לקראת דוחות פורד: האם היא תצליח להתגבר על המחסור בשבבים?
שנת 2021 הייתה שנה מצוינת למניית חברת פורד FORD MOTOR , ששיקפה את המהפך שהוביל המנכ"ל החדש ג'ים פיירלי בחברה שהזדקנה וקפאה על שמריה עד למינויו בשנת 2020. בעקבות התוכנית המהפכנית של פיירלי שנקראת "פורד+ טרנאראונד", ועיקרה מעבר להתמקדות ברכבים חשמליים, זינקה המניה בשנת 2021 ב-140% - הזינוק הגבוה בתעשיית הרכב בשנה זו. במהלך השנה הגיע מחיר המניה ל-25 דולר - הגבוה בעשרים השנה האחרונות, ושווי החברה חצה את סף ה-100 מיליארד דולר - שיא של כל הזמנים. מאז המניה התממשה, וכיום היא נסחרת תמורת כ-20.2 דולר למניה, מחיר המשקף שווי של 80 מיליארד דולר לחברה. לנוכח שוק עצבני במיוחד שמעניש בחומרה כל פספוס או אכזבה עתידה פורד לפרסם היום אחר המסחר את תוצאות הרבעון הרביעי לשנת 2021 כשמשקיעים יתמקדו בעיקר לצפי לקראת ביצועי השנה הבאה. תהליך החישמול של פורד. מה שהוביל את פורד להצלחה בשנה שעברה היה, כאמור המעבר לרכב החשמלי. פורד נהנית מביקוש גבוה במיוחד בסגמנט הזה, במיוחד בשני דגמי הדגל. הוואן E-Transit קיבל כבר 10,000 הזמנות, מתוכן 1,000 מענקית הקמעונאות וול מארט. הדגם השני שזוכה לביקוש גבוה במיוחד, ופורד אף עצרה את ההזמנות בגין חוסר יכולת לספק את הביקוש, הוא הטנדר F-150 Lightning שקיבל 200,000 הזמנות, והחברה עומלת על הגדלת יכולת הייצור שלו. סך הכל מקווה פורד להגיע ליכולת ייצר של 600 אלף רכבים חשמליים ב-22 חודשים הקרובים. את המגמה החיובית בתחום הרכב החשמלי, לעומת דשדוש בשאר הסגמנטים ניתן לראות בנתונים על המכירות בינואר שפורסמו לאחרונה (אף שאינם נכללים בדו"ח שיפורסם היום). לפי הנתונים סה"כ מכירות הרכב החשמלי זינקו בינואר ב-167%, פי 4 מהצמיחה הכללית בשוק הרכב החשמלי. סך הכל מכרה פורד בינואר 13,169 רכבים חשמלים, כשכיום היא תופסת בין 5% ל-10% משוק הרכבים החשמליים בארצות הברית, נתח שהולך וגדל. יחד עם זאת, סך המכירות בינואר ירדו ב-4.3% ביחס לשנה שעברה, כשעיקר המכירות של פורד עדיין מתרכזות בטנדרים ורכבי SUV, רובם עדיין לא מהדגמים החשמליים. גם המכירות בדצמבר (שכן נכללות בדו"ח) שהגיעו ל-167,545 רכבים, מבטאות ירידה של 14.9% משנה שעברה. הנתונים המדויקים צפויים להתפרסם היום, אך כאמור השוק יודע שהמכירות והרווחים לא ירקיעו שחקים ברבעון הזה, ועיקר תשומת הלב תופנה להתפתחויות העתידיות בשנה הקרובה. השקעות החברה במעבר לרכב חשמלי. אחד הנושאים העיקריים בתוכנית השינוי של פיירלי הוא רמת ההשקעות הצפויה, כאשר פורד משקיעה באופן מאסיבי בהגדלת יכולת הייצור של רכבים חשמליים. תחילה הכריזה פורד על תוכנית השקעות של 20 מיליארד דולר ב-5 עד 10 השנים הקרובות, וזאת בהסבת מפעלים לייצור רכב חשמלי ובהקמת מפעלים חדשים. לאחר מכן הכריזה פורד על תוספת של 10 מיליארד דולר ל-20 שכבר הוכרזו, ובכך יגיעו השקעותיה בתחום ל-30 מיליארד דולר. סכום עתק גם לחברה בסדר גודל של פורד, אך לא יוצא דופן בתעשייה, כשגם שאר ענקיות הרכב הודיעו על השקעות מאסיביות בחישמול יכולת היצור. המחסור בשבבים. הבעיה הגדולה ביותר בתעשייה בשנה האחרונה היא המחסור בשבבים שמקשה על התעשייה לצמוח כפי שהייתה יכולה, כאשר פורד לא שונה מחברות אחרות שנאלצו לסגור מפעלים באופן זמני עקב חוסר יכולת ייצור מפאת המחסור בשבבים. הנתון הזה הוא מה שמעיב על המכירות בשנה האחרונה והוא הגורם לירידה שראינו בחודשים האחרונים. יחד עם זאת עיקר תשומת הלב מופנית להשפעת המחסור הזה על הביצועים בשנה הבאה. האנליסטים צופים שהבעיה לא תיפתר לפחות עד אמצע השנה, וייתכן שאף תיגרר לתוך 2023. אך המתחרה של פורד, GM GENERAL MOTORS , הפתיעה את השוק כשצפתה גידול בייצור של 25% עד 30%. פורד הודיעה בעבר שהגידול בייצור שהיא צופה בשנת 2022 יהיה של 10% בלבד. המשקיעים יצפו לחדשות גם בתחום הזה. ריוויאן. גורם שישפיע באופן חד פעמי על דוחות פורד הוא ההשקעה המוצלחת שעשתה בסטארט אפ הרכב החשמלי ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE , שהעניק לה רווחים יפים. החברה הודיעה אמנם שלא יתקיים שיתוף פעולה עסקי עם ריווויאן, אך 12% ממניות החברה שבידי פורד צפוים לאפשר לה להכיר ברווח של 8.2 מיליארד דולר ברבעון. לאור הירידות במחיר ריוויאן בחודשים האחרונים, הסכום יהיה נמוך מ-10.5 