יו"ר שלוחת הפד בסנט לואיס: "להעלות ריבית כמו בניינטיז, ל-3% השנה"
יו"ר שלוחת הפד בסנט לואיס, ג'יימס בולארד, חושב שיש להעלות את הריבית בארצות הברית 12 פעמים עוד השנה, ומעבר לרמה של 3%, בכדי לבסס את המון הציבור באשר לנחישות למלחמה (שתהיה גם יעילה) באינפלציה.
האינפלציה בארצות הברית לחודש פברואר הגיעה ל-7.9%. שלשום הוחלט להעלות את הריבית ברמה ב-0.25 נקודות לטווח של 0.25-0.5%. הנגיד ג'רום פאואל הפתיע את השוק באשר לכוונה להמשיך להלחם באינפלציה, ואמר שב-2024 הריבית תעמוד על 2.8%. השוק מניח עוד שש העלאות ריבית השנה ב-0.25 כל פעם, כך שהיא תסתיים כשהריבית ברמה של 1.75%.
"צריך לעדכן את מדיניות העלאת הריבית לכזו הולמת יותר למול הנסיבות הנוכחיות", אמר בולארד. האחרון היה היחיד מחברי ועדת השוק הפתוח של הפד שהתנגד להעלאה האחרונה, הראשונה מאז סוף 2018, כפי שבוצעה - ברמה של 0.25 נוספים, ולא ב-0.5, כפי שבולארד עצמו קיווה שתעלה.
עוד לדבריו הפד צריך היה כבר להתחיל את הליך צמצום המאזן שלו שעומד על 9 מיליארד דולר. פאואל מצדו אמר כי המהלך יתחיל רק בפגישה הבאה של הוועדה ככל הנראה. כמו כן בהצהרה מטעמו היום אמר פאואל שהאינפלציה פוגעת דווקא באנשים להם הפד מנסה לעזור ככל שניתן, בראשם אלו בתחתית הסולם הכלכלי.
- שוק העבודה בארה"ב התאושש באוקטובר: 42 אלף משרות נוספו במגזר הפרטי
- חבר הפד שרוצה לחתוך את הריבית בחצי אחוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הנטל הזה של האינפלציה הוא כבד במיוחד עבור אנשים עם הכנסות ונכסים צנועים, ולמי שיש לו יכולת מוגבלת לבצע התאמות מול עליית מחירים", הוא צוטט. "השילוב בין ביצועים חזקים של הכלכלה הריאלית ואינפלציה גבוהה שאינה צפויה משמעו שהמדיניות הנוכחית של הפד היא רחוקה מלהספיק כדי להתמודד עם הסיטואציה המאקרו-כלכלית בארצות הברית".
עשרה מחברי הועדה מעוניינים שהריבית בסוף השנה תעמוד על 1.75-2% אם כן, ומולם יש שמונה שחשבו שעליה להיות גבוה יותר. את יעד הקצה סיפק בולארד, שחושב שעל הריבית לעמוד בסוף השנה על 3-3.25%. בטענתו תמך בעזרת הדוגמה מאמצע שנות התשעים, אז העלה הפד את הריבית באופן אגרסיבי למול האינפלציה.
- 8.אזרח 20/03/2022 12:38הגב לתגובה זוהמחט מתקרבת לבלון הנדל"ן והם עכשיו מנסים לשחרר אויר מהבלון לאט. מאוחר מידיייי הפיצוץ עובדה מוגמרת, תיברו לכוננות ספיגה של קריסת קבלנים ומניות בנקים שיפלו.
- ארציאלי הבן 20/03/2022 15:08הגב לתגובה זואתה פסימי מידי. לא רק הנדלן. הדולר , הכלכלה העולמית המערבית בכללותה עומדת לקרוס.
- 7.שי 20/03/2022 09:04הגב לתגובה זואין ערך לכסף...מחירי הנדל:ן משקפים אובדן ערך כספי
- 6.אלוהים 19/03/2022 22:17הגב לתגובה זוהממונפים ישרפו, אין ברירה.
- 5.הריבית בדרך ל7-8% 19/03/2022 19:38הגב לתגובה זורק שאלה של זמן....
- 4.טרנזיטורי מיי אסס 19/03/2022 17:04הגב לתגובה זוהאינפלציה האמיתית כבר חצתה את ה-10% בארה"ב . הנתנונים המתפרסמים הם עיוות ושקר...ממש כפי שהקודמים היו.
- 3.הראל 18/03/2022 21:12הגב לתגובה זוהתרופה חלשה מידי קשה לראות את האינפלציה עוצרת במידיניות הנוכחית
- 2.האמיתי 18/03/2022 18:52הגב לתגובה זוושם מריצים את השווקים ב10% בשבוע פשוט חולי נפש
- 1.תותח (ל"ת)סוף סוף 18/03/2022 18:04הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
