, הרגולטור בחר בגישה מרוככת יותר: השעיית רישיון הסוחר הוקפאה ל-90 יום, כדי לאפשר לחברה להתאים את הפרסום והמדיניות שלה, ואילו ההחלטה להשעות את רישיון הייצור הוקפאה לצמיתות. לדברי מנהל ה-DMV, המהלך נועד לאפשר פתרון ולא לפגוע מיידית בפעילות החברה. “רצינו להיות הוגנים ולתת להם הזדמנות למצוא דרך לתקן את המצב”, אמר. 

טסלה: "אף לקוח לא הוטעה" 

טסלה דחתה את הטענות. בהודעה רשמית מסרה החברה כי מדובר בהחלטה צרכנית-רגולטורית שמתמקדת במינוח בלבד, וכי לא הוגשה ולו תלונה אחת מצד לקוח שטען כי הוטעה. לדברי החברה, מכירות הרכב בקליפורניה יימשכו כסדרן. טסלה מדגישה כי לאורך השנים הבהירה ללקוחות שמערכות ה-Autopilot וה-FSD אינן הופכות את הרכב לאוטונומי, וכי הנהג מחויב להישאר קשוב ובמידת הצורך להשתלט על הנהיגה.  

לדבריה, האזהרות וההסברים מופיעים באתר החברה, במסכי הרכב ובמדריכי המשתמש. עם זאת, הרגולטורים טוענים כי המסר השיווקי הכולל - ולא האותיות הקטנות - הוא שיצר את ההטעיה. נציגי ה-DMV העידו כי בפרסומים שונים נמסר מידע סותר לגבי יכולות הרכב, וכי השמות עצמם יוצרים ציפייה לא מציאותית. "כשאומרים Autopilot, רוב האנשים מבינים שהרכב נוהג לבד", אמרה אחת החוקרות בעדותה. 

סיכון אסטרטגי לחזון של מאסק 

העימות עם הרגולטור בקליפורניה אינו נקודתי. טסלה נמצאת תחת פיקוח גובר מצד רשויות מדינתיות ופדרליות סביב טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, דווקא בתקופה שבה אילון מאסק מציב את התחום בלב החזון העתידי של החברה, כולל שירותי הרובוטקסי. מעבר לפן הרגולטורי, טסלה מתמודדת גם עם חזית משפטית. באוגוסט האחרון חייב חבר מושבעים בפלורידה את החברה לשלם כ-243 מיליון דולר, לאחר שקבע כי היא נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית מ-2019 שבה היה מעורב רכב עם מערכת סיוע לנהג.