עד 11.5 מיליארד דולר שצפתה פורד קודם לכן. מכל מקום, פורד עוד לא אמרה מה בכוונתה לעשות עם מניות ריוויאן שברשותה בעתיד הרחוק יותר, ווול סטריט מצפה לחדשות בנושא. צפי האנליסטים. האנליסטים מצפים להכנסות של 35.5 מיליארד דולר, צמיחה של 6% משנה שעברה. הרווח למניה יעמוד, כך לפי תחזיותיהם, על 0.45 דולר למניה, זאת לעומת 0.34 דולר בשנה שעברה. סך הכל הורדות המלצה. פורד קיבלה כמה הורדות המלצה לקראת הדוחות, כשהסיבה העיקרית היא הראלי במחיר המניה שחוותה בשנה האחרונה, כשהביצועים בשטח עדיין לא מצדיקים אותו, ומשאירים מעט אפסייד להמשך. ג'וזף ספאק אנליסט ב-RBC אמר כי יהיה מאתגר לשחזר את השנה הקודמת ולהמשיך לטפס אחרי העליות בשנה שעברה, ולכן הוריד את ההמלצה למניה ל"ביצועי שוק" מהמלצה קודמת של "ביצועי יתר". גם האנליסט פיליפ הוצ'ויס מג'פריס הוריד את המלצתו לפורד מסיבה דומה: "פורד חזרה עם רווחים חזקים ומאזן מתוקן. גם המניה התאוששה וכעת נמצאת בשיא, מה שמשאיר מעט רווח להפתעות חיוביות". סך הכל ממוצע המלצות האנליסטים עומד על "משקל יתר" עם מחיר יעד של 22.62 דולר למניה.
- 1.רק TOYOTA !!! (ל"ת)דן 03/02/2022 21:25הגב לתגובה זו
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה
למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים
מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93% נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.
התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.
היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.
במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.
- האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?
- אנבידיה מפתחת את הצפון: קמפוס ענק בקריית טבעון ליותר מ-10,000 עובדים עד 2031
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.
אילוסטרציה של הקמת מרכז נתונים של מטאבועת ה-AI או מנוע צמיחה היסטורי? מאחורי מרכז הנתונים העצום של מטא בלואיזיאנה
השקעה של עשרות מיליארדי דולרים, מימון מתוחכם מחוץ למאזן, הטבות מס חריגות והשפעה עמוקה על קהילה כפרית: פרויקט Hyperion של מארק צוקרברג הפך לסמל של מרוץ הבינה המלאכותית, וגם של החשש מבועה פיננסית
בצפון־מזרח לואיזיאנה, באזור כפרי שקט של שדות סויה, תירס וכותנה, מוקם בימים אלה אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר בתולדות תעשיית הטכנולוגיה. מטא Meta Platforms -0.85% , כשידוע היא חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, בונה שם את Hyperion, מרכז נתונים לבינה מלאכותית בהשקעה כוללת שמוערכת כיום בכ-30 מיליארד דולר. צוקרברג עצמו תיאר את המתקן ככזה ששטחו ישתווה לחלק משמעותי ממנהטן, וככוח המחשוב שיניע את הדור הבא של מודלי ה-AI של החברה, כחלק מהשאיפה לפתח “סופר־אינטליגנציה”.
מטא תשיק שני מודלים חדשים של AI, "מנגו" ו-"אבוקדו"
עבור תושבי מחוז ריצ’לנד, אזור שבו כ־25% מהאוכלוסייה חיים מתחת לקו העוני ושבו מעסיקים גדולים נטשו
בעשור האחרון, מדובר בהזדמנות נדירה. הקרקע החקלאית, שערכה נשחק עם השנים, הפכה בן לילה ליעד אסטרטגי. עבודות העפר, הכלים הכבדים ואלפי העובדים שהגיעו לעבוד באתר יצרו תחושה של תנופה כלכלית. מטא מדווחת שכבר הוזרמו מעל 875 מיליון דולר לחברות מלואיזיאנה, הועסקו אלפי
עובדי בנייה, והושקעו מאות מיליוני דולרים בתשתיות, כבישים, מים, בתי ספר ושימור אתרים מקומיים.
אלא שמתחת לנרטיב של "ה-AI מגיע לעיירה קטנה" מסתתר סיפור מורכב בהרבה, כזה שמשלב חדשנות טכנולוגית עם הנדסה פיננסית מתוחכמת, ועם שאלות כבדות משקל על קיימות כלכלית, חלוקת סיכונים וכמובן, השאלה ה-"נצחית" על בועת ה-AI.
- מטא תשיק שני מודלים חדשים של AI, "מנגו" ו-"אבוקדו"
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מימון מחוץ למאזן והדלק לחששות מבועה
אחד ההיבטים החריגים ביותר בפרויקט היפריון אינו טכנולוגי אלא פיננסי. בניגוד למה שניתן היה לצפות, מטא אינה מממנת את רוב הבנייה ישירות. לשם כך גויסה Blue Owl Capital, קרן אשראי פרטית גדולה, שמחזיקה בכ־80% מהבעלות על מרכז הנתונים, בעוד מטא מחזיקה בכ-20% בלבד. עיקר המימון מגיע דרך גוף ייעודי בשם Beignet Investor LLC, שגייס כ-27 מיליארד דולר באג”ח ממשקיעים בוול סטריט.